Gå til innhold

Ulovlig rase i Norge

Fremhevede innlegg

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Lest på nett. Søk etter alder på raser så er fransk bulldog nederst på listen. Dette pågrunn av oksygen mangel. 

Helt forferdelig at justisdepartementet bruker en sånn type!! Skulle tru vi hadde kommet lengre i 2023 og kunne legge ved fakta over sånne lover, faktisk skremmende. Strengere krav til hundeeiere er vel heller det som det skulle vært lover for å ikke ta det utover hundene. Jeg er ikke for at alle hunderaser burde være lovlig men at loven skulle vært endret i forhold til fakta fra andre land på de ulike rasene, som amstaff og american bully. Synd vi ikke kan ha disse fine familiehundene i landet vårt. . 

Anonymkode: 43327...3bc

Kan du fortelle hvem dette er?

Er offentlig informasjon så helt greit å dele-:)

Anonymkode: 45340...3d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser at tråden her sporer litt av og nå omhandler hunderaser som innehar mye plager og bør gjøres ulovlig/er ulovlig grunnet helsemessige utfordringer. 
Dette er selvsagt veldig bra og støttes veldig her. 

Jeg tror trådstarter refererer til hunder som er innbefattet i «forskrift om hunder» med hjemmel i loven «§ 1.Forbud mot farlige hunder» 

Jeg var veldig engasjert i denne saken når den nye hundeloven ble utarbeidet mot slutten og jeg er for at dette forbudet skal oppheves. 
Jeg vet at det er mange organisasjoner og fagpersoner som virkelig har gjort en stor jobb for å legge frem dokumentasjon og gode argumenter for hvorfor denne forskriften burde oppheves. 

Jeg leste en lang liste på regjeringen’s sider før hundeloven nå ble endelig vedtatt for hvem som var for/ mot. 

Jeg har selv hatt jevnlig dialog med både nkk og Noah i fjor og vet at de har jobbet en del for dette.

Samme gjelder flere organisasjoner med ekspertise innen hundeatferd. 

Anonymkode: b0363...a64

• Liker 1
Skrevet

Ja var dette jeg startet tråden angående. Men avl er et stort problem når de avler disse helsefarlige faktorene. Engelsk staff også er avlet til å være mye mindre enn det de I utgangspunktet var. Hvorfor det? Trur de fleste staffeeiere er veldig fornøyd med rasen og de er ekstremt gode familie hunder, ingen vakthund da de generelt ofte er glad i alle mennesker. Min er virkelig nydelig både uten ifra og inne og er av den eldre generasjonen ❤ 

Jeg vil kontakte noah og prate litt med dem om dette og hva de gjør. Hunder som ikke er avlet opp til kamp burde være lovlig. De legger ingen fakta ved amstaffen utenom at de ble brukt i kriminelle miljøer! Derfor burde ikke det gå utover hundene men hvem eier er uansett rase!! Disse menneskene ødelegger ryktene til hunder.

De fleste er ekstremt gode familie og brukshunder men alle raser kan bli farlige i feil eie. Vi er i 2023, skulle tru politikere hadde litt mer gjennom øra. 

Skrevet

Jeg er for raseforbudet vi har. Rett og slett fordi folk viser igjen og igjen at de ikke klarer å ta ansvar for krevende raser pr dags dato. Klarer du ikke en rottweiler, klarer du ikke en Dogo Argentino. 

Vi må først få på plass strengere krav til folk som eier "potensielt farlige hunder" før vi åpner for å fjerne raseforbudet. Kurs, lisens, osv. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er enig i det @Troyamin sier om at det kanskje bør utarbeides noe form for kurs/lisens og lignende, men dette mener jeg egentlig bør gjelde for alt av dyrehold. Samme om du skal ha en rottweiler eller en golden retriever, egentlig.

Når det gjelder potensielt farlige raser, eller rettere sagt "krevende" raser, så tenker jeg at det er litt idioti å forby spesifikke raser - spesielt om det slik jeg forstår det ikke ble satt et forbud med ordentlig grunnlag i utgangspunktet. Selv en "trygg" rase kan skade noen om den er oppdratt feil, føler seg truet etc. 

Skrevet

Jeg som skrev innlegget litt over her angående nkk og Noah.

Jeg tror de som er seriøse som ønsker disse rasene er veldig for en lisens eller gjennomgå kurs eller hva det måtte være for å kunne eie disse rasene som i dag er forbudt. 

Jeg er forøvrig veldig klar for å jobbe videre med dette og er med på å utarbeide både forslag og innhente informasjon som vi igjen kan legge frem for myndighetene. 

Det er dessverre slik at menneskene som stemmer over lover og forskrifter i landet ikke nødvendigvis har den kompetansen som skal til for å ta de rette vurderingene. 
Dette ser man jo går igjen i flere lover jevnt over. 
Det er allerede lagt frem veldig gode argumenter for å oppheve denne forskriften, men det taes ikke til følge foreløpig. 
Men la oss jobbe for dette og samtidig legge frem at vi ønsker en lisens på å kunne eie disse rasene. 
Amstaff bør absolutt ikke være noe problem og grunnen til at amstaff ble ulovlig er fordi de slet med å se forskjell på pitbull og amstaff.

Skrevet

Ser ut som at de fleste som skriver her er veldig enige. Og ja samtidig som det settes krav til hundeeiere burde enkelte raser bli lovlig igjen😄

Skrevet

Nei, disse hundene er forbudt med god grunn.  De har alle temperement og gener som tilsier at de ikke hører hjemme her. Bare å se på USA, og til dels England, pitbull og pitbull-type hunder fyller opp sheltere og står bak de aller aller fleste fatale og alvorligste angrep på mennesker.

• Liker 3
Skrevet
Tanuki skrev (11 minutter siden):

Nei, disse hundene er forbudt med god grunn.  De har alle temperement og gener som tilsier at de ikke hører hjemme her. Bare å se på USA, og til dels England, pitbull og pitbull-type hunder fyller opp sheltere og står bak de aller aller fleste fatale og alvorligste angrep på mennesker.

Det er korrekt at «pitbull» står for mange uheldige situasjoner i usa.

Når det er sagt ønsker jeg å legge til et par ting.

Mange «bull raser» i tillegg til blandinger i USA går under navnet pitbull.

I tillegg er det veldig mange som skaffer seg disse hundene for å trene de opp til vakthunder og plasserer de bundet fast ved porter eller i hagen. 
Hundene får ikke dekket nødvendige behov, trenes opp til angrep og havner i hendene på folk som ikke vil hunden vel.

Amstaff og American pitbull er ekstremt lojale raser som gjør alt for å glede eierene sine. 
Blir de trent opp til angrep og belønnet for denne type atferd så vil du naturligvis få en hund som blir slik du former den.

Det er flere lovlige raser i Norge som kan komme lettere i konflikt med andre hunder, men dette er ikke et problem så lenge eieren av hunden er klar over det og viser aktsomhet i møte med andre hunder i tillegg til å lære seg kroppsspråk og signaler hundene sender ut.

I Norge nå har vi fått en hundelov som nå stiller strengere krav til eier uansett hvilke rase du har.

Det vil si at politiet har myndighet til å faktisk nekte deg å ha hund dersom du ikke gir hunden det den trenger eller dersom du trener hunden til angrep på mennesker eller andre dyr.

Vi har heldigvis et strengere lovverk enn i USA og jeg er for at det utarbeides klare retningslinjer når man har større hunder uavhengig av rase.

Skrevet

Tanuki: Ja og se på hvem eieren bak hunden er...  ja det er flere typer pitbull og flere raser I den kategorien, det er bra Norge er strenge angående dyrehold men enda mer. Vet jo om flere personer som har hund som ikke burde hatt det! Meldt ifra til dyrebeskyttelsen men skjer ingenting. Og igjen er det eieren og ikke hunden. Noen enkelt tilfeller kan være gener men sånn er det med alle raser. Forsvarlig hundehold er da nummer 1.

Når du trener en hund med stort skadepotensialet til å gjøre nettopp dette, skade dyr eller mennesker, ja da får du det og det er bare veldig tragisk at det er noen som behandler dyrene på denne måten men sånn er det. Derfor reglene må være enda strengere enn de er i dag. Ingen av typene pitbull er farligere enn en cane corso eller rottweiler foreksempel og alle kan bli farlige med trening for å være det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Amstaff og American pitbull er ekstremt lojale raser som gjør alt for å glede eierene sine. 
Blir de trent opp til angrep og belønnet for denne type atferd så vil du naturligvis få en hund som blir slik du former den.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen av typene pitbull er farligere enn en cane corso eller rottweiler foreksempel og alle kan bli farlige med trening for å være det. 

Det er kun når det kommer til pitbull at folk kommer med bs om at hunden blir slik du former den. Alle andre raser blir lovpriset ut fra genetikken. Vi har norsk elghund grå ut i fra hvordan den sporer opp, følger etter og tar stand på elgen. Retrivere ut i fra nettopp det at den kommer tilbake med byttet jegeren har skutt. Tysk jaktterrier er helt rå på hijakt. Den går ansikt til ansikt med både rev og grevling. Schæferen som tjenestehund. Den er en god sporhund, god i forsvar, tar kommandoer lett på avstand, den er lojal mot fører, samtidig som den kan omgås andre i troppen. Border collie er enda et godt eksempel på spesifikk avl over x antall generasjoner. Den er førermyk sånn at gjetere kan gi kommandoer over lange avstander, inkl verbal korreks. Den er rask, smidig og kan med enkelhet sanke sau i de bratteste fjellskråningene.

Pitbull er avlet for å holde okser i sjakk, deretter avlet spesifikt til å slåss i en "brytering" med andre hunder. Likevel er det ingen som bryr seg om hva som genetisk ligger i rasen. 

"It's all in how you raise them" er et veldig farlig uttrykk: Method K9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 18.16):

Hvor har du det fra at gjennomsnittsalder til fransk bulldog er 4 år?

Anonymkode: ff238...5c8

Sikkert her

Skrevet
Troyamin skrev (31 minutter siden):

Det er kun når det kommer til pitbull at folk kommer med bs om at hunden blir slik du former den. Alle andre raser blir lovpriset ut fra genetikken. Vi har norsk elghund grå ut i fra hvordan den sporer opp, følger etter og tar stand på elgen. Retrivere ut i fra nettopp det at den kommer tilbake med byttet jegeren har skutt. Tysk jaktterrier er helt rå på hijakt. Den går ansikt til ansikt med både rev og grevling. Schæferen som tjenestehund. Den er en god sporhund, god i forsvar, tar kommandoer lett på avstand, den er lojal mot fører, samtidig som den kan omgås andre i troppen. Border collie er enda et godt eksempel på spesifikk avl over x antall generasjoner. Den er førermyk sånn at gjetere kan gi kommandoer over lange avstander, inkl verbal korreks. Den er rask, smidig og kan med enkelhet sanke sau i de bratteste fjellskråningene.

Pitbull er avlet for å holde okser i sjakk, deretter avlet spesifikt til å slåss i en "brytering" med andre hunder. Likevel er det ingen som bryr seg om hva som genetisk ligger i rasen. 

"It's all in how you raise them" er et veldig farlig uttrykk: Method K9

Jeg svarer på spørsmålet ditt som omhandler angrep på mennesker. 

som jeg nevner lengre ned i tråden så er disse, samt flere andre raser hunder som lett kan komme i konflikt med andre hunder, derav må eiere av disse hundene være bevisste på dette.

De er ikke genetisk disponert for å angripe mennesker. De er avlet nettop for å være familievennlige hunder. 
Samkjønnsaggresjon og lav toleranse for provokasjon av andre hunder er også i staff (den lovlige vi har i dag). 
Hvor ofte hører du at en staff angriper mennesker i Norge? 
Det har vært norges mest populære hund i flere år.

Ikke vri om ordene mine til noe annet..

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg svarer på spørsmålet ditt som omhandler angrep på mennesker. 

som jeg nevner lengre ned i tråden så er disse, samt flere andre raser hunder som lett kan komme i konflikt med andre hunder, derav må eiere av disse hundene være bevisste på dette.

De er ikke genetisk disponert for å angripe mennesker. De er avlet nettop for å være familievennlige hunder. 
Samkjønnsaggresjon og lav toleranse for provokasjon av andre hunder er også i staff (den lovlige vi har i dag). 
Hvor ofte hører du at en staff angriper mennesker i Norge? 
Det har vært norges mest populære hund i flere år.

Ikke vri om ordene mine til noe annet..

Det er samme trigger for angrep på hund, vi ser skjer på mennesker. Og nei, staff og pit kan ikke sammenlignes der. 

Anbefaler alle å se denne lærerike videoen for å få mer innsikt i hvorfor pitbull (og self mikser av pit) som familiehund. 

Endret av Troyamin
Glemte å legge inn link.
Skrevet
Troyamin skrev (11 minutter siden):

Det er samme trigger for angrep på hund, vi ser skjer på mennesker. Og nei, staff og pit kan ikke sammenlignes der. 

Staffordshire bull terrier og Amstaff kan definitivt sammenliknes med unntak av størrelse. 
Jeg vet det nå siste 10-15 årene avles mye veldig rolige bedagelige Staffer som passer veldig godt inn i Ola nordmanns A4 liv. 
Kjøper du staffordshire bull terrier som er ordentlig etter rasestandard så er ikke disse veldig ulike en amstaff med unntak av størrelse.

Har du hatt begge hunderasene selv?

American Pitbull terrier har noe mer vaktinnstinkt og noe lavere toleranse for provokasjon av andre hunder. 

Disse agerer også som regel raskere med tilsvar til andre hunder enn f.eks amstaff.
Amstaff ble ulovlig mange år etter APBT og grunnlaget for dette var at APBT ble registrert som amstaff i Norge og det var vanskelig å se forskjell på disse, som gjorde at det var utfordrende å håndheve forbudet på en tilfredsstillende og enkel måte.

Skrevet (endret)

Jeg er helt for det lovverket vi har i dag og ønsker heller ytterligere innstramming enn å fokusere på å tillate de rasene som per i dag er forbudt.

Jeg er fullstendig klar over at rasene i seg selv ikke er problemet, det er det eierne som er men det er nå engang slik at alle hunderasene er prisgitt eierne som ønsker de, noen raser er mer interessante for visse typer mennesker enn andre, det igjen påvirker rasene.

Jeg har en hund som har blitt angrepet to ganger helt uprovosert, min var i bånd begge gangene, den ene var løs utenfor et kjøpesenter, den andre sleit seg fra eier. Det var båndtvang begge gangene, vi var på offentlige plasser og det var ingen foranledning. Hundene hadde ikke møttes eller engang passert hverandre først. Begge hundene som angrep var av raser som er fine hunder i seg selv men fordi eierne ikke var egna førte det til farlige situasjoner. Den ene er forøvrig amstaff så det forbudet er det nå så som så med.

Før vi faktisk har et system på plass som sikrer god hundevelferd og oppfølging av saker der hunder er involvert mener jeg at vi må beholde forbudet. Vi har alt for mange saker der hunder angriper, vanskjøttes eller bare ikke får dekt behova sine skikkelig, en form for lisens etter gjennomført kurs rundt hundeloven blant annet og krav om registrering av hunder er et minimum. Vi trenger også et eget og egna dyrepoliti.

Dette koster penger vi kanskje ikke er villige til å bruke, helt greit men da må vi også ta i bruk kjipere løsninger som forbud mot spesifikke raser.

Endret av Nevrosererroser
Skrivefeil
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Staffordshire bull terrier og Amstaff kan definitivt sammenliknes med unntak av størrelse. 
Jeg vet det nå siste 10-15 årene avles mye veldig rolige bedagelige Staffer som passer veldig godt inn i Ola nordmanns A4 liv. 
Kjøper du staffordshire bull terrier som er ordentlig etter rasestandard så er ikke disse veldig ulike en amstaff med unntak av størrelse.

Har du hatt begge hunderasene selv?

American Pitbull terrier har noe mer vaktinnstinkt og noe lavere toleranse for provokasjon av andre hunder. 

Disse agerer også som regel raskere med tilsvar til andre hunder enn f.eks amstaff.
Amstaff ble ulovlig mange år etter APBT og grunnlaget for dette var at APBT ble registrert som amstaff i Norge og det var vanskelig å se forskjell på disse, som gjorde at det var utfordrende å håndheve forbudet på en tilfredsstillende og enkel måte.

Og pitbull har også en "nerve" som staffen har mer eller mindre mistet, grunnet selektiv avl. Rasene som er forbudt i Norge trigger lettere til angrep, uansett hva du måtte mene. I tillegg har disse rasene et enormt skadepotensiale når de først angriper. Vi har ingen bruksområder for slike hunder i Norge slik lovgivningen vår er. Dersom vi åpner for skarpe vakthunder og/eller personlige beskyttelseshunder, er det selvsagt ok å droppe forbudet mot potensielle farlige raser. 

Skrevet
1 hour ago, Troyamin said:
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen av typene pitbull er farligere enn en cane corso eller rottweiler foreksempel og alle kan bli farlige med trening for å være det. 

Det er kun når det kommer til pitbull at folk kommer med bs om at hunden blir slik du former den. Alle andre raser blir lovpriset ut fra genetikken

Det nettopp dette!  men i følge pitbullelskere så gjelder ikke genetikk pitbuller. 

Border collie - den gjeter

Retriever - elsker vann og pinner

Dachs - graver

Huskey - trekker

Pitbull ...Nanny dog!🙄

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er korrekt at «pitbull» står for mange uheldige situasjoner i usa.

Når det er sagt ønsker jeg å legge til et par ting.

Mange «bull raser» i tillegg til blandinger i USA går under navnet pitbull.

I tillegg er det veldig mange som skaffer seg disse hundene for å trene de opp til vakthunder og plasserer de bundet fast ved porter eller i hagen. 
Hundene får ikke dekket nødvendige behov, trenes opp til angrep og havner i hendene på folk som ikke vil hunden vel.

Det er flere lovlige raser i Norge som kan komme lettere i konflikt med andre hunder, men dette er ikke et problem så lenge eieren av hunden er klar over det og viser aktsomhet i møte med andre hunder i tillegg til å lære seg kroppsspråk og signaler hundene sender ut.

I Norge nå har vi fått en hundelov som nå stiller strengere krav til eier uansett hvilke rase du har.

Det vil si at politiet har myndighet til å faktisk nekte deg å ha hund dersom du ikke gir hunden det den trenger eller dersom du trener hunden til angrep på mennesker eller andre dyr.

Vi har heldigvis et strengere lovverk enn i USA og jeg er for at det utarbeides klare retningslinjer når man har større hunder uavhengig av rase.

Situasjoner?? Javel, er det det du kaller det når pitbuller biter barn til døde? 

Pitbuller ble reglerett skapt for å sloss og drepe, at pitbull lobbien i USA mener de er skapt for å være familiehunder er noe forbanna tull. 

Pitbull har ingen egen rasestandard, så vidt jeg vet, og kan komme i flere størrelser. Det værste er at pitbull lobbien trakkaserer sheltere og politikere som ville stramme inn regleverket når det gjelder eierskap av pitbuller.  Før var det praksis å avlive hunder som ikke hadde gemytt til å bli omplassert, nå har pitbullelskerne ødelagt det og resultatet er at sheltere er FULLE av pitbuller og pitbullmikser. Det er så ille at sheltere til og med utgir pittene for å være blandinger av andre raser. 

Altså HVA skal man med sånne hunder? Det finnes 100+ andre raser å velge mellom.  Anbefaler dokumentaren til Fith Estate, den oppsummerer galskapen ganske greit.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Troyamin skrev (4 timer siden):

Jeg er for raseforbudet vi har. Rett og slett fordi folk viser igjen og igjen at de ikke klarer å ta ansvar for krevende raser pr dags dato. Klarer du ikke en rottweiler, klarer du ikke en Dogo Argentino. 

Vi må først få på plass strengere krav til folk som eier "potensielt farlige hunder" før vi åpner for å fjerne raseforbudet. Kurs, lisens, osv. 

Beklager skepsisen. Men krav fra myndighet om lisens/kurs på hundehold tror jeg dessverre ender med ambisiøst preik. Hundehold er ikke alvorlig nok til å gå ifra kaffemaskinen. Rasering av generelt dyrevern er viktigere fra de samme myndigheter.

Endret av PITTY
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...