AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Noen som vet om det er noen som jobber for at noen av de ulovlige rasene skal bli lovlige igjen som amstaff? Amstaff er ikke avlet for kamp og omtales i andre land som en ekstremt bra familiehund til likhet med den engelske staffordshire bullterrier. Etter min mening burde det vært høyere krav til de som kjøper hund, med markedet i dag kan hvem som helst kjøpe hund og dette bidrar til at sånne type hunder havner i dårlig miljøer. Dette syns jeg er så synd når rasen i seg selv ikke er problemet men menneske bak. Anonymkode: 43327...3bc 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 Er det ikke et ønske om at flere hunderaser skal bli forbudt i Norge? Tenker da på de rasene som har helsemessige problem, og som det har vært mye støy om siste året. Anonymkode: 684c7...a62 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 Det er da mange andre hunderaser som passer godt for familieliv så jeg hadde ikke brukt tiden min på en slik sak. Anonymkode: 9d23a...685 9 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 Jo det er det og med god grunn. Foreksempel er gjennomsnitts alder på en fransk bulldog 4 år😮 Mange hunder som er fine familiehunder så hvorfor skal noen være ulovlige? Idiotisk i mitt hode. Har selv en engelsk staff, helt nydelig og ekstremt flink med barn. Anonymkode: 43327...3bc 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo det er det og med god grunn. Foreksempel er gjennomsnitts alder på en fransk bulldog 4 år😮 Mange hunder som er fine familiehunder så hvorfor skal noen være ulovlige? Idiotisk i mitt hode. Har selv en engelsk staff, helt nydelig og ekstremt flink med barn. Anonymkode: 43327...3bc Hvor har du det fra at gjennomsnittsalder til fransk bulldog er 4 år? Anonymkode: ff238...5c8 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 Tror ikke det skjer noe med det første, FrP er vel det eneste partiet som har ytret ønske om å fjerne forbudte hundreraser og styrke hundeloven. Dessverre ble amstaff m/andre raser gjordt forbudt uten dokumentasjon eller grunnlag og de fleste interesseorganisasjoner, veterinærer og adferdsspesialister var mot forbudet, med unntak av en person som ble benyttet som "ekspert" av justisdepartementet. Denne personen mener flere hunder skulle blitt forbudt og mener alle muskelhunder er tikkende bomber som vil angripe før eller senere... Han har vært aktiv på flere fora hvor han har blitt ganske aggresiv når noen krever dokumentasjon eller sier mot han, blant annet har han sagt at folk skal ta livet sitt. Det ironiske er at fyren selv sitter inne for drap (kan hende han har sluppet ut nå?), men ja... dette er "eksperten" som myndighetene benyttet seg av..... Anonymkode: 5b2df...baf 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 Lest på nett. Søk etter alder på raser så er fransk bulldog nederst på listen. Dette pågrunn av oksygen mangel. Helt forferdelig at justisdepartementet bruker en sånn type!! Skulle tru vi hadde kommet lengre i 2023 og kunne legge ved fakta over sånne lover, faktisk skremmende. Strengere krav til hundeeiere er vel heller det som det skulle vært lover for å ikke ta det utover hundene. Jeg er ikke for at alle hunderaser burde være lovlig men at loven skulle vært endret i forhold til fakta fra andre land på de ulike rasene, som amstaff og american bully. Synd vi ikke kan ha disse fine familiehundene i landet vårt. . Anonymkode: 43327...3bc 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jo det er det og med god grunn. Foreksempel er gjennomsnitts alder på en fransk bulldog 4 år😮 Mange hunder som er fine familiehunder så hvorfor skal noen være ulovlige? Idiotisk i mitt hode. Har selv en engelsk staff, helt nydelig og ekstremt flink med barn. Anonymkode: 43327...3bc Kilde? Jeg finner nemlig flere steder det står at forventet levealder er 10-12 år. Anonymkode: 57697...18b 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 https://dyrogfolk.no/hvilke-hunderaser-lever-lengst/ Anonymkode: 43327...3bc
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 Ser at det står noe nedenfor om 7-8 år men 4,5 over 🤔 Anonymkode: 43327...3bc
Capazitet Skrevet 19. februar 2023 #11 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jo det er det og med god grunn. Foreksempel er gjennomsnitts alder på en fransk bulldog 4 år😮 Mange hunder som er fine familiehunder så hvorfor skal noen være ulovlige? Idiotisk i mitt hode. Har selv en engelsk staff, helt nydelig og ekstremt flink med barn. Anonymkode: 43327...3bc Ei jeg kjenner har fransk bulldog og den har ho hatt i 7-8 år no, så det stemmer ikkje
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #12 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tror ikke det skjer noe med det første, FrP er vel det eneste partiet som har ytret ønske om å fjerne forbudte hundreraser og styrke hundeloven. Dessverre ble amstaff m/andre raser gjordt forbudt uten dokumentasjon eller grunnlag og de fleste interesseorganisasjoner, veterinærer og adferdsspesialister var mot forbudet, med unntak av en person som ble benyttet som "ekspert" av justisdepartementet. Denne personen mener flere hunder skulle blitt forbudt og mener alle muskelhunder er tikkende bomber som vil angripe før eller senere... Han har vært aktiv på flere fora hvor han har blitt ganske aggresiv når noen krever dokumentasjon eller sier mot han, blant annet har han sagt at folk skal ta livet sitt. Det ironiske er at fyren selv sitter inne for drap (kan hende han har sluppet ut nå?), men ja... dette er "eksperten" som myndighetene benyttet seg av..... Anonymkode: 5b2df...baf Hvilken ekspert? Anonymkode: 5ee5e...c2e 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #13 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ser at det står noe nedenfor om 7-8 år men 4,5 over 🤔 Anonymkode: 43327...3bc Men det er resultatet fra Storbritannia, det varierer fra land til land. Dette er et utdrag av forskningsrapporten som artikkelen du linker til er basert på. Her er forventet levealder for fransk bulldog i Japan 10,2 år. Anonymkode: 57697...18b 1
lemoncake Skrevet 19. februar 2023 #14 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kilde? Jeg finner nemlig flere steder det står at forventet levealder er 10-12 år. Anonymkode: 57697...18b Capazitet skrev (5 timer siden): Ei jeg kjenner har fransk bulldog og den har ho hatt i 7-8 år no, så det stemmer ikkje Forventet levealder er nok høyere for en frisk Fransk bulldog, men leser dessverre at ny forskning viser at den gjennomsnittlige levealderen går nedover. Og at den er kommet ned til et snitt på 4,5 år. Flere og flere hunder har helseproblemer og dette trekker gjennomsnitts alderen ned. Dette er som kjent en rase som kan ha mye dårlig helse og pusteproblemer. At noen har denne rasen i 10-12 år betyr ikke at gjennomsnittlig levealder på 4,5 år er feil. Forskjell på forventet og gjennomsnitt. Hundeavl som har gått galt et sted står det i denne pressemeldingen under. https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/nydelige-hunder-fanget-i-syke-kropper?publisherId=16958427&releaseId=17937326 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #15 Skrevet 19. februar 2023 Det er også hunderasen som kan være farlig, for eksempel pitbull der det er genene som avgjør om den er aggressiv å farlig. Det som er farlig med pitbullen er at den ikke avgir når den går til angrep på andre hunder. Det som kunne blitt gjort er at de som vil ha en ulovlig rase får et sertifikat at de er orntlige hundefolk og at det står folk i ryggen som kan med den rasen som de kan kontakte når det går dårlig sånn at det ikke blir sånn som i usa der pitbull blir en gatehund Anonymkode: edf22...897
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #16 Skrevet 19. februar 2023 Gjennomsnittsalderen jeg har sett på, mange blir nok eldre også men de blir hvertfall som regel ikke veldig gamle da. Amerikansk pitbull terrier er jeg enig i at skal være ulovlig på grunn av at disse er avlet opp for kamp, dette er fakta. De kan helt sikkert også være utrolig fine hunder, ikke det jeg mener men disse er kjent for å være ustabile mot andre dyr og mennesker. Det er derimot ikke amstaff eller American bully. Pitbull ble ulovlig i 1994 da rasen ble veldig populær i de kriminelle miljøene og brukt til hunderkamper men disse hundene er det problemer med i andre land å, i 2004 ble amstaff ulovlig, dette fordi denne ble byttet ut med pitbullen i disse miljøene. Hvorfor skal det gå ut over rasen at det er ubrukelige hundeeiere? Tenker det skulle vært krav til stabilitet hos mennesker uansett rase. Fast jobb og en viss inntekt så en faktisk har råd til å ha en hund, da minsker også sjansen til at de i kriminelle miljøer får tilgang til å kjøpe hund uansett rase, hva hunden skal brukes til og krav til kurs for lydighet og sosialisering. Men er det noen som prøver å jobbe for at hundeloven burde endres? Jeg vil gjerne være med på det. Anonymkode: 43327...3bc
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #17 Skrevet 19. februar 2023 lemoncake skrev (57 minutter siden): Forventet levealder er nok høyere for en frisk Fransk bulldog, men leser dessverre at ny forskning viser at den gjennomsnittlige levealderen går nedover. Og at den er kommet ned til et snitt på 4,5 år. Flere og flere hunder har helseproblemer og dette trekker gjennomsnitts alderen ned. Dette er som kjent en rase som kan ha mye dårlig helse og pusteproblemer. At noen har denne rasen i 10-12 år betyr ikke at gjennomsnittlig levealder på 4,5 år er feil. Forskjell på forventet og gjennomsnitt. Hundeavl som har gått galt et sted står det i denne pressemeldingen under. https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/nydelige-hunder-fanget-i-syke-kropper?publisherId=16958427&releaseId=17937326 Denne baserer seg på samme forskningsrapport som den i forrige link. Og leser man den rapporten ser man blant annet at FB har forventet levealder på 4,5 i Storbritannia og 10,2 i Japan (rapporten baserer seg på forventet levealder, ikke gjennomsnitt). Leser man videre står det også at av de over 35000 hundene i undersøkelsen var det kun 232 FB, noe som er et lavt tall og dermed kan gi et uriktig resultat. Anonymkode: 57697...18b 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #18 Skrevet 19. februar 2023 Capazitet skrev (7 timer siden): Ei jeg kjenner har fransk bulldog og den har ho hatt i 7-8 år no, så det stemmer ikkje Ja, for ett individ har noe å si på gjennomsnittet Anonymkode: 4003e...bbd 6 1
lemoncake Skrevet 19. februar 2023 #19 Skrevet 19. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Denne baserer seg på samme forskningsrapport som den i forrige link. Og leser man den rapporten ser man blant annet at FB har forventet levealder på 4,5 i Storbritannia og 10,2 i Japan (rapporten baserer seg på forventet levealder, ikke gjennomsnitt). Leser man videre står det også at av de over 35000 hundene i undersøkelsen var det kun 232 FB, noe som er et lavt tall og dermed kan gi et uriktig resultat. Anonymkode: 57697...18b Hvis det kun var 232 Fransk bulldog med så blir nok ikke resultatet helt korrekt. Enig med det. Uansett, så er ikke utvikling her bra. Fin hund, trist at den (og mange andre) har så store helseutfordringer. Jeg drømte en gang i tiden om å skaffe meg en cavalier King Charles spaniel, men det er også blitt en rase som dessverre har utviklet livstruende og smertefulle sykdommer. 😢 Så utrolig trist! Men vi er veldig fornøyd med rasen vi har nå. En nydelig sheltie! ♥️ Endret 19. februar 2023 av lemoncake
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #20 Skrevet 19. februar 2023 Ja fælt når de blir avlet så helseproblemene blir så store 😔 Anonymkode: 43327...3bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå