AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 En fantastisk mann. Han er snill og god. Alt er bare helt perfekt mellom oss. Han var ærlig med meg siden dag en. Han har hatt et kjempe vanskelig oppvekst, voldtekt, mobbing osv. for ca. 4 år siden begynte han å ruse seg. Han bruker det ikke så ofte, det er snakk om 2-3 ganger i året. Jeg vil hjelpe han, men er også litt usikker og forvirrende. Har dere erfaring med det? Hvordan kan jeg hjelpe han? Eller skal jeg bare slå opp? Han søkte hjelp flere ganger, men uten effekt. Anonymkode: 510db...9af
Nymerïa Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan kan jeg hjelpe han? Eller skal jeg bare slå opp? Må du gjøre en av disse to? Hvis det er nødvendig for forholdet at du fungerer som behandler så har det selvfølgelig ikke noen framtid, men forventer han det? 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 Å være i nær relasjon med en person som dette er som å balansere på et barberblad, du skal være jævlig sterk i deg selv og kunne sette grenser og kjenne igjen når det går på bekostning av deg. Du kan fort miste deg i sånne forhold uten at det noen gang blir bedre så lenge han ikke tar seg sammen. Jeg forsøkte å hjelpe min eks i mange år, det førte ikke til annet enn at vi kastet bort år og energi, og frustrasjon. Ingenting skjedde før han satte begge beina på bakken og bestemte seg for å ta grep. Anonymkode: 0ef0a...793 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 Og folk sier det vanskelig å få dame. Damer tar åpenbart hva som helst så lenge det har to bein og puls. Først må du være litt kritisk til hva han forteller deg. Ikke alt er sant. Antagelig er under 10% av alt han forteller sant. Når du har innsett dette kan vurdere hva du skal gjøre videre. Anonymkode: 360dc...832
Bombasi Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 Du bør gjøre deg selv som motivator for at han skal holde seg unna rus. Du må rett og slett ikke finne deg i det, og det må han få utrykkelig beskjed om. Denne grensesettingen må til, og er til det beste for både han OG deg. Ellers må du bare være der for han. Tilby deg og by på deg selv rundt det å snakke og hjelpe han om sine problemer. Men hvis han ikke ønsker eller er mottakelig for det, så må du bare la han være. Han vet iallefall at du er der for han om det er noe. Og du kan ikke presse på han hjelp som han ikke vil ha. Du må også tenke på deg selv. Hvis kjærligheten ikke er der mellom dere, så må du være ærlig med deg selv om det. Du kan ikke stå i et forhold bare for hans del fordi det er "synd på han". Hvis kjærligheten er der og du ser fremtiden med han, så er det greit.
Morten1 Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 Jeg tror du hjelper han en del med å være deg selv, det er åpenbart at han har følt seg trygg på deg siden har har fortalt som sin fortid og presens. Vær åpen, snakk med han om alt. Vis at du er der
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 Morten1 skrev (11 minutter siden): Jeg tror du hjelper han en del med å være deg selv, det er åpenbart at han har følt seg trygg på deg siden har har fortalt som sin fortid og presens. Vær åpen, snakk med han om alt. Vis at du er der Narkomane forteller om fortiden sin til alle som vil høre. Anonymkode: fb85f...ed7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 Du kan ikke det, mennesker med vanskelige utfordringer trenger hjelp av profesjonelle. Det er veldig lett for deg å bli dratt med ned i suget hvis det skulle være slik at han blir dårligere igjen, så jeg hadde tenkt litt over om du eventuelt klarer å stå i det. Jeg har jobbet med rus og psykiatri i mange år. Mange av de jeg jobber med har hatt tragiske oppvekster og har opplevd mye som jeg håper jeg slipper å stå i, men det er ekstremt tungt å være pårørende/nære til disse personene over tid. Anonymkode: c04e4...858
Friluftsmann70 Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 Høres ikke ut som det er store rusproblemer, selv om han bruker det noen gagner i året, (er det da en kveld eller er det over noen uker, stor forskjell dersom det er 2-3 ganger i året). men han er motivert til å ikke bruk, slik jeg forstår. For din del er det viktig å være åpen, lyttende og være der. Oppfatter dere å ha en god og åpen dialog. Kanskje det er enklere for han å få hjelp, dersom du er med til psykolog eller terapaut?
mEditari Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 Jeg tror du kan være ganske sikker på at det ikke er 2-3 ganger i året, jeg ville ganga det med minst 3. Det viktigste spørsmålet er vel hvordan han kommer til å takle det når dere møter på utfordringer som par. Om han da ruser seg, så kan du forvente deg et ensomt liv. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og folk sier det vanskelig å få dame. Damer tar åpenbart hva som helst så lenge det har to bein og puls. Anonymkode: 360dc...832 Å, tar de deg? Anonymkode: 4ed8b...69f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 Hva mener han med å ruse seg? Hva tar han? Anonymkode: fd7e5...a19
Tradegy Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 (endret) Du har ikke eneansvar for han. Finn ut hvilken fastlege han har og ring han opp, eller få legen til å ringe han ❤️ En samtale og å tømme hjertet sitt, kan gjøre mye. Å lage avtaler som han må følge opp. Endret 18. februar 2023 av Tradegy 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 Du kan ikke hjelpe han, kun profesjonelle kan. Vil han ikke oppsøke det så er det ingenting å vente på, er ikke som at han kommer til å bli bedre av seg selv eller slutte å ruse seg bare fordi du ikke liker det. Eller dvs kan godt hende han slutter bare fordi du ikke liker det, men han kommer til å fortsette bak din rygg fordi han fortsatt sliter like mye. Anonymkode: ec650...753 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå