Gå til innhold

Har klesstørrelsene blitt vesentlig større?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har klesstørrelsene blitt vesentlig større de siste årene? Hvorfor? For å tilpasse seg at befolkningen blir større? En Small i dag er ikke det det samme som en Small for 10 år siden. 

Anonymkode: 2cace...afe

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har de. Ligger mange artikler ute om det.

Anonymkode: 1af0b...a65

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Og du gjorde et poeng ut av å dra frem alle ser jeg 😂 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Og du gjorde et poeng ut av å dra frem alle ser jeg 😂 

Vedkommende er uskyldig!

Vil ikke si hvordan jeg vet det.. O:)

Anonymkode: 5294a...2e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vedkommende er uskyldig!

Og det var langt fra alle :P

Skrevet

Jeg husker når H&M endret sine størrelser. Før var 34/36 en small, men ble endret til at 36/38 er small. Dette er mer enn 10 år siden da. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vedkommende er uskyldig!

Hahaha ok 🥸

Skrevet

De er uten tvil blitt mye større. Har klær som er kjøpt for 15 år siden i medium som fortsatt passer perfekt. I dagens størrelser må jeg ha XS/S. Det er helt sykt.

• Liker 7
Skrevet

Det syns jeg ikke.  Har brukt samme størrelse nesten hele livet.  Men moten er baggy nå, kanskje derfor du synes klær er store. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Det følger også moten litt. På nittitallet skulle alt være stort. Hadde en vinterjakke fra den tiden jeg kunne bruke både som høygravid og mye mye større.

Anonymkode: 3b59d...4fe

• Liker 8
Skrevet

Det kommer veldig an på merke, men stoffinnholdet er egt "synderen" tror jeg. Stretch, altså elasten gjør den bevegelig og dermed større, mens bare bomull (100%) føles som mye mindre. Jeg tror dermed at flere merker putter elasten i klærne (tenker mest på jeans da). Når det kommer til gensere er vel bare den oversizede størrelsen populært.🤷🏽‍♀️

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gi et eksempel.

• Liker 1
Skrevet

Ja. Jeg kjøpte en vintagebukse til datteren min her om dagen, hun bruker str 34 vanligvis. Buksa var str 40, og den var akkurat litt for trang til henne. Antar buksa er fra 70-tallet.

Dette er hvorfor myten om at Marilyn Monroe var str 42 aka lubben etter dagens standard oppsto. 42 på 50-tallet tilsvarer vel 34-36 idag. 

Anonymkode: 6bb27...f7e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg var på shopping i England og dro på primark, kjøpte 3 poser klær i min størrelse uten å prøve, dum som jeg var, fordi der var hundrevis av personer der og kø til prøverom.  På hotellet prøvde jeg noen av plaggene og alle var for store, noen opptil 2-3 størrelser! Dagen etter måtte jeg stå en time ved returkassen så hun fikk nulla ut alt og beklaget, og sa at dette hender ofte turister som kjøper sin vanlige størrelse.

Jeg er vanligvis en M og der borte måtte jeg kjøpe alt i Xs og S. Noe XXS!! 

Anonymkode: 68da4...552

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk. Den første handler også om det motsatte, at str. 38 noen ganger er for liten. At bukser i str. L kan variere med 21 cm i høres helt vanvittig ut. Men Sifo fant ikke noen systematisert «vanity sizing». Mye virker slik jeg selv oppfatter det. At størrelsene varierer mye fra butikk til butikk. Jeg kjøper det som passer, og bryr meg ikke om tall. Shopper jeg på nett ser jeg på cm oppgitt i størrelsestabellen. 

Det er velkjent at mange damer som bruker veldig store størrelser har vanskelig for å finne klær som passer. At størrelsene blir større burde gjort det enklere for dem, men jeg leser bare det motsatte. Kanskje butikken slutter å selge klær med mange X.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det følger også moten litt. På nittitallet skulle alt være stort. Hadde en vinterjakke fra den tiden jeg kunne bruke både som høygravid og mye mye større.

Anonymkode: 3b59d...4fe

Nå er det litt mer enn 10 år siden 90-tallet da😉

Anonymkode: 1beb0...97d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det litt mer enn 10 år siden 90-tallet da😉

Ikke meg du siterer, men det er sprøtt at det ikke bare er "i går", det er faktisk 30 år siden, hvor ble tida av! 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men det er sprøtt at det ikke bare er "i går", det er faktisk 30 år siden, hvor ble tida av! 

Ikke minn meg på det🫣 70-tallet er 30 år siden, sant? 🤪

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...