Gå til innhold

Håndtere spekemat/salami

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden man ikke skal spise det i graviditeten, hva gjør dere ved frokostbordet når dere må hjelpe andre barn med å smøre på brødskiva med spekemat/salami/fårepølse? Det blir jo alltid fettete på hendene mår man tar i dette. Spiser du bare videre selv eller vaske hendene? Hvor nøye er det? Vil ikke være hysterisk, men vil ikke utsette barnet i magen unødvendig.

Anonymkode: f6376...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg faktisk ikke tenkt over, jeg har bare håndtert maten også ikke vasket hender etterpå🫢 men vet ikke om det er riktig. Er 33 uker på vei

Anonymkode: e825b...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Siden man ikke skal spise det i graviditeten, hva gjør dere ved frokostbordet når dere må hjelpe andre barn med å smøre på brødskiva med spekemat/salami/fårepølse? Det blir jo alltid fettete på hendene mår man tar i dette. Spiser du bare videre selv eller vaske hendene? Hvor nøye er det? Vil ikke være hysterisk, men vil ikke utsette barnet i magen unødvendig.

Anonymkode: f6376...b03

Kjøpte salami som jeg selv kunne spise 😅 

Anonymkode: 09fb6...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å vaske hendene som regel. Ellers så tar jeg så lite på det jeg kan, om jeg ikke orker hoppe opp for å vaske meg. 

Anonymkode: 151cb...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri tenkt på ..jeg lagde ofte brødskiver til sønnen min med salami. Tror vel det er mer problemer om du spiser mange skiver ..nå skal det sies at noen gravide spiser sushi, spekemat, og alt de ikke burde spise uten at de får problemer. Så litt salami på hendene tror jeg ikke gjør noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sofakona said:

Aldri tenkt på ..jeg lagde ofte brødskiver til sønnen min med salami. Tror vel det er mer problemer om du spiser mange skiver ..nå skal det sies at noen gravide spiser sushi, spekemat, og alt de ikke burde spise uten at de får problemer. Så litt salami på hendene tror jeg ikke gjør noe

Sushi kan man jo spise forutenom tunfisk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for smitte som utgør en fare for babyen i magen av å spise norskprodusert spekemat er minimal og enda mindre ved å bare håndtere pålegget.

Men for å være sikker så kan du jo velge å enten bruke gaffel til å flytte pålegget fra pakken til brødskiven eller vaske hendene etter påsmøring av nistepakkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (15 minutter siden):

Da burde du lese deg opp litt. Flere typer sushi er innafor.

Anonymkode: 07c2f...8b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken Listeria eller Toxoplasma smitter gjennom huden, men gjennom fordøyelsessystemet. Så hvis du vasker hendene etter å ha håndtert disse matvarene før du putter fingrene i munnen, blir du ikke smittet.

Anonymkode: 3eea4...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Sofakona said:

Sushi er ikke problematisk.

Anonymkode: d7a2c...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke farlig å ta på spekemat/salami. Sannsynligvis er det ikke farlig å spise heller. Det bare anbefales å unngå å spise det, for det kan føre til listeria/toxoplasma, Det er ikke sånn at man garantert blir dårlig om man spiser det, det er bare en liten risiko.

Jeg valgte å spise spekemat ved noen anledninger i mitt siste svangerskap (konfirmasjon, tapas, jul o.l). Sjansen er så liten. Så at du har tatt på dette ville jeg absolutt ikke vært bekymret for.

Anonymkode: 7c040...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...