AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 "It's Taken Away the Mystery and the Magic", sier han. Neeson took things a step further, explaining that his reason for not wanting to reprise Qui-Gon Jinn is because the “Star Wars” franchise is damaging its own magic. “No, I’m not,” Neeson said when asked if he’s interested in returning. “There’s so many spinoffs of ‘Star Wars.’ It’s diluting it to me, and it’s taken away the mystery and the magic in a weird way.” Er dere enige med denne gamle boomeren? Anonymkode: d0b9f...422 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 I England laget man en av verdens beste og mest kjente komiserier - Fawlty Towers - med bare 12 episoder, og kunne sette sluttstrek der selv om Cleese nå ønsker å lage en slags oppfølger. Hadde dette vært U.S.A., hadde man kanskje klart å stoppe etter 16 sesonger. En serie som begynte bra, var Big Bang Theory, men etter å ha sett omtrent det samme i sesong X, var serien i mine øyne et stort gjesp; med mindre kreativiteten er på topp, er det grenser for hvor mye man over tid kan suge ut av en idé, og det samme skulle jeg tro gjelder Star Wars. Anonymkode: cb1ca...bfd 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): "It's Taken Away the Mystery and the Magic", sier han. Neeson took things a step further, explaining that his reason for not wanting to reprise Qui-Gon Jinn is because the “Star Wars” franchise is damaging its own magic. “No, I’m not,” Neeson said when asked if he’s interested in returning. “There’s so many spinoffs of ‘Star Wars.’ It’s diluting it to me, and it’s taken away the mystery and the magic in a weird way.” Er dere enige med denne gamle boomeren? Anonymkode: d0b9f...422 Han er ikke en boomer og jeg er enig Anonymkode: 8d88d...f65 1
Melpomene Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 De utgivelsene som har gjort størst "skade" på Star Wars er vel prequel-trilogien han var med i? 😅 Fra spøk til side, Star Wars lider av det samme som Harry Potter; ikke på langt nær nok grunnarbeid lagt ned i verdensbygging og rammeverk i forkant av historiens begynnelse. Det som da skjer når det bittelille universet som er der begynner å strekkes, er at alle hullene vises veldig tydelig og raskt blir ganske umulige å tette. Komplekst utviklede fantasyunivers som vi finner feks i Dune og The Lord of the Rings tåler langt mer utforsking fordi skaperne gjorde jobben grundig nok i første omgang og lagde i tillegg produktivt spillerom hvor andre kunstnere (eller barnebarn) kan spinne videre på potensielle "løse" tråder. Med det mener jeg ikke å åpne startgrinda for et lass av oppfølgere, spin-offs osv av Dune og LOTR slik at det ender opp som MCU, men at sannsynligheten for å lykkes med videre utforsiking av et univers - altså å unngå en slik uttynning - dilution - som Neeson snakker om - ofte står og faller på hvor godt grunnarbeid som er gjort i første omgang. Lucas og Rowling er mindre dramaturgisk og litterært kompetente enn Herbert og Tolkien, og det avsløres raskt når materialvolumet øker. Naturligvis kan man sikkert argumentere med at George Lucas egentlig bare hadde planlagt å lage én film eller én trilogi, og at Rowling egentlig bare skulle skrive et par bøker, men da de først ble presentert med muligheten for å strekke materialet i bytte mot busslaster av penger - gjentatte ganger - kunne de også ha valgt å sagt "nei, dette trenger mer utvikling og arbeid" eller "nei, det holder nå". Ved at de gang på gang takker ja til høysbydende vil det til slutt nå et punkt hvor publikum mister interessen, så det Neeson sier er på ingen måte noen brannfakkel, det vil bare avhenge av den individuelle publikummers tålmodighet. Noen ønsker seg fremdeles mer, andre ramlet av lasset for lenge siden. 4 hours ago, AnonymBruker said: I England laget man en av verdens beste og mest kjente komiserier - Fawlty Towers - med bare 12 episoder, og kunne sette sluttstrek der selv om Cleese nå ønsker å lage en slags oppfølger. Hadde dette vært U.S.A., hadde man kanskje klart å stoppe etter 16 sesonger. Tror ikke vi briter fortjener så altfor mye åtgaum vis-á-vis amerikanerne; vi har klart å slite i filler gode konsepter her på øyriket også. En viktig årsak til at BBC-serier ofte har vært kortere (færre episoder per sesong, færre sesonger totalt) kan være at det finansieres gjennom lisens istedet for reklame, og budsjettene ser dermed helt annerledes ut enn hos rent kommersielle TV-selskap. Det er ikke noe offisielt entydig svar på hvorfor Fawlty Towers ikke varte mer enn to sesonger, men på et menneskelig plan kan jeg jo fint forstå at det kunne vært utfordrende for Booth og Cleese å fortsette langvarig samarbeid etter at de hadde tatt ut skilsmisse, og særlig med tanke på at Booth var nølende med å gå igang med sesong to i utgangspunktet. Mange gir serieskaperne skryt for den gode avgjørelsen det var å gi seg mens de var på topp, men det er ikke nødvendigvis hele sannheten, det var nok av involverte som ønsket en mye lengre serie enn det som ble laget. 1 1 1
MyMichelle Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 Jeg likte de tre første Star Wars. Jeg har ikke sett alle de andre, men de jeg har sett har alle vært en skuffelse sammenlignet med de gamle filmene.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #6 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Han er ikke en boomer og jeg er enig Anonymkode: 8d88d...f65 Lol?? 😅 William John Neeson OBE (born 7 June 1952) Anonymkode: d0b9f...422
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #7 Skrevet 19. februar 2023 problemet med de aller fleste TV-serier og filmer er at de forsøker å tyne ut mest mulig "dramatikk" fra ting som opprinnelig var veldig populære. Så håper de selvfølgelig at folk skal ha veldig gode minner fra de opprinnelige TV-seriene eller filmene, og så gi penger til stadig mye produksjoner også. Anonymkode: 4c7a3...b91
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #8 Skrevet 19. februar 2023 Han har et poeng, man kan tenke seg så mye dilldall som er kommet med alle bøkene, spin-off og enda verre fanfics selv om det ikke gjelder. Mye av det som kom etter den originale trilogien føles som konstruksjoner som ikke gir mening. Midi Chlorians, Chosen One og sånne ting vi ikke hørte et pip om i de klassiske filmene. Anonymkode: 9c32a...ce0
Cata Skrevet 19. februar 2023 #9 Skrevet 19. februar 2023 Enig i at han har et poeng, men jeg er likevel ikke helt enig med ham for det var allerede et stort univers i form av bøker, dataspill og fanfic før alle spinoff seriene ble laget. Dermed føler jeg ikke at spinoff seriene ødelegger så mye så lenge handlingen ikke blandes med den fra de første to trilogiene. (Den 3. trilogien ser jeg glatt bort fra for etter min personlige mening rotet den til SW universet langt mer enn noen av spinoff seriene har klart så langt.) 1
Diry72 Skrevet 19. februar 2023 #10 Skrevet 19. februar 2023 MyMichelle skrev (På 18.2.2023 den 12.09): Jeg likte de tre første Star Wars. Jeg har ikke sett alle de andre, men de jeg har sett har alle vært en skuffelse sammenlignet med de gamle filmene. De tre første var de beste, resten er bare søppel. 1 1
Entern Skrevet 19. februar 2023 #11 Skrevet 19. februar 2023 Diry72 skrev (6 timer siden): De tre første var de beste, resten er bare søppel. Enig.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #12 Skrevet 20. februar 2023 Diry72 skrev (18 timer siden): De tre første var de beste, resten er bare søppel. Andor or Rogue One er bra, men jeg ville ventet med Rogue One til etter andre sesong av Andor hvis du ikke har sett dem. Er ellers enig. Anonymkode: de991...238
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #13 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 2.43): Lol?? 😅 William John Neeson OBE (born 7 June 1952) Anonymkode: d0b9f...422 Det er bare et oppfunnet uttrykk Diry72 skrev (19 timer siden): De tre første var de beste, resten er bare søppel. Enig, episode 4-9 er kjedelig Anonymkode: 8d88d...f65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå