Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre med det knuste hjertet mitt egentlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Flinkepia T
Skrevet

Ingenting hjelper. Jeg har ikke venner jeg kan lene meg på. Psykolog hjelper litt men marginalt. 

Noe tips til å overleve et knust hjerte? 

Vet at tiden skal lege alle sår, men jeg er så ødelagt akkurat nå. Tårene er aldri langt unna.

Virker som folk sjelden spør om dette, man skal jo klare seg selv, jeg bare sliter virkelig. Har vel egentlig aldri opplevd et virkelig knust hjerte før. Ingen jeg kan snakke om det med heller av ulike årsaker. Spør derfor her. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk på noe annet, distraher deg selv med en aktivitet. Flytt fokuset til noe annet med en gang tankene begynner å komme. Rist det av deg.

Anonymkode: 95c45...98e

• Nyttig 2
Skrevet
Flinkepia T skrev (1 time siden):

Ingenting hjelper. Jeg har ikke venner jeg kan lene meg på. Psykolog hjelper litt men marginalt. 

Vet at tiden skal lege alle sår, men jeg er så ødelagt akkurat nå. Tårene er aldri langt unna.

Virker som folk sjelden spør om dette, man skal jo klare seg selv, jeg bare sliter virkelig. Har vel egentlig aldri opplevd et virkelig knust hjerte før. Ingen jeg kan snakke om det med heller av ulike årsaker. Spør derfor her. 

Det er en klisjé, men ta tida til hjelp. 

Og få nye impulser. Og et kjæledyr. 

Anonymkode: e98f1...cb4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Flinkepia T
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er en klisjé, men ta tida til hjelp. 

Og få nye impulser. Og et kjæledyr. 

Kjæledyr hadde sikkert hjulpet, men kan ikke ha kjæledyr. Det er trist.

Skrevet
Flinkepia T skrev (1 minutt siden):

Da jeg hadde kjærlighetssorg sist, var jeg veldig sint. Det var sommer og jeg varslet mye ute i naturen nær vann, vasset husker jeg. Det var noe med det fysiske som var godt. Jeg savnet jo å kjenne eksen fysisk om så bare for en klem. Og så jobbet jeg mye.

Da jeg hadde kjærlig gangen før der, var jeg så utrolig lei meg. I tillegg til å skaffe meg kjæledyr, begynte jeg med nye hobbier og etterhvert videreutdanning. Jeg ble "ny". 

Jeg håper du finner noe som gjør det bedre.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, Flinkepia T said:

Atskillige kunstnere og musikere har hatt knuste hjerter, og kommet seg videre i livet etter å få utløp for følelsene sine i kunsten - den dag idag kan man lese eller høre resultatet av kjærlighetssorgen deres i verdenskjente klassikere. Paul McCartneys "Yesterday" er imidlertid ikke en av dem selv om sangen høres slik ut; han fikk idéen til melodien i en drøm, og teksten kom først senere.

Så skulle jeg gi deg et godt råd, ville jeg ha forsøkt dette - enten ved å skrive, eller spille musikk; om du ikke kan spille, er  det ikke så vanskelig å lære seg dette, og hvis du spiller for eksempel piano eller gitar, er det bare å begynne å lage en sang; din egen personlige, vakre sang, kanskje i moll.

Skulle gjerne ha skrevet mer nå for å kunne forsøke å muntre deg litt opp, men har en livlig nabo på den andre siden av veggen som totaloppusser leiligheten og begynner å bråke noe helt forferdelig helt uventet, og å bli vekket av en gjennomborende drill og ivrig hamring etter to timers søvn er ikke bare-bare. Så jeg er nødt til å legge meg, dessverre.

Men ønsker deg uansett alt godt videre, og håper virkelig ting ordner seg for deg - hva som enn skjer, vil tiden alltid gå videre, og det som er nåtid idag, vil en dag bare være fjerne minner fra en svunnen fortid som sakte løser seg opp i livets horisont; det har jeg selv erfart.

- B.

Anonymkode: 87926...40b

• Hjerte 1
Gjest Flinkepia T
Skrevet

Takk for råd og oppmuntring 🙂 

Gud det måtte ha blitt en "whiney" klisje sang fra min side om jeg skrev en nå i stilen "buhuu meg og stakkars meg"... 😆 Må vente til de vonde følelsene er litt på avstand og jeg kan sette bedre ord på ting enn nå før jeg begynner med diktning eller noe sånt. 

Har prøvd hardt å bli sint, vært sint klart sånn 10%. Usikker hvor jeg skulle ha fått en klem, men kanskje Tinder🤷‍♀️😂 sikkert mulig å finne klem der😂 alternativt noen kristne forkynnere på gaten. Men trenger virkelig en klem ja. Det kjedelige er at I min tilstand går jobb veldig sakte, etterhvert håper jeg at jeg kan jobbe meg i hjel, slik min tidligere plan var😂

Føler meg et hakk bedre nå heldigvis takk. 😇

F aka S 😆

Skrevet
1 hour ago, Flinkepia T said:

Har prøvd hardt å bli sint, vært sint klart sånn 10%.

Kjenner denne følselsen, men jeg skal ikke bli sint mere og ikke klarer jeg det heller, det er bare tristhet over hvordan ting har endt.

Følg rådene om å komme deg ut å gå i natur og blandt folk, jeg trodde det var en klisje selv, men har opplevd at det faktisk fungerer. Man får klarnet tankene og får ting på avstand. 

Jeg foreslår også at du begynner å fornye deg selv. Eventuelt trene, jobbe med utseende, treffe nye mennesker og gjøre deg klar til noe nytt og spennende.

• Liker 2
Skrevet

Kommer det dager som blir ekstra tøffe, finnes det flere å snakke med ❤️❤️ Denne plakaten fremstår litt voldsom, men det gir en fin oversikt :nikke:

Screenshot_20230129-143441_Lite.jpg

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, Flinkepia T said:

Takk for råd og oppmuntring 🙂 

Gud det måtte ha blitt en "whiney" klisje sang fra min side om jeg skrev en nå i stilen "buhuu meg og stakkars meg"... 😆 Må vente til de vonde følelsene er litt på avstand og jeg kan sette bedre ord på ting enn nå før jeg begynner med diktning eller noe sånt. 

Har prøvd hardt å bli sint, vært sint klart sånn 10%. Usikker hvor jeg skulle ha fått en klem, men kanskje Tinder🤷‍♀️😂 sikkert mulig å finne klem der😂 alternativt noen kristne forkynnere på gaten. Men trenger virkelig en klem ja. Det kjedelige er at I min tilstand går jobb veldig sakte, etterhvert håper jeg at jeg kan jobbe meg i hjel, slik min tidligere plan var😂

Føler meg et hakk bedre nå heldigvis takk. 😇

F aka S 😆

Godt å høre at det går litt bedre; jo - jeg forstår at ting kan bli en smule depressive når man begynner å skrive om man er lei seg, men det å få ned ting på papiret (også i vår digitale tidsalder) pleier som regel å hjelpe. Og musikk er nå musikk; da Beethoven begynte å miste hørselen, skrev han den 5. symfonien med sin kjente, dramatiske innledning, slik at folk som setter pris på klassisk musikk sikkert mang en gang har sendt varme tanker til Ludwig for at han lot følelsene sine få utløp i tonene og harmonien i stedet for å gi opp.

Et annet råd som kanskje kan være til nytte, er å forsøke å sette dette litt i perspektiv; verden er så uendelig stor, og hvis noen ikke vil ha deg, er det jo vedkommende som til syvende og sist taper mest på dette, ikke du. Greit nok - han kan finne en annen. Men ikke akkurat deg. Så hvorfor skal man selv sørge over at noen er så dum at man ikke klarer å forstå verdien av et annet menneske man ikke finner andre steder ...?

Denne tankegangen har hjulpet meg; skitt au - livet går videre, tenker jeg og ser dette med litt selvironi; et smil kan gjøre underverker, også i mørkere stunder.

Uansett lykke til videre; det kommer alltid en ny dag imorgen, en dag fylt med nye muligheter, nytt håp. Imorgen våkner verden på nytt, og det som var idag, svinner hen i tankenes og minnenes verden, lenger og lenger bort, lik et skip på havets speil; når man har vinket farvel, kan man gå hjem og fortsette livet mens skipet drar et annet sted.

- Brian

Anonymkode: 87926...40b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Gjest Flinkepia T
Skrevet

Takk 🙂

Kjærlighet er en følelse som påvirker meg grusomt kraftig, jeg prøver derfor å holde meg unna det for å ikke bli overveldet og utslitt. Alt blir så hjerterivende.

Forbannede utilregnelige lille type opp i skyene skyter piler i fylla :amor: og alle tror han er så søt.

Trengte vel mennesker rundt meg men har ikke slike tilgjengelig. Har noen venner, men av ulike grunner ( en grunn for hver) kan jeg ikke be om at de lytter til meg mht.denne saken. 

Har allerede snakket med tre ulike betalte profesjonelle. De siste dagene. Det har hjulpet litt. Men man trenger venner i dette. 

Nå fant jeg heldigvis noen vennlige mennesker her på KG, så føler meg mye bedre.  😄

Takk 💕

Skrevet

Hjertesorg er noe dritt! Du tenker på den personen hver dag, hele tiden. En dag tenker du, «oi! I går tenkte jeg ikke på hen» så «nå har det gått ei uke siden jeg tenkte på hen» og til slutt «lurer på hva som skjedde med hen?» det vil skje! Heier på deg. ❤️ Bedre tider kommer, og gode ting vil skje ❤️

Anonymkode: 3bfb0...b45

• Liker 1
Skrevet
Flinkepia T skrev (På 18.2.2023 den 5.59):

Lån et kjæledyr. 

Anonymkode: 7a7b6...bbf

Skrevet

Helt normalt og greit å gråte og være lei seg. Få det ut, kjenn på følelsene, skriv gjerne ned det du føler. Gå lange turer i naturen. 

Det vil da bli bedre etterhvert :hjerte:

Anonymkode: c4d0c...9d9

• Liker 2
Skrevet (endret)
Flinkepia T skrev (På 18.2.2023 den 4.36):

Går ut fra at dette gjelder en fyr…

Det du nå gjør, gjerne uten å være klar over det, er sannsynligvis å idealisere minnene om ham. Altså å overse alle negative trekk som faktisk også var tilstede.

Da gjør du det vanskelig for deg selv.

Det du bør gjøre istedet er å fokusere på det negative. Skriv ned alle mindre bra sider ved ham, ting dere gjorde sammen og alt du har av minner forøvrig.

Og ta frem denne listen for gjennomlesing hver gang de vonde følelsene velter frem.

Dette er en grundig utprøvd teknikk for å "vanne ut" smerten og få den til å gå over fortere.

Endret av ClausSaus
  • Liker 2
Skrevet

Du kan få tusenvis av råd, men det beste er faktisk å få seg et ligg raskest mulig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Flinkepia T
Skrevet
The mentalist skrev (2 minutter siden):

Du kan få tusenvis av råd, men det beste er faktisk å få seg et ligg raskest mulig. 

🤣 Fantastisk, bra sagt 😂

Skrevet

Begyn og tren om du ikke allerde gjør det, skaff deg en ny hobby, gå på datert, det finnes matmangel flotte menn der ute så før du aner det er du forelsket igjen 😍 Men først og fremst så bør du jobbe med deg selv og rett og slett finne deg selv å huske at du ikke trenger en mann for og være lykkelig 🤩😍🥰

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Har ingen råd men sender klemmer.  :klem: :hjerte:

Endret av SVK

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...