Gå til innhold

Mistenker narkolepsi etter vaksine, erstatning ? Hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på om noen her kan gi meg en pekepinn på om jeg kan ha krav på noe. 

jeg er nå fylt 27 år og det er først nå jeg har forstått at jeg mest sannsynlig har denne diagnosen. Er nå under utredning. 
Nå er det mange spørsmål fra ungdomstiden jeg har fått svar på. Alle de merkelige kroppslige hendelsene, det faktum at jeg ikke fungerer optimalt i jobbsammenheng og lignende. Ingenting feiler intelligensen , men jeg klarer ikke være «på» i hverken jobb eller skolesammenheng på grunn av en ekstrem trøtthet. 

jeg ser at de som har fått narkolepsi etter vaksine har plagene dokumentert hos lege. Dette har ikke jeg. Jeg trodde symptomene mine var normale, eller at jeg var psykisk syk og dro derfor ikke til lege. Foreldrene mine mistenkte heller ikke noen diagnose. Det eneste som kan hjelpe meg er uttalelse fra mine foreldre om det at jeg som ungdom ( i ettertid av vaksine) kunne sovne stående. 

er det mulig å søke erstatning over 10år etterpå? Jeg lurer også på om jeg har krav på forsikringspenger fra forsikringen min dersom jeg blir erklært ufør som følge av diagnosen. Kan de nekte dette siden sykdommen oppsto i ungdomsårene, men jeg fant det ut først nå? 

Jeg er veldig fortvilet over dette og meg selv. At jeg ikke klarer å mestre livet slik som alle andre, å jeg er redd jeg aldri skal klare å bidra til samfunnet ved å være i arbeid som en normal voksen person. Jeg er redd for fremtiden, hvordan det skal gå med meg økonomisk når jeg aldri har klart å være i 100% jobb. 

på forhånd takk for svar. Setter virkelig pris på det. 

Anonymkode: 4663a...a30

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ganske sikker på at du ikke vil komme noen vei med å få erstatning. Du har som du sier ingen dokumentasjon. 

Om du vil få utbetaling fra forsikringen din eller ikke finner du i vilkåra i forsikringsdokumentene dine. Så lenge forsikringen ble tegnet før diagnose vil du nok få den utbetalingen du skal ha. 

Jeg har MS og har fulgt litt med på de sakene der to MS-syke fikk erstatning. Jeg tror begge sakene gikk til høysterett. 

Jeg har også narkolepsi. 

Jeg fikk utbetalt uføreforsikringen min uten problemer. 

Ta kontakt med sosionom for å få hjelp med privatøkonomien. Det finnes flere støtteordninger. Husk også å søk om sletting om hele eller deler av studielånet. 

"Alle andre" har egne utfordringer og sorger. Du kommer til å mestre livet helt fint. Og det er mange måter å bidra til samfunnet på. Noe så simpelt som å være en god datter, søster, tante eller venn er å bidra til et godt og varmt samfunn. 

Nå har du fått deg en på trynet, men ikke bruk tid på å synes synd i deg selv. Det blir du bare deprimert av. Om du tenker litt på de stakkarene som sitter å fryser og sulter i en teltleir i Syria så kan det være at du ser hvor sykt heldig du faktisk er. 

Anonymkode: ecce7...94f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nesten garantere deg at du ikke vil få noen erstatning. Sånt må dokumenteres godt.

Du vet jo ikke egentlig om det er vaksinen som er grunnen engang, det kan godt være en tilfeldighet at symptomene oppstod rundt samme tid du fikk en av de mange vaksinene man får som ung.

Om du vil få noe fra forsikringen din kan ikke vi vite, du må lese vilkårene i din forsikring.

Anonymkode: b9cc0...700

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kan nesten garantere deg at du ikke vil få noen erstatning. Sånt må dokumenteres godt.

Du vet jo ikke egentlig om det er vaksinen som er grunnen engang, det kan godt være en tilfeldighet at symptomene oppstod rundt samme tid du fikk en av de mange vaksinene man får som ung.

Om du vil få noe fra forsikringen din kan ikke vi vite, du må lese vilkårene i din forsikring.

Narkolepsi er påvist som en bivirkning av pandremix vaksinen i 2010.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Veldig mange barn har fått livet ødelagt som følge av denne. 
Når det er sagt, ja du har rett, man kan aldri vite noe helt sikkert, men det kan være sannsynlig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Veldig mange barn har fått livet ødelagt som følge av denne. 
Når det er sagt, ja du har rett, man kan aldri vite noe helt sikkert, men det kan være sannsynlig.. 

Veldig mange var det ikke. Totalt i Norge fikk 56 vaksinerte barn og unge (<26 år) narkolepsidiagnosen fra 2009 til 2012.

Noen av dem ville fått diagnosen uansett, risikoen ble femdoblet av vaksinen, så jeg tipper at sånn ca 40 barn og unge i Norge fikk narkolepsi av vaksinen. Men forekomsten av narkolepsi økte også like etter influensaen i land som ikke brukte denne vaksinen (Danmark og Kina), så er ikke godt å vite.

Uansett, det er ikke poenget her. Om du ikke har noe dokumentasjon på diagnosen din fra tiden den oppsto, så er det nok veldig vanskelig å få noe erstatning.

Men dette er mer alvorlig enn at du bør sette lit til hva tilfeldige fremmede på internett sier til deg. Søk det opp selv og les artikler og få informasjon fra fagfolk.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

.

Du drar frem en gammel tråd for å skrive et punktum? 

Anonymkode: 5f095...52e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du drar frem en gammel tråd for å skrive et punktum? 

Anonymkode: 5f095...52e

Det er vanlig å gjøre det hvis man ønsker flere synspunkter. Det er TS som skrev punktum, så det gir jo mening.

Anonymkode: 04089...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 3.49):

Hei. Jeg lurer på om noen her kan gi meg en pekepinn på om jeg kan ha krav på noe. 

jeg er nå fylt 27 år og det er først nå jeg har forstått at jeg mest sannsynlig har denne diagnosen. Er nå under utredning. 
Nå er det mange spørsmål fra ungdomstiden jeg har fått svar på. Alle de merkelige kroppslige hendelsene, det faktum at jeg ikke fungerer optimalt i jobbsammenheng og lignende. Ingenting feiler intelligensen , men jeg klarer ikke være «på» i hverken jobb eller skolesammenheng på grunn av en ekstrem trøtthet. 

jeg ser at de som har fått narkolepsi etter vaksine har plagene dokumentert hos lege. Dette har ikke jeg. Jeg trodde symptomene mine var normale, eller at jeg var psykisk syk og dro derfor ikke til lege. Foreldrene mine mistenkte heller ikke noen diagnose. Det eneste som kan hjelpe meg er uttalelse fra mine foreldre om det at jeg som ungdom ( i ettertid av vaksine) kunne sovne stående. 

er det mulig å søke erstatning over 10år etterpå? Jeg lurer også på om jeg har krav på forsikringspenger fra forsikringen min dersom jeg blir erklært ufør som følge av diagnosen. Kan de nekte dette siden sykdommen oppsto i ungdomsårene, men jeg fant det ut først nå? 

Jeg er veldig fortvilet over dette og meg selv. At jeg ikke klarer å mestre livet slik som alle andre, å jeg er redd jeg aldri skal klare å bidra til samfunnet ved å være i arbeid som en normal voksen person. Jeg er redd for fremtiden, hvordan det skal gå med meg økonomisk når jeg aldri har klart å være i 100% jobb. 

på forhånd takk for svar. Setter virkelig pris på det. 

Du har en laaaang vei å gå i systemet før du kommer frem til NPE, og der må du regne med å få avslag, før du skal anke og angre inn for domstolene. Det du eventuelt da kan få er mindre enn det en advokat koster for å hjelpe deg med saken. Glemmdet og gå videre i livet. Det er ikke verdt å bruke penger og tid på.

Anonymkode: 9a5a3...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det en regel at en skal søke innen tre år, etter en  burde forstå. Nå er dette en svært sjeldent bivirkning  og det tok år, før en så sammenhengen.  Uansett er det gått lagt  tid og det er mer enn 3 år, siden en koblet en sammenheng.  

Det ville kreve svært god dokumentasjon , om du skulle ha en sak og kunne sannsynliggjøre en sammenheng. Selvom diagnosen tar tid å stille, ville de første symptomene og legebesøk  angående dette, være de første månedene etter smitte. 

Anonymkode: 07723...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vanlig å gjøre det hvis man ønsker flere synspunkter. Det er TS som skrev punktum, så det gir jo mening.

Anonymkode: 04089...f50

Det som gir mening er jo å komme med flere opplysninger og/eller nye spørsmål for å få tråden i gang igjen.

Anonymkode: c8292...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 10.10):

Narkolepsi er påvist som en bivirkning av pandremix vaksinen i 2010.

Og så? Man må uansett kunne dokumentere at sykdommen er direkte knyttet til en vaksine. Det hjelper ikke å si jeg tok den og den vaksinen for X antall år siden og jeg forstår nå at jeg kanskje har narkoepilepsi som kanskje kan være bivirkning av vaksinen.

Anonymkode: efb9e...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...