AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Del Skrevet 18. februar 2023 Dette spørsmålet fikk jeg i dag av min sønn på 9 år.... Han har sikkert grublet en stund på dette, siden jeg så ofte svarer "Det har jeg ikke råd til nå vennen". Dette kan være enkle ting har lyst å få seg eller gjøre, som gå på kino med bestevennen og se Pus Med Støvler, dra på svømmehallen eller lekeland, få seg skateboard så han kan bli med en venn i skatehallen,og mye mer... Etter jeg ble alenemor for 4 år siden, og kort tid etter havnet i en ulykke som førte til at jeg nå går på arbeidsavklaring, har inntekten stadig krympet i takt med at levekostnadene har økt. Nå lever jeg og mine 3 barn fra hånd til munn hver mnd, og har kun råd til det aller nødvendigste for å "overleve". Jeg har uansett aldri tenkt tanken om at vi er fattig, så jeg svarte sønnen min at det er vi selvfølgelig ikke, så det måtte han ikke være redd for. Men av ren nysgjerrighet googlet jeg i sted "er jeg fattig test", og fant da en fattigdomskalkulator på Frelsesarmeen, som skal vise "normale" folk hvordan det ville vært å leve under fattigdomsgrensen. Sjokket ble stort når jeg la inn mine opplysninger i testen, for den viser at sønnen min ikke tenkte så feil likevel..... Det er nemlig ikke store beløpet som skiller min inntekt fra å bli beregnet som fattig 😧 Anonymkode: 3db79...28e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette spørsmålet fikk jeg i dag av min sønn på 9 år.... Han har sikkert grublet en stund på dette, siden jeg så ofte svarer "Det har jeg ikke råd til nå vennen". Dette kan være enkle ting har lyst å få seg eller gjøre, som gå på kino med bestevennen og se Pus Med Støvler, dra på svømmehallen eller lekeland, få seg skateboard så han kan bli med en venn i skatehallen,og mye mer... Etter jeg ble alenemor for 4 år siden, og kort tid etter havnet i en ulykke som førte til at jeg nå går på arbeidsavklaring, har inntekten stadig krympet i takt med at levekostnadene har økt. Nå lever jeg og mine 3 barn fra hånd til munn hver mnd, og har kun råd til det aller nødvendigste for å "overleve". Jeg har uansett aldri tenkt tanken om at vi er fattig, så jeg svarte sønnen min at det er vi selvfølgelig ikke, så det måtte han ikke være redd for. Men av ren nysgjerrighet googlet jeg i sted "er jeg fattig test", og fant da en fattigdomskalkulator på Frelsesarmeen, som skal vise "normale" folk hvordan det ville vært å leve under fattigdomsgrensen. Sjokket ble stort når jeg la inn mine opplysninger i testen, for den viser at sønnen min ikke tenkte så feil likevel..... Det er nemlig ikke store beløpet som skiller min inntekt fra å bli beregnet som fattig 😧 Anonymkode: 3db79...28e 28 000 i mnd og 3 barn er jo faktisk veldig lite penger 😳 Er det sånn at du ikke har penger til å f.eks kjøpe et skateboard for at sønnen din skal kunne ta del i det sosiale og dermed havner lett utenfor , så tenker jeg at ja - da er dere fattige… Anonymkode: d46ed...3f9 20 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 18. februar 2023 #3 Del Skrevet 18. februar 2023 Jeg skjønner ikke hvordan du ikke kan tro at du er fattig, og hvorfor ikke være ærlig med sønnen din? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Del Skrevet 18. februar 2023 3 barn uten far som bidrar? I så fall bør vel halen settes på den rette grisen, fedre som stikker av, ikke staten og politikere. Anonymkode: c361a...3f9 19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Del Skrevet 18. februar 2023 En god sjanse til å lære ham ordet relativt? Relativt til mange i Norge er dere nesten fattige. Relativt til de fleste barn i verden er dere rike. Anonymkode: c361a...3f9 18 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Del Skrevet 18. februar 2023 Tanuki skrev (6 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvordan du ikke kan tro at du er fattig, og hvorfor ikke være ærlig med sønnen din? Jeg ble nærmest hudflettet i en annen tråd her inne når jeg fortalte om dårlig råd, for da var det mange som påstod at med 30 000 utbetalt i mnd burde jeg fint klare meg, og jeg hadde tydeligvis null økonomisk sans som ikke fikk ting til å gå rundt 😐 Som jeg skrev, så har jeg ikke ansett oss som fattig, og svarte derfor sønnen min det.... Jeg er jo ærlig med ham og sier jeg ikke har råd til å betale for mye av det han har lyst til, men ser uansett ikke hvorfor jeg skal fortelle en niåring at han er fattig.....? Hva godt vil det gjøre for psyken hans...? TS Anonymkode: 3db79...28e 13 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 3 barn uten far som bidrar? I så fall bør vel halen settes på den rette grisen, fedre som stikker av, ikke staten og politikere. Anonymkode: c361a...3f9 Har jeg sagt noe om staten og politikere....? Faren er fra canada, og flyttet tilbake dit når vi ble skilt.... Han påstår han ikke har råd til å betale bidrag, og NAV har ikke noen avtale med Canada om innkreving, derfor får jeg bare bidragsforskudd fra NAV, som er en slikk og ingenting. Så sånn er det bare. Poenget med mitt innlegg var det at jeg ble sjokkert over at jeg ikke er langt unna fattigdomsgrensen.... TS Anonymkode: 3db79...28e 8 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): 28 000 i mnd og 3 barn er jo faktisk veldig lite penger 😳 Er det sånn at du ikke har penger til å f.eks kjøpe et skateboard for at sønnen din skal kunne ta del i det sosiale og dermed havner lett utenfor , så tenker jeg at ja - da er dere fattige… Anonymkode: d46ed...3f9 Har utbetalt 30 000 i mnd. Alle 3 barna går på hver sin idrett, så de faller ikke utenfor på den måten, men siste året har det vært mye trangere ja, og jeg må ofte si nei til ekstra aktiviteter som koster litt 😕 Nå er jo planen min å komme i arbeid igjen, og jeg kjemper med alt jeg har for å klare det - men det var som sagt et sjokk å lese at jeg nærmer meg det som regnes som fattig i Norge akkurat nå 🙁 TS Anonymkode: 3db79...28e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 18. februar 2023 #9 Del Skrevet 18. februar 2023 Jeg skjønner ikke hvorfor du svarer at dere ikke har råd stadig vekk. Det finnes andre, mer plausible grunner til at man ikke kan få eller gjøre ting. Det tynger barn og påfører bekymring. Sånfår du heller forklare økonomi mer grundig. «Mange bekker små» osv. Ikke greit at barnet er bekymret og redd dere er fattig. Det er upedagogisk. 18 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 18. februar 2023 #10 Del Skrevet 18. februar 2023 Jeg levde fra hånd til munn med mine barn også i flere år, men svarte nei på slike spørsmål, og forklarte at når vi hadde egen bolig, alltid kunne spise oss mette og hadde det vi trengte (selv om ikke alt vi ønsket oss), så var vi rikere enn de fleste i verden. Veldig heldige. Men jeg poengterte også at vi likevel måtte være økonomiske, for vi hadde bare min inntekt, og kunne ikke sløse penger, men måtte være kloke og fornuftig med penger. De forsto det. 26 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #11 Del Skrevet 18. februar 2023 Trolltunge skrev (7 minutter siden): Jeg levde fra hånd til munn med mine barn også i flere år, men svarte nei på slike spørsmål, og forklarte at når vi hadde egen bolig, alltid kunne spise oss mette og hadde det vi trengte (selv om ikke alt vi ønsket oss), så var vi rikere enn de fleste i verden. Veldig heldige. Men jeg poengterte også at vi likevel måtte være økonomiske, for vi hadde bare min inntekt, og kunne ikke sløse penger, men måtte være kloke og fornuftig med penger. De forsto det. Veldig fin og fornuftig måte å svare på! Tenker det egentlig er ganske sunt å lære å være sparsommelige og sette pris på det man har uansett inntekt! Anonymkode: 0122f...2f7 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #12 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg ble nærmest hudflettet i en annen tråd her inne når jeg fortalte om dårlig råd, for da var det mange som påstod at med 30 000 utbetalt i mnd burde jeg fint klare meg, og jeg hadde tydeligvis null økonomisk sans som ikke fikk ting til å gå rundt 😐 Som jeg skrev, så har jeg ikke ansett oss som fattig, og svarte derfor sønnen min det.... Jeg er jo ærlig med ham og sier jeg ikke har råd til å betale for mye av det han har lyst til, men ser uansett ikke hvorfor jeg skal fortelle en niåring at han er fattig.....? Hva godt vil det gjøre for psyken hans...? TS Anonymkode: 3db79...28e Informerte du i den andre tråden om at du er aleneforsørger for tre barn? For om folk trodde du var en uten barn eller hadde en partner så er det jo forståelig at folk synes 30 000 er nok å leve på. Hvis du informerte om det så synes jeg de kan ta seg en bolle. Anonymkode: a66dd...aa8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #13 Del Skrevet 18. februar 2023 Inntekt sier ingenting om du er fattig, det kommer helt an på hva du har av utgifter og hva du sitter igjen med. jeg har 28.000 utbetalt i måneden med 2 barn. Jeg har også mann som tjener langt mer enn meg. Men med nedbetalt bolig har vi 15.000 kr mer i mnd å rutte med. I fjor betalte vi 15 på lånet, men etter det ble innfridd i okt. har vi mer i mnd Anonymkode: d30f1...905 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #14 Del Skrevet 18. februar 2023 Hva er årslønnen da på de som er fattig?? Jeg tjener ok, men siden jeg tjener ok, så har jeg et studielån på 600k, med en ok lønn, stuidielån på 600k, idrett til barna som er lite i forhold til drivstoff på fritidsaktiviteter, så kommer kaker til fritidsaktivitet x3 utstyr til 3 barn x3 tann regulering ingen ting av dette gir fradrag, så kommer bursdager, og for å ikke snakke om alle turdager der barna får ha med seg grillpølse,kakao eller godis Anonymkode: 192f3...537 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #15 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er årslønnen da på de som er fattig?? Jeg tjener ok, men siden jeg tjener ok, så har jeg et studielån på 600k, med en ok lønn, stuidielån på 600k, idrett til barna som er lite i forhold til drivstoff på fritidsaktiviteter, så kommer kaker til fritidsaktivitet x3 utstyr til 3 barn x3 tann regulering (8100)ingen ting av dette gir fradrag, så kommer bursdager, og for å ikke snakke om alle turdager der barna får ha med seg grillpølse,kakao eller godis Anonymkode: 192f3...537 Anonymkode: 192f3...537 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 18. februar 2023 #16 Del Skrevet 18. februar 2023 Ikke så rart at spørsmålet kommer opp i disse dager ❤️. Køene utenfor diverse hjelpesentraler øker og flere som vanligvis greier seg akkurat, trenger hjelp. Det har helt sikkert dukket opp som tema på skolen, uten at han kan reflektere begrepet "fattig" videre, slik voksne kan. ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #17 Del Skrevet 18. februar 2023 Ditt svar bidrar til hans spørsmål om dere er fattig. Jeg er vokst opp med en alenemor og jeg husker at jeg hatet å måtte kjenne på at hun hadde dårlig råd hele tiden. Fint å informere barn om at man ikke har allverdens med midler, men det finnes andre måter. Klarer du å spare opp til en aktivitet dere kan gjøre i mnd eller annen hver mnd. Som de kan glede seg til? Sette av en dag på forhånd og svare at dere planlegger det. Vi gjør det, selv om vi er to med til sammen bra inntekt. Vi flyr ikke ned dyre aktiviteter som kino og trampolineparker uansett. Men vi planlegger, gleder oss litt og gjør andre «gratis» aktiviteter innimellom. Anonymkode: d8981...7e1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #18 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 28 000 i mnd og 3 barn er jo faktisk veldig lite penger 😳 Er det sånn at du ikke har penger til å f.eks kjøpe et skateboard for at sønnen din skal kunne ta del i det sosiale og dermed havner lett utenfor , så tenker jeg at ja - da er dere fattige… Anonymkode: d46ed...3f9 Nei det er ikke veldig lite penger Anonymkode: 4e0db...46f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #19 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 3 barn uten far som bidrar? I så fall bør vel halen settes på den rette grisen, fedre som stikker av, ikke staten og politikere. Anonymkode: c361a...3f9 Nå er det ikke sikkert de fedre har noe mer å rutte med, kanskje tvert imot. Det er mange nyanser her så å legge skylden fedre blir feil. Mor kan til og med være den direkte årsaken til familiers svake økonomi. Anonymkode: b0fbc...dee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #20 Del Skrevet 18. februar 2023 Har du 30.000 utbetalt kun i lønn etter skatt? Eller har du 30.000 utbetalt inkludert bidragsforskudd og barnetrygd? Anonymkode: 5a94f...5a8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå