Gå til innhold

Sitte ved matbordet til alle er ferdig å spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er oppvokst med at det er vanlig folkeskikk å sitte ved matbordet til alle er ferdige å spise.

Har nå fått barn og tenker at dette er en ting jeg skal lære videre til h*n.

Men, så har jeg en svigerfar som bare sier «takk for mat» når vi spiser middag sammen, tar tallerkenen og går å setter seg i sofaen like ved middagsbordet så fort han er ferdig. Selv om vi andre enda spiser.. Syns dette er en stygg uting å gjøre! Vil jo at barnet mitt skal ha gode rollemodeller rundt seg, og er redd h*n kommer til å nekte å sitte, når h*n ser bestefar bare går fra. 
Er det frekt av meg å si: Her i huset sitter vi ved bordet til alle er ferdig å spise.

?

Anonymkode: 43f24...4f2

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, folk er forskjellige. I noen familier/kulturer venter man til alle er ferdige, mens i andre går de fra når de selv ønsker. I min familie kan man gjøre som man vil, ingen som tar det personlig.

Anonymkode: 72c0d...962

• Liker 4
Skrevet

Når barnet er forstår kan du fortelle dine forventninger til det på tomannshånd. Og så forklare at bestefar er en gammel mann så han er bare sånn. Litt humoristisk måte😅

Anonymkode: 82f12...f93

• Liker 2
Skrevet

Folk er forskjellige , det er ikke alle som synes det er stas og sitte og vente og se på at du spiser. Du kan selvsagt sette strenge grenser for barna når de er små, også så mye at de gruer seg til middag, men og oppdra svigerfar kan du ikke. Jeg hadde en mor som deg, det holdt. En svigerdatter som deg hadde jeg ikke brydd meg om. Du får spise fortere da. 

Anonymkode: 54e8d...c3c

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor? Hva er hensikten med å sitte og se på at andre spiser? Er det så grusomt å spise alene? 

Anonymkode: f6808...d78

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns du kan gå foran med et godt eksempel. Istedenfor å si at de skal gjøre det, så kan du gjøre det, og så kan de lære av deg. Eksempelets makt, ikke sant? Barn gjør som foreldrene gjør, ikke som de sier.

Anonymkode: f6808...d78

• Liker 3
Skrevet

Jeg er også oppvokst med den regelen, men jeg ser ikke helt vitsen med det nå lenger. I skikkelige middagsselskaper, ja, men ikke til hverdags.

Anonymkode: e5b23...9e1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei det er ikke frekt å si. Han må lære seg bord skikk!

Anonymkode: a514d...037

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også oppvokst med det. Men praktiserer det ikke selv. Det er kun til høytider vi sitter ved bordet til alle er ferdige. Jeg bruker 45-60 minutter på å få i meg min middag. Barna skal slippe å vente på det. Skal jeg spise under "stress" om å bli ferdig, får jeg ikke i meg nok eller får vondt i magen. Alle er forskjellige. Tenåringen spiser ofte på rommet sitt, da han er sliten etter en lang dag på skolen. Han syns det er litt mye støy med mindre søsken som tar mye plass.

Anonymkode: 2e273...d41

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke frekt å si. Han må lære seg bord skikk!

Anonymkode: a514d...037

Hadde ikke giddet å oppdra svigerfar på 60 år😅 Se heller det positive i at dere faktisk har en bestefar som vil spise med dere og bruke tid med dere. Samme om han setter seg i sofaen. Kanskje han har hemorider og trenger det, hva vet vi😝 Raushet kommer man lagt med.

Du har nok andre dager til å oppdra ditt eget barn til at dere som familie faktisk sitter til alle er ferdig. Uavhengig av andre ☺️

Anonymkode: 82f12...f93

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er også oppvokst med alle sitter ved bordet til alle er ferdig å spise. Og vi praktiserer det fremdeles. Både når vi besøker svigers eller er hos min familie. Selv her hjemme, med bare samboer og meg, sitter vi ved bordet til den andre er ferdig 😊

Jeg trodde det var helt normalt 🤔 For meg går det i hvertfall på høflighet og respekt for andre 😊

Endret av Mardina
  • Liker 11
Skrevet

Hvor gammel er barnet ditt? Det er ganske avgjørende ift hvilke forventninger og krav man kan stille. En 1 åring forstår ikke hva det betyr å skulle sitte stille på en stol over lengre tid, mens en 4 åring forstår det godt.

Hos oss er det vanlig at min familie venter til alle er ferdig, sånn har vi alltid gjort det og jeg mener det handler om folkeskikk. Min samboer sin familie derimot kunne ikke brydd seg mindre, de spiser gjerne middagen på hvert sitt rom med en sigarett hver i hånden 🙄 

skal sies at vi ikke reiser hjem til de etter vi fikk barn, så hva de gjør hjemme når de får besøk av barnebarn vet jeg ikke.  Ute på restaurant blir det jo litt mer naturlig at man venter til alle er ferdig 

Anonymkode: bdafb...676

Skrevet
Mardina skrev (1 minutt siden):

Jeg er også oppvokst med alle sitter ved bordet til alle er ferdig å spise. Og vi praktiserer det fremdeles. Både når vi brsøker svigers eller er hos min familie. Selv her hjemme, med bare samboer og meg, sitter vi ved bordet til den andre er ferdig 😊

Jeg trodde det var helt normalt 🤔 For meg går det i hvertfall på høflighet og respekt for andre 😊

Samme her. Jeg og samboer venter på hverandre, barnet får gå ifra når hun blir lei, men hun er såpass liten enda :) 

Anonymkode: bdafb...676

Skrevet
Mardina skrev (6 timer siden):

Jeg er også oppvokst med alle sitter ved bordet til alle er ferdig å spise. Og vi praktiserer det fremdeles. Både når vi besøker svigers eller er hos min familie. Selv her hjemme, med bare samboer og meg, sitter vi ved bordet til den andre er ferdig 😊

Jeg er vant med det, men også vant med at alle spiser forholdsvis fort, så det er liksom max fem minutter lidelse der man må vente. Om folk spiser så sakte som brukeren under er det ikke greit å kreve at alle skal bli sittende.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er også oppvokst med det. Men praktiserer det ikke selv. Det er kun til høytider vi sitter ved bordet til alle er ferdige. Jeg bruker 45-60 minutter på å få i meg min middag. Barna skal slippe å vente på det. Skal jeg spise under "stress" om å bli ferdig, får jeg ikke i meg nok eller får vondt i magen. Alle er forskjellige. Tenåringen spiser ofte på rommet sitt, da han er sliten etter en lang dag på skolen. Han syns det er litt mye støy med mindre søsken som tar mye plass.

God avgjørelse!

Anonymkode: e8c83...f05

Skrevet

Sær svigerfar får du ikke gjort noe med, med mindre han ofte spiser hos dere, da ville jeg ha snakket med ham om det.

Vi har regel om at barn venter på at alle barn er ferdige med å spise, pleier å si det til barna når vi er borte også (noen ganger svarer vertskapet det er greit å gå fra, evt de andre foreldrene som har barn som spiser veldig tregt).

Jeg ser ikke helt vitsen med å tvinge barn til å sitte ved bordet til alle er ferdige, vi er vokst opp med at det gjerne går over i mye voksenprat med påfølgende kaffe. Når barna er ferdige må de takke for maten, rydde av etter seg selv og så får vi voksne litt rolig pratetid sammen mens barna leker.

Anonymkode: 12fca...476

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er irriterende. Noen spiser altfor sakte fordi de gjerne skal sitte og diskutere kjedelig skitt. Nei, har jeg spist ferdig, gidder jeg ikke å sitte og kjede meg ved bordet i 2 timer til. 

K37 

Anonymkode: acc29...c20

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er utrivelig når stesønnen på fire kaster i seg maten for å komme raskest mulig til tven, så det anbefales ikke å bruke tv som underholdning i hvert fall. Han spiser mindre, griser mer, tygger ikke ordentlig så han hoster ut mat hele tiden. Han bruker maks 5-10min, og da rekker man jo ikke snakke om dagen eller noe annet hyggelig. 

Anonymkode: 6e6f6...a0a

• Liker 1
Skrevet

Her ble barna oppdratt til å sitte til alle var ferdige. Fokus på hyggelige samtaler som inkluderte barna. Svigerfaren din er rar. Du får forklare ham at du holder på med å lære barnet ditt det, og spørre om han kan bli sittende når dere spiser sammen. Eller be mannen din gjøre det.

Anonymkode: 26b67...686

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Forstår veldig godt at barna skal slippe å vente ved bordet når en bruker lang tid på å spise. Men synes at det er positivt at familier kan spise middag sammen også i hverdagen når de er hjemme, derfor reagerte jeg litt på at tenåringen din spiser ofte på rommet sitt. Han trekker seg vekk. Jeg hadde nok forventet at barna mine spiste middag stort sett sammen med oss når de er hjemme. Det tar ikke akkurat mange minutter å spise opp en middag. Spise middag på rommet burde vært mer sjeldent. Det er ofte rundt middagsbordet en kan få pratet litt. Småprat, som hvordan har dagen din vært? Kvalitetstid. 😊 Mindre søsken burde også lært seg å ikke lage så mye støy ved middagsbordet. Er nok lettere sagt enn gjort da. 

Anonymkode: b883c...dc7

• Liker 5
Skrevet

Du kan ikke kontrollere verden, TS. Men du kan lære barnet ditt at det er høflig å bli sittende til alle er ferdige. At svigerfar er en uhøflig dott får stå på hans regning, det er ikke din jobb å oppdra han. 

Fokusér på barnet ditt. 

Anonymkode: 7f48f...281

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...