AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #1 Skrevet 17. februar 2023 Vår sønn starter på skolen til høsten. Han er til tider et mareritt å legge. Han styrer så mye. Slik som i kveld da, så fikk han se litt på iPad som han liker, også ligger vi og snakker med han og leser bok, også holder litt rundt han. Men det blir aldri nok. Så styrer han med at han er sulten og tørst. I kveld fikk han mat på nattbordet og en flaske vann, fordi han ikke spiste så mye til taco i 18 tiden. Han spiste ikke noe av maten.. Så kommer han opp og skal sitte i fanget og kose, noe han fikk.. Så sier jeg at nå må han legge seg.. han ligger og roper og styrer, og til slutt blir vi så irritert og sier at NÅ må det bli stille. Han tisser da i senga. Han har ALDRI tisset seg ut og jeg mistenker at han gjorde det med vilje. Mitt spørsmål blir da, hvordan kan jeg gjøre leggingen bedre for alle? Kan det være en ide å slutte med skjerm i senga? Det kommer til å være et mareritt.. Tror dere han tisset seg ut med vilje med bakgrunn i historien? Anonymkode: b9dab...3cb
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #2 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vår sønn starter på skolen til høsten. Han er til tider et mareritt å legge. Han styrer så mye. Slik som i kveld da, så fikk han se litt på iPad som han liker, også ligger vi og snakker med han og leser bok, også holder litt rundt han. Men det blir aldri nok. Så styrer han med at han er sulten og tørst. I kveld fikk han mat på nattbordet og en flaske vann, fordi han ikke spiste så mye til taco i 18 tiden. Han spiste ikke noe av maten.. Så kommer han opp og skal sitte i fanget og kose, noe han fikk.. Så sier jeg at nå må han legge seg.. han ligger og roper og styrer, og til slutt blir vi så irritert og sier at NÅ må det bli stille. Han tisser da i senga. Han har ALDRI tisset seg ut og jeg mistenker at han gjorde det med vilje. Mitt spørsmål blir da, hvordan kan jeg gjøre leggingen bedre for alle? Kan det være en ide å slutte med skjerm i senga? Det kommer til å være et mareritt.. Tror dere han tisset seg ut med vilje med bakgrunn i historien? Anonymkode: b9dab...3cb Høres ut som det er mye greier før/ved legging… ta bort nettbrett en time før, spis kveldsmat sammen, gå på badet puss tenner osv, følg han på rommet, bli enig om å lese 1 bok/ 1 eventyr og etterpå er det natta. Si god natt, og gå ut av rommet. Hver gang han står opp / maser så sier du at nå er det natta. Sett en flaske vann på nattbordet… Anonymkode: eca82...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #3 Skrevet 17. februar 2023 Min jente er også sånn. Tenker at enten hun er trøtt, eller overbelastning i følelser eller rett og slett mangel på kvalitetstid. I kveld var det god blanding av de to første. Da hjelper det med det brukeren over skriver.. Anonymkode: 9ba3a...c1a 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #4 Skrevet 17. februar 2023 Jeg likte ikke å være alene på soverommet, derfor var jeg "vanskelig å legge". Jeg mener det er unaturlig at barn skal være et annet sted i huset enn foreldrene, og skal det bli forventet at de skal sovne der? Jeg ville lagt meg med barnet til de sovnet, og så sneket meg ut av senga. Anonymkode: e342e...e80 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vår sønn starter på skolen til høsten. Han er til tider et mareritt å legge. Han styrer så mye. Slik som i kveld da, så fikk han se litt på iPad som han liker, også ligger vi og snakker med han og leser bok, også holder litt rundt han. Men det blir aldri nok. Så styrer han med at han er sulten og tørst. I kveld fikk han mat på nattbordet og en flaske vann, fordi han ikke spiste så mye til taco i 18 tiden. Han spiste ikke noe av maten.. Så kommer han opp og skal sitte i fanget og kose, noe han fikk.. Så sier jeg at nå må han legge seg.. han ligger og roper og styrer, og til slutt blir vi så irritert og sier at NÅ må det bli stille. Han tisser da i senga. Han har ALDRI tisset seg ut og jeg mistenker at han gjorde det med vilje. Mitt spørsmål blir da, hvordan kan jeg gjøre leggingen bedre for alle? Kan det være en ide å slutte med skjerm i senga? Det kommer til å være et mareritt.. Tror dere han tisset seg ut med vilje med bakgrunn i historien? Anonymkode: b9dab...3cb Vi har en jente på 5 år som vi har hatt endel legge-problemer med lik de du beskriver. Hun er veldig styrere og needy ved leggetid. Vi har brukt flere timer på legging enkelte kvelder. Vår erfaring er at skjerm gjør alt verre. Hun blir mer oppgiret og det blir vanskeligere å finne roen når det skal avsluttes. Lydbok og bok er best her fant vi ut, men vi må på forhånd si at dette er siste boken eller lydboken eller at dette er eneste bok vi leser i kveld. Her har det hjulpet å : -Forberede henne på hva som skal skje. -Begrense skjermbruk, særlig innen leggetid. -Å ikke gi henne så mange valg og å være mer bestemt. Hun blir f.eks alltid servert kvelds. Spør henne hva hun vil ha, men hun vet at hun må spise nå før sengetid for det blir ikke noe mat etterpå. Dette har vi snakket med henne om i «fredstid» og det ser ut som hun endelig har skjønt det nå. Eneste hun har på soverommet sitt er en vannflaske. Ved kveldsstellet må hun alltid sette seg på do og prøve å tisse. Vanskelig å se om din sønn tisset i senga med vilje. Tisser han før leggetid? Dersom det hadde skjedd her ville jeg etter skift av sengetøy og klær bare sagt god natt veldig kort og vist at det ikke lar seg gjøre å forlenge kvelden med å tisse seg ut. Hun er skolestarter neste år, men tenker det er lurt å innarbeide gode vaner nå for dette er utrolig slitsomt. Tenker at dere også har fortsatt tid, man kan få til mye på en uke eller to. Anonymkode: d6b7e...afd
regnbuebarn Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 Ville droppet ipad og tv 1t før leggetid. Kveldsmat sammen før han legger seg. Kveldsstell, do også senga,snakke litt om dagen, lese bok og ligge sammen med han til han sovner, kanskje lydbok til han sovner. Og begynner han å tulle så be han legge seg ned og være stille.
Aristoteles Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 For meg høres det ut som at det er du/dere som styrer Eller ikke styrer, alt etter hva man legger i ordet - er det bråk og mas-styring, eller bestyring. Dere gir etter for barnets innfall hele tiden i eksempelet ditt, og da kan man ikke bli overrasket over om barnet utnytter dette. Det er i-pad fordi barnet liker det (mot bedrevitende), mat på sengekanten, kos på sofaen etter leggetid osv. Barnet forlanger, dere styrer med det. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå