Gå til innhold

Forsørgerplikt over 18 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et barn er fylt 18 år og går på videregående. Bor hjemme hos mor. 
Far betaler bidrag direkte til 18 åringen på 6000 kr. 
mor mener hun skal ha 3000 av pengene fordi det koster å lage mat, strøm osv. 

hva er riktig her? 
Foreldrene er jo forsørgningspliktig så lenge 18 åringen går på skole? 

Anonymkode: b8826...cf0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mor har også forsørgerplikt, så det virker helt urimelig

• Liker 2
Skrevet
Andro skrev (1 minutt siden):

Mor har også forsørgerplikt, så det virker helt urimelig

Mor mener hun har fått for lite farsbidrag gjennom årene, og mener at hun skal ha ekstra for de tapte årene. 
Hun har krevd for lite tidligere, men etter barnet ble 18 søkte barnet vis Nav og fikk mye mer fra far. 
mor mener hun har rett på pengene da hun har betalt mye mer for barnet tidligere enn far da han har betalt lite. 
MEN hun kunne jo få mer om hun hadde tatt det via nav og ikke privat. 
skal jo uansett ikke gå utover 18 åringen at hun ikke har krevd mer før? 

Skrevet

Enig med deg. Mor har eget ansvar for å kreve inn penger. Det ungdommen krever fra far skal gå til ham/henne.

Skrevet

Helt feil av mor. Hvis barnet flyttet ut må jo mor også betale bidrag. At hun ikke har krevd nok tidligere må hun ta på sin kappe. 

Anonymkode: 0c429...2f2

Skrevet

Jeg krevde ingenting fra far til mitt barn, som var utro. Han har aldri betalt bidrag for barna før de ble 18 og heller ikke etter de ble 18. Jeg betaler alt.Har gjort det i 3år. Orker ikke forholde meg til den drittsekken av en far jeg valgte for mine barn. Vi hadde bra forhold i 20 år. Nå hater jeg han. Han betaler ingen ting. Jeg er enn så lenge heldig å ha 100% jobb og kan gi barna et greit liv. Han koser seg med dama og hennes barn. Jeg orker bare ikke ha noe med han å gjøre, så jeg betaler alt for barna våres. De er 16 og 19. Bor hjemme hos meg og går på vgs. De bor hos han i snitt 2-4 dager i mnd. Gjerne da han drar på hytta med kjæresten, så barna får huset deres alene en helg.

Anonymkode: de8cb...504

Skrevet

Jeg syns ikke det er feil. Det er ikke meningen at bidraget skal gå til lommepenger til ungdommen, med det skal gå til å dekke de utgiftene som følger med å ha en ungdom boende. Tidligere har mor fått bidrag og barnetrygd for å dekke opp noen av disse utgiftene. Nå er det borte. Da er det naturlig at mor tar noe av bidraget til å dekke underholdning. Det tenåringen bør gjøre, er å sette seg ned med mor og bli enige om hva som inngår. Hva skal hn dekke selv med de resterende 3000 kr og hva inngår i de 3000 hn  betaler til mor. 

Anonymkode: 5876f...a62

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg hatt en så lite samarbeidsvillig 18 åring boende hjemme hadde hun pent få måtte flytte ut, og forsørger seg selv. Hadde heller betalt gjennom NAV, frem til russetiden var over. 

Hjelpes for en primadonna!

Anonymkode: 3e518...87b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde jeg hatt en så lite samarbeidsvillig 18 åring boende hjemme hadde hun pent få måtte flytte ut, og forsørger seg selv. Hadde heller betalt gjennom NAV, frem til russetiden var over. 

???

Anonymkode: 355cb...696

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hvorfor skriver du det? 
Ingen som sier at 18 åringen ikke vil betale og bidra her?! Hvor tar du det i fra? 
jeg reagerer på at mor vil ha halvparten av farsbidraget. 
hadde mor kastet hen ut hadde mor også måtte betalt 5-6000 til 18 åringen i måneden  

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Mor mener hun har fått for lite farsbidrag gjennom årene, og mener at hun skal ha ekstra for de tapte årene. 
Hun har krevd for lite tidligere, men etter barnet ble 18 søkte barnet vis Nav og fikk mye mer fra far. 
mor mener hun har rett på pengene da hun har betalt mye mer for barnet tidligere enn far da han har betalt lite. 
MEN hun kunne jo få mer om hun hadde tatt det via nav og ikke privat. 
skal jo uansett ikke gå utover 18 åringen at hun ikke har krevd mer før? 

Mine 18 åringer har kostet langt mer enn 3000 kr mnd. Mor bidrar nok helt klart med sin del også. Bidraget er del inn en brøk på 6 deler. Foresatte får tildelt andel av brøk etter inntekt. I følge sifo sitt referansebudsjett koster en 18 åring i overkant av 10000 kr måneden. 

Anonymkode: 5876f...a62

Skrevet

Det er mor som er urimelig, verken far eller datter er ansvarlig for mors valg (eventuelt feil) om å kreve for lite. 

Anonymkode: 355cb...696

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Et barn er fylt 18 år og går på videregående. Bor hjemme hos mor. 
Far betaler bidrag direkte til 18 åringen på 6000 kr. 
mor mener hun skal ha 3000 av pengene fordi det koster å lage mat, strøm osv. 

hva er riktig her? 
Foreldrene er jo forsørgningspliktig så lenge 18 åringen går på skole? 

18-åringen får dekke flere saker selv om ikke det gis til mor som tar seg av mathandlingen, busskort, strømmen, mobilregningen, klær, tak over hodet osv osv.

De 6k er ikke ment som lommepenger, men til å dekke de nødvendige behovene. Hva som har vært betalt tidligere er ikke relevant.

Anonymkode: 4d57f...0ff

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...