Gå til innhold

Jeg var en av de barnløse som tenkte at foreldre klager mye... Helt til jeg selv fikk barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

For fy, det er det mest slitsomme jeg noen gang har vært bort i. Jeg trodde jeg var sliten etter jobb før barn, men dette er jo et helt annen liga. Jeg hadde jo faktisk mulighet til å ligge på sofaen resten av dagen. 

Også det å stå opp tidlig i helgene. Hver dag, hver eneste ferie. Alltid bekymringer, planlegging.... 

🫢🫢🫢 Jeg savner tiden før barn, den tiden man slapp å føle seg som en levende zoombie. Men jeg ville heller ikke vært foruten 

Anonymkode: c4f8e...a0a

• Liker 15
  • Hjerte 21
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne gjerne vært foruten 😅

Anonymkode: ad45f...e21

• Liker 10
  • Hjerte 3
Skrevet

Det blir bedre❤️ minstemann er blitt fire nå  og livet er enklere❤️

Anonymkode: 4be2b...b6b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Småbarnsårene er både beinharde og fantastiske😅🥰 

Våre er 9 og 12 nå, alt er veldig mye enklere. Samtidig er det vemodig at de blir så fort store… 

Anonymkode: d0e27...156

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Utrolig irriterende når folk med barn mener at de har enerett på å være sliten.

Jeg var en av de siste i vennegjengen og på jobb etc som fikk barn og fikk ALLTID høre at jeg ikke visste hva sliten var for noe. Fikk en datter for 9 mnd siden og har aldri hatt mer energi og fått mer kvalitet på søvnen. Faktisk. Er nok unntaket, men jeg var faktisk mer sliten før barn enn nå. Hjelper selvfølgelig på at jeg har sovebaby/ingen klistremerkebaby da selvfølgelig.  Og bare et barn 🤭🤭 og jada, det blir nok verre. 

Det jeg derimot ikke skjønner,  er hva jeg brukte all tiden min på 😆 sov hvertfall 2 timer middagslur daglig. Tenk å sove bort tiden jeg kunne brukt på hvaaa som helst annet

Anonymkode: d457f...0a7

Vent til barnet blir litt eldre og gjerne får søsken 😂

Anonymkode: f25e8...12c

• Liker 12
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For fy, det er det mest slitsomme jeg noen gang har vært bort i. Jeg trodde jeg var sliten etter jobb før barn, men dette er jo et helt annen liga. Jeg hadde jo faktisk mulighet til å ligge på sofaen resten av dagen. 

Også det å stå opp tidlig i helgene. Hver dag, hver eneste ferie. Alltid bekymringer, planlegging.... 

🫢🫢🫢 Jeg savner tiden før barn, den tiden man slapp å føle seg som en levende zoombie. Men jeg ville heller ikke vært foruten 

Anonymkode: c4f8e...a0a

Ja, det er slitsomt men blir bedre etterhvert. Men så på et punkt blir det tilnærmet like slitsomt igjen på en litt annen måte. Iallefall har dwt vært slik for meg. Når de skal løsrive seg, og drar ut på byen osv. tror jeg fikk like lite søvn som datteren min i russetiden. Ligger våken og lurer på når hun kommer hjem. Klar til å hente om hun ikke får venner til å kjøre. Vi påtar oss mye ansvar og bekymringer med barn. Men det er jo verdt det❤️

Anonymkode: cc553...b4f

• Liker 3
  • Hjerte 5
Skrevet

Det er noen travle år, men legg lista lavt og vær tilstede. 
Nå er våre barn ungdommer og det er spennende å følge deres karrierevalg. Jeg sover så lenge jeg vil i helgene, og ungdommen står på og vi ser nå de gode verdiene og holdningene de har fått på sin vei. 
Bare bruk tiden når de er små og gjør masse kjekt sammen - årene går fort 

Anonymkode: 4ddbf...6e7

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg var en av de siste i vennegjengen og på jobb etc som fikk barn og fikk ALLTID høre at jeg ikke visste hva sliten var for noe. Fikk en datter for 9 mnd siden og har aldri hatt mer energi og fått mer kvalitet på søvnen. Faktisk. Er nok unntaket, men jeg var faktisk mer sliten før barn enn nå. Hjelper selvfølgelig på at jeg har sovebaby/ingen klistremerkebaby da selvfølgelig.  Og bare et barn 🤭🤭 og jada, det blir nok verre. 

Det jeg derimot ikke skjønner,  er hva jeg brukte all tiden min på 😆 sov hvertfall 2 timer middagslur daglig. Tenk å sove bort tiden jeg kunne brukt på hvaaa som helst annet

Hehe;) Sånn hadde jeg det også da jeg fikk første barn. En rolig sovebaby som kunne legges uten problemer. Skjønte ikke helt hvorfor andre med baby klaget.

Men så kom barn nr.2, som var stikk motsatt. Veldig skrikete og needy. Vanskelig å legge og våkner opp ørten ganger hver natt. Jeg har aldri vært mer sliten og sett mer sliten ut. Dautrøtt hver bidige morgen når jeg karrer meg opp av sengen etter å ha fått kanskje 3 timer søvn. Får aldri et pusterom med egentid eller hentet inn søvnunderskuddet. 

Anonymkode: 65e0b...bd9

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er enormt travelt med 3 små under 7 år og ja jeg er sliten. Men på en annen måte enn da jeg var barnløs. Som barnløs jobbet jeg enormt for å ta unna arbeidsoppgaver for kollega med syke barn eller reduserte stillinger. Eller for dem som bare måtte gå for å hente tidlig. i barnehagen. De var alltid dem med barn som måtte ha fri på planleggingsdager og inneklemte dager.  I perioder hadde jeg overtid daglig. Kombinert med 40 min bussreise til og fra jobb +  husbygging strakk jeg strikken og ente opp sykemeldt. Har aldri vært så sliten i hele mitt liv. Følte jeg strakk strikken enormt på jobb. 

jobber fullt nå også, men i en annen jobb. Det er mye styr hjemme med 3 tetter barn. To av dem sover dårlig om natten og er mye våken.  Det er likevel på en helt annen måte. Har lagt opp livet mitt annerledes. Blant annet har jeg valgt å jobbe nærmere hjemmet. Jobben og barnehagen ligger nesten ved siden av hverandre. Jeg bruker mindre til og fra jobb inkludert levering i barnehagen, enn det jeg gjorde som barnløs. Jeg får avbrekk fra jobb når ungene er syke eller ved planleggingsdager.  Jeg setter meg aldri ned i sofaen etter jobb og rekker derfor ikke kjenne på slitenheten etter jobb. Bevegelse og aktivitet gir også energi og det får jeg i langt større grad med barn. (Mindre trening, men mer daglig aktivitet etter at barna kom)

skjønner godt at mine barnløse kollega klager på slitenhet, jeg har opplevd det selv. 

Anonymkode: b4fb9...dfa

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er sliten på en helt annen måte. Å gå år med bomullshjerne og lodd i kroppen pga slitenhet er ekstremsport. Men fytti jeg var sliten før barna også. Sov alltid etter jobb, sov lenge i helgene og slappet mye av. Trengte det da pga slitenhet. Men den slitenheten jeg opplever nå går ikke bort av ei natts god søvn. Det krever at barna blir større, mer selvstendige og at livet går inn i en ny fase. 

elsker livet nå, MEN gleder meg til å kunne sove en halvtime etter jobb igjen også😂

Anonymkode: e7c21...82a

• Nyttig 1
Skrevet

Møtte meg selv i døra når jeg fikk barn for å si det sånn. Jobb er egentid og avslapping for meg.

Overtid hele uka før barn? Kunne sove hele natta og stå opp i fred og ro. Etter barn er det som å jobbe overtid 24/7 😛

Men digger å ha barn. Er noen veldig få år de er så små.

Anonymkode: 13b2d...4b3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Haha, du er jo bare 9 måneder inn i mammakarrieren din med ett barn!

Anonymkode: 18790...9d3

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ler høyt (inni meg) når barnløse sier de slitne 😂 Men, det er litt søtt og. Ordet sliten får jo en helt ny dimensjon når man får barn. Jeg forstod ikke hvor endret livet ville bli med barn, men må si jeg liker dette livet og. Til tider kan jeg savne å bare være meg, men da har jeg som regel bare veldig søvnmangel. 

Jeg liker å være med barna mine i helgene. Jeg liker barneferier med dyreparken og vannsklier. Jeg liker alle lydene i huset mitt. Og at jeg er savnet hver eneste dag. Jeg elsker å hente barna mine i barnehagen og på skolen. Jeg elsker at vi er mange rundt middagsbordet. Jeg elsker å høre barna mine si mamma. Og når minsten sovner på fanget mitt etter en lang dag. Jeg elsker lørdagspizza med barnefilm, og å hjelpe til med lekser når mannen lager middag. Jeg syns det er herlig å høre barnelek i hagen om sommeren, og å høre gledeshylene deres over å få springe i vannsprederen. 

Vet du.. Jeg kunne fortsatt og fortsatt. Jeg er så evig takknemlig for at jeg får være mamma. Noen dager må jeg minne meg selv på at barna våre bare er små i noen få år. Vipps så er de store, ungdommer, unge voksne.. som skal bygge sine egne liv. Nei.. da får jeg tåle at det er veldig slitsomt til tider. Jeg ville aldri valgt noe annet. 

Anonymkode: 381ff...f5e

Så god venninne og medmenneske du var, da. 

Alle har rett til å ha en dag der de er slitne. Selv om det finnes mennesker i verden som er mer slitne. 

Jeg har slitt med avbrutt søvn på grunn av sorg. Reiser en del, og jet lag er ikke det beste å gå på jobb med. Har en karriere som krever ganske mye mer enn de fleste med høye prestasjonskrav. 

Du er selvfølgelig mer konstant sliten, over uker/år. Men vi barnløse har også en og annen tung dag. Og da er jeg glad jeg har venninner og kollegaer som møter meg på hva jeg føler, i stedet for å "le" over at de uansett har det verre. 

Anonymkode: 9c98a...d38

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (3 minutter siden):

Ler de med 3 barn som sier at de er sliten høyt opp i trynet! Bare vent til du har 5 barn, 1 med kreft og 1 i rullestol, og driver enmannsforetak. Altså, hva er det med denne hånete sammenligningene her på kg. Konkurranse i slitenhet i korrelasjon til antall barn.

Som barnløs som tidvis har slitt med ganske invalidiserende utmattelse er jeg glad de barneforeldrene jeg møter ikke tenker slik/har takt nok til å ikke utfordre meg på hvordan det går annt til å være sliten uten barn. 

Så sant... Det er klassikeren her inne.

- Par har ikke lov å være slitne, for det er alenemødre som har det verre.

- De med friske barn har ikke lov å være slitne, for det finnes barn med alvorlige diagnoser. 

- Om ikke barnet har kronisk kolikk forstår jeg i alle fall ikke hvorfor du klager. 

- Har du besteforeldre som avlaster en del, sier du? Hva klager du over da når det finnes de uten nær familie. 

Anonymkode: 9c98a...d38

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Skjønner deg godt ts. Har hatt noen slitsomme år her også.  Koselig med barn,  ville aldri vært foruten men er ikke Koselig når søvnmangel går ut over egen helse.  Her måtte vi be om hjelp fra besteforeldre. 

• Liker 2
Skrevet

Forstår meg aldri på hvorfor det er så ekstremt viktig for enkelte å skulle lage en form for konkurranse ut av hvem som som har "rett" på å være mest sliten av småbarnsforeldre vs barnløse? Det er så mange forhold i livet som kan påvirke formen, barn eller ei. Og mest sannsynlig vil det alltid være noen som har det verre enn deg av ulike årsaker. Det gir ikke det noen mindre rett til å føle det du føler. Det er ditt liv.  

Anonymkode: 4ded9...e97

• Liker 13
Skrevet

Jeg var sjelden sliten da største var liten, nå som  han er  ungdom er jeg mye mer sliten for ungdomstiden er forbanna tøff. 

minste er ett annet kaliber og gjør meg mer sliten 

Anonymkode: 28d1e...22e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...