AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #1 Del Skrevet 17. februar 2023 De siste dagene har det blitt opprettet mange tråder om jurister her inne. Jeg regner med at de fleste som svarer, ikke er jurister selv, men jeg ønsker å lufte ut noen tanker og bekymringer. Håpet er vell å få svar fra en jurist som kjenner seg igjen.. Jeg er jurist med D-snitt. Å få en jobb rett etter utdannelsen var vanskelig, men jeg fikk napp til slutt. Er inne i jobb nummer to etter utdannelsen nå. Jeg trives godt med mine kollegaer, men higer etter å få jobbe som advokat.. Å være jurist er spennende, men jeg vil prosedere.. kjempe for min klients sak. Med det snittet jeg har, har jeg ikke turt å søke på stillinger som advokatfullmektig en gang. Jeg blir ekstremt demotivert når til og med det minste advokatfirmaet i gokk skriver "Krav om sterke akademiske resultater" i stillingsutlysningen. Jeg hadde en kjempetøff studietid med psykisk sykdom. Jeg prøvde og prøvde, men presterte alltid dårlig på eksamen. Jeg er så lei meg over at denne døren er lukket for meg for alltid.. Nå som det er åpnet for master ved flere institusjoner kommer jeg til å konkurrere med enda flere jurister i fremtiden. Ikke bare om advokatfullmektigjobbene, men også om de spennende juristjobbene. Som sagt, vet ikke om jeg får svar fra noen med erfaring som jurist, men godt å lufte seg litt 😢 Anonymkode: 1dd38...c96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #2 Del Skrevet 17. februar 2023 Dette var kjedelig å høre. Jeg er fremdeles juss-student, og ligger på en sterk C i snitt. Mao er jeg helt gjennomsnittlig, og kan vel heller ikke si at jeg har 'sterke akademiske resultater'. Det jeg får høre er ofte at mye er mulig ved å gjøre et godt inntrykk i div jobber, og gjennom å lage seg et nettverk. Har du noen venner fra studietiden, eller kollegaer, som kan legge inn et godt for deg et sted du kunne tenke deg å jobbe? Håper det er noen allerede utdannede jurister/advokater her inne som kan hjelpe deg mer konkret❤️ Følger tråden 😊 Anonymkode: 84455...635 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #3 Del Skrevet 17. februar 2023 Jeg er jurist. Hadde ikke laud, men fikk advokatfullmektigstilling likevel. Bare kjør på med åpne søknader, ring og mas. En dag er det noen som setter pris på at du er sulten. Det var ikke noe for meg, da. Jeg har jobbet i staten i årevis og trives med det. Anonymkode: a6d72...a83 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #4 Del Skrevet 17. februar 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Med det snittet jeg har, har jeg ikke turt å søke på stillinger som advokatfullmektig en gang. Jeg blir ekstremt demotivert når til og med det minste advokatfirmaet i gokk skriver "Krav om sterke akademiske resultater" i stillingsutlysningen. Anonymkode: 1dd38...c96 Nå er ikke jeg jurist. Men jeg er økonom og her er mitt inntrykk at "sterke akademiske resultateter" kan betyr nesten hva som helst. Mange av disse kravene er mer ønskeliste enn reelle krav. Så synes du bør forsøke å søke på en del av disse stillingene og se om du får napp. Du jobber også som jurist så du stiller jo sterkere enn nyutdannede. Igjen jeg er ikke jurist. Men jeg tenker som deg at "små advokatfirmaer i gokk" må være mindre kresne enn de store i Oslo. Så prøv å søk jobb i små advokatfirmaer og firmaer som ligger utenfor universitetsbyene. I tillegg så se etter sillinger hvor de vil ansette "snarest" eller har kort søknadsfrist. Dette kan i en del tilfeller bety at de må senke kravene til hvem de tar inn til intervju. I tilfeller jeg ikke er kvalifisert til alle kravene i stillingen har jeg også enkelte ganger sendt melding til arbeidsgiveren og spurt om jeg er relevant søker. Ikke alltid de svarer, men det koster velidg lite energi å spørre og jeg har flere ganger fått svar. Lykke til og ikke gi opp! Selv hadde jeg drøssevis av E-er på mitt vitnemål og trodde alt var håpløst. Men møtte likevel arbeidsgivere som så at jeg hadde mye å bidra med. I en del tilfeller så så de også kompetanse jeg ikke selv skjønte jeg hadde. Anonymkode: 4a298...787 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #5 Del Skrevet 17. februar 2023 Synes du skal søke jeg! Har ikke gode resultater fra jussen og er ikke advokat/fullmektig, men har en jobb jeg elsker og som det er vanskelig å få. Kunne lett fått fullmektig-stilling på grunn av bekjente, men er stort sett alenemamma (fri annenhver helg) så har ikke tid 😅 Du må ikke tenke sånn i hvert fall, du må ha troen på at det går 😊 Anonymkode: d34ef...d16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #6 Del Skrevet 17. februar 2023 Søk utenom de store byene, så skal du se at det ikke er noe problem Anonymkode: 450ec...85a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nå er ikke jeg jurist. Men jeg er økonom og her er mitt inntrykk at "sterke akademiske resultateter" kan betyr nesten hva som helst. Mange av disse kravene er mer ønskeliste enn reelle krav. Så synes du bør forsøke å søke på en del av disse stillingene og se om du får napp. Du jobber også som jurist så du stiller jo sterkere enn nyutdannede. Igjen jeg er ikke jurist. Men jeg tenker som deg at "små advokatfirmaer i gokk" må være mindre kresne enn de store i Oslo. Så prøv å søk jobb i små advokatfirmaer og firmaer som ligger utenfor universitetsbyene. I tillegg så se etter sillinger hvor de vil ansette "snarest" eller har kort søknadsfrist. Dette kan i en del tilfeller bety at de må senke kravene til hvem de tar inn til intervju. I tilfeller jeg ikke er kvalifisert til alle kravene i stillingen har jeg også enkelte ganger sendt melding til arbeidsgiveren og spurt om jeg er relevant søker. Ikke alltid de svarer, men det koster velidg lite energi å spørre og jeg har flere ganger fått svar. Lykke til og ikke gi opp! Selv hadde jeg drøssevis av E-er på mitt vitnemål og trodde alt var håpløst. Men møtte likevel arbeidsgivere som så at jeg hadde mye å bidra med. I en del tilfeller så så de også kompetanse jeg ikke selv skjønte jeg hadde. Anonymkode: 4a298...787 Tusen takk for svar, og ikke minst godt tips om å søke steder med kort søknadsfrist! Anonymkode: 1dd38...c96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nå er ikke jeg jurist. Men jeg er økonom og her er mitt inntrykk at "sterke akademiske resultateter" kan betyr nesten hva som helst. Mange av disse kravene er mer ønskeliste enn reelle krav. Så synes du bør forsøke å søke på en del av disse stillingene og se om du får napp. Du jobber også som jurist så du stiller jo sterkere enn nyutdannede. Igjen jeg er ikke jurist. Men jeg tenker som deg at "små advokatfirmaer i gokk" må være mindre kresne enn de store i Oslo. Så prøv å søk jobb i små advokatfirmaer og firmaer som ligger utenfor universitetsbyene. I tillegg så se etter sillinger hvor de vil ansette "snarest" eller har kort søknadsfrist. Dette kan i en del tilfeller bety at de må senke kravene til hvem de tar inn til intervju. I tilfeller jeg ikke er kvalifisert til alle kravene i stillingen har jeg også enkelte ganger sendt melding til arbeidsgiveren og spurt om jeg er relevant søker. Ikke alltid de svarer, men det koster velidg lite energi å spørre og jeg har flere ganger fått svar. Lykke til og ikke gi opp! Selv hadde jeg drøssevis av E-er på mitt vitnemål og trodde alt var håpløst. Men møtte likevel arbeidsgivere som så at jeg hadde mye å bidra med. I en del tilfeller så så de også kompetanse jeg ikke selv skjønte jeg hadde. Anonymkode: 4a298...787 Er det så stor forskjell på teori og praksis at jeg kan forvente like god saksbehandling av en E-advokat som en A-advokat? Anonymkode: 8737a...d64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Del Skrevet 18. februar 2023 53 minutter siden, AnonymBruker said: Er det så stor forskjell på teori og praksis at jeg kan forvente like god saksbehandling av en E-advokat som en A-advokat? Anonymkode: 8737a...d64 Nå siterer du meg som sier hun er økonom og ikke jurist. Jeg tror det er stor forskjell på jobb og studier. Men det bør vel være noen som jobber som advokat/jurist som bør svare på spørsmålet ditt. Anonymkode: 4a298...787 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #10 Del Skrevet 19. februar 2023 Hva jobber du med? Hvis du har masse erfaring fra f.eks. barnevernet, kan det være stor fordel å søke på stillinger hos advokatfirma som jobber med barnevernssaker. Det er bare som et eksempel, det samme gjelder andre områder. De setter nok mer pris på din erfaring enn karakterer. Anonymkode: eb274...628 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #11 Del Skrevet 22. februar 2023 On 2/18/2023 at 3:28 PM, AnonymBruker said: Tusen takk for svar, og ikke minst godt tips om å søke steder med kort søknadsfrist! Anonymkode: 1dd38...c96 Meg du siterte og som er økonom med drøssevis av E-er. Vil legge til at når du kommer på jobbintervju. Så pass på å vis selvtillit. Var flere ganger jeg gikk på intervju og skammet meg så mye over karakterene mine at det ødela intervjuet. Fikk også enkelte ganger tilbakemelding fra intervjueren på dette at jeg hadde gått videre i intervjuprosessen om jeg hadde hatt mer selvtillit og turt å selge meg selv. Så når du kommer på jobbintervju så husk at de allerede har sett karakterene dine og de er gode nok for jobben. Det å gjennomføre selv når ting blir tøft viser jo også en stayer-evne at man ikke er en som gir opp lett og det har jo en verdi i arbeidslivet. Samt som er nevnt over det at du jo har kompetanse fra arbeidslivet og det er jo mer arbeidsrelevant enn noen karakterer. Anonymkode: 4a298...787 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #12 Del Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 23.16): Nå er ikke jeg jurist. Men jeg er økonom og her er mitt inntrykk at "sterke akademiske resultateter" kan betyr nesten hva som helst. Sorry ass, men når du ikke er jurist, så vet du ikke hva du snakker om. Det er en av få utdannelser hvor karakterene dine blir lagt til grunn selv etter 10-15 år i arbeidslivet. Anonymkode: e2636...385 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #13 Del Skrevet 22. februar 2023 Vel..når Per Danielsen kan…så kan vel ts og. Anonymkode: 0dff8...f26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #14 Del Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sorry ass, men når du ikke er jurist, så vet du ikke hva du snakker om. Det er en av få utdannelser hvor karakterene dine blir lagt til grunn selv etter 10-15 år i arbeidslivet. Anonymkode: e2636...385 Jeg er også økonom / revisor, og jeg vil bare påpeke at vi økonomer også har endel juss i studiet vårt. Det sagt så er jeg enig med deg angående karakterer. Hvem vil egentlig ha en ansatt som såvidt har bestått studiet sitt (refererer til denne økonomen som har drøssevis med E-er på sitt vitnemål). Du jurist med D må nok belage deg på at et jobbytte kan bli vanskelig. Det positive er at du faktisk har en jobb, og det skader ikke å søke andre stillinger mens du jobber, men å konkurrere i de beste / mest attraktive jobbene tror jeg bare du kan glemme. Anonymkode: a3436...d0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #15 Del Skrevet 22. februar 2023 Jurist (og tidligere advokat her). Forsøk åpne søknader og bank på døra til mindre selskaper utenfor de største byene. Vær åpen for mindre opphold for å kunne bevise hva du kan (på tross av at karakterene ikke helt er der). Få praktisk erfaring som saksbehandler fra bestemte fagfelt og skriv rettede søknader til firma som arbeider innenfor disse. Kanskje ta noen ekstra enkeltemner på Universitetet, og sørg for noen skikkelig gode karakterer. Da får du vist at du har juridisk kompetanse som er bedre enn karakterene fra studietiden skulle tilsi. (Dessverre vil nok de fleste rynke litt på nesen av D- snitt, da karakterer gjerne henger ganske tett sammen med juridisk forståelse. Med noen ferskere og bedre resultater ville du kanskje til en viss grad rettet opp inntrykket). Viktigst: Ikke gi opp. Kjenner et par med relativt dårlige karakterer som til slutt, etter noen år, har endt opp i helt ok advokatjobber. Anonymkode: 7463a...c9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #16 Del Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 22.17): Er det så stor forskjell på teori og praksis at jeg kan forvente like god saksbehandling av en E-advokat som en A-advokat? Anonymkode: 8737a...d64 Nei. Men en A-jurist er ikke nødvendigvis en bedre ADVOKAT enn en B-C jurist (sjelden at det juridiske er såå himla komplisert i en vanlig advokatjobb og andre egenskaper som taktisk skjønn, bransjeforståelse, erfaring og kunnskap innen det aktuelle saksområdet, kan være viktigere). Anonymkode: 7463a...c9c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #17 Del Skrevet 22. februar 2023 Hva med å søke som jurist hos staten eller kommunen? Mener at de er ganske deperate etter søkere om jeg ikke tar feil. Jeg tipper at de fleste som sitter der jobber med å utarbeide kontrakter og iverksetter reglementer. Trenger man veldig høye karakter for ut å utføre disse oppgavene? Noen jurister som vet? Jeg er en økonom med dårlig karakterer. Har alltid vært flink med tall og det var de andre fagene som dro det ned pluss at jeg fikk veldig dårlig oppfølging fra universitet pga. en personlig dispute jeg hadde med dem. Klarer meg veldig fint på jobben. Hvis du som skal gjøre bra jobb som jurist så håper jeg at du er flink med ord og det kan du demonstrere ved å argumenterer eksepsjonelt bra på hvorfor du skal ha jobben på selve intervjuet. Anonymkode: 64c04...120 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #18 Del Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva med å søke som jurist hos staten eller kommunen? Mener at de er ganske deperate etter søkere om jeg ikke tar feil. Jeg tipper at de fleste som sitter der jobber med å utarbeide kontrakter og iverksetter reglementer. Trenger man veldig høye karakter for ut å utføre disse oppgavene? Noen jurister som vet? Jeg er en økonom med dårlig karakterer. Har alltid vært flink med tall og det var de andre fagene som dro det ned pluss at jeg fikk veldig dårlig oppfølging fra universitet pga. en personlig dispute jeg hadde med dem. Klarer meg veldig fint på jobben. Hvis du som skal gjøre bra jobb som jurist så håper jeg at du er flink med ord og det kan du demonstrere ved å argumenterer eksepsjonelt bra på hvorfor du skal ha jobben på selve intervjuet. Anonymkode: 64c04...120 Hvorfor tror du det offentlige er desperate etter søkere? Det er nemlig helt feil. Offentlige jobber er trygge med gode rettigheter, og således ettertraktet. Du aner åpenbart lite om faget hvis du ikke tror man trenger særlig kompetanse for å "lage kontrakter og iverksette reglementer", ei heller forstår du hva oppgavene til en jurist i det offentlige består i, og konsekvensen det gir ved feil. Politiet er offentlig, det er et av stedene med strenge karakterkrav, heldigivs. Vet du ts, jeg syns det er bra at de som trenger advokat kan være sikker på å møte et menneske som har god juridisk kompetanse, og ikke en som slet seg gjennom med nød og neppe på bunnlinjen. Som andre har sagt her kan det være en ide å ta enkeltfag for å vise at du tillegner deg kompetanse og er i endring, men hvis du heller ikke her oppnår toppkarakter så er det rett og slett ikke sikkert at advokatjobben er for deg. Mange ønsker jobber de ikke kan få, da må man gjøre det beste ut av det man faktisk er kvalifisert til. Anonymkode: 83dd8...2dd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #19 Del Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med å søke som jurist hos staten eller kommunen? Mener at de er ganske deperate etter søkere om jeg ikke tar feil. Jeg tipper at de fleste som sitter der jobber med å utarbeide kontrakter og iverksetter reglementer. Trenger man veldig høye karakter for ut å utføre disse oppgavene? Noen jurister som vet? Jeg er en økonom med dårlig karakterer. Har alltid vært flink med tall og det var de andre fagene som dro det ned pluss at jeg fikk veldig dårlig oppfølging fra universitet pga. en personlig dispute jeg hadde med dem. Klarer meg veldig fint på jobben. Hvis du som skal gjøre bra jobb som jurist så håper jeg at du er flink med ord og det kan du demonstrere ved å argumenterer eksepsjonelt bra på hvorfor du skal ha jobben på selve intervjuet. Anonymkode: 64c04...120 Nå ønsker jo TS å bli advokat da. Mht det offentlige: store variasjoner til karakterkrav. Avdelingen jeg jobbet i i dep, silte bort alle som ikke hadde minst B- snitt. Noen opererer med høyere krav, mens man i enkelte saksbehandlerstillinger egentlig ikke er så opptatt av karakterer overhodet. Anonymkode: 7463a...c9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #20 Del Skrevet 22. februar 2023 Mange med lærevansker som ikke finner ut at de har det før de er godt voksne. En del skoler i USA elsker folk som har stått på, men fått dårlige karakterer før de forsto at de hadde lærevansker. Sikkert noen arbeidsgivere i Norge som tenker det samme Anonymkode: 702cb...797 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå