Gå til innhold

Ødelagt bunn stekeovn. Kan jeg bruke den eller må jeg kjøpe ny?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist jeg brukte stekeovnen oste det ut sinnsyke mengder med røyk, og jeg tenkte derfor jeg skulle gi den en kjapp vask. Ser nå at belegget i bunnen har smeltet vekk/er ødelagt? Ovnen er ellers overraskende ren, så skyldes nok ikke matrester slik jeg trodde. 

Spørsmålet er derfor om jeg kan bruke den, eller om jeg må kjøpe ny stekeovn? Det er en litt eldre ovn, så ingen garantier eller noe lenger, 

P.s: Usikker på om dette er rett underforum, men la den nå her. Bare å flytte om det er feil. 

Anonymkode: 47bf2...6c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Test den på noe som ikke er dyrt å lage i ovnen. Da vil du oppdage om den virker som den skal eller motsatt. Ta en avgjørelse etter testen. 

• Liker 1
Skrevet
Belima skrev (51 minutter siden):

Test den på noe som ikke er dyrt å lage i ovnen. Da vil du oppdage om den virker som den skal eller motsatt. Ta en avgjørelse etter testen. 

Men skader jeg noe ved å skru den på? Giftig røyk eller noe? Fare for kortslutning?

Skrevet

Fikk besøk i går kveld og slo av nettet. Beklager sent svar. Kortslutning burde ikke skje da det elektriske ikke er ødelagt. Begynner det å ryke, så slår du bare av ovnen og lufter ut, 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 20.20):

Sist jeg brukte stekeovnen oste det ut sinnsyke mengder med røyk, og jeg tenkte derfor jeg skulle gi den en kjapp vask. Ser nå at belegget i bunnen har smeltet vekk/er ødelagt? Ovnen er ellers overraskende ren, så skyldes nok ikke matrester slik jeg trodde. 

Spørsmålet er derfor om jeg kan bruke den, eller om jeg må kjøpe ny stekeovn? Det er en litt eldre ovn, så ingen garantier eller noe lenger, 

P.s: Usikker på om dette er rett underforum, men la den nå her. Bare å flytte om det er feil. 

Jeg har aldri hørt om stekeovner med belegg som kan smelte vekk eller bli ødelagt av for mye varme. Er du helt sikker på at det ikke bare var sølt noe i bunnen som du ikke visste om? F.eks. kan lasagne som koker over skape helt utrolige mengder illeluktende røyk. 

Anonymkode: 538ce...524

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri hørt om stekeovner med belegg som kan smelte vekk eller bli ødelagt av for mye varme. Er du helt sikker på at det ikke bare var sølt noe i bunnen som du ikke visste om? F.eks. kan lasagne som koker over skape helt utrolige mengder illeluktende røyk. 

Anonymkode: 538ce...524

Trodde først det var sølt noe, så begynte å vaske. Så først ut som smeltet plast (hvordan i all verden det hadde havna der?) og når jeg begynte å skrape det det vekk, gikk altså store deler av emaljen i bunnen av, så er nok emalje ja. 

Skrevet

Blir litt bekymret når du sier skraper, da lurer jeg på hva du har brukt. Jeg kjøper spray på Europris:https://www.maxmaling.no/produkt/plumbo-ovn-og-grillrens-enkel-rengjoring-av-ovnen-500-ml/
som er helt super å bruke. I noen tilfeller bruker jeg også en gryteskrubb av stål. Får i alle matbutikker.
Du må ha skrapet ekstremt hardt hvis du har skrapet vekk belegget i bunnen av ovnen. 

• Nyttig 1
Skrevet

Dersom det du skriver stemmer så er ovnen ødelagt og må byttes. Alt etter hva som er ødelagt så kan bruk medføre brannfare eller farlige gasser. Eller begge deler.

Så er spørsmålet om det er en mangel eller ikke. Er det en mangel og ovnen er under fem år kan du reklamere til selger.

Har du selv påført skaden så vil det ikke være en mangel. For eks vil smeltet plastikk eller manglende renhold kunne tilsi at det er selvpåført.

Skrevet

Ta bilde, så kanskje det blir lettere å gi deg svar.  Mr muscle sin ovnsrens er helt fantastisk, oransje flaske 

Anonymkode: 5f7b4...de5

• Liker 1
Skrevet

Har du skrubbet med stål i ovnen? 

Anonymkode: eaac7...27a

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd dette selv nå, og lurer på det samme. Det har rustet vekk slik at det har blitt et hull i emaljen nederst i ovnen.

Usikker på hva jeg skal gjør?

Anonymkode: 886be...919

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har opplevd dette selv nå, og lurer på det samme. Det har rustet vekk slik at det har blitt et hull i emaljen nederst i ovnen.

Usikker på hva jeg skal gjør?

Det kommer ikke røyk fra ovnen, må jeg legge til. Stekte nylig en pizza og det gikk fint. Lurer mer på sikkerheten rundt det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kommer ikke røyk fra ovnen, må jeg legge til. Stekte nylig en pizza og det gikk fint. Lurer mer på sikkerheten rundt det.

Jeg som startet denne tråden...Testa ett par dager, og det gikk veldig fint med maten, så har fortsatt å bruke den, nå er det over ett år siden, jeg lever enda ;) Men jeg har ikke barn, vet ikke om jeg hadde turt det samme om jeg hadde hatt barn eller planer om å bli gravid, altså...  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...