AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #1 Skrevet 17. februar 2023 Mitt barn på 18 mnd er veldig klar for potta. Hun fikk potte i går og har allerede bæsja og tissa på den, til vår store entusiasme. Hun har sagt fra at hun trenger ny bleie (tidvis) fra hun var 1 år, og de siste ukene har hun veldig ofte satt seg på huk og tissa når vi har tatt av bleien. Så potte var hun veldig klar for! Men,hun er også i sin beste "nei"-alder. Det aller meste jeg spør henne om svarer hun nei på. Prøver jo å ikke stille det som spørsmål, men det er nei likevel. "Nå skal vi spise" - "nei". Så det å la henne få valg må jeg være veldig obs på. Bare gi valg hvis hun faktisk får velge. Men faste rutiner funker kjempebra! Myyyye protester i starten, men når hun vet hva som skal skje (hva gjør vi etter tannpuss - går i senga, osv), faller hun til ro med det, og jeg tror hun trives med at jeg tar styringa over en del av hverdagssituasjonene. Det er også min filosofi å være en god leder, å la henne være barnet, mens jeg er den voksne. Jobber hele tida med saken, så klart. Når vi skulle skifte bleie før tannpuss i dag prøvde jeg å framsnakke potta masse. Si med entusiastisk stemme at hun skulle sette seg på potta. Men da var det nei. Jeg har jo lest at man ikke skal tvinge dem til det, så gjorde ikke noe mer ut av det og skifta bare bleie (hun satte seg på huk og tissa på gulvet, da...) Saken er, jeg tror hun kunne trives med en potterutine, å vite når hun skal gå på potta. Men det vil jo innebære litt press fra meg. Men om hun selv får velge når hun skal gå, vil det aldri bli en rutine, og kanskje til og med forvirre henne at hun hele tida skal velge selv. Så hva gjør jeg? Anonymkode: 92c19...aba
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #2 Skrevet 17. februar 2023 Personlig hadde jeg aldri tvunget et barn til å gå på potte. Hvertfall ikke et på 18 måneder - forstår ikke helt hvorfor? Du sier du tror hun vil trives med en potterutine, men tror du oppriktig innerst inne at hun vil trives med å bli tvunget til å gå på potte? I verste fall gjør du bleieslutt mye vanskeligere for deg selv i fremtiden. Om oppmuntring ol ikke funker, ville jeg ventet til neste anledning og tilbudt på nytt, men ville også vært forsiktig med å mase for mye. Men klart, man kjenner sine barn best selv. Jeg ser bare ikke poenget med å tvinge henne til det. Anonymkode: 2b894...94c 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #3 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Personlig hadde jeg aldri tvunget et barn til å gå på potte. Hvertfall ikke et på 18 måneder - forstår ikke helt hvorfor? Du sier du tror hun vil trives med en potterutine, men tror du oppriktig innerst inne at hun vil trives med å bli tvunget til å gå på potte? I verste fall gjør du bleieslutt mye vanskeligere for deg selv i fremtiden. Om oppmuntring ol ikke funker, ville jeg ventet til neste anledning og tilbudt på nytt, men ville også vært forsiktig med å mase for mye. Men klart, man kjenner sine barn best selv. Jeg ser bare ikke poenget med å tvinge henne til det. Anonymkode: 2b894...94c Poenget er jo at "tvangen" blir en fase mens hun venner seg til rutinen, slik som det har vært å få til leggerutine og alle andre rutiner. Og jeg tror ikke hun vil bruke potta hvis hun får velge, bare fordi hun er i en trassalder og sier nei til alt. Men,jeg kommer nok aldri til å tvinge henne på potta altså. Var bare interessert i om noen faktisk hadde klart å lage en rutine for barnet. Ts Anonymkode: 92c19...aba
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #4 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Poenget er jo at "tvangen" blir en fase mens hun venner seg til rutinen, slik som det har vært å få til leggerutine og alle andre rutiner. Og jeg tror ikke hun vil bruke potta hvis hun får velge, bare fordi hun er i en trassalder og sier nei til alt. Men,jeg kommer nok aldri til å tvinge henne på potta altså. Var bare interessert i om noen faktisk hadde klart å lage en rutine for barnet. Ts Anonymkode: 92c19...aba Okei! Nei alle er vi forskjellige - personlig ville jeg da ventet til barnet er mer villig. Her hadde vi bare potte stående fremme, så barnet kunne utforske. Brukte den en periode rundt 18 mnd, før et langt opphold da hun ikke var interessert. Og så var det plutselig kjempe stas rundt 2 år, etterhvert ville hun ikke lenger bæsje i bleia og vi kuttet dagbleie helt da hun var 2,5. Vi har aldri mast/tvunget/presset, men har tatt det i hennes tempo. Poenget mitt var egentlig bare at jeg ikke ser verdien av å tvinge/presse et så lite barn på potte. Hadde barnet vært eldre og langt på "overtid" med bleieslutt kunne jeg forstått at man presser på i desperasjon. Men dette er bare min mening altså, jeg er ingen ekspert. Anonymkode: 2b894...94c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #5 Skrevet 17. februar 2023 Jeg tenker kanskje at det kan være lurt å vente til barnet blir med på å gjøre det til en rutine. Hvis det ikke kan fungere å f.eks. sitte på potta mens dere leser en bok? Vår eldste satt på do hver kveld da hun var 1,5 år, mens jeg stelte lillesøsteren for kvelden, og bæsjet som regel da. Men jeg kan ikke huske at hun protesterte på det da. Vi løftet henne opp på do, så det var ikke så lett å løpe av gårde igjen som fra en potte da. Hun hadde en doring med noen figurer på, som hun var svært begeistret for. Da hun nærmet seg 2, ville hun absolutt ikke mer, så da stoppet vi med den rutinen. Her handlet det nok en del om at hun ville være liten/baby, som søsteren som hadde begynt å gjøre mer ut av seg. I samme periode ville hun helst mates, ville bruke bleie, ville sitte i vogn. Det gikk over og hun begynte å sitte på do igjen noen måneder senere ifbm. bleieslutt. Da var hun opptatt av at hun ville gå med truse, og helt med på at da var det nødvendig å prøve å få tiss og bæsj i do. Hun protesterte på rutiner/faste tider (hos oss ble det nok for mye mas, men det er forskjell på barn, og jeg stresset nok også for mye med å følge på do for å unngå uhell). Hun var helt med på å gå på do når hun faktisk måtte tisse/bæsje. Anonymkode: 43579...bbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå