Gå til innhold

Særemne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal skrive særemne. Jeg er helt blank og vet egt veldig lite rundt det. Jeg tar dette privat og har ikke mulighet å høre med lærer. Hvordan skriver man særemne? Er det begrenset hva man skal holde seg innenfor eller tema? Burde man finne problemstilling også finne evt bøker senere? Hva er liksom «reglene» rundt dette? Har prøvd å Google meg i hjel, men jeg finner virkelig ikke ut hvordan ett særemne skal bli satt opp. Ut i fra det jeg ser kan man egt skrive særemne om absolutt alt, men samtidig ikke?😂

Anonymkode: 85f5e...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar privat som privatist?, men skal skrive særemne i norsk som utgikk med gammel læreplan? 

Anonymkode: 8c5a2...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tar privat som privatist?, men skal skrive særemne i norsk som utgikk med gammel læreplan? 

Anonymkode: 8c5a2...79a

Er en del av eksamen. Må levere særemne før muntlig eksamen. 

Anonymkode: 85f5e...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nå er det mange år siden jeg skrev særemne, så jeg aner ikke hva som er relevant lenger. Men jeg analyserte Christian Kroghs forfatterskap, og fikk en veldig god karakter. Synes egentlig det var veldig ålreit å lese bøker fra naturalismen. Hvis jeg skal tenke nåtiden, ville jeg tenkt på hva som er aktuelt nå. F.eks samisk politikk og urbefolkning, eldre klimabøker opp mot nåtidens eller lignende. 

Anonymkode: 3f094...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev om adaptasjon fra bok til film (Bienes Hemmelige Liv), og da med fokus på fremstillingen av tematikk som omsorgssvikt, vold, rasisme osv. Dette var for 10 år siden.

Anonymkode: c7b31...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...