AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #1 Skrevet 17. februar 2023 Jeg vil gjerne høre andres erfaringer med å være pårørende til noen som er demente/har en eller annen form for kognitiv svikt. Jeg er intr.i å høre om utredningen, hvordan dere gikk frem. Vi er i en situasjon hvor vi undres veldig over vår mammas oppførsel. Har forsøkt i noen mnd nå å få hjelp fra helsevesenet men det går så tregt. Ingen utredning enda. Hun benekter selv at noe er galt og vi kan jo ikke tvinge henne til å utredes. Hvordan kan jeg ta opp dette med henne og få henne til å bestille seg en legetime hvor hun faktisk møter opp? Anonymkode: 53e9a...9a8 1
Pillarguri Skrevet 17. februar 2023 #2 Skrevet 17. februar 2023 Jeg bestilte legetime hos fastlegen hennes, og forlangte at mor ble med meg. Hentet henne og fulgte inn til legen. Fortalte legen hva jeg mistenkte og så tok han det derfra. Det ble bestilt time til utredning og mor ble testet på det lokale sykehuset og testene bekreftet at hun var dement. Det tok ikke lang tid å få time til testingen, tror det var to-tre uker. 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #3 Skrevet 17. februar 2023 fastlege, men det viser også på MR Anonymkode: 6e84a...237
Ulrikke Skrevet 17. februar 2023 #4 Skrevet 17. februar 2023 Vi var gjennom dette med min far for ca halvannet år siden. Først ville han ikke, men til slutt innrømmet han at noe ikke stemte. Da hadde min mor på forhånd informert fastlegen om hva hun/vi så, uten at min far visste det og uten at fastlegen tok det opp på konsultasjonen. Han ble henvist til geriatrisk avdeling på Ullevål (de bor i Oslo). Jeg husker ikke nøyaktig ventetid, men han var ikke hos fastlegen før tidligst på sensommeren, og han var ferdig utredet i november. Det ble tatt MR og kognitive tester. Ville fått din mor til fastlegen under påskudd av noe annet, blodtrykk, syn, noe hun kan godta.... Også har du på forhånd informert fastlegen. Fastlegen kan ikke diskutere saken med deg, men han/hun kan ta imot dine bekymringer og observasjoner. På den måten kan fastlegen gjøre noen enkle tester på sitt kontor (som en del av en "vi bare gjør dette nå, det er rutine når noen har passert x antall år"), og dermed er det fastlegen som henviser videre, ikke du/dere som maser. Lykke til, det er vanskelig å stå i! 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #5 Skrevet 17. februar 2023 Men hva når hun nekter? Hun var hos legen for noen mnd siden, ville ikke utredes. Forsøkte med ny legetime nå men hun møtte ikke opp.. Jeg kan jo ikke bruke tvang. Jeg er så sliten av hele greia, kjenner at mor/datter-forholdet er så og si helt borte. Føles som en slags bruker jeg av en eller annen grunn har fått ansvar for. Kjenner jeg skyver henne mer og mer unna for det er bare frustrerende å tilbringe tid med henne 😞 Anonymkode: 53e9a...9a8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #6 Skrevet 17. februar 2023 Hva skjer videre etter at en har fått dette bekreftet? Anonymkode: a23e4...fd7 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #7 Skrevet 17. februar 2023 Målet/ønsket er å få til en legetime hvor jeg blir mer. Men hva sier jeg til henne? Hun må jo også selv ringe og bestille time har de sagt på legekontoret. Anonymkode: 53e9a...9a8
Ulrikke Skrevet 17. februar 2023 #8 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Målet/ønsket er å få til en legetime hvor jeg blir mer. Men hva sier jeg til henne? Hun må jo også selv ringe og bestille time har de sagt på legekontoret. Anonymkode: 53e9a...9a8 Veldig rart at hun må bestille selv.... Jeg har jo bestilt til min samboer til og med, han er fullt oppegående da, men hadde ikke tid til å ringe.... Har du snakket ordentlig med legekontoret og forklart skikkelig? Eventuelt bedt om egen samtale/time med hennes fastlege? Hvis du står helt fast, snakk med demensteamet/demenskoordinator i kommunen/bydelen, avhengig av hvor hun bor. De kan komme med mange gode tips og erfaringer! 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #9 Skrevet 17. februar 2023 Ulrikke skrev (5 minutter siden): Veldig rart at hun må bestille selv.... Jeg har jo bestilt til min samboer til og med, han er fullt oppegående da, men hadde ikke tid til å ringe.... Har du snakket ordentlig med legekontoret og forklart skikkelig? Eventuelt bedt om egen samtale/time med hennes fastlege? Hvis du står helt fast, snakk med demensteamet/demenskoordinator i kommunen/bydelen, avhengig av hvor hun bor. De kan komme med mange gode tips og erfaringer! Har snakket med dem en del ganger nå og forklart godt hva greia er. Såpass mange ganger at de kjenner meg igjen når jeg ringer.. Jeg har fått til å organisert ett forestående hjemmebesøk fra helse- og omsorgstjenesten hvor jeg skal delta. Men utredning må gå via fastlegen. Får bare forsøke å overtale henne til å ta en legetime hvor jeg blir med. Bare så usikker på hva jeg skal si til mamma. Takk for svar og tips. Anonymkode: 53e9a...9a8
Ulrikke Skrevet 17. februar 2023 #10 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har snakket med dem en del ganger nå og forklart godt hva greia er. Såpass mange ganger at de kjenner meg igjen når jeg ringer.. Jeg har fått til å organisert ett forestående hjemmebesøk fra helse- og omsorgstjenesten hvor jeg skal delta. Men utredning må gå via fastlegen. Får bare forsøke å overtale henne til å ta en legetime hvor jeg blir med. Bare så usikker på hva jeg skal si til mamma. Takk for svar og tips. Anonymkode: 53e9a...9a8 Jeg aner ikke hva som faktisk er reglene her, men da synes jeg de er vanskelige.... Vi var veldig ærlige med pappa. Vi sa at vi merket at han hadde forandret seg, og at vi forsto det hvis han ikke merket det selv. Men vi ville gjerne at han skulle være med til legen i tilfelle det var noe som kunne gjøres for å gjøre om på de endringene vi så. Vi appellerte til fornuften hans, og brukte nok også litt våre følelser. Men vi gikk ikke rundt grøten i det hele tatt, vi sa det rett ut og direkte, sa at han gjerne kunne bli sint, men han burde kjenne oss så godt at vi aldri i verden ville sagt noe sånt hvis det ikke var sant, og at vi oppriktig kun ønsket det aller beste for ham. Jeg kjenner såpass mange som har en forelder med demens at jeg har forstått at min far er av den "greie" typen. Han har ikke vært sur eller sint verken før eller etter diagnosen. Sta og bestemt, men ikke sint. Jeg forstår at det er vanskeligere hvis man blir skjelt ut og kalt diverse ting når man bare prøver å hjelpe. Holder fast ved det at du bør ta kontakt med demensteamet din mor tilhører. De vet ofte veldig godt hvordan ting funker akkurat der hun bor. 1
Lahidriel Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 Anbefaler demensrådgiveren på Facebook, der kan du få gode råd og tips 😊 1
Pillarguri Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hva skjer videre etter at en har fått dette bekreftet? Anonymkode: a23e4...fd7 I vårt tilfelle så måtte mor flytte fra hjemmet sitt og inn i en omsorgsleilighet. Hun protesterte vilt, men det var ingen vei utenom. Etter kort tid trivdes hun veldig godt i den nye leiligheten. I omsorgsboligen fikk hun hjelp til vask av seg selv og vask av leilighet, tilberedning av mat, medisiner levert på døren og inntatt under oppsyn. Hun fikk de hjelpemidlene som var nødvendig. Etter hvert som hun ble sykere økte kommunen tilsynet og til slutt hadde hun tilsyn 5 ganger i døgnet. Mor bodde i leiligheten i 8 år før hun ble så hjelpetrengende at hun fikk plass på sykehjem. Der er hun nå, og vi opplever at hun har det veldig godt der. Dette skjedde i Bergen kommune.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 Kan jeg spørre hva legen sjekker under en slik utredning? Anonymkode: 550ce...9fd
Pillarguri Skrevet 18. februar 2023 #15 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan jeg spørre hva legen sjekker under en slik utredning? Anonymkode: 550ce...9fd Jeg husker ikke helt, men det var en del enkle spørsmål hun måtte besvare. Hun ble også bedt om å tegne en klokke hvor viserne sto på ti på 2. Hun strøk med glans.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #16 Skrevet 18. februar 2023 Pillarguri skrev (14 minutter siden): Jeg husker ikke helt, men det var en del enkle spørsmål hun måtte besvare. Hun ble også bedt om å tegne en klokke hvor viserne sto på ti på 2. Hun strøk med glans. Tar de ikke blodprøver? Anonymkode: 550ce...9fd
Pillarguri Skrevet 18. februar 2023 #17 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tar de ikke blodprøver? Anonymkode: 550ce...9fd Det gjorde fastlegen når vi var der første gang. Kan ikke huske at de gjorde det under testingen, men det var bare et par uker senere.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #18 Skrevet 18. februar 2023 Pillarguri skrev (3 minutter siden): Det gjorde fastlegen når vi var der første gang. Kan ikke huske at de gjorde det under testingen, men det var bare et par uker senere. Er bare så nysgjerrig på hva de tester, og hvor nøye de er på om verdier bør være i det høyere sjiktet eller ikke. Anonymkode: 550ce...9fd
Pillarguri Skrevet 18. februar 2023 #19 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er bare så nysgjerrig på hva de tester, og hvor nøye de er på om verdier bør være i det høyere sjiktet eller ikke. Anonymkode: 550ce...9fd Du kan jo se litt på disse linkene her: https://www.aldringoghelse.no/demens/utredning-av-demens/ https://www.lommelegen.no/nervesystemet/hukommelse/artikkel/hvilke-tester-kan-avdekke-alzheimers-og-demens/69021949
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #20 Skrevet 18. februar 2023 Pillarguri skrev (2 minutter siden): Du kan jo se litt på disse linkene her: https://www.aldringoghelse.no/demens/utredning-av-demens/ https://www.lommelegen.no/nervesystemet/hukommelse/artikkel/hvilke-tester-kan-avdekke-alzheimers-og-demens/69021949 Utifra dette kan jeg ikke se at full sjekk av vitaminer og mineraler er en del av prosessen? Isåfall er det hårreisende, fordi for lave verdier av flere av disse vil kunne gi demens lignende symptomer, og sterk kognitiv svikt. Jod, d vitamin, b-12, b9, omega fettsyrer, etc. Anonymkode: 550ce...9fd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå