AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #1 Skrevet 17. februar 2023 Noen som har greie på dette? Jeg har hatt psoriasis i flere år, og har akkurat fått greie på at det er mulig å få støtte til dette ift slitasje på klær og sengetøy. Jeg har endel vask, og det har resultert i at det fort blir småhuller i lakener og "hard" sengetøy. Akkurat som det fort blir nuppete. Jeg har IKKE prioritert å fornye disse i den grad det trengs, da sengetøy er ikke akkurat veldig billig, om jeg skal fornye "støtt og stadig". Enkelte type klær blir fort "oljete" og man ser gjerne litt sånn lette fettmerker. Som sagt så prioriterer ikke jeg å fornye noe særlig gr økonomi. I tillegg bruker jeg endel på fettkrem for smøring. De er ikke akkurat billig, men det prioriterer jeg. Hvordan har dere som får grunnstønad for psoriasis fylt søknaden? Jeg mener hvordan har dere kjøpt og dokumentert innkjøp av klær og sengetøy? Kjøper dere mere for tre måneders bruk, eller etterhvert som dere trenger det. Jeg spør fordi jeg har hittil ikke holdt oversikt over hvor ofte jeg har kjøpt. Bare at når det kommer til sengetøy, så er det ikke så ofte. Anonymkode: 97563...ea7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #2 Skrevet 17. februar 2023 Du må samle kvitteringer på canoderm, kortisoner og fornyelser av sengetøy. det er mindre lett å dokumentere all tiden man bruker (hjelpestønad) men på grunnstønaden så er det jo å dokumentere hva det spesifikt koster deg økonomisk. Hjelpestønad er jo mer hva det koster deg tidsmessig. Anonymkode: 20e28...153
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #3 Skrevet 17. februar 2023 Jeg har selv ikke søkt enda men jeg må vel gjøre det etterhvert.. Fikk psoriasis ganske badust for noen år siden men det som er mye mer belastende er all den tiden som går med på psoriasisen og alle smertene og ubehaget og sprikkene i huden og svien og brenningen og såre huden osv. Anonymkode: 20e28...153
Andro Skrevet 17. februar 2023 #4 Skrevet 17. februar 2023 Forklar om diagnose og situasjon, hva som koster noe, og legg ved kvitteringer dersom mulig. Få legen din til å skrive på legeerklæringsdelen av skjemaet. Send inn alt samla. https://www.nav.no/grunnstonad De har ulike satser etter hvilket behov som blir vurdert. Ikke alt kan dokumenteres, som vaskepulver og antall håndklær osv. men de foretar en skjønnsmessig vurdering etter tilstanden din, og gir deg en fast månedssats.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #5 Skrevet 17. februar 2023 Jeg har legeerklæring om tilstanden og at den er kronisk. Jeg har ikke begynt å bruke tid og penger i den grad jeg egentlig burde, men jeg bør egentlig begynne nå. Kjøper nytt kun når hullene blir for mange og over hele sengetøyet. Kjøpe nytt så fort jeg ser at de er blitt hullete el for fettete, at det ikke går like lett vekk i vask. Så jeg kan samle kvitteringer på Canoderm og sånt, og sende det for grunnstønad? Pengebruken der går jo ikke direkte på slitasje. Så lurte jeg på. Jeg vet jo ikke hva klesvasken koster i kroner og ører, men jeg bor i en blokk og her tar de 10 kr pr vask/tørk. Har de sine egne satser el skal jeg skrive opp hva det faktisk koster meg? To maskiner og én tørk i uka. Ja. Det blir vel ikke mer enn maks 100-150 i mnd. Anonymkode: 97563...ea7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #6 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har legeerklæring om tilstanden og at den er kronisk. Jeg har ikke begynt å bruke tid og penger i den grad jeg egentlig burde, men jeg bør egentlig begynne nå. Kjøper nytt kun når hullene blir for mange og over hele sengetøyet. Kjøpe nytt så fort jeg ser at de er blitt hullete el for fettete, at det ikke går like lett vekk i vask. Så jeg kan samle kvitteringer på Canoderm og sånt, og sende det for grunnstønad? Pengebruken der går jo ikke direkte på slitasje. Så lurte jeg på. Jeg vet jo ikke hva klesvasken koster i kroner og ører, men jeg bor i en blokk og her tar de 10 kr pr vask/tørk. Har de sine egne satser el skal jeg skrive opp hva det faktisk koster meg? To maskiner og én tørk i uka. Ja. Det blir vel ikke mer enn maks 100-150 i mnd. Anonymkode: 97563...ea7 "Ekstrautgiftene må minst tilsvare sats 1, som er 705 kroner per måned." Info grunnstønad på NAV sine sider Anonymkode: 20e28...153
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #7 Skrevet 17. februar 2023 Ser at det står: "Grunnstønaden dekker ikke utgifter til medisiner." Anonymkode: 20e28...153
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #8 Skrevet 17. februar 2023 Men det finnes et skjema hudlegen kan fylle ut som du kan sende til helfo for refusjon for canoderm. Anonymkode: 20e28...153
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå