Gå til innhold

Er det vanlig å være venner eller ha noe særlig kontakt med eksene sine hvis dere ikke har barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det at man er venner eller har kontakt med eksen etter endelig brudd hvis man ikke har barn som har bundet dem sammen feks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke, men jeg er. Jeg har mannlige kompiser ellers også. Kan ha noe med det å gjøre. Han er ikke min eneste mannlige venn, liksom. Holder ingenting skjult for partner. Han vet når vi henger. Det er ingenting mellom oss.

Anonymkode: 3a52e...848

• Liker 3
Skrevet

For min del blir det rart. Jeg prøvde å være venn med den ene eksen min, men det ble litt merkelig og feil for min del. 

Jeg har egentlig vært veldig ferdig med personen når forholdet avsluttes så jeg har ikke ønsket jevnlig kontakt med noen av mine ekser.

Anonymkode: 04e2f...e36

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er innimellom med min kjæreste fra da vi var 18-20 år 🤭🤭!Veldig glade i hverandre, men ikke som romantiske følelser.

Har eks samboer på snap, før prata vi endel. Har helt naturlig dabba av med tiden. 

Ellers ikke med noen andre. Har generelt god tone med gutta, og har flere guttevenner. 

K30😊

• Liker 1
Skrevet

Ikke vanlig om der er skjedd større tillitsbrudd, men om man skilles som venner blir det jo litt rart å late som man ikke kjenner hverandre i ettertid.

Anonymkode: 95779...df7

• Liker 2
Skrevet

Vanlig i min omgangskrets. Hvorfor Skulle ikke det vært greit?

Anonymkode: e8e13...968

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kunne fint vært det.. men er ikke bare opptil meg. 

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på hvordan bruddet skjedde. Personlig syns jeg det er veldig rart, med mindre det er naturlig fordi man har felles venner/bor samme sted etc.

Anonymkode: 5c6b6...934

Skrevet
Rødstrupa skrev (2 timer siden):

Hvor vanlig er det at man er venner eller har kontakt med eksen etter endelig brudd hvis man ikke har barn som har bundet dem sammen feks?

Sikkert vanlig for noen, men jeg har ikke et stort behov for det og liker ikke om den jeg er sammen med snapper, snakker, fester, hjelper og finner på ting med en eks. 

Anonymkode: bc82f...ba9

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt utover ungdomsskole-nivå. Grunnen til dette er enkel: vi velger jo partnere slik vi velger venner. At noen ser pen ut eller er god til sex er ikke tilstrekkelig motivasjon til at normalt fungerende voksne velger å inngå et forhold. Men må synes personen er en ok person. Et realt menneske. En man liker å tilbringe tid med.

Så kommer det en dag der man muligens ikke lengre ønsker å ha sex. Eller ikke lengre ønsker å sambo. Eller man opparbeider seg behov eller ønsker som er så ulike partners at det beste - for en eller begge - er å avslutte parforholdet. Så da gjør man det. 

Men de aller fleste av oss er jo ikke så elendige på å velge partner at vi velger folk vi starter forakte i det øyeblikket vi ikke lengre har sex eller bor under samme tak. Akkurat slik du ikke begynner hate din barndomsvenn bare fordi dere nå ønsker bo i ulike byer, ha ulike yrker, den ene får barn, den andre velger bort barn etc. De langt fleste av oss har venner som har vidt ulike livsvalg fra oss. Og de vennene inkluderer partnere. Fordi en partner som ikke også er en venn? Ikke et godt valg av partner. 

Så har du jo et mindretall som ikke velger en venn som sin partner. Som ikke har som krav at partner må være et realt menneske, men som heller faktisk ønsker at vedkommende er pen, rik, populær etc. eller man er rett og slett så desperat etter å kjøpe hus, få unger eller annet at man inngår et forhold med en person man ikke liker. De personene forkaster en expartner etter at forholdet tar slutt. Men de var aldri i et godt fungerende forhold. De var i en gjensidig eller ensidig utnyttende relasjon. Så ikke bruk deres liv som eksempel for annet enn skrekk, ts.

Anonymkode: 8b9d1...82f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Aner ikke hvor vanlig det er.

Både jeg og samboeren min er gode venner med ekser. Ser ingen grunn til ikke å være det.

Anonymkode: a1082...e4d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette.

Ser ingen grunn til at det ikke skulle være greit. Man kutter jo ikke venner bare fordi man har kjæreste.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi det øker risiko for utroskap i fremtiden forhold? Men skjønner at mange syns utroskapner greit.

• Liker 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (9 minutter siden):

Fordi det øker risiko for utroskap i fremtiden forhold? Men skjønner at mange syns utroskapner greit.

Så er det vel dem som ikke har behov eller mulighet å bli kjent med nye mennesker, som er avhengige av å pleie forhold med ekser.

Skrevet
3 hours ago, Rødstrupa said:

Jeg holder ikke kontakten med eksene mine, men når vi støter på hverandre sånn en gang hvert skuddår, så syns jeg det er hyggelig med en prat.

Anonymkode: a5d3a...18d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt normalt utover ungdomsskole-nivå. Grunnen til dette er enkel: vi velger jo partnere slik vi velger venner. At noen ser pen ut eller er god til sex er ikke tilstrekkelig motivasjon til at normalt fungerende voksne velger å inngå et forhold. Men må synes personen er en ok person. Et realt menneske. En man liker å tilbringe tid med.

Så kommer det en dag der man muligens ikke lengre ønsker å ha sex. Eller ikke lengre ønsker å sambo. Eller man opparbeider seg behov eller ønsker som er så ulike partners at det beste - for en eller begge - er å avslutte parforholdet. Så da gjør man det. 

Men de aller fleste av oss er jo ikke så elendige på å velge partner at vi velger folk vi starter forakte i det øyeblikket vi ikke lengre har sex eller bor under samme tak. Akkurat slik du ikke begynner hate din barndomsvenn bare fordi dere nå ønsker bo i ulike byer, ha ulike yrker, den ene får barn, den andre velger bort barn etc. De langt fleste av oss har venner som har vidt ulike livsvalg fra oss. Og de vennene inkluderer partnere. Fordi en partner som ikke også er en venn? Ikke et godt valg av partner. 

Så har du jo et mindretall som ikke velger en venn som sin partner. Som ikke har som krav at partner må være et realt menneske, men som heller faktisk ønsker at vedkommende er pen, rik, populær etc. eller man er rett og slett så desperat etter å kjøpe hus, få unger eller annet at man inngår et forhold med en person man ikke liker. De personene forkaster en expartner etter at forholdet tar slutt. Men de var aldri i et godt fungerende forhold. De var i en gjensidig eller ensidig utnyttende relasjon. Så ikke bruk deres liv som eksempel for annet enn skrekk, ts.

Anonymkode: 8b9d1...82f

Det handler ikke om å forakte folk fordi man ikke har sex lenger, men at det er vondt hvis bruddet ikke var et gjensidig ønske og/eller dersom vanskelige ting skjedde før/under/etter bruddet. Man trenger ikke finne partner under ei bru for å få brudd som er mindre hyggelige. Jeg ble faktisk sammen med en av mine næreste venner som jeg kjente i år før vi ble sammen, likevel ble bruddet vondt da det kom.

Anonymkode: 86f30...c55

Skrevet

Fordi faren for sex er stor om man mater relasjonen videre. 0 kontakt er best. 

Anonymkode: 5bf43...52c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi faren for sex er stor om man mater relasjonen videre. 0 kontakt er best. 

Anonymkode: 5bf43...52c

Er mer fare for at jeg sier masse stygge ting. Når vi har ingen eller bare litt kontakt, klarer jeg å holde meg og virke sivilisert  

Anonymkode: 86f30...c55

Skrevet

Jeg er venn med min X, ikke sånn at vi henger liksom, men om det er noe kan jeg ta kontakt, vi utveksler julegaver, snakkes smått. Har ny mann og andre mannlige venner så står ikke på det. Men vi var sammen i nesten 10 år da og vi hadde et pent brudd.

Anonymkode: e8ff9...e7c

• Liker 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Huh?

Å ha venner øker sjans for utroskap i fremtiden?

Du vet hva «eks» i ekskjæreste står for?

I tillegg til at personen er en «eks», altså historie. En man ikke ønsker en romantisk/seksuell relasjon med. I tillegg har man en kjæreste. Så mener du altså at det øker sjansen for utroskap? 

Jeg mener motsatt. Er det en jeg virkelig ikke vil ha sex med, så er det eksene mine. Men de er gode venner.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...