AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #1 Skrevet 17. februar 2023 Jeg får altid steinharde boller eller brød du sikkert kan slå folk i hjel med. Har prøvd både Toro poser eller oppskrifter fra bunn. Har skikkelig maskin med eltekrok. Mulig deigen blir for varm når den går i 5 minutter? Bør man ta kaldere vann enn 37g? Ser også at noen tar i smøret oppskjært i små biter noe senere enn med en gang flytende. Har i det siste brukt airfryer for heving med god resultat av heving. Noen tips? Anonymkode: ab793...f07
Marimba Skrevet 17. februar 2023 #2 Skrevet 17. februar 2023 https://www.detsoteliv.no/oppskrift/verdens-beste-boller Prøvd den oppskriften? Jeg bruker stort sett alltid den eller tzanghongoppskrifter og resultatene blir veldig bra. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #3 Skrevet 17. februar 2023 Jeg synes deigen helst må elte lengst mulig, ellers blir det flatt og hardt her og. Anonymkode: a7978...7e3 1
Marimba Skrevet 17. februar 2023 #4 Skrevet 17. februar 2023 Men ja, krem Elin er veldig opptatt av p bruke kald/romtemp væske i oppskrifter nettopp fordi eltemaskinen kan gi for høy temperatur. 1
myMa Skrevet 17. februar 2023 #5 Skrevet 17. februar 2023 Bruk mindre mel. Særlig til hveteboller. Bedre at deigen er litt seig og så kan du bake den ut med litt mer mel. Mel kan ha forskjellig fuktighetsnivå, så prøv deg frem med mengde når du baker, ikke følg oppskriften slavisk. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #6 Skrevet 17. februar 2023 Jeg elter alltid lenge, på lav hastighet, og har da kald væske når jeg starter. Ellers blir deigen for varm. Anonymkode: a9310...b3a 1
Kristin70 Skrevet 17. februar 2023 #7 Skrevet 17. februar 2023 Jeg bruker romtemperert væske, passer på at det ikke er for mye mel og lar den elte lenge. Hvis vannet har vært for kjølig er det bare å la deigen stå lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #8 Skrevet 17. februar 2023 Stemmer i det med lang eltetid. Jeg elter først 10 min, så har jeg i romtemperert smør og elter i 10 til. Etter totalt 20min vil du se at deigen endrer konsistens. Den blir fløyelsmyk og fin. La den stå minst en time, helst ikke for varmt. Jeg bruker melk på rundt 35 grader, deigen blir jo litt varm men det har aldri vært et problem at den blir for varm. Anonymkode: 332d7...9aa 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #9 Skrevet 17. februar 2023 bruk ordentlig gjær og løs den opp i bittelitt sukker først så har du i lunkent vann og evt olje før du har i litt og litt av melet og elter til deigen er elastisk, la den stå til heving minst 45 minutter under plast.. rull ut og la det etterheve minst like lenge før du steker.. Anonymkode: 8d382...79c 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #10 Skrevet 17. februar 2023 Etterheving! Ferdig eltet deig skal etterheves til dobbel størrelse, og når man har rullet ut f.eks boller, så skal de etterheves enda en gang, jeg bruker 30 min Anonymkode: 3b76d...287 2
Nevrosererroser Skrevet 17. februar 2023 #11 Skrevet 17. februar 2023 Grunnen til at mange har i smøret mot slutten av eltetiden er fordi fett hindrer glutenutviklingen. For lite elting hindrer også glutenutviklingen, du må elte lenge nok til at du får «vindu» om du strekker deigen, altså at du kan strekke deigen så tynn at den blir litt gjennomsiktig uten at den sprekker. En tommelfingelregel er at temperaturen går opp med en grad pr minutt elting i maskin. Romtemperert væske er lettere å jobbe med selv om det kan ta litt lengre tid å heve. Salt dreper gjær så om du tilsetter saltet sammen med gjæren kan det påvirke hevinga. Tipsa over om etterheving og litt mindre mel er også veldig gode, man kan alltid tilsette mer mel men tilsetter du mer væske fordi deigen blir tung får du fort et dårligere resultat. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #12 Skrevet 17. februar 2023 Ikke bruk varmt vann...kaldt vann. Heve lenger, elte lenger. Anonymkode: e7ee4...298 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #13 Skrevet 17. februar 2023 Jeg baker stort sett med tørrgjær og lykkes hver gang. Lager en gjærstarter med lunkent vann/melk, fingervarmt ca 37 grader, har oppi litt sukker eller honning og gjæren. Rører det sammen og lar det stå i ca ti min. Da ser du at gjæren er aktiv og det ligger et slags skum på toppen. Elter i 10-20 minutter. Om jeg lager boller og annet som skal ha smør i deigen bruker jeg romtemperert smør i terninger og tilsetter deigen etter ca 10 minutters elting. Deigen skal slippe bollen og gli lett av eltekroken. Da er den ferdig. Aldri opplevd at deigen blir for varm for gjæren ved bruk av lunken væske. Har Kenwood og elter på 1 som maks, som det også står i bruksanvisningen. Hever i ca en time og etterhever i ca en halvtime. Selv pizzadeig og annet som ikke er søte deiger bruker jeg gjærstarter med litt sukker eller honning. Det er for å få gjæren litt mat og en god start. Anonymkode: 3161a...833 1
anon01 Skrevet 17. februar 2023 #14 Skrevet 17. februar 2023 Jeg SVERGER til gjærstarten til Mattilfamilien, så ser du at det er futt i gjæren iallefall. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #15 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): bruk ordentlig gjær og løs den opp i bittelitt sukker først så har du i lunkent vann og evt olje før du har i litt og litt av melet og elter til deigen er elastisk, la den stå til heving minst 45 minutter under plast.. rull ut og la det etterheve minst like lenge før du steker.. Anonymkode: 8d382...79c Dette pluss at jeg ikke bruker maskin, man får mere følelse med deigen når man elter for hånd, den skal være myk og ikke tung å kna. Anonymkode: ac5b9...ab5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #16 Skrevet 17. februar 2023 Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke får til gjærbakst. Mora mi har forsøkt i 40 år og få det til uten å lykkes. Hun har brukt termometer, kjøkkenmaskin og all verdens med produkter. Jeg fikk én god opplæring av en baker og etter det har det slltid gått fint. Tror det er mye i det folk skriver med å elte lenge. På en annen side skjønner jeg ikke hvordan det ikke går Ann å IKKE få til😅 Anonymkode: 02eda...7cf 1
tinywiny Skrevet 19. februar 2023 #17 Skrevet 19. februar 2023 Jeg bruker denne oppskriften fast (https://idamorck.no/oppskrifter/hveteboller/) og får alltid luftige boller! Den er med tørrgjær og en teskje bakepulver Funker som ei kule. Husk at smøret alltid skal være romtemperert. Og det er bedre at deigen er løs og klissete til å begynne med, og når den skal rulles ut kan man ha godt med mel på kjøkkenbenken og vende inn til den ikke er klissete lengre. Følg oppskriften til punkt å prikke, ikke ta snarveier på eltetiden eller hevetiden, eller prøv å bruke smør som ikke er mykt Djevelen ligger i detaljene ❤️ Nystekte, luftige hveteboller er det beste som finnes! Bare å øve seg, og finne en oppskrift som fungerer for deg, plutselig sitter den og du blir en mesterbaker. Da kan du bake hva som helst, kanelboller, skoleboller, fastelavnsboller ❤️ Lykke til! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå