Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er kommet ut en stilling jeg bare MÅ søke på, drømmejobben. Stillingen som ligger ute er en 100%, men pga barn og lang reisevei ønsker jeg å gå i max 80% - ihvertfall noen år fremover. Hvordan går jeg frem for å formidle dette til en evt arbeidsgiver? Når i prosessen sier man i fra om det? I den perfekte verden vil jeg jo "eie" 100% men ha permisjon fra de siste prosentene men er helt greit for meg å ikke eie hele stillingen og.

Noen andre som har gjort dette?

Anonymkode: a30a9...597

Fortsetter under...

Sånn i utgangspunktet tenker jeg at du må være en meget god kandidat og ikke konkurrere med andre gode kandidater dersom arbeidsgiver skal gå med på det. Det er jo en grunn til at man utlyser i 100 prosent som regel, og å gå med tjue prosent i manko i flere år er neppe interessant for alle. Spesielt hvis det er vanskelig å fylle 20 prosenten i mellomtiden - noe det jo ofte er. 

Men har du små barn har du kanskje krav på å få jobbe redusert? 

Anonymkode: 7122d...b2a

• Liker 1

Med små barn har du krav på å jobbe redusert. Arbeidsgiver skal dokumentere svært god grunn for å nekte. 

Så det du kan gjøre, er å søke jobben uten å si noe om at du ønsker å jobbe redusert, for så å si at du vil jobbe redusert når du begynner.. 

Men: det er ikke veien å gå for godt forhold til arbeidsgiver. 

Da ville jeg heller vært ærlig og sagt det før kontrakten ble underskrevet. 

Anonymkode: eaa60...891

• Nyttig 2

Ikke si noe før evt tilbud. Etter det kan du høre om muligheten for redusert evt hjemmekontor. Du har rett på redusert stilling med små barn, så om du tenker være i jobben i mange år så trenger du ikke ha dårlig samvittighet.

Anonymkode: 5838b...417

• Liker 2

Når de søker 100 prosent stilling og du kun kan tilby 80 prosent så er du ikke rett kandidat for jobben. 

Tilbyr du hundre prosent og tar høyde for å senere justere den ned så må du regne med å miste jobben hvis arbeidsgiver ikke er interessert i den løsningen. 

Det kalles endringsoppsigelse hvis jeg ikke husker helt feil. 

Anonymkode: 91cfb...554

Annonse

Vixella skrev (5 minutter siden):

Du bør jo da heller søke en 80% jobb og så søke deg over i 100% når det passer bedre. 

I mange bransjer finnes det ikke 80% stillinger ;) I min bransje er det aldri, noen sinne, utlysninger på noe som helst annet enn 100% stilligner. 

Just now, AnonymBruker said:

I mange bransjer finnes det ikke 80% stillinger ;) I min bransje er det aldri, noen sinne, utlysninger på noe som helst annet enn 100% stilligner. 

Da jobber vi nok i veldig forskjellige bransjer.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når de søker 100 prosent stilling og du kun kan tilby 80 prosent så er du ikke rett kandidat for jobben. 

Tilbyr du hundre prosent og tar høyde for å senere justere den ned så må du regne med å miste jobben hvis arbeidsgiver ikke er interessert i den løsningen. 

Det kalles endringsoppsigelse hvis jeg ikke husker helt feil. 

Nope. Ts har småbarn, og da altså rett på å jobbe redusert. 

• Liker 2

Vet at flere ved samme avd går i reduserte stillinger så jeg tenker kanskje det er naturlig at noen av de evt vil øke opp til 100% uten at jeg vet hvordan systemet fungerer, om disse har fått tilbud om større stillinger før utlysning. Dette er i helsesektoren så hjemmekontor er ikke et alternativ. 

Anonymkode: a30a9...597

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trodde man måtte ha rett til foreldrepenger for å ha rett til å ha delvis permisjon?

Anonymkode: 69046...ee2

Nei, du har rett til å jobbe ulønnet redusert om du har barn under 9 eller 12 år (husker ikke nøyaktig).

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, du har rett til å jobbe ulønnet redusert om du har barn under 9 eller 12 år (husker ikke nøyaktig).

Klarer ikke finne det på Arbeidstilsynet sine sider, eller i arbeidsmiljøloven... Hvor finner du denne retten? 

Anonymkode: 69046...ee2

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme her. Man kan ha 80 % på papiret, men i realiteten jobber man 100 %. Jobber i staten.

Anonymkode: 6a996...c0c

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nope. Ts har småbarn, og da altså rett på å jobbe redusert. 

Gjelder dette også når du søker stillinger, eller stillinger du allerede er i? 

Dessuten, det er ikke et krav du har uten at arbeidsgiver gir aksept for det. 

Redusert arbeidstid (arbeidstilsynet.no)

Som du kan se av lenken til arbeidstilsynet må du søke arbeidsgiver om dette i rimelig tid før den reduserte arbeids ønskes iverksatt. 

Og det gjelder vel kun barn under 10 år. 

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forskjellig fra bransje til bransje. Der jeg jobber gjelder det om du har barn under 3 år!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...