AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #1 Skrevet 17. februar 2023 Har fått med meg at NRK selv mener at de sliter med å nå denne gruppen. Men når jeg snakker med jenter og kvinner i denne aldersgruppen hører jeg stadig om at de hører på P3 eller på diverse podcaster fra NRK, og at de ser på flere serier i NRKs app. Minst ukentlig overhører jeg prat om en eller annen serie de har sett på NRK. Så jeg vet ikke om det er min omgangskrets og medpassasjerer på buss o.l. som er rare, om det er geografiske forskjeller eller hva det er, men jeg sitter med et klart innrykk av at kvinner i alderen 15–30 ser og lytter mye til NRKs tilbud. Jeg har inntrykk av at denne gruppen ser lite på nyheter og andre seriøse program, men det er uansett ikke det tilbudet NRK mener at er viktig at de tilbyr til denne gruppen (ref. at de selv mener det er viktig å tilby hjernedød podcast med pjatt om fyll, sex og dop til denne aldersgruppen). Har dere inntrykk av at kvinner 15–30 år faktisk ser og lytter til NRK? Hva tenker dere om NRKs tilbud til denne aldersgruppen? Tenker dere at de har et stort eller lite tilbud til denne gruppen? Relevant tilbud? Hvordan kan NRK nå denne gruppen bedre i fremtiden? Anonymkode: 8b0b8...e6f 2 1
Wednesday Addams Skrevet 17. februar 2023 #2 Skrevet 17. februar 2023 (endret) Jeg har inntrykk av at de som først søker seg til hva NRK har å tilby, ikke gjør det for å få en podcast hvor fokuset er sex, dop og fyll. De søker seg til NRK for hva NRK først og fremst er gode på, og hva de er kjent for. Ønsker man seg prat om sex, dop og fyll, så finnes det haugevis av alternativer selvfølgelig, men det er jo liksom ikke dét NRK er kjent for. Jeg har selv hørt yngre folk enn meg - jeg er i slutten av tjueårene, for ordens skyld - som snakker om at de ser på norske dramaserier på NRK og lignende. Jeg har til gode å høre om noen snakke om podcasten til Sophie Elise. I og med at NRK er et såpass stort navn, i sitt virke som statskanal, tror jeg at de skal slite med å få inn til gruppen som bryr seg om den type ting som Sophie Elise og Fetisha snakker om i sin podcast, for den gruppe ungdom er ikke interessert i hva NRK egentlig har å tilby. Tenker jeg, da. Dette blir selvfølgelig bare spekulasjoner for min del, da jeg ikke vet lyttertallene til denne podcasten. Endret 17. februar 2023 av Vixella Skrivefeil. 7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #3 Skrevet 17. februar 2023 Alt har vel med interesser å gjøre. Jeg er kvinne i den aldersgruppen du referer til, jeg leser nyheter daglig, lytter til mange forskjellige podkaster. NRK har absolutt ett forbedringspotensial, akkurat nå synes jeg det er lite tilbud til kvinner mellom 15-30 år, men alt avhenger jo også av profilene de har. Martha Leivestad og Anniken Momrak er jo to kvinner som er i aldersgruppen som var ansatt i NRK men har gått til andre aktører grunnet lønninger. Anonymkode: 13f5b...4ce 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #4 Skrevet 17. februar 2023 NRK har jo tall på dette så det er jo sikkert sant at de treffer målgruppen dårligere enn hva nå målet deres er. De skal jo være brede, så de må treffe "alle". Men med hva, det er jo spørsmålet.. Samme dritten som de får alle andre steder? Jeg synes ikke NRK skal gå inn og kjøpe opp et ferdig utviklet kommersielt produkt som Sophie Elise er. I "gamle dager" bygget de opp profiler selv fra P3 og ut til TV, nå virker det som de bare kjøper inn kjendiser. De kunne sikkert laget ørten podkaster med unge spirer for prisen det koster å ha Sophie Elise. Som i tillegg er et dårlig forbilde med en del ræva holdninger. Da snakker jeg ikke bare om poser med hvitt i og sigging på spa, men kanskje aller mest det at hele kroppen hennes er jo en reklameplakat for inngrep som jeg ikke synes er rett av NRK å være med på å spre reklame for til unge jenter. Når hun i tillegg sier ting som at kondom er fette nørd og sånt, så lurer jeg litt på om ikke statskanalen burde løfte frem noe de synes er GODE forbilder for unge jenter, i stedet for en personer som jente 15 allerede har funnet og blitt utsatt massivt for på blogg/insta. Anonymkode: 88de0...96a 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #5 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 13.40): akkurat nå synes jeg det er lite tilbud til kvinner mellom 15-30 år, Hvilke typer programmer synes du mangler nå? Anonymkode: 10908...403
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #6 Skrevet 24. februar 2023 Nå er jeg mann på 35 så jeg kan ikke tale for jenter/kvinner 15-30. Men jeg tenker at for det første så kan ikke NRKs oppgave være å kun gi det mest kommersielle tilbudet. Man mister deler av poenget med en statlig kringkaster om de kun skal vise det samme som de kommersielle kanalene og de kommersielle kanalene fokuserer på lage de mest populære programmene til billigst mulig penge. Da ender det ofte med kjendisprogrammer, reality, osv. Det andre er at kvinner er flertallet blant studenter. Kvinner er også flertall på studier som er relevant for politikk som f.eks statsvitenskap. Dette er typisk kvinner i alder 18-30 som er rett i målgruppa du etterspør. Så åpenbart er det mange kvinner som ikke bare er interessert i politikk, men som ønsker dypere forståelese enn det man finner i avisene. Anonymkode: aa715...dbe 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #7 Skrevet 24. februar 2023 For det tredje er jeg enig i at NRK bør prøve å gi jenter/kvinner et tilbud som ikke kun spiller på det de allerede liker. Det er ingen grunn til at NRK skal ha i oppgave å gi mer eksponering til Sophie Elise. De burde i stedet finne sunnere rollemodeller og sunnere temaer enn mest mulig forherligelse av rusmidler. Både samfunnet og kvinner hadde fått det bedre om flere jenter drømte om å bli forskere enn influencere. Anonymkode: aa715...dbe 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 Jeg er en mann på 27 år, og jeg synes at NRK sitt tilbud for menn i min målgruppe er ganske dårlig 😛 Tror ikke det er bedre for kvinner heller! Anonymkode: 9adf1...5d3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #9 Skrevet 26. februar 2023 Sophies Elise var da et informert valg. Dette er jo innhold som kvinner i denne alderen er interessert i. Det er jo ikke slik at redaktører på dette nivået bare satser på ting grunnet gut-feeling. Dette er bygd på data, klikk og engasjement i SE's liv. For jenter/kvinner i dette segmentet er hun det som kongelige var for 40 år siden. Anonymkode: 62218...3a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå