AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #1 Skrevet 17. februar 2023 Hei. Jeg har en sønn som fyller to år om et par uker, og han bruker smokk. Nå som han begynner å bli "stor", er smokken kun når han er litt fuzzy, når han skal sove eller til lengre bilturer. Merker han vil ha smokk litt på ettermiddagene, og jeg har da sagt ja. Han liker å ha smokken og holde hånda. Nå mener derimot moren min at han er for stor og vi bør kanskje bli strengere. Jeg vet helt ærlig ikke, min eldste brukte ikke smokk. Men når er det folk begynner å sette grenser med smokkebruk? Har noen barn i to årsalderen som bruker smokk på dagtid uten at det går utover tannstillingen? Anonymkode: 1eb7c...933
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #2 Skrevet 17. februar 2023 En annen ting. Jeg ammer ham fortsatt, og jeg vil gjerne slutte. Bør jeg gå for ammeslutt en stund før eventuell smokkeslutt? Anonymkode: 1eb7c...933
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #3 Skrevet 17. februar 2023 Ja, når han er to bør du slutte på dagtid i hvert fall. Å prate med smokk i munnen er ikke gunstig. Og ja til det andre og - slutt med en ting av gangen! Anonymkode: 03f1a...5e0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #4 Skrevet 17. februar 2023 Når barnet er kommet i toårsalder er det lurt å slutte med smokk. Venter man til tre år kan det bli en større kamp. Dere må vurdere om dere vil ta ammeslutt eller smokkeslutt først, men det vil være naturlig om barnet feks ønsker smokken mer ved ammeslutt, eller motsatt, ønsker å die mer ved smokkeslutt. Min eldste sluttet ved 2,5 år, gikk ikke ut over tannstilingen, men han brukte heller ikke smokken mye. Anonymkode: ef2e1...125
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #5 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja, når han er to bør du slutte på dagtid i hvert fall. Å prate med smokk i munnen er ikke gunstig. Og ja til det andre og - slutt med en ting av gangen! Anonymkode: 03f1a...5e0 Takk for svar. Han går ikke rundt med smokk i munnen, og han godtar det når jeg sier nei fordi han er stor gutt og trenger ikke smokk.. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når barnet er kommet i toårsalder er det lurt å slutte med smokk. Venter man til tre år kan det bli en større kamp. Dere må vurdere om dere vil ta ammeslutt eller smokkeslutt først, men det vil være naturlig om barnet feks ønsker smokken mer ved ammeslutt, eller motsatt, ønsker å die mer ved smokkeslutt. Min eldste sluttet ved 2,5 år, gikk ikke ut over tannstilingen, men han brukte heller ikke smokken mye. Anonymkode: ef2e1...125 Da tror jeg skal gå for ammeslutt først, og så vente noen mnd før han slutter med smokken.. Takk for svar Anonymkode: 1eb7c...933
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #6 Skrevet 17. februar 2023 Tannleger anbefaler å slutte når barnet er to år. Det har med tannstilling og språk å gjøre. Har selv ei på snart 2 år, men vi driver å skal kutte. Hun får kun smokk når hun legger seg på kvelden, og når hun er syk / veldig sliten. Håper at hun har sluttet helt til sommeren, da er hun 2 år Anonymkode: 222d5...a2b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #7 Skrevet 17. februar 2023 Må vel tenke på tannregulering når ungen kommer opp i alder tenker jeg. Det blir dyrt. Ser ikke så pent ut med utstående tenner som følge av smokkbruk. https://www.ericdavisdental.com/faqs-and-blog/blog/dummy-teeth-and-pacifier-teeth-how-the-use-of-dummiespacifiers-can-damage-teeth/ Litt sånn lyspærehode. Anonymkode: f1057...113
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #8 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Må vel tenke på tannregulering når ungen kommer opp i alder tenker jeg. Det blir dyrt. Ser ikke så pent ut med utstående tenner som følge av smokkbruk. https://www.ericdavisdental.com/faqs-and-blog/blog/dummy-teeth-and-pacifier-teeth-how-the-use-of-dummiespacifiers-can-damage-teeth/ Litt sånn lyspærehode. Anonymkode: f1057...113 Hva vil du frem til? At alle som bruker smokk bør ha tannregulering? Ikke spydig ment, jeg hadde bøyle på natta pga overbitt. AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Tannleger anbefaler å slutte når barnet er to år. Det har med tannstilling og språk å gjøre. Har selv ei på snart 2 år, men vi driver å skal kutte. Hun får kun smokk når hun legger seg på kvelden, og når hun er syk / veldig sliten. Håper at hun har sluttet helt til sommeren, da er hun 2 år Anonymkode: 222d5...a2b Tror det går lettere å slutte med den vanen, jo yngre jo bedre liksom 😊 Merker når jeg sier nei, kan han begynne å gråte, men han blir lett avledet og det er bra. Blir nok litt verre på natten tenker jeg. Jeg brukte også smokk, og moren min klipte faktisk et bitte lite hull i smokken som på magisk vis ble større og større. Ikke veldig trygt kanskje, men det funket visst. Anonymkode: 1eb7c...933
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå