Gå til innhold

Inkasso og jus?

Anbefalte innlegg

Gjest Spørsmålstegn
Skrevet

Noen som har peiling på dette?

Saken er at jeg fikk et purrebrev fra et inkasso-selskap - det er altså ennå ikke en inkassosak. Saken er tatt på oppdrag fra et treningsstudio(gjett hvilket), som nærmest konsekvent har rotet med fakturaene til meg og krevd for mye.

Jeg har vært rimelig lei av å bruke tiden min på dette - og når jeg sist måned fikk en faktura hvor de krevde for lite, så betalte jeg selvfølgelig det og holdt kjeft.

Nå viser det seg at dette treningsstudioet har sendt denne saken til inkassobyrået - de vil ha mellomlegget mellom det som sto på faktura og det de "egentlig" skulle hatt + renter + purregebyr.

Dette er selvfølgelig jeg ikke interessert i å betale. De har gjort en feil og jeg skal selvfølgelig ikke betale for det. Jeg kan altså betale mellomlegget, men ikke purregebyr og renter.

Så lurer jeg på hvordan reglene er i forhold til dette. Hvem er det som besitter kravet mot meg(inkasso-byrå/treningskjede)? Hvem har bevisbyrde(jeg kan dokumentere å ha betalet det pålydende fakturen)?

HVordan bør man forholde seg ovenfor inkasso-byrået?

Jeg har allerede gitt beskjed om at jeg bestrider kravet, men utover det blir jeg i hovedsak møtt av en mur med taushet.

Jeg er ikke interessert i å bruke alt for mye tid på dette, men vil av prinsipielle grunner ikke betale.

Takk for info dere måtte ha...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen peiling på det. Men min tanke var å kontake forbukerombudet. Lykke til!

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Dersom du har bestridt kravet har de ikke lov å sende det til inkasso. Så da kan du trygt la være å betale. Dersom du har is i magen og sier at du er klar til å møte dem i forliksrådet gir de fleste seg. Ta kontakt med forbrukerombudet, eller kemneren/namsmannen for å sjekke hvilke rettigheter du har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...