Gå til innhold

Quetiapin for angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg dro til legen min for å få noen medisiner for angst/eksamensstress og han skrev ut  Quetiapin. Når jeg leser på nettet så står det at det er et antipsykotisk medikament som brukes til å behandle schizofreni og bipolar lidelse?! Jeg har verken schizofreni eller bipolar lidelse og jeg har aldri nevnt noe relatert til disse psykiske lidelser til legen min. 

Noen som har brukt Quetiapin for angst/uro eller bør jeg gå tilbake til legen min??

Anonymkode: e1ad6...a53

Skrevet

Det kan gis for uro på kvelden, men ikke for generell angst på dagtid. Medisinen gjør deg zombie og trøtt. Sliter du med generell angst på dagtid så gå tilbake til legen din, sliter du med uro på kvelden og søvnvansker er den ok å bruke. Vær obs på at den gir vektøkning ved langvarig bruk

Anonymkode: ae846...4d0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg dro til legen min for å få noen medisiner for angst/eksamensstress og han skrev ut  Quetiapin. Når jeg leser på nettet så står det at det er et antipsykotisk medikament som brukes til å behandle schizofreni og bipolar lidelse?! Jeg har verken schizofreni eller bipolar lidelse og jeg har aldri nevnt noe relatert til disse psykiske lidelser til legen min. 

Noen som har brukt Quetiapin for angst/uro eller bør jeg gå tilbake til legen min??

Har aldri hørt om at det foreskrivers mot angst. Men legene er ofte alt for kjappe skrive det ut som sovemedisin. Det er som du beskriver medisiner som er ment som antispsykotika. Hva for dose er det du har fått foreskrevet? Du vil mest sannsynlig kjenne på en følelse som en "zombie" når du bruker det første gangen. Rett og slett følelsen av tidenes bakrus. 

Selv så bruker jeg 25-50mg for søvn. Har aldri opplevd at det har noen effekt på angst. Større doser enn det påvirker meg såpass at hverdagen blir tyngre enn hva det er verdt 

• Liker 1
Skrevet

Aldri fått så angst av noen medisin som av quetapin. For noe ræl!

Anonymkode: bfae3...bee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det kan gis for uro på kvelden, men ikke for generell angst på dagtid. Medisinen gjør deg zombie og trøtt. Sliter du med generell angst på dagtid så gå tilbake til legen din, sliter du med uro på kvelden og søvnvansker er den ok å bruke. Vær obs på at den gir vektøkning ved langvarig bruk

MannenMedBart skrev (12 minutter siden):

Har aldri hørt om at det foreskrivers mot angst. Men legene er ofte alt for kjappe skrive det ut som sovemedisin. Det er som du beskriver medisiner som er ment som antispsykotika. Hva for dose er det du har fått foreskrevet? Du vil mest sannsynlig kjenne på en følelse som en "zombie" når du bruker det første gangen. Rett og slett følelsen av tidenes bakrus. 

Selv så bruker jeg 25-50mg for søvn. Har aldri opplevd at det har noen effekt på angst. Større doser enn det påvirker meg såpass at hverdagen blir tyngre enn hva det er verdt 

Jeg sliter med angst og uro. Har hatt 3 av 4 eksamener, har en neste uke. Føler bare at hele verden tynge over meg. Har hodepine og klarer ikke konsentrere meg om noe som helst. 

Dersom Quetiapin gjør at man blir zomebie og trøtt  så vil jeg ikke klare å fokusere på pensumet? 

TS

Skrevet

Husk at den har lang halveringstid så den bør vel bare brukes en gang i blant om det ikke er en alvorlig diagnose involvert. 

Tar man den for uro om kvelden bør den tas tidlig hvis du vil være opplagt på morgenen som student.  

Anonymkode: d2185...956

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den KAN gi vektøkning, og det er også doseavhengig om man får den bivirkningen. Det er økt apetitt av medisinen og deretter økt matinntak som fører til vektøkningen. Jeg har både gått opp i vekt på den, og ned masse. Ved langvarig bruk. 

Skrevet

Søsteren min tar denne om kvelden for søvn og angst. Hun har ikke gått opp i vekt over tid, har faktisk gått ned.

Anonymkode: 4e4e5...edf

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sliter med angst og uro. Har hatt 3 av 4 eksamener, har en neste uke. Føler bare at hele verden tynge over meg. Har hodepine og klarer ikke konsentrere meg om noe som helst. 

Dersom Quetiapin gjør at man blir zomebie og trøtt  så vil jeg ikke klare å fokusere på pensumet? 

TS

Min erfaring med quetiapin tilsier i alle fall at jeg ikke ville prøvd den ut som første gang midt i en eksamensperiode. Den gjør hjernen og tenkingen sløv, og er ikke særlig optimal for læring. Etter litt tilvenning avtar en del av den effekten, men det kan ta tid. 

Anonymkode: 1cbbe...47a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS

Quetiapin kan gjøre at du ikke gidder/orker å lese. Definitivt beroligende og angstdempende. 

Anonymkode: 685a8...2b0

• Liker 2
Skrevet

Jeg kunne ikke levd uten quetiapin og den er angstlindrende oppi alt annet den lindrer. Men jeg har en alvorlig diagnose som skal behandles med quetiapin, 

Anonymkode: d3484...b7c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

TS

Defintivt ikke når du er midt oppe i eksamenstid. Sløvheten tar sin tid før det avtar med bruk av Seroquel. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...