Gå til innhold

Insekter i mat, hvorfor så sterke reaksjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på sosiale medier og ellers at mange engasjerer seg mot at det nå skal tilsettes insekter i en del type matvarer. Mange synes det er ekkelt, og det påstås at de inneholder skadelige stoffer. Hva slags stoffer er det snakk om? Det er vel like strenge/lite strenge lover for mattrygghet uavhengig av om man tilsetter insekter eller ikke? Det er vel mange stoffer i maten i dag som ikke er så heldige uten at så mange bekymrer seg over det. Og lusegg i matvarer for å få fin rødfarge har det jo vært lenge. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noen linker til det du snakker om? Har ikke fått med meg dette jeg. Er det mange matvarer som skal få insekter i seg?

I bunn og grunn synes jeg det er positivt om vi begynner å spise mer insekter. Ser ingen grunn til å ikke spise det.

• Liker 6
Skrevet
PaperFlower skrev (6 minutter siden):

Har du noen linker til det du snakker om? Har ikke fått med meg dette jeg. Er det mange matvarer som skal få insekter i seg?

I bunn og grunn synes jeg det er positivt om vi begynner å spise mer insekter. Ser ingen grunn til å ikke spise det.

Det har lenge vært snakk om at vi må utnytte mer insekter i mat i framtiden fordi vi får økt matmangel, det er vel ingen tall på hvor mange matvarer vi skal bytte ut . Meny lanserte brød med insekter nå i januar, og det er tydeligvis helt krise for de som ikke vil spise brød med insekter.. 🤦‍♀️ 

har ikke smakt brødet ennå, men ser ikke problemet. Tviler på at det gir noe « insteksmak « eller at det er farlig. 

• Liker 3
Skrevet

Velger du ren, ubearbeidet mat, slipper du å være bekymret for om maten inneholder disse insektene. En fin motivasjon og anledning til å begynne å bli mer bevisst hva man får i seg, og kutte ut prosessert mat og halvfabrikata. Dette kan rett og slett føre til at folk begynner å ta sunnere, bevisste matvare valg. Aldri så gærent at det ikke er godt for noe 😉 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ikke redd for insekter i maten. Men det ser ikke alltid så appetittelig ut, i hvert fall ikke med levende.

Er mer redd for ,kunstige tilsetningsstoffer og sprøytegift.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tørkede og ristede innsekter som melbillelarver og sirisser smaker mest som gresskarkjerner eller nøtter, og vi bruker det ofte i kaker og bakst for å øke proteininnholdet. Det smaker nydelig, og vi spiser de også som snacks. Nå kjøper ikke vi halv- eller helfabrikata uansett, men insektsmel er nok det sunneste i et evt kjøpebrød. 

Folk er pyser. Og har vrangforestillinger om hva dette egentlig smaker. Det er sunt og næringsrikt og rundt 80% av verdens befolkning har innsekter i kostholdet sitt. Jeg synes de bør putte det i mye mer, så blir den prosseserte maten sunnere, pluss at folk kanskje begynner å lage mat fra bunnen, så det er vinn-vinn spør du meg. 

Endret av Akvarium85
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
lillakamilla skrev (2 timer siden):

Velger du ren, ubearbeidet mat, slipper du å være bekymret for om maten inneholder disse insektene. En fin motivasjon og anledning til å begynne å bli mer bevisst hva man får i seg, og kutte ut prosessert mat og halvfabrikata. Dette kan rett og slett føre til at folk begynner å ta sunnere, bevisste matvare valg. Aldri så gærent at det ikke er godt for noe 😉 

Familier med små barn og sinnssyk logistikk i hverdagen har ofte ikke anledning til å lage alt, inkludert brød, sauser osv, helt fra bunn.

• Liker 5
Skrevet
Akvarium85 skrev (2 timer siden):

Tørkede og ristede innsekter som melbillelarver og sirisser smaker mest som gresskarkjerner eller nøtter, og vi bruker det ofte i kaker og bakst for å øke proteininnholdet. Det smaker nydelig, og vi spiser de også som snacks. Nå kjøper ikke vi halv- eller helfabrikata uansett, men insektsmel er nok det sunneste i et evt kjøpebrød. 

Folk er pyser. Og har vrangforestillinger om hva dette egentlig smaker. Det er sunt og næringsrikt og rundt 80% av verdens befolkning har innsekter i kostholdet sitt. Jeg synes de bør putte det i mye mer, så blir den prosseserte måten sunnere, pluss at folk kanskje begynner å lage mat fra bunnen, så det er vinn-vinn spør du meg. 

Folk er ikke pyser. Men på samme måte som noen ikke ønsker å spise dyr, fisk, enkelte deler på dyret (for eksempel tunge), så er det noen som ikke ønsker å spise insekter. Noen andre igjen er allergiske mot enkelte insekter, og er redd for at merkingen ikke utføres i tråd med regelverket. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Maur er det mange som meskar seg med. 

• Liker 2
Skrevet

Vil ikke ha det dritet. Klaus Schwab og vennene hans kan spise det sjæl. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
ItchyBitchySpider skrev (26 minutter siden):

Familier med små barn og sinnssyk logistikk i hverdagen har ofte ikke anledning til å lage alt, inkludert brød, sauser osv, helt fra bunn.

Ja, dessverre, det moderne materialistiske samfunnet med stress og mas legger opp til at folk får et dårligere kosthold. Det er unaturlig og leit.

Endret av lillakamilla
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ser fram til en renessanse for de gamle "kelner, det er en flue i suppa mi"-vitsene.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
lillakamilla skrev (2 timer siden):

Ja, dessverre, det moderne materialistiske samfunnet med stress og mas legger opp til at folk får et dårligere kosthold. Det er unaturlig og leit.

Det er ikke materialistisk å ønske seg tak over hodet, muligheten til at barn kan gå på organiserte aktiviteter og ikke gå i hullete, gamle klær hele tiden. Derfor jobber både mannen og kvinnen. Ellers kunne jo for eksempel far være hjemmeværende mens barna er små.

• Liker 4
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (11 minutter siden):

Det er ikke materialistisk å ønske seg tak over hodet, muligheten til at barn kan gå på organiserte aktiviteter og ikke gå i hullete, gamle klær hele tiden. Derfor jobber både mannen og kvinnen. Ellers kunne jo for eksempel far være hjemmeværende mens barna er små.

Nei, men når alt dette tar over for en sunn livsstil, så har det gått for langt. Da tenker jeg på hvordan samfunnet er bygd opp generelt, som gjør at folk må nedprioritere helse og kosthold. Det er ofte ikke så enkelt å gjøre noe med det med dagens samfunnsstruktur, hvor arbeid er førsteprioritet. Dårlig balansert livsførsel.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (4 timer siden):

Folk er ikke pyser. Men på samme måte som noen ikke ønsker å spise dyr, fisk, enkelte deler på dyret (for eksempel tunge), så er det noen som ikke ønsker å spise insekter. Noen andre igjen er allergiske mot enkelte insekter, og er redd for at merkingen ikke utføres i tråd med regelverket. 

Mattilsynet er like streng med merking på matvarer med insekter som uten...

At folk ikke ønsker spise det er helt greit, men jeg forstår ikke den store reaksjonen. Man reagerer ikke like mye når nye kjøttprodukter eller fiskeprodukter kommer på markedet... Hvorfor skal man reagerere så mye på at det da kommer noen nye insekter? For det er det det er snakk om, noen flere insekter, i tillegg til de vi allerede har tillatt i flere år.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Taluno skrev (33 minutter siden):

Mattilsynet er like streng med merking på matvarer med insekter som uten...

At folk ikke ønsker spise det er helt greit, men jeg forstår ikke den store reaksjonen. Man reagerer ikke like mye når nye kjøttprodukter eller fiskeprodukter kommer på markedet... Hvorfor skal man reagerere så mye på at det da kommer noen nye insekter? For det er det det er snakk om, noen flere insekter, i tillegg til de vi allerede har tillatt i flere år.

Nettopp!

Hører sjelden om noen som ikke vil spise jordbærsyltetøy fordi det er lus i det...

https://www.nrk.no/livsstil/rodfargen-i-dette-syltetoyet-kommer-fra-lus-1.12899481

Endret av Thyra
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Rike ledere ønsker nok matmangel velkommen.Da blir befolkningen lettere å kontrollere. Alt snakket om at kuer og sauer ikke er bra for klimaet, man må begynne å avvikle gårder osv osv.  Tilslutt står statsministeren og sier at det er matkrise- men de har en «god ide» og det er at da kan vi jo spise insekter! (Det er jo allerede gjort klart med produksjon og testing av dette i matvarer osv..). Insekter kan inneholde et stoff som er skadelig for oss, og inneholde parasitter. Mange er allergiske mot insekter pga middallergi, skalldyrallergi etc. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Freesummer3 skrev (8 timer siden):

Rike ledere ønsker nok matmangel velkommen.Da blir befolkningen lettere å kontrollere. Alt snakket om at kuer og sauer ikke er bra for klimaet, man må begynne å avvikle gårder osv osv.  Tilslutt står statsministeren og sier at det er matkrise- men de har en «god ide» og det er at da kan vi jo spise insekter! (Det er jo allerede gjort klart med produksjon og testing av dette i matvarer osv..). Insekter kan inneholde et stoff som er skadelig for oss, og inneholde parasitter. Mange er allergiske mot insekter pga middallergi, skalldyrallergi etc. 

Hvilket stoff er dette? Og parasitter, det kan vel kylling, kuer, griser, fisk mm også inneholde. Og allergi er vel ikke noe problem så lenge maten er merket med innhold?

• Liker 3
Skrevet
Kvittre skrev (På 17.2.2023 den 13.01):

Det har lenge vært snakk om at vi må utnytte mer insekter i mat i framtiden fordi vi får økt matmangel, det er vel ingen tall på hvor mange matvarer vi skal bytte ut . Meny lanserte brød med insekter nå i januar, og det er tydeligvis helt krise for de som ikke vil spise brød med insekter.. 🤦‍♀️ 

har ikke smakt brødet ennå, men ser ikke problemet. Tviler på at det gir noe « insteksmak « eller at det er farlig. 

Og imens er insektene i ferd med å dø ut.. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke dette. Allergiargumentet er merkelig også, slikt skal jo merkes. Mange er allergiske mot f.eks. peanøtter eller melk også, det er jo ikke snakk om å forby disse matvarene for det.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...