Gå til innhold

50% jobb, 50% aap eller ufør. Hva skjer hvis man får kraftig lønnsøkning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter en skade for noen år siden måtte jeg redusere til 50% jobb på grunn av kroniske smerter. 

Lønnen min, som var svært lav i utgangspunktet, har stått på stedet hvil i disse årene. Nå er det snakk om at jeg kan få en ganske kraftig lønnsøkning for å komme opp på et mer normalt nivå. Samtidig er det snakk om å begynne å søke uførepensjon for den prosenten jeg ikke jobber. 

Er det sånn at man kan miste aap eller ufør hvis man går opp i lønn? Jeg har forsøkt å lese på nav sine sider, men finner ikke ut av det. Vil heller ikke spørre nav, for da høres det ut som jeg spekulerer i hva som "lønner seg". Jeg er bare ute etter å vite hva konsekvensen blir hvis jeg får lønnsøkningen, ikke å maxe mine ytelser på noen måte. 

Anonymkode: c3c94...3e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, lønna har ikke noe å si, det er antall timer og prosent du jobber som har noe å si.

Anonymkode: f6e74...2d6

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønna har absolutt ingenting å si for aap eller ufør. Du fører ikke opp lønn noe sted på meldekort, det er kun stillingsprosent og hvor mange timer du jobber som er viktig 

Anonymkode: db557...6c2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lønna har absolutt ingenting å si for aap eller ufør. Du fører ikke opp lønn noe sted på meldekort, det er kun stillingsprosent og hvor mange timer du jobber som er viktig 

Anonymkode: db557...6c2

Dette er kun aap da. Ufør går på lønn, og det henter de av skattedirektoratet .

Anonymkode: 84d48...392

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Etter en skade for noen år siden måtte jeg redusere til 50% jobb på grunn av kroniske smerter. 

Lønnen min, som var svært lav i utgangspunktet, har stått på stedet hvil i disse årene. Nå er det snakk om at jeg kan få en ganske kraftig lønnsøkning for å komme opp på et mer normalt nivå. Samtidig er det snakk om å begynne å søke uførepensjon for den prosenten jeg ikke jobber. 

Er det sånn at man kan miste aap eller ufør hvis man går opp i lønn? Jeg har forsøkt å lese på nav sine sider, men finner ikke ut av det. Vil heller ikke spørre nav, for da høres det ut som jeg spekulerer i hva som "lønner seg". Jeg er bare ute etter å vite hva konsekvensen blir hvis jeg får lønnsøkningen, ikke å maxe mine ytelser på noen måte. 

Når du får innvilget ufør ser du hvor mye du kan tjene før du går i 0 . Aap fører du vel timer på meldekort? Da er det vel 50% fra hvert meldekort uten og miste pengene for perioden ( uavhengig av timeslønn) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det ser ut som det har betydning hvis jeg må ha ufør, ja. Nav sier dette på nettsiden: 

Selv om du får uføretrygd, kan du jobbe så mye du har mulighet til. 

Det er en grense for hvor mye inntekt du kan ha før utbetalingen av uføretrygden din blir justert ned. Det vil likevel lønne seg å jobbe, fordi uføretrygd og inntekt er høyere enn uføretrygd alene. Utbetalingen av uføretrygden justeres opp hvis inntekten din blir lavere igjen.

Tjener du over 80 prosent av inntektsnivået du hadde som frisk, blir ikke uføretrygden utbetalt det året. Utbetalingen av uføretrygden justeres opp hvis inntekten din blir lavere igjen.

...men jeg vet ikke hvordan de regner ut dette når man jobber 50%. Og inntektsnivået da jeg var frisk var superlavt, jeg var nyutdannet. Kjipt at det skal følge meg resten av arbeidslivet. 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg faller ut av nav-ordningen pga for "høy" (den vil jo faktisk ikke være høy) inntekt, vil det få noen konsekvenser på sikt som jeg bør være obs på? F.eks. hvis jeg senere må redusere stilling enda mer, siden skaden forventes å forverres de neste årene, og jeg da kun har lønnsinntekten å leve av? Eller med tanke på pensjon etc.? 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her forklarer en del. Hvis du ser på slutten, skal det være mulig å heve inntektsgrensen ved lønnsøkning, men det er tydeligvis ikke så enkelt. 

https://www.nrk.no/vestland/nav-og-pensjonskassen-kravde-tilbake-7000-meir-enn-ho-fekk-i-lonnsauke-1.16251383

Jeg har selv fått bekreftet fra både pensjonskasse og nav at hvis man får lønnsøkning som er høyere enn den generelle økningen i grunnbeløpet, kan man få hevet inntektsgrensen. 

Jeg tror du kommer bedre ut av det hvis du får denne lønnsøkningen før du søker uføretrygd. Inntektsgrensen blir jo fastsatt ut ifra hva du tjener på uføretidspunktet, men selve uføretrygden blir basert på lønnen du hadde årene før du ble syk.

Anonymkode: 60baf...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her forklarer en del. Hvis du ser på slutten, skal det være mulig å heve inntektsgrensen ved lønnsøkning, men det er tydeligvis ikke så enkelt. 

https://www.nrk.no/vestland/nav-og-pensjonskassen-kravde-tilbake-7000-meir-enn-ho-fekk-i-lonnsauke-1.16251383

Jeg har selv fått bekreftet fra både pensjonskasse og nav at hvis man får lønnsøkning som er høyere enn den generelle økningen i grunnbeløpet, kan man få hevet inntektsgrensen. 

Jeg tror du kommer bedre ut av det hvis du får denne lønnsøkningen før du søker uføretrygd. Inntektsgrensen blir jo fastsatt ut ifra hva du tjener på uføretidspunktet, men selve uføretrygden blir basert på lønnen du hadde årene før du ble syk.

Korreksjon: Inntektsgrensen blir basert på lønnen du har når du søker uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk, dette var veldig nyttig! Jeg trodde alt ble fastsatt ut fra inntekten man hadde de tre siste årene før skaden inntrådte. For min del var siste normale inntektsår 2017, og før det var jeg student med enda mer begredelig inntekt. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis jeg faller ut av nav-ordningen pga for "høy" (den vil jo faktisk ikke være høy) inntekt, vil det få noen konsekvenser på sikt som jeg bør være obs på? F.eks. hvis jeg senere må redusere stilling enda mer, siden skaden forventes å forverres de neste årene, og jeg da kun har lønnsinntekten å leve av? Eller med tanke på pensjon etc.? 

Ts 

Du mister ikke uførestausen, men du mister får ikke utbetaling. Du bør absolutt jobbe sp mye du kan mens du kan ,med tanke på pensjon. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk, dette var veldig nyttig! Jeg trodde alt ble fastsatt ut fra inntekten man hadde de tre siste årene før skaden inntrådte. For min del var siste normale inntektsår 2017, og før det var jeg student med enda mer begredelig inntekt. 

Ts

Det er riktig, det du skriver. Sannsynligvis får du minstetrygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Korreksjon: Inntektsgrensen blir basert på lønnen du har når du søker uføretrygd.

De fleste har da ikke lønn når de søker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom du vil få en stor lønnsøkning nå, må nav bruke inntekt etter uførhet for å regne ut inntekt før uførhet slik at du ikke risikerer å få en for lav uføregrad. Selv om du jobber 50% betyr altså ikke det at du automatisk vil få 50% uføretrygd. I ditt tilfelle med den høye lønnsøkningen, må nav benytte en unntaksregel når de beregnes uføreprosenten på deg.

Legger ved utdrag fra brevet mitt om innvilgelse av uføretrygd. Kanskje du forstår det bedre da:

Slik fastsetter vi inntekten din før du ble ufør:
Inntekten før du ble ufør har betydning for hvordan vi fastsetter uføregraden din, og 
eventuell justering av uføretrygd ut fra inntekt. Inntekten før du ble ufør har ingen 
sammenheng med hvordan vi beregner uføretrygden din.
Når vi fastsetter inntekten din før du ble ufør tar vi utgangspunkt i den normale 
inntektssituasjonen din før du ble ufør. Dersom du ikke har arbeidet i full stilling, vil 
inntekten din bli regnet om til en årsinntekt i full stilling. Inntekt før du ble ufør fastsettes 
forskjellig for arbeidstakere, selvstendig næringsdrivende og personer uten inntekt.

For deg som er arbeidstaker:
Inntekten din før du ble ufør skal som hovedregel tilsvare de inntektsmulighetene du 
hadde eller kunne hatt før uføretidspunktet. I de fleste tilfeller vil vi bruke den 
pensjonsgivende inntekten du hadde året før du ble ufør eller sykepengegrunnlaget ditt.
Hvis du er i arbeid kan vi fastsette inntekten din før du ble ufør ut fra din nåværende 
stillingsandel. Inntekten du har skal regnes om til en årsinntekt i full stilling. Årsinntekten 
blir deretter justert tilbake til uføretidspunktet ditt og vil tilsvare inntekten din før du ble 
ufør. Dette gjør vi for at du skal få riktig uføregrad.

Endring av inntekt før du ble ufør:
For å ha rett til å endre den fastsatte inntekten din før du ble ufør, må du ha hatt en varig 
inntektsøkning uten at stillingsandelen din har økt. Inntekt før uførhet kan bare endres 
dersom du mottar gradert uføretrygd.

Slik fastsetter vi inntekten din etter at du ble ufør:
Når vi fastsetter inntekten din etter at du ble ufør, tar vi utgangspunkt i den framtidige 
pensjonsgivende inntekten din. Er det dokumentert at du har inntektsmuligheter som du 
ikke benytter, skal også disse tas med ved fastsettelsen av inntekten din etter at du ble 
ufør.

Folketrygdens grunnbeløp endres hvert år, og inntekten din før og etter at du ble ufør blir 
justert ut fra dette.

Slik fastsetter vi uføregraden din:
Uføregraden din fastsetter vi ved å sammenligne inntekten din før og etter at du ble ufør. 
Har du ikke inntektsevne, setter vi uføregraden til 100 prosent. Har du fortsatt 
inntektsevne, vil uføregraden tilsvare inntektsevnen din som du har tapt. Uføregraden din 
graderes i trinn på fem prosentpoeng. Vi vurderer alltid om uføregraden skal settes lavere 
enn 100 prosent.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vesentlig høyere lønn (omregnet til full stilling) ved søknadstidspunkt enn det jeg hadde før jeg ble sykmeldt. Dette grunnet turnusjobb der vaktbelastningen økte og den generelle lønnen økte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det gradert uføretrygd som er temaet i denne tråden og da har mann lønn ved søknadstidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts

Mulig selve uføretrygden din blir lav, men inntektsgrensen skal tilpasses den nye inntekten din slik at du skal ha mulighet for å tjene godt i den resterende stillingsprosenten din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du medlem i en pensjonskasse? I så fall skulle du søkt om uførepensjon der idet du startet på aap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AAP går etter antall timer, ufør går etter inntektsgrense. 

Anonymkode: f8b85...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du medlem i en pensjonskasse? I så fall skulle du søkt om uførepensjon der idet du startet på aap.

Det er ikke lurt om man ender opp ufør senere. Uførepensjon privat teller nemlig ikke som inntekt ved utregning av uføretrygd. 

Anonymkode: f8b85...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...