Gå til innhold

Gamle ord, eller andre ord, du ønsker tilbake i språket, her er mine, har du noen?

Gjest Paramount

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

- Brian skrev (7 timer siden):

"Har dere ikke noen feilfargede hos dere?"

nå er jeg veldig politisk ukorrekt her, men jeg måtte le 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Døgenikt 

Det betegner en doven og udugelig person, et menneske som ikke duger til noe, eller har en levemåte som ikke kommer noen til nytte

Diskenspringer

Spøkefull eller nedsettende eldre betegnelse om butikkekspeditør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Å være på vakt/årvåken for krenkende og diskriminerende forskjellsbehandling.

Det må vel finnes et norsk ord eller uttrykk for dette «woke» som er enda et snikinnført engelsk ord.

Bort med «influencer»  også. Kall det påvirker.  Det er sikkert hundrevis av slike ord.

Ja da, jeg vet nok at det aldri kommer til å skje, for moteordene har kommet for å bli, men det er lov å drømme :) 

Hvordan ser det norske språket ut om 100 år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ord, men; ser ut som du har solgt smør, uten og fått betalt for det. = ser snurt eller oppgitt ut. (mener det var slik det var, mulig jeg bomma på setningen litt) 

"Dem", nå er det "du" eller "deg". Altså hvordan det ordet ble brukt før. 

Windows XP 😂

Discett. 

Er smekken på buksa åpen : du skylder presten et øre. 

Kammer? Som i matkammer. Grovkjøkken? 

Glasur! Er ikke ofte jeg hører der ordet lenger. Mye krem, frosting og sånn. 

Borgemester. Lennsmann. Uhørt. Banditt. Spankulere. "Har du penger eller seddler?" mynter eller seddel. 

Vidunderlig. Iskrem. Attåt. Søndagsmiddag/selskap - hver søndag hos besteforeldrene. 

Det er ikke sånn eldgamle ord, men morsomt likevel. Har snappa dem opp, selv om jeg ikke har hatt besteforeldre siden 7 års alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sludder og pølsevev og andre kraftuttrykk som er stuerene nok til å brukes i Donald. 

Anonymkode: baed6...195

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Adobyen said:

Å være på vakt/årvåken for krenkende og diskriminerende forskjellsbehandling.

Det må vel finnes et norsk ord eller uttrykk for dette «woke» som er enda et snikinnført engelsk ord.

Bort med «influencer»  også. Kall det påvirker.  Det er sikkert hundrevis av slike ord.

Ja da, jeg vet nok at det aldri kommer til å skje, for moteordene har kommet for å bli, men det er lov å drømme :) 

Hvordan ser det norske språket ut om 100 år? 

Politisk korrekthet kan vel en del ganger brukes i stedet for "woke".  Men føler "woke" ofte går svært mye lenger.

Anonymkode: baed6...195

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (På 20.2.2023 den 3.31):

Dongeribukse - jeans

Skyggelue - caps

Støveletter - boots

Joggesko/gummisko - sneakers

Det er mest denne snikinnførte engelsken jeg ikke liker så godt, og da savner jeg litt de norske ordene som blir fortrengt.

Joggesko het forresten turnsko da jeg var liten.

Anonymkode: fc281...bff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joggesko het forresten turnsko da jeg var liten.

Og dongeribukse het olabukse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petimeter. 

Undervurdert ord med ganske bred betydning.

Dog har jeg faktisk sett ordet blitt brukt en del i det siste i det offentlige, og det er simpelthen vakkert å høre på ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nymerïa skrev (13 minutter siden):

Kvakksalver

Det bruker jeg ennå. For eksempel når folk tror de skal helbredes for en eller annen sykdom ved å gå til "alternative behandlere" og få dyre sukkerpiller som kur, under påstand om at de inneholder alt mulig rart som er "bra for deg". Det er ekte kvakksalvere, og jeg kan ikke fatte at noen tror på de greiene der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (59 minutter siden):

Det bruker jeg ennå. For eksempel når folk tror de skal helbredes for en eller annen sykdom ved å gå til "alternative behandlere" og få dyre sukkerpiller som kur, under påstand om at de inneholder alt mulig rart som er "bra for deg". Det er ekte kvakksalvere, og jeg kan ikke fatte at noen tror på de greiene der.

Det er et godt ord. Men i lovverket er de gått bort fra det. Før hadde vi en lov som het kvakksalverloven. Nå heter det lov om alternativ behandling. Jeg synes det blir et fattigere språk på dette viset. Jeg ser ikke problemet med at noen betegnes som kvakksalvere i juridisk forstand. Det tåler vi og det er det de er.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2023 den 8.17):

Portemoné, pengepung, pengebok. 

Anonymkode: 5d94c...8e8

Jeg sier portemoné, og har faktisk en. 

Anonymkode: f9c15...3c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsmedelig - uheldig, flaut, pinlig.

Vederkvegelse- en velsignelse - slappe av- ta seg inn etter en anstrengelse.

Vidløftig- selvhøytidelig, omstendelig.

Kvakksalver har vel blitt ganske aktuelt og en del brukt i det siste, og det ganske så treffende. 

Enig i at "petimeter" er vakkert.

Jeg er glad i noen uttrykk som ble brukt av eldre folk jeg kjente i oppveksten.

"Det koster mer enn det smaker" er et slikt treffende uttrykk.

"Når det beste blir det godes fiende" er også treffende i de riktige sammenhenger. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del gamle ord jeg gjerne skulle sett bli brukt oftere i dagligtale, men ikke alle.  Bruken av engelske ord synes jeg også har tatt helt av, og får mange ting til å høres upersonlig og korka ut. Men det er en del gamle ord og uttrykk jeg er glad for ikke blir brukt så ofte lenger, da de er sterkt farget av både uvitenhet, fordømmelse og stigmatisering av sårbare grupper som ofte ikke kan forsvare seg selv. Eksempler på slike ord er etter min mening: 

-Nerveproblemer

-Sinnssykeasyl

-Åndssvak

-Tilbakestående

-Mongoloid

-Krøpling

Gamle ord jeg gjerne skulle sett bli brukt oftere, og som ikke er preget av fordømmelse og stigmatisering, og som (dessverre) ofte blir erstattet av engelske ord:

-Omforladelse (Erstattet av "sorry")

-Stevnemøte (Erstattet av "date")

-Herretruse (Erstattet av "boxer")

-Undertrøye (Erstattet av "singlet")

-Olabukse/dongeri (Erstattet av "jeans")

Osv...

Anonymkode: f672d...e2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...