Gå til innhold

Gamle ord, eller andre ord, du ønsker tilbake i språket, her er mine, har du noen?

Gjest Paramount

Anbefalte innlegg

Gjest Paramount

Jeg leser en del litteratur av eldre årgang, fordi terskelen for å utgi bok på den tiden var mye høyere, og dermed også kvaliteten på den litteraturen som ble utgitt. 

Der finner jeg utrolig mange fine formuleringer som slår mot deg som små kunstverk, men også mange enkeltord som er fine, og dessverre uhyre sjelden å høre i daglig tale.

Under er noen ord jeg liker, og ønsker tilbake i språket, har du noen norske ord som burde brukes ofte i hverdagen?

(dette blir nok en tråd som må "bumpes" ofte dersom den ikke straks skal forsvinne, bare tidsfordriv fra min side, for å skyve ubehagelige tanker til side)

Øyensynlig-  "synlig for øyet, opplagt", i stedet for det ord vi i dag oftest velger: tydeligvis eller antageligvis. 

Synsranden- spesielt fint dersom du ser ut over havet, den ytterste linjen. Mye bedre enn "horisonten" som vi i dag bruker.

Undertiden- er vel egentlig fra Nederland dette ordet, men fint og gammelt likevel. Betyr "av og til". "Undertiden hviler jeg meg". Mye bedre enn, "Av og til hviler jeg meg", etter min smak.

Underhånden - betyr privat, skjult, fortrolig. Hånden skjuler, du hvisker en hemmelighet. "Noen fortalte meg underhånden" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med: 

Underskjønn

En svale gjør ingen sommer

Harmdirrende

Anonymkode: 447cd...8b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av disse er borte fra språket, men som du sier er nok de fleste som er nevnt så langt litt uvanlige for tiden

Anonymkode: 511ff...73e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Neger

Anonymkode: 6933a...c33

Idiottryne. 

Anonymkode: a4586...d6d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Idiottryne. 

Foretrekker fjols.

Anonymkode: 6933a...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Idiottryne. 

Neger = en betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. 

Man synes altså det er best å si brun eller svart. Det kan tippe ganske fort over til noe mye styggere («svarting» = n-ordet («nigger»)). 

Så hva er da galt med å si neger, som betyr svart eller brun? 

Anonymkode: 4a639...9dd

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund siden, en sen ettermiddag i høst, så sa jeg noe til sønnen min om været og at det nå var blitt så dunkelt ute om ettermiddagene. Han begynte å le. "DUNKELT? Er det et ord på norsk? Det har jeg aldri hørt!" (han er i begynnelsen av tyveårene).

Dunkelt er altså halvmørkt, det halvmørket som oppstår i skumringen, og det blir dunkelt inne før man får slått på lampene for kvelden.

Jeg leste forresten en av mine Jane Austen bøker på nytt nylig. Den var utgitt i 1996, og jeg kom over flere "gammeldagse" ord som ikke lenger brukes særlig ofte i bøker i dagens oversettelser. Og det er ikke lenger siden enn 27 år siden den kom ut, og var visst den første oversettelsen på norsk av akkurat den Austen-boken. Mulig de brukte litt gammeldagse ord og vendinger fordi de ville oversette på en måte som gjorde historien "tidsriktig" på norsk også, og boken ble jo skrevet på begynnelsen av 1800-tallet.

Endret av Million
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Neger = en betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. 

Man synes altså det er best å si brun eller svart. Det kan tippe ganske fort over til noe mye styggere («svarting» = n-ordet («nigger»)). 

Så hva er da galt med å si neger, som betyr svart eller brun? 

Order neger i seg selv er ikke rasistisk. Problemet er at mange har fått det for seg at neger er det samme som nigger. To vidt forskjellige ord som har blitt sammensauset. 

Anonymkode: 2f3e2...15a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Problemet er at mange har fått det for seg at neger er det samme som nigger. 

Anonymkode: 2f3e2...15a

Dem man kaller idiottryner da? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...