Gå til innhold

Kontroll en uke etter MR - kne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil dere si at det er bra eller dårlig tegn? 

Ble henvist til MR etter å ha tatt røntgen og vært inne hos ortoped forrige uke etter fall på isen. Der mistenkte de først og fremst skade på menisk. Går på krykker.

Tok MR i går og fikk i dag tidlig innkalling til kontroll om en uke.

Leser på nettet at ved akutt meniskskade så skal det meste opereres. Men ville de ikke ringt og hatt meg inn før visst de har sett at det er noe som opereres? Eller er en uke egentlig kort tid? Vet jo ikke om de egentlig har fått sett på MR-bildene en gang, men innkaller de til timen før de har fått sett kjapt på bilde?

Noe MR-svar ligger foreløpig ikke på HelseNorge.

Nervepirrende å vente på dommen.

Om noen andre har hatt akutt meniskskade vil dele sin erfaring om hva utfallet ble, hvor lang tid det tok osv., så blir jeg glad.

Anonymkode: dd16a...752

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke uttale meg om det er et bra eller dårlig tegn. De vil nok uansett ha en oppfølgingstime for å gå gjennom resultatene med deg. Utviklingen de siste åra er at de fleste meniskskader fortrinnsvis skal behandles via trening og ikke operasjon, avhengig av type skade. Jeg hadde feks en bøttehankruptur som i 99% av tilfeller trenger operasjon (men det ble ikke plukket opp, så jeg prøvde opptrening). Etter noen måneder fikk jeg låsning i kneet og måtte operere. Måtte da gå to uker etter kneet låste seg (utrolig smertefullt) før operasjon, siden det var påske. Så litt venting går fint, og vil si en uke er kort tid.

Jeg hadde en akutt skade, men hadde på den tiden veldig liten tro på mine egne følelser, og valgte å ignorere all smerten, og det gikk flere måneder før jeg oppsøkte lege. Kanskje forløpet hadde vært annerledes om jeg hadde oppsøkt lege med en gang.

Mitt forløp var operasjon - 2 måneder på krykker (måtte sy menisken, dermed lenger tid uten belastning), og så tok en del tid med opptrening. 

Men det ordner seg til slutt uansett :) Og så vil man bli ekstra motivert til styrketrening i ettertid, så noe positivt kom det jo ut av det!

Anonymkode: 4a81c...5b6

• Hjerte 1
Skrevet

Da det var minstanke om meniskskade hos meg måtte jeg først trene for og se om det hjalp. Fikk hjelp av fysio til opptrening. Måtte vente lenge på MR før jeg fikk bekrefta meniskskade. De vil helst at alt skulle prøves før operasjon. Ikke alle meniskoperasjoner er vellykket. Men etter 6 måneder fikk jeg operasjon og da fant de og slitasje som ikke viste på MR. Hadde sinnsykt vondt før operasjon og det ble verre etterpå men det var visst normalt. Etter opptrening i ca 6 måneder ble det bedre. Nå kjenner jeg svært lite til vondt kne. Kneet er noe av det mest komplekse vi har. Nå er det mange år siden og trener fortsatt styrke for og holde kneet bra. 

Innkalling etter 1 uke er ikke unormalt.

Anonymkode: 6b0ca...bdc

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan ikke uttale meg om det er et bra eller dårlig tegn. De vil nok uansett ha en oppfølgingstime for å gå gjennom resultatene med deg. Utviklingen de siste åra er at de fleste meniskskader fortrinnsvis skal behandles via trening og ikke operasjon, avhengig av type skade. Jeg hadde feks en bøttehankruptur som i 99% av tilfeller trenger operasjon (men det ble ikke plukket opp, så jeg prøvde opptrening). Etter noen måneder fikk jeg låsning i kneet og måtte operere. Måtte da gå to uker etter kneet låste seg (utrolig smertefullt) før operasjon, siden det var påske. Så litt venting går fint, og vil si en uke er kort tid.

Jeg hadde en akutt skade, men hadde på den tiden veldig liten tro på mine egne følelser, og valgte å ignorere all smerten, og det gikk flere måneder før jeg oppsøkte lege. Kanskje forløpet hadde vært annerledes om jeg hadde oppsøkt lege med en gang.

Mitt forløp var operasjon - 2 måneder på krykker (måtte sy menisken, dermed lenger tid uten belastning), og så tok en del tid med opptrening. 

Men det ordner seg til slutt uansett :) Og så vil man bli ekstra motivert til styrketrening i ettertid, så noe positivt kom det jo ut av det!

Anonymkode: 4a81c...5b6

Tusen takk for grundig og oppmuntrende svar!

Jeg var også noe treig med å oppsøke lege, men det var "bare" snakk om 1,5 uke.  Da han ikke fikk gjort tester pga. hvor stiv jeg var ble jeg umiddelbart henvist til ortopedi ØH, og der tok de røntgen og henviste meg til MR innen en uke, gav meg krykker, så alt har gått veldig fort egentlig. Nå er det 3 uker siden skaden og jeg merker at jeg fortsatt har smerter og ikke kan sove på siden, så det er slitsomt. Så når jeg møter opp på kontrollen så er det 4 uker siden skaden.

Jeg mistenker dessverre at det kan være bøttehankruptur hos meg også,  jeg har heldigvis ikke en fullstendig låsning i kneet enda men det føles so det skal skje av og til. Jeg har dårlig fleksibilitet og det blir beskrevet som mekanisk låsning etter ca. 30 grader eller noe sånt. I tillegg ble det funnet små mengder væske på røntgen, som tyder på at det vært en blødning. 

Leser at mye av grunnen til at operasjon bør gjennomføres ved akutt meniskskade (spesielt hos yngre personer) er fordi det er stor sjanse for å utvikle artrose om ikke. 

Jeg lurer litt på hvordan tiden etter operasjonen var for deg? Måtte du fullstendig sykemeldes i 2 mnd til du var fri for krykker eller kunne du begynne å jobbe etterhvert? Skjønner at det avhenger litt av type jobb. Jeg har kontorjobb og jeg kan muligens få tilpasset med hjemmekontor, men lurer likevel på om man rett etter operasjon må ligge med kneet høyt osv. og hvor lenge man eventuelt blir borte fra en kontorjobb ved en slik operasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da det var minstanke om meniskskade hos meg måtte jeg først trene for og se om det hjalp. Fikk hjelp av fysio til opptrening. Måtte vente lenge på MR før jeg fikk bekrefta meniskskade. De vil helst at alt skulle prøves før operasjon. Ikke alle meniskoperasjoner er vellykket. Men etter 6 måneder fikk jeg operasjon og da fant de og slitasje som ikke viste på MR. Hadde sinnsykt vondt før operasjon og det ble verre etterpå men det var visst normalt. Etter opptrening i ca 6 måneder ble det bedre. Nå kjenner jeg svært lite til vondt kne. Kneet er noe av det mest komplekse vi har. Nå er det mange år siden og trener fortsatt styrke for og holde kneet bra. 

Innkalling etter 1 uke er ikke unormalt.

Takk for svar.

Var det akutt skade som førte til at du skadet menisken eller skjedde det gradvis? Kjedelig at du måtte vente så lenge på å få tatt MR.  Men god tå høre at det går bra med kneet nå :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar.

Var det akutt skade som førte til at du skadet menisken eller skjedde det gradvis? Kjedelig at du måtte vente så lenge på å få tatt MR.  Men god tå høre at det går bra med kneet nå :)

Ja fikk en kraftig vridning i kneet da jeg skulle snu meg og beina fulgte ikke helt med. Faktisk skjedde dette på trening. Det ble bare verre og verre og da fikk fysioen mistanke at menisken var gåen. Først tenkte vi det bare var en kraftig strekk. Ortopeden var ikke særlig på og operere først da det er 50/50 sjans for bedring.

Som en annen skrev her så vil de helst prøve opptrening før operasjon. For hos noen er det bedring når man trener sener og muskler i beina. Måtte vente lenge på MR pga kapasitetsproblemer her jeg bor. Da jeg skulle operere så spurte ortopeden om jeg var sikker på om jeg ville operere. Som han sa, det kan bli bedre, det kan bli som du har nå eller det kan bli verre. Jeg tok sjansen og har ikke angret. Men ingen meniskskader er like noen er verre enn andre sine. I tillegg så kan man ha fått andre skader i kne. Men det er jo alltid spennende og høre hva de finner på MR. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...