Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mange situasjoner de siste årene har jeg erfart at mange ser på det å vise ydmykhet som svakhet, mens jeg ser på det som en styrke.

Jeg mener at mennesker som er åpne for at de kan ta feil, som vet andre kan vite noe de selv ikke vet, som vet at de ikke er "den rette" i alle sammenhenger, og som ikke behøver fremheve seg selv i alle situasjoner, er i mine øyne trygge mennesker i seg selv, og trygge mennesker er sterke mennesker, ikke svake.

Men likevel blir mange av disse sterke og ydmyke menneskene sett på som svake individer.

Hvorfor?

Anonymkode: 896ee...121

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du beskriver er ikke nødvendigvis ydmykhet. Å være åpen for andre innspill er, men å ikke se seg selv som den rette i alle sammenhenger eller fremheve seg selv? Det er ikke nødvendigvis ydmykhet, ydmykhet her vil være å si jeg vet at jeg er flink og tror nok dere vil være tjent med å velge meg men aksepterer at dere kan ha noen andre i tankene.. :P Man må være forskiktig med å forveksle ydmykhet med selvutslettelse - og ydmykhet er ikke en styrke i seg selv men skan sammen med andre egenskaper gi vedkommende en fordel ved at de har en stoisk tilnerming der de får tid til å evaluere mer enn for eksempel en som bare kjører på.. 

Anonymkode: 832b7...766

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det du beskriver er ikke nødvendigvis ydmykhet. Å være åpen for andre innspill er, men å ikke se seg selv som den rette i alle sammenhenger eller fremheve seg selv? Det er ikke nødvendigvis ydmykhet, ydmykhet her vil være å si jeg vet at jeg er flink og tror nok dere vil være tjent med å velge meg men aksepterer at dere kan ha noen andre i tankene.. :P Man må være forskiktig med å forveksle ydmykhet med selvutslettelse - og ydmykhet er ikke en styrke i seg selv men skan sammen med andre egenskaper gi vedkommende en fordel ved at de har en stoisk tilnerming der de får tid til å evaluere mer enn for eksempel en som bare kjører på.. 

Helt uenig med deg. Det TS beskriver er på ingen måte «selvutslettelse». Hen beskriver ydmykhet. 

Men TS: jeg er ikke enig med deg i at ydmyke personer oppfattes som svake. Mulig de gjør det av frekke mennesker, men de tells ikke 🙂

Anonymkode: c918e...469

• Liker 4
Skrevet

Nei, tvert imot. Jeg elsker ydmyke mennesker

Anonymkode: f72de...ac3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Helt enig. Det er en helt spesielt type folk som er så sikre på seg selv at de kan innrømme feil uten unnskyldninger eller at noen tenker at de mister ansikt, men heller: av det lærte jeg …

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ydmyke mennesker er kloke, reflekterte, høflige og smarte. 
De som er frampå og roper høyest er gjerne litt det motsatte 

Anonymkode: dfc3b...3ce

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Å være ydmyk er en styrke. Da er man trygg på seg selv og de fleste blir mer ydmyke med årene. Det samme med å også å våge og vise seg svak.

Jeg opplever sånne "overhalere" som svært usympatiske og tenker at mennesker som oppfører deg sånn enten har psykopatiske trekk eller har opplevd lite og er overfladiske.

• Liker 2
Skrevet

Ydmykhet er bra. Men blir det for mye av det, da blir det noe annet..

Skrevet

Eller at mennesker totalt blottet for ydmykhet er patetiske mennesker. Jeg har en dame som er både ydmyk og snill, men hun vet f..meg  hvor skapet skal stå når det trengs.

Skrevet

Som jeg definerer ordet "ydmyk", så er det ikke positivt.  Da er en person beskjeden, from og saktmodig, lydig og underdanig. 
De egenskapene du beskriver som positive, TS, vil jeg heller si er å være lydhør, lærevillig, nysgjerrig, åpen og oppriktig interessert i å lære nytt.  Vet ikke om vi har et felles ord eller begrep for dette, men det er i hvert fall ikke å være ydmyk.  

Skrevet
14 minutter siden, Amossa said:

Som jeg definerer ordet "ydmyk", så er det ikke positivt.  Da er en person beskjeden, from og saktmodig, lydig og underdanig. 
De egenskapene du beskriver som positive, TS, vil jeg heller si er å være lydhør, lærevillig, nysgjerrig, åpen og oppriktig interessert i å lære nytt.  Vet ikke om vi har et felles ord eller begrep for dette, men det er i hvert fall ikke å være ydmyk.  

Da definerer du ordet feil. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ledere og mennesker som er lite ydmyke er samtidig lite lydhøre for kritikk eller tilbakemeldinger som strider mot egne meninger. De har også en klar tendens til å avbryte og overkjøre andre mennesker når de skal fremlegge sitt syn. Ydmykhet, på sin side, innebærer respekt for andre og deres meninger, selvinnsikten at du som leder ikke har alle svarene og forståelsen at du som menneske og leder alltid kan bli bedre.

Ydmyket innebærer innsikt i egne svake sider og begrensninger – som supplement til de sterke sidene.

Jeg vil si det så sterkt som at uten ydmykhet vi du aldri nå ditt potensial. Du vil bli stående på stedet hvil, sittende fast i troen på egen fortreffelighet.

• Liker 3
Skrevet
Anonym28 skrev (5 minutter siden):

Da definerer du ordet feil. 

Måtte sjekke det, men i følge Wikipedia er det du som tar feil.   Her står det:  betegner en persons egenskap, ved at vedkommende personlig viser beskjedenhet, saktmodighet og underdanighet i forholdet til omverdenen.

Skrevet

Absolutt ikke. 

Skrevet
Amossa skrev (5 timer siden):

Måtte sjekke det, men i følge Wikipedia er det du som tar feil.   Her står det:  betegner en persons egenskap, ved at vedkommende personlig viser beskjedenhet, saktmodighet og underdanighet i forholdet til omverdenen.

Det stemmer, men i gitte situasjoner er det sosialt smart å vise ydmykhet. 
det handler om respekt for folk en møter. 
jeg liker folk som er ydmyk. Liker uke folk som er frampå og brautete og som ikke kjenner sine og andres grenser. 
de sol er ydmyk sårer ikke andre 

Anonymkode: dfc3b...3ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 9.37):

Det jeg har uthevet blir direkte oversatt:  "Jeg er den rette personen for dere, men jeg godtar det hvis dere etter min mening tar feil valg", og er ikke akkurat å vise ydmykhet. 

Amossa skrev (10 timer siden):

Dette stemmer, men "ydmykhet" har flere definisjoner, deriblandt "ærbødig og høflig", og "ikke prangende eller iøynefallende", som er det jeg snakker om.
https://naob.no/ordbok/ydmyk

Men alt i alt, det er godt å se at det er de færreste i denne tråden som ser på ydmykhet som svakhet :)

Anonymkode: 896ee...121

Skrevet

Ydmyke mennesker er sterke, trygge i seg selv og rettferdige. 

Anonymkode: ff96f...b8e

Skrevet

Jeg er enig med deg. Ydmykhet er en styrke.

Jeg tenker det er litt motsatt av arroganse, som jeg absolutt vil kalle et svakt karaktertrekk, men mulig det kan være en styrke for personen på andre områder da - komme seg opp og fram for eksempel...🤷‍♀️

Anonymkode: f29b5...6b2

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på en internasjonal arbeidsplass, og ydmykhet er alfa og omega. Man får ikke folks respekt av å brøyte seg frem og skryte av seg selv.

De som kommer lengst er ydmyke, respektfulle, kunnskapsrike, lytter til andre (både under og over seg), og hever aldri stemmen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...