Gå til innhold

Psykolog sendte rapport til fastlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått til en psykolog i kommunen noen ganger, men er nå avsluttet. Jeg tok kontakt med psykoloen selv, og ikke via fastlegen. 

Psykologen sendte en rapport om at jeg hadde gått dit til fastlegen, men kan han gjøre dette uten å snakke med meg om det? Det har aldri vært nevnt at fastlegen skulle involveres. Det er ikke det at jeg har noe alvorlig å skjule, men akkurat dette ønsket jeg ikke snakke med fastlegen om, det var derfor jeg tok kontakt med tilbudet i kommunen selv. Eller er dette vanlig praksis når det er kommunen? 

Anonymkode: fba69...55b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har gått til en psykolog i kommunen noen ganger, men er nå avsluttet. Jeg tok kontakt med psykoloen selv, og ikke via fastlegen. 

Psykologen sendte en rapport om at jeg hadde gått dit til fastlegen, men kan han gjøre dette uten å snakke med meg om det? Det har aldri vært nevnt at fastlegen skulle involveres. Det er ikke det at jeg har noe alvorlig å skjule, men akkurat dette ønsket jeg ikke snakke med fastlegen om, det var derfor jeg tok kontakt med tilbudet i kommunen selv. Eller er dette vanlig praksis når det er kommunen? 

Det er vanlig at fastlegen får epikrise når du mottar helsehjelp fra det offentlige. Går du privat er det ikke samme automatikk i dette. Dersom det var viktig for deg at fastlegen ikke fikk vite noe må du spesifikt be om det, få det journalført og avklart om det er noe de har lov til å gå med på.

Anonymkode: 6ccc7...fb2

• Liker 2
Skrevet

Det er vanlig praksis når det gjelder alt av helse - at det blir sendt epikrise til fastlegen. 

Skrevet

Ok, takk for svar. Det visste jeg ikke, da hadde jeg gått privat istedet hadde jeg visst. 😏

ts

Skrevet

Min psykolog spurte om jeg ville at fastlegen skulle ha epikrise, jeg sa nei så hun sendte ingenting. Hun var privatpraktiserende med driftsavtale da, så jeg var henvist av fastlegen.

Anonymkode: 6b72e...3af

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det ikke var fastlegen som henviste deg så burde psykologen sport. 

Anonymkode: 8fb7b...ab2

• Nyttig 1
Skrevet

Dette ville jeg tatt opp med psykologen, sagt at det var tillitsbrudd å gå bak ryggen på den måten siden fastlegen ikke var involvert. Hadde og gått så langt at jeg hadde krevd at det skulle slettes fra journal hos lege. Byttet både fastlege og psykolog etterpå.

Anonymkode: fc440...409

• Liker 1
Skrevet

Trodde dette var helt vanlig i kommunenen. 

Anonymkode: b874b...19c

Skrevet

Hvordan tenker du fastlegen din skal gjøre en god jobb uten informasjon om helsen din?

Anonymkode: 16d57...345

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvordan tenker du fastlegen din skal gjøre en god jobb uten informasjon om helsen din?

I dette tilfelle er jeg redd for at fastlegen i framtiden ikke kommer til å ta meg på alvor og bare stemple alt som hypokondri. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette ville jeg tatt opp med psykologen, sagt at det var tillitsbrudd å gå bak ryggen på den måten siden fastlegen ikke var involvert. Hadde og gått så langt at jeg hadde krevd at det skulle slettes fra journal hos lege. Byttet både fastlege og psykolog etterpå.

Anonymkode: fc440...409

Dette var dette jeg følte også. At det var et slags brudd på taushetsplikten uavhengig om begge to jobber innenfor offentlig helsehjelp.. Jeg kan skjønne det hvis for eksempel fastlege hadde henvist meg til dps eller noe slikt, men det er ikke tilfelle her. ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er faktisk ikke alt en fastlege trenger å vite! Fastlegen min vet jeg har ptsd og en del av årsakene som ligger bak den diagnosen, men mer enn det trenger han faktisk ikke å vite!

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke nødvendigvis ok. Jeg har psykolog i kommunalt tilbud, ikke Dps. De har spurt meg om jeg ønsker at fastlege er informert eller ikke. Da jeg gikk til Dps sendte de epikriser osv. uten at jeg ble spurt.

Anonymkode: 761b5...af6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette var dette jeg følte også. At det var et slags brudd på taushetsplikten uavhengig om begge to jobber innenfor offentlig helsehjelp.. Jeg kan skjønne det hvis for eksempel fastlege hadde henvist meg til dps eller noe slikt, men det er ikke tilfelle her. ts

Jeg forstår følelsen, men retningslinjene er at det sendes epikrise. Da handler det om at du ikke kjente reglene, ikke at psykologen gikk bak ryggen din. Neste gang gjør du avtale om at det ikke sendes noe til fastlegen eller du går privat (ikke privat med avtale som krever henvisning fra fastlege). 

En god fastlege vil ikke bruke dette mot deg. Min fastlege har aldri gjort det selvom jeg har psykisk sykdom.

Anonymkode: 6ccc7...fb2

Skrevet

I utgangspunktet tar jeg for gitt og har ingen problemer med at fastlegen får epikriser fra alt og alle jeg  er innom i helsevesenet, enten det er legevakt, innleggelse, rehabilitering eller spesialistoppfølging, uansett om hun har vært involvert underveis eller ikke. Men jeg får alltid beskjed om at det blir gjort, og særlig en psykolog, hvor tillit er så viktig og man er så sårbar,  burde være nøye på å informere om  det.

• Liker 1
Skrevet

Henvisende lege har krav på epikrise. Men når fastlegen ikke henviste deg til denne psykolog skulle psykologen spurt om din godkjennelse før han sendte epikrise. 

Anonymkode: 5de37...655

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Henvisende lege har krav på epikrise. Men når fastlegen ikke henviste deg til denne psykolog skulle psykologen spurt om din godkjennelse før han sendte epikrise. 

Anonymkode: 5de37...655

Men man kan likevel si nei til at henvisende fastlege skal få epikrise!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...