mEditari Skrevet 18. februar 2023 #61 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Føler bare på at jeg burde klare å være våken lenger, eller eventuelt gjøre mer med ham i de timene vi har sammen. Han har sagt at han "våkner" om kvelden, og hvis jeg ikke klarer å være våken da er det ikke noe vits å være sammen. Det er vondt, for det eneste jeg gjør når jeg ikke studerer er å være med ham. Anonymkode: f1c0c...ee1 Det høres ut som han er misfornøyd med hvordan han selv disponerer kveldene sine og projiserer det på deg. Ta en ordentlig prat og planlegg noe dere kan gjøre noen kvelder i uka. Men du må få sove når du må. Det virker egoistisk å styre partnerens søvnbehov, synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #62 Skrevet 18. februar 2023 mEditari skrev (Akkurat nå): Det høres ut som han er misfornøyd med hvordan han selv disponerer kveldene sine og projiserer det på deg. Ta en ordentlig prat og planlegg noe dere kan gjøre noen kvelder i uka. Men du må få sove når du må. Det virker egoistisk å styre partnerens søvnbehov, synes jeg. Vi har snakket om det mye, og har planer mange kvelder fram i tid. Tid er altså ikke noe problem, det er noe vi har nok av. Men når jeg for eksempel tar opp at jeg vil ut en kveld med venninner, så blir jeg møtt med en sur mine fordi "hva er vitsen med å være sammen hvis vi ikke kan henge i helgene". Føles noen ganger ut som at jeg ikke kan vinne uansett hva jeg gjør Anonymkode: f1c0c...ee1
mEditari Skrevet 18. februar 2023 #63 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har snakket om det mye, og har planer mange kvelder fram i tid. Tid er altså ikke noe problem, det er noe vi har nok av. Men når jeg for eksempel tar opp at jeg vil ut en kveld med venninner, så blir jeg møtt med en sur mine fordi "hva er vitsen med å være sammen hvis vi ikke kan henge i helgene". Føles noen ganger ut som at jeg ikke kan vinne uansett hva jeg gjør Anonymkode: f1c0c...ee1 Jeg ville nok bedt han se litt nøyere på uttalelsene sine. Hva er han egentlig misfornøyd med? For det virker jo som han leter etter noe å klage på. I et forhold må man få være to individer. Spør om han ville følt det var greit om du ble sur for at han ikke legger seg samtidig med deg, og at du stadig skulle klage på hva han bruker kveldene til. For uansett argumenter så er det ingen av argumentene som vinner en sånn diskusjon - dere må respektere hverandres behov uten bitterhet.
Friluftsmann70 Skrevet 18. februar 2023 #64 Skrevet 18. februar 2023 Her må nok han også forstå deg, at det ikke bare er å være en annen type menneske, B-menneske. Man kan gjøre det man vil tidligere på kvelden, hvorfor må man vente til sent på kveld?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #65 Skrevet 18. februar 2023 Friluftsmann70 skrev (12 minutter siden): Her må nok han også forstå deg, at det ikke bare er å være en annen type menneske, B-menneske. Man kan gjøre det man vil tidligere på kvelden, hvorfor må man vente til sent på kveld? Godt poeng. Vi har vært fram og tilbake på hvorvidt dette er grunn til å gå fra hverandre, men kommer alltid tilbake til at det er en dårlig grunn. Men det kan ikke fortsette sånn at jeg har dårlig samvittighet når jeg legger meg litt tidlig på kvelden, så må prøve å få enda mer ut av tiden på dagtid. Anonymkode: f1c0c...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #66 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Her kan du se hvordan alvorlige søvnproblemer behandles. Man får ikke behandling på sykehus uten at søvnproblemene er alvorlige. Legg merke til at INGEN av disse behandlingene innebærer å sitte våken til langt på natt, sove til langt på dag og/eller spille mobilspill/konsollspill på senga. Tvert om. https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnproblemer-hvordan-skal-de-behandles Anonymkode: a1b90...09b Behandling for søvn kommer helt an på hvorfor man har søvnproblemer Anonymkode: d97a3...234 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #67 Skrevet 18. februar 2023 mEditari skrev (5 timer siden): Jeg ville nok bedt han se litt nøyere på uttalelsene sine. Hva er han egentlig misfornøyd med? For det virker jo som han leter etter noe å klage på. I et forhold må man få være to individer. Spør om han ville følt det var greit om du ble sur for at han ikke legger seg samtidig med deg, og at du stadig skulle klage på hva han bruker kveldene til. For uansett argumenter så er det ingen av argumentene som vinner en sånn diskusjon - dere må respektere hverandres behov uten bitterhet. Du har rett i det. Tror det handler mer om at han ikke setter pris på tiden vi faktisk har sammen Anonymkode: f1c0c...ee1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #68 Skrevet 19. februar 2023 Dere som legger dere kl 21, er dere aldri på kino, konserter osv? Er dere for trøtte? Hele kveldslivet foregår jo mens dere sover 😁 Er bare nysgjerrig. Hilsen nattugle 🌙 Anonymkode: d6272...123
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #69 Skrevet 19. februar 2023 Jeg har alltid fungert best på dagen om jeg får 10 timer sammenhengende søvn. Så om jeg skal opp 7 så må jeg legge meg 21 for å føle meg uthvilt. Anonymkode: a63db...cd6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #70 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere som legger dere kl 21, er dere aldri på kino, konserter osv? Er dere for trøtte? Hele kveldslivet foregår jo mens dere sover 😁 Er bare nysgjerrig. Hilsen nattugle 🌙 Anonymkode: d6272...123 Jeg gjør unntak, men det er vanligvis i helgene Ellers trives jeg best hjemme på sofaen, haha, er litt ferdig med utelivet. Anonymkode: f1c0c...ee1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #71 Skrevet 19. februar 2023 Han kommer med trusler om å slå opp hvis du ikke dropper vennene dine, og hvis du ikke driter i søvnbehovene dine? Søvn er grunnleggende behov sammen med mat og drikke. Seriøst? Anonymkode: e47f1...d78 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #72 Skrevet 19. februar 2023 Så mye rart en kan være uenig i i et forhold. 😅 Du legger deg når du vil, ferdig med det. Jeg legger meg gjerne før 22 også jeg. Men står opp rundt 05.30. Anonymkode: e55b6...f66
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #73 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 11.33): Er det noe du skal rekke kl 7? Eller kan du rekke å stå opp kl 8 og legge deg kl 24? Siden dere ikke får tid sammen om du legger deg kl 22-23, så antar jeg at samboeren din kommer hjem kl 21, UFRIVILLIG. Dvs at han er sent ferdig på jobb og dermed ikke kan tilbringe tid med deg tidligere på dagen/kvelden. Anonymkode: e47f1...d78 For noen så er det faktisk relevant når man legger seg. Jeg er også sånn at rundt 22-23 er jeg ferdig uansett. Om jg legger meg senere klarer jeg ikke å sove tilsvarende lengre på morgenen. Akkurat som at kroppen har en rytme. Anonymkode: fa1dd...e08 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #74 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere som legger dere kl 21, er dere aldri på kino, konserter osv? Er dere for trøtte? Hele kveldslivet foregår jo mens dere sover 😁 Er bare nysgjerrig. Hilsen nattugle 🌙 Anonymkode: d6272...123 En sjelden gang, men da er jo de påfølgende dagene ofte ødelagt 🤪 (ikke så opptatt av kveldslivet- bare slitsomt å være ute sent og mye mas🤪) Anonymkode: fa1dd...e08
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #75 Skrevet 19. februar 2023 Jeg skjønner mannen din. Jeg er sammen med en som begynner leggerutinene rett over kl 21. Jeg kommer hjem fra jobb kl 17. Da er det handling og matlaging. Setter meg vanligvis "ned for kvelden" rundt 18.30. Kjipt å kun ha 2-3 timer i lag. Og dette er de få dagene ingen av oss skal noe. Jeg elsker å sitte oppe på kveldene, se serier osv. Føler meg ofte "avvist" når han allerede i 21-tiden begynner gå mot badet. Det er da jeg lever. Spesielt i helgene, drit kjipt! I tillegg blir han sur når jeg vekker han når jeg legger meg et par timer senere. Det verste er at han står opp 08.30 hverdager og 10-11 i helgene. Jeg står opp 07.30 for å rekke jobb og må igjen liste meg rundt fordi han ligger og drar seg. I helgene er det ekstra irriterende å "ikke vekke den stakkars mannen som bare har sovt 11 timer". Joda, søvn er viktig, men det går utover mye når halve døgnet tilbringes i senga. Anonymkode: 15c74...31e 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #76 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner mannen din. Jeg er sammen med en som begynner leggerutinene rett over kl 21. Jeg kommer hjem fra jobb kl 17. Da er det handling og matlaging. Setter meg vanligvis "ned for kvelden" rundt 18.30. Kjipt å kun ha 2-3 timer i lag. Og dette er de få dagene ingen av oss skal noe. Jeg elsker å sitte oppe på kveldene, se serier osv. Føler meg ofte "avvist" når han allerede i 21-tiden begynner gå mot badet. Det er da jeg lever. Spesielt i helgene, drit kjipt! I tillegg blir han sur når jeg vekker han når jeg legger meg et par timer senere. Det verste er at han står opp 08.30 hverdager og 10-11 i helgene. Jeg står opp 07.30 for å rekke jobb og må igjen liste meg rundt fordi han ligger og drar seg. I helgene er det ekstra irriterende å "ikke vekke den stakkars mannen som bare har sovt 11 timer". Joda, søvn er viktig, men det går utover mye når halve døgnet tilbringes i senga. Anonymkode: 15c74...31e Du kan jo snu på det, det er nok like slitsom for partneren din. Så dette er jo ikke en riktig/feil situasjon som man kan bli sure på og klandre hverandre for- man bare er ulike. (ikke noe særlig å skulle tilbringe tid med en som ikke fungerer på kveldene uansett?) Anonymkode: fa1dd...e08 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #77 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg skjønner mannen din. Jeg er sammen med en som begynner leggerutinene rett over kl 21. Jeg kommer hjem fra jobb kl 17. Da er det handling og matlaging. Setter meg vanligvis "ned for kvelden" rundt 18.30. Kjipt å kun ha 2-3 timer i lag. Og dette er de få dagene ingen av oss skal noe. Jeg elsker å sitte oppe på kveldene, se serier osv. Føler meg ofte "avvist" når han allerede i 21-tiden begynner gå mot badet. Det er da jeg lever. Spesielt i helgene, drit kjipt! I tillegg blir han sur når jeg vekker han når jeg legger meg et par timer senere. Det verste er at han står opp 08.30 hverdager og 10-11 i helgene. Jeg står opp 07.30 for å rekke jobb og må igjen liste meg rundt fordi han ligger og drar seg. I helgene er det ekstra irriterende å "ikke vekke den stakkars mannen som bare har sovt 11 timer". Joda, søvn er viktig, men det går utover mye når halve døgnet tilbringes i senga. Anonymkode: 15c74...31e Det er jo bare trist om du tar søvnbehovet til mannen din personlig. Ingen kan noe for hva slags søvnbehov de har. Dette er hvorfor man skal ta seg god tid til å bli kjent før ting blir seriøst. Ganske håpløst å begynne å klage på sånt fordi en begynner å kjede seg på kveldstid. Er han like bitter på at du legger deg sent? Anonymkode: c5632...fc0 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #78 Skrevet 19. februar 2023 For meg er det helt normalt å legge seg tidlig. Kl 22 er sent for meg! Jeg har lagt meg kl 21 i årevis. Noen ganger legger jeg meg en halv time senere kanskje, men stort sett i seng før ti over ni. Søvnen min er blitt helt rotet til og jeg våkner midt på natten ofte, så skal jeg få nok søvn eller noen timer i det minste, må jeg legge meg tidlig. Liker å legge meg tidlig, i motsetning til før, da jeg var nattugle. Ting endret seg mht søvn da jeg kom i overgangsalderen. Er 50 nå. Anonymkode: e1a27...371 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #79 Skrevet 19. februar 2023 Etter at jeg kutta ut tv legger jeg meg tidligere og tidligere, og står opp tidligere. Å ha god tid om morgenen er supert, og det er stille og rolig både hjemme/naboer og på jobb. Anonymkode: 611a4...b4a 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #80 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg skjønner mannen din. Jeg er sammen med en som begynner leggerutinene rett over kl 21. Jeg kommer hjem fra jobb kl 17. Da er det handling og matlaging. Setter meg vanligvis "ned for kvelden" rundt 18.30. Kjipt å kun ha 2-3 timer i lag. Og dette er de få dagene ingen av oss skal noe. Jeg elsker å sitte oppe på kveldene, se serier osv. Føler meg ofte "avvist" når han allerede i 21-tiden begynner gå mot badet. Det er da jeg lever. Spesielt i helgene, drit kjipt! I tillegg blir han sur når jeg vekker han når jeg legger meg et par timer senere. Det verste er at han står opp 08.30 hverdager og 10-11 i helgene. Jeg står opp 07.30 for å rekke jobb og må igjen liste meg rundt fordi han ligger og drar seg. I helgene er det ekstra irriterende å "ikke vekke den stakkars mannen som bare har sovt 11 timer". Joda, søvn er viktig, men det går utover mye når halve døgnet tilbringes i senga. Anonymkode: 15c74...31e Da har dere jo veldig lite tid sammen, så skjønner det er vanskelig. Problemet her er jo at vi har fra kl 17 til 22-23 hver dag, i tillegg til hele dagene i helgene, så vi har jo en del tid. Tror problemet ligger i at han føler vi ikke bruker tiden godt nok Anonymkode: f1c0c...ee1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå