Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja.. søvnhygiene er helt essensielt uansett hvor alvorlige søvnproblemer man har. En del av det er også å ha nok søvntrykk når man legger seg, men det er vanskelig å få høyt nok søvntrykk hvis man ser på TV eller telefon i stedet for å f.eks lese på kvelden. 

Hvis han ikke allerede har tatt dette kurset, bør han virkelig ta det: https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/

Jeg har selv hatt alvorlig insomni, så jeg vet mye om dette. 

Anonymkode: fe542...1d5

Her har vi løsningen… hun sier til han « anonym på kg sier at du må slutte og se på tv og heller lese. Anonym på kg vet mye om dette» . 
folk er forskjellige, og vet forskjellig om dette. Jeg har i perioder søvnproblemer selv, og det som funker er og se på tv ( gjerne noe reality bla bla) til jeg sovner. Det er uansett ikke svar på ts sitt problem, vil hun at han skal ligge ved siden av henne og lese fra klokka 22? Må man legge seg klokka 22? 

Anonymkode: c660b...63d

• Liker 1
Gjest Abendstern
Skrevet

Han må respektere deg og ditt behov for søvn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Her har vi løsningen… hun sier til han « anonym på kg sier at du må slutte og se på tv og heller lese. Anonym på kg vet mye om dette» . 
folk er forskjellige, og vet forskjellig om dette. Jeg har i perioder søvnproblemer selv, og det som funker er og se på tv ( gjerne noe reality bla bla) til jeg sovner. Det er uansett ikke svar på ts sitt problem, vil hun at han skal ligge ved siden av henne og lese fra klokka 22? Må man legge seg klokka 22? 

Ja, han har forsøkt alt dette uten hell. Noen kvelder hjelper det faktisk for ham å se på meningsløs tv for å bli trøtt

Anonymkode: f1c0c...ee1

• Liker 2
Skrevet
Abendstern skrev (38 minutter siden):

Han må respektere deg og ditt behov for søvn. 

Han respekterer det, men synes det tar tid av forholdet som vi kunne tilbrakt sammen. Vi har mange timer å bruke av på ettermiddagen, så tror heller jeg vil prøve å snakke med ham om hvordan vi kan utnytte de timene bedre, og se om det blir lettere for ham at jeg legger meg når jeg vil da.

Skrevet

Jeg er en person som har hatt krevende søvnproblemer siden jeg var 10 år gammel, det startet selvfølgelig med at "alle andre la seg ikke før 11" og med foreldre som ikke satte tydelige regler for leggetid ble det starten på destruktiv søvnmønster. Sov ikke mer enn 3-5 timer om natten med mindre det var helg gjennom årene. Prøvde flere ganger i månedene å snu søvnmønsteret, ved å legge med tidligere. Men det samme skjedde alltid: jeg sovnet ikke. Og de gangene jeg la meg tidligere, så sovnet jeg senere enn om jeg bare hadde lagt meg til vanlig "alt-forsent-tid". Jeg var kronisk trøtt. Leste haugevis av tips til å legge seg. Var det tankene som holdt meg oppe?, Militær-sov-på-kort-tid-trikset, legg deg en halvtime før hver dag, døgne og legg deg neste dag, slapp av og stress ned. Til absolutt ingen nytte.

Det som hjalp på meg var faktisk å legge seg kun 15 minutter før hver annen eller hver tredje dag til en nådde ønsket tidspunkt, se på mobilen rett før jeg skulle sovne(her vil folk tenke at det er det dummeste en kan gjøre: nei, for det fikk meg til å koble av og slappe av. Sengen ble ikke like "strengt" og derfor kunne jeg sovne enklere). Lære å anerkjenne at tider en ikke anså før som sent var sent - altså en kognitiv innstilling som krevde tid for å plante seg. Samt våkne tidlig, og IKKE sove på dagtid. Det var en prosess som tok lang tid, men tilslutt ble det bedringer :) 

Det var ikke før jeg var i begynnelsen av 30 årene at jeg fikk et mer ønsket søvnmønster. Selv med haugevis av forsøk gjennom årene, ble det ikke bedret før denne tiden. Nå kan jeg legge meg mellom 22-23, noe som ikke var en mulighet tidligere. Så om det er andre med krevende søvnproblemer, det kan løse seg. Ikke gi opp! :) 

Anonymkode: 1edbc...f89

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er en person som har hatt krevende søvnproblemer siden jeg var 10 år gammel, det startet selvfølgelig med at "alle andre la seg ikke før 11" og med foreldre som ikke satte tydelige regler for leggetid ble det starten på destruktiv søvnmønster. Sov ikke mer enn 3-5 timer om natten med mindre det var helg gjennom årene. Prøvde flere ganger i månedene å snu søvnmønsteret, ved å legge med tidligere. Men det samme skjedde alltid: jeg sovnet ikke. Og de gangene jeg la meg tidligere, så sovnet jeg senere enn om jeg bare hadde lagt meg til vanlig "alt-forsent-tid". Jeg var kronisk trøtt. Leste haugevis av tips til å legge seg. Var det tankene som holdt meg oppe?, Militær-sov-på-kort-tid-trikset, legg deg en halvtime før hver dag, døgne og legg deg neste dag, slapp av og stress ned. Til absolutt ingen nytte.

Det som hjalp på meg var faktisk å legge seg kun 15 minutter før hver annen eller hver tredje dag til en nådde ønsket tidspunkt, se på mobilen rett før jeg skulle sovne(her vil folk tenke at det er det dummeste en kan gjøre: nei, for det fikk meg til å koble av og slappe av. Sengen ble ikke like "strengt" og derfor kunne jeg sovne enklere). Lære å anerkjenne at tider en ikke anså før som sent var sent - altså en kognitiv innstilling som krevde tid for å plante seg. Samt våkne tidlig, og IKKE sove på dagtid. Det var en prosess som tok lang tid, men tilslutt ble det bedringer :) 

Det var ikke før jeg var i begynnelsen av 30 årene at jeg fikk et mer ønsket søvnmønster. Selv med haugevis av forsøk gjennom årene, ble det ikke bedret før denne tiden. Nå kan jeg legge meg mellom 22-23, noe som ikke var en mulighet tidligere. Så om det er andre med krevende søvnproblemer, det kan løse seg. Ikke gi opp! :) 

Anonymkode: 1edbc...f89

Så kult å høre at det kan ordne seg! Han sliter med det samme; når han først får sovne tidlig våkner han midt på natta.

Skrevet

Legger meg 21.30-22.00 stort sett :)

Merkelig ting å bli irritert over. Gjør dere så mye etter den tid uansett? 

Skrevet
caroliine skrev (Akkurat nå):

Legger meg 21.30-22.00 stort sett :)

Merkelig ting å bli irritert over. Gjør dere så mye etter den tid uansett? 

Det er akkurat det vi ikke gjør, så synes det blir dumt å bli sur for. Samtidig forstår jeg at det er vanskelig for ham å sitte våken så lenge alene

Skrevet

Jeg er 19 og kan legge meg i 19/20 tida i helgene, og spesielt da i ukedagene når jeg må opp 06.00.😅 Nå trenger jeg mye søvn som person, men fortsatt går det helt fint. Enkelte dager kan det bli senere selvfølgelig, men jeg er som oftest alene, så det blir liksom ikke så mye bedre å gjøre i lengden...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er bare tull. Søvnproblemene hans er noe han virkelig jobber med, men det er ikke så enkelt for alle. Det er ulike alvorlighetsgrader av søvnproblemer, og hans er alvorlige. 

Her kan du se hvordan alvorlige søvnproblemer behandles. Man får ikke behandling på sykehus uten at søvnproblemene er alvorlige.

Legg merke til at INGEN av disse behandlingene innebærer å sitte våken til langt på natt, sove til langt på dag og/eller spille mobilspill/konsollspill på senga. Tvert om.

https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnproblemer-hvordan-skal-de-behandles

Anonymkode: a1b90...09b

Skrevet

Legger meg mellom 21.30 og 22.00 når jeg har dagvakt, men så står jeg opp klokken 5 da..

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Her kan du se hvordan alvorlige søvnproblemer behandles. Man får ikke behandling på sykehus uten at søvnproblemene er alvorlige.

Legg merke til at INGEN av disse behandlingene innebærer å sitte våken til langt på natt, sove til langt på dag og/eller spille mobilspill/konsollspill på senga. Tvert om.

https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnproblemer-hvordan-skal-de-behandles

Han har gått gjennom program på sykehuset, men det hjalp ikke. Dette er noe han har slitt med siden han var barn, og er sannsynligvis noe han kommer til å ha problemer med av-og-på resten av livet

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han har gått gjennom program på sykehuset, men det hjalp ikke. Dette er noe han har slitt med siden han var barn, og er sannsynligvis noe han kommer til å ha problemer med av-og-på resten av livet

Da burde han jo i hvert fall kutte ut ting som forsterker det. Og som et minimum ha forståelse for hvor viktig søvn er og drite i å prøve å nekte deg den søvnen DU trenger. Det er det som avslører så utrolig godt at det er bare tull at han virkelig jobber med det. Folk som forstår søvnutfordringer tar andres søvnbehov på alvor, det samboeren din gjør er jo å forsøke å gi DEG søvnproblemer.

Skrevet

Hvis han har søvnproblemer, og vil at du skal ta hensyn til det, så må han også ta hensyn til at du må ha x antall timer søvn for å være fungerende og i godt humør neste dag. Å kreve at du skal fungere med mindre timer søvn, er å kreve at han skal legge seg kl 22.30 og sovne.

Ta opp problemet på dagtid.

Anonymkode: e47f1...d78

Skrevet

Vi har alle våre behov for søvn. Har ikke tro på at det lar seg endre, foruten om en sover middag og en annen ikke, (skjønner ikke greia med middagslur)

Men, ulike søvnmønster kan være utfordrende. Vi har det, hun legger seg kl 22, og jeg kl 24, står opp omtrent samtidig, men hun har behov for mer søvn enn meg. Da blir det gjerne ikke så intimt og fint som når man legger seg samtidig. Men det er kroppens biologi, og ikke så lett å gjøre noe med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Sover han til langt på dag? Det er forskjell på og få sove kl 22 og å sove til langt på dag. 

• Liker 1
Skrevet

Noe av det beste jeg vet med å ha blitt voksen, er at jeg kan legge meg akkurat når jeg vil. Noen ganger er det 21.30 og noen ganger er det 02.00. 

• Liker 1
Skrevet

Det som løser det er at han respekterer leggetiden din. Det å kreve at noen skal være oppe lenger når de trenger søvn er veldig feil. Det kan gå ut over helsa til noen om man ikke lar dem sove når de trenger det. Jeg er et nattdyr og har en døgnrytme som gjør at det har vært vanskelig å holde kontakten med folk. Når jeg er klar for å være sosial så er de iferd med å roe ned for dagen. Skal jeg liksom da kreve at de skal være oppe? Dette er både barnslig og hensynsløst av han syns jeg.

Anonymkode: 62a16...89c

Skrevet

Man må respektere partnerens søvnbehov. Og spisevaner. Og hygienerutiner. Dette er så individuelt, og enhver behandler seg selv med omsorg - dette er ikke opp til andre å debattere. Med mindre noe er galt. Det er respektløst å shame noen for å ta vare på seg selv. 

Anonymkode: c5632...fc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis han har søvnproblemer, og vil at du skal ta hensyn til det, så må han også ta hensyn til at du må ha x antall timer søvn for å være fungerende og i godt humør neste dag. Å kreve at du skal fungere med mindre timer søvn, er å kreve at han skal legge seg kl 22.30 og sovne.

Ta opp problemet på dagtid.

Anonymkode: e47f1...d78

Friluftsmann70 skrev (2 timer siden):

Vi har alle våre behov for søvn. Har ikke tro på at det lar seg endre, foruten om en sover middag og en annen ikke, (skjønner ikke greia med middagslur)

Men, ulike søvnmønster kan være utfordrende. Vi har det, hun legger seg kl 22, og jeg kl 24, står opp omtrent samtidig, men hun har behov for mer søvn enn meg. Da blir det gjerne ikke så intimt og fint som når man legger seg samtidig. Men det er kroppens biologi, og ikke så lett å gjøre noe med.

Føler bare på at jeg burde klare å være våken lenger, eller eventuelt gjøre mer med ham i de timene vi har sammen. Han har sagt at han "våkner" om kvelden, og hvis jeg ikke klarer å være våken da er det ikke noe vits å være sammen. Det er vondt, for det eneste jeg gjør når jeg ikke studerer er å være med ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...