Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det best når jeg har en god døgnrytme, og den opprettholder jeg ved å legge meg 22/23 og stå opp kl 7 på ukedagene. Dette synes samboeren min er alt for tidlig for en person i midten av 20-årene, og han blir ofte irritert når jeg legger meg da, og sier at det gjør at vi får for lite tid sammen (selv om jeg er student og ikke har noen fritidsaktiviteter, og for det meste er hjemme). Han sliter med søvn og sitter derfor oppe ganske lenge, men vi har flere ganger blitt enige om at hans søvnproblemer ikke skal gå utover meg. Dette er noe vi har jobbet med lenge, men det virker ikke som at vi kommer noen vei. Hva kan vi gjøre for å løse dette?

Anonymkode: f1c0c...ee1

• Hjerte 2
Skrevet

Helt vanlig for mange å legge seg kl 22-23. Samfunnet er lagt opp til at en majoritet av oss skal opp tidlig for å komme oss på jobb/skole. Så sånn er det bare.

Mennesker har forskjellige behov for søvn, noen merker godt på kroppen at man har sovet for lite om man ikke får minimum 7 timer, og andre klarer seg fint på 4 timers søvn.

Sånn som du skriver det, og at han har søvnproblemer, så tenker jeg at kanskje det å finne på noe kan være gjort på dagtid? Slik at det ikke går utover søvn for noen av dere?

Sånn generelt er jo alle forhold basert på å gi og ta, så en dag må kanskje du legge deg litt senere for å se en film med han, og han må kanskje stå opp tidligere for å rekke en lunsj ute med deg. 

Anonymkode: 6b91a...13a

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

9 timer søvn er alt for lenge for meg. Jeg klarer meg fint på 6 timer. Blir ofte ikke mere enn 4🙈...det er selvfølgelig ikke så bra. Jeg legger meg rundt 2400-0100 og står opp 06. Søvnbehovet er jo veldig forskjellig og du må jo lytte til din kropp.

Anonymkode: b9254...17d

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg legger meg gjerne klokken 21😅 Skal sies at jeg har småbarn og har både nattevåk og må opp klokken 5 da. Men du legger deg selvsagt når du vil. Om han ikke allerede gjør det, bør han vel kanskje ta tak i søvnproblemene istedenfor? Å legge seg særlig senere enn 22-23 på en hverdag hvis man skal tidlig opp på jobb er ikke for de fleste! 

Anonymkode: 8728f...cc5

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde blitt gretten om mannen min klagde på at jeg la meg mellom 22 og 23. Men jeg hadde også blitt gretten om han på grunn av søvnproblemer satt opp til langt på natt. Det har ALDRI hjulpet noen med søvnproblemer, det aller viktigste rådet til folk med søvnproblemer er å legge seg og stå opp til samme tid, og å stå opp tidlig nok til å komme seg ut i dagslys. "Søvnproblemer" er bare en patetisk unnskyld for umodne menn som vil sitte oppe til langt på natt, har man ekte søvnproblemer prøver man å gjøre noe med det.

Anonymkode: a1b90...09b

• Liker 12
Skrevet

Føler ikke at det er vanlig, men jeg pleier også å legge meg klokka ti, blir bare sur om jeg sover for lenge, og føler uansett at timene tidlig på dagen er verdt mye mer enn de på kvelden (på morgenen gjør jeg husarbeid, går ut med hunden, leser ++, mens på kvelden ligger jeg på sofaen og ser på tv)

• Liker 1
Skrevet

Er det noe du skal rekke kl 7? Eller kan du rekke å stå opp kl 8 og legge deg kl 24? Siden dere ikke får tid sammen om du legger deg kl 22-23, så antar jeg at samboeren din kommer hjem kl 21, UFRIVILLIG. Dvs at han er sent ferdig på jobb og dermed ikke kan tilbringe tid med deg tidligere på dagen/kvelden.

Anonymkode: e47f1...d78

Skrevet

Jeg er 35 og legger med ikke senere enn 21.00 🤣🫣 Må ha nesten 10 timer med søvn for å fungere i hverdagen 😆 Sånn har jeg vært siden jeg var lita. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt innafor.
Om du faktisk er i seng kl 22 har du vel neppe sovnet før det nærmer seg 23? Isåfall får du 8 timer søvn til 07.
Om du legger deg 23 og sovner nærmere 00 får du 7 t.
Anbefalt søvnmengde for en voksen er 7 - 8 timer, men det er basert på forskning gjort på menn. Nyere forskning tyder på at kvinner trenger også mer søvn enn menn - alt fra 20 min til 1 time. 

Det er kjipt at han sliter med søvnen, men det skal ikke behøve å gå ut over deg. Dere får det ikke bedre som par om du OGSÅ sover for lite. 

Hva gjør dere begge på dagtid, du nevner at du studerer? Er han på jobb? Å prioritere en time eller to sammen før leggetid er hyggelig, men du skal slippe å sitte oppe til langt på natt bare fordi han gjør det. 

Anonymkode: a1e2a...d68

• Liker 2
Skrevet

Jeg legger meg 22 - 23. Samboer trenger lite søvn, så han legger seg ved midnatt hverdager og mellom 1 og 2 i helger. Aldri vært noe problem. Voksne barn, så vi styrer selv.

Anonymkode: 458b6...345

Skrevet

Så mye rare regler. Jeg legger meg mellom 20- 03. Nei, det er ikke uvanlig og legge seg klokken 22, men avhengig av når en er hjemme fra jobb blir jo kvelden veldig kort. Hvis dere jobber til ulike tider og har ulikt behov for søvn blir det jo vanskelig og legge seg likt. 

Anonymkode: c660b...63d

• Nyttig 1
Skrevet

Kvinner har større behov for søvn enn menn rent biologisk også. Vi har samme problem her. Jeg vil være i søvn før 23:00 mens han ikke sovner før 01:00. Jeg våkner alltid av at han skal legge seg og han ligger gjerne å leser eller spiller håndholdt en stund også. Jeg har en krevende jobb mentalt og begynner en time eller to tidligere. Får vi barn blir det ekstra spennende… 

Anonymkode: d4f96...ba4

• Hjerte 1
Skrevet

Det er helt vanlig legge seg kl 22 om man er trøtt da, eller har behov for den mengden søvn. 
Jeg står opp kl 06.15, og jeg er helt ødelagt om klokka nærmer seg kl 23 før jeg legger meg. 

Eksen lærte seg det ganske raskt, for jeg var ikke veldig sprudlende og glad dagen etter om jeg sov for lite :fnise:

Skrevet

Det er vel helt vanlig hvis det passer til når man skal stå opp.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg våkner alltid av at han skal legge seg og han ligger gjerne å leser eller spiller håndholdt en stund også. 

Anonymkode: d4f96...ba4

What? 

Av og til blir jeg ekte sjokkert av ting jeg leser her inne.

I hvilken verden er det ok å forstyrre den som sover med aktiviteter på sengekanten? 

Her man en partner som legger seg før man selv gjør, må man gi opp lesing, serier og lignende på sengekanten. Det er liksom prisen  for å bo sammen med noen og dele soverom. Alt annet er i grunnen respektløst.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Annonse
Skrevet

Høres rart ut for min del, også.

Jeg står også opp 07:00, men legger meg ikke i senga før midnatt på hverdagene.

I helgene sitter vi oppe til minst 02:00-03:00. Trenger jo ikke stå opp så tidlig.

Anonymkode: 937d6...a97

• Nyttig 1
Gjest Warrior
Skrevet (endret)

For noen er det vanlig og for noen ikke vanlig, fordi folk er så forskjellig og varierer hvor mye søvn folk trenger. Jeg for eksempel synes 9 timers søvn er for mye for meg. Jeg legger meg aldri til å sove før 1:30 - 2:00 om natta (selv om jeg blir litt trøtt etter kl 00:00😅), og da sovner jeg alltid med en gang og sover godt de timene jeg trenger hver natt. Dette er vanlig for meg. 

At du legger deg 22 det er vanlig for deg, og kun du selv som bestemmer når du skal legge deg. Ingen andre. 

Når folk er oppe klokka 06-07 om morgenen så er det jo naturlig å bli trøtt tidligere og legge seg tidligere. 

Endret av Warrior
Skrevet

Jeg står opp klokken 6, og prøver å legge meg ca 22:00. Har små barn og lang vei til jobb og da vil jeg gjøre den "transportetappen" med vekking, frokost, kjøring osv best mulig, for meg betyr det å ha sovet lenge nok.

Mannens døgnrytme er svært ulik min, blant annet grunnet jobb. Likevel har det aldri vært klaging på det, vi kan vel begge ha kjent at det ble lite tid sammen i perioder og da må man jo prøve å tilpasse i den ene eller andre retningen og gi og ta litt som partnere. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt vanlig for mange å legge seg kl 22-23. Samfunnet er lagt opp til at en majoritet av oss skal opp tidlig for å komme oss på jobb/skole. Så sånn er det bare.

Mennesker har forskjellige behov for søvn, noen merker godt på kroppen at man har sovet for lite om man ikke får minimum 7 timer, og andre klarer seg fint på 4 timers søvn.

Sånn som du skriver det, og at han har søvnproblemer, så tenker jeg at kanskje det å finne på noe kan være gjort på dagtid? Slik at det ikke går utover søvn for noen av dere?

Sånn generelt er jo alle forhold basert på å gi og ta, så en dag må kanskje du legge deg litt senere for å se en film med han, og han må kanskje stå opp tidligere for å rekke en lunsj ute med deg. 

Anonymkode: 6b91a...13a

Veldig sant det du skriver! Jeg bruker å strekke den ekstra langt i helgene, sånn til 2-3 tiden om natten og så sove lenge. Sånn sett har vi det bra, men er kjedelig når jeg må legge meg med dårlig samvittighet

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde blitt gretten om mannen min klagde på at jeg la meg mellom 22 og 23. Men jeg hadde også blitt gretten om han på grunn av søvnproblemer satt opp til langt på natt. Det har ALDRI hjulpet noen med søvnproblemer, det aller viktigste rådet til folk med søvnproblemer er å legge seg og stå opp til samme tid, og å stå opp tidlig nok til å komme seg ut i dagslys. "Søvnproblemer" er bare en patetisk unnskyld for umodne menn som vil sitte oppe til langt på natt, har man ekte søvnproblemer prøver man å gjøre noe med det.

Anonymkode: a1b90...09b

Det er bare tull. Søvnproblemene hans er noe han virkelig jobber med, men det er ikke så enkelt for alle. Det er ulike alvorlighetsgrader av søvnproblemer, og hans er alvorlige. 

• Liker 2
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...