AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #1 Skrevet 17. februar 2023 Hei! Er nylig begynt med eksfoliering, AHA-syre, og er i midten av 30-årene. Begynte første gang for 3 dager siden. Påførte om kvelden 2 dager på rad, og pause i går kveld, da jeg merker økt rødhet og flere små litt «merkelige» kviser i form av små ujevnheter i huden. Også lett svie. Har forstått det slik at jeg kanskje ikke burde brukt det to kvelder på rad i starten? Har vært nøye med rens, og har også påført godt med fuktighet både etter eksfoliering, og etter rens påfølgende morgen. Er dette tegn på at jeg bør slutte, eller er det et tegn på at det virker? Hvordan bør jeg gjøre dette fremover, mtp hyppighet? Annenhver dag, en dag i uken? Tips mottas med stor takk!☺️ Anonymkode: 81c5a...6b2
Roci Skrevet 17. februar 2023 #2 Skrevet 17. februar 2023 Hvilket produkt er det du bruker? I likhet med alle produkter med aktive ingredienser, må man tilvenne huden gradvis, da aktive ingredienser potensielt kan være irriterende. Jeg vet at mange anbefaler å eksfoliere flere ganger i uka, noen til og med daglig, men på den andre siden er overeksfoliering blitt en veldig vanlig hudplage, som kan forårsake flere hudproblemer. Det som skjer når man overeksfolierer, er at man bryter ned hudens egen beskyttende barriere, slik at den blir mer utsatt for ytre påkjenninger og inflammasjon (betennelse), som bl.a. rosacea. Det er derfor all grunn til å være varsom når man tar i bruk eksfolierende syrer. Det første du bør gjøre nå, er å ikke bruke produktet til rødheten og kvisene er borte. Ta en pause fra evt. andre aktive ingredienser også, og tilfør ekstra fukt til huden har normalisert seg. Da kan du starte med eksfoliering èn gang i uka i noen uker, og øke gradvis. Det er sjelden nødvendig å eksfoliere mer enn maks to ganger i uka, med mindre du har svært fet og/eller uren hud. Dersom du likevel ønsker daglig eksfoliering, bør du velge en eksfolierende toner med lav konsentrasjon av syrer eller et produkt med PHA, som er mye mer skånsom enn AHA. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #3 Skrevet 17. februar 2023 Bruker denne, ok pris og gode anmeldelser.🧐 Tusen takk for tips! Jeg var nok litt for ivrig i starten. Kjører på med daglig rens og mye fukt til det har gått seg til. Det er ok å bruke fundation imens? (Solfaktor 30) Anonymkode: 81c5a...6b2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #4 Skrevet 17. februar 2023 Kan legge til at jeg har relativt normal hud. Enkelte hormonelle kviseutbrudd en og annen gang, men ikke av særlig betydning. Noen pigmentflekker, pittelitt porer, av og til noen litt rødere områder/ujevn fargetone. Men ikke konstant, og ikke til direkte sjenanse. Men foretrekker jo å bruke lett fundation til daglig. Anonymkode: 81c5a...6b2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #5 Skrevet 17. februar 2023 Og slik ser det ut nå etter eksfoliering Anonymkode: 81c5a...6b2
Roci Skrevet 17. februar 2023 #6 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Bruker denne, ok pris og gode anmeldelser.🧐 Tusen takk for tips! Jeg var nok litt for ivrig i starten. Kjører på med daglig rens og mye fukt til det har gått seg til. Det er ok å bruke fundation imens? (Solfaktor 30) Anonymkode: 81c5a...6b2 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kan legge til at jeg har relativt normal hud. Enkelte hormonelle kviseutbrudd en og annen gang, men ikke av særlig betydning. Noen pigmentflekker, pittelitt porer, av og til noen litt rødere områder/ujevn fargetone. Men ikke konstant, og ikke til direkte sjenanse. Men foretrekker jo å bruke lett fundation til daglig. Anonymkode: 81c5a...6b2 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og slik ser det ut nå etter eksfoliering Anonymkode: 81c5a...6b2 Den glykolsyretoneren er veldig bra, jeg har brukt den selv Det er ingen ting i veien for å bruke foundation, men dersom du bruker f.eks. c-vitamin, niacinamide eller retinoider, som også er såkalte aktive virkestoffer, så anbefaler jeg som sagt at du tar en pause fra disse også. Ut fra bildet ser det ut som om det kanskje være en allergisk reaksjon, men det er vanskelig å si sikkert. Dersom du opplever samme reaksjon når du begynner å bruke produktet igjen, kan det rett og slett hende at du ikke tåler glykolsyre. Det finnes imidlertid andre syrer som er både effektive og skånsomme, som du kan bruke dersom dette skulle vise seg å være tilfelle. I mellomtiden kan du evt også forsøke en fuktighetskrem med beroligende ingredienser for å hjelpe huden å leges raskere, f.eks. Bioderma Sensibio Forte, som er beregnet på å dempe irritasjon fra bl.a. eksfoliering. Vil tro du får tak i den på ditt nærmeste apotek.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #7 Skrevet 17. februar 2023 Roci skrev (13 minutter siden): Den glykolsyretoneren er veldig bra, jeg har brukt den selv Det er ingen ting i veien for å bruke foundation, men dersom du bruker f.eks. c-vitamin, niacinamide eller retinoider, som også er såkalte aktive virkestoffer, så anbefaler jeg som sagt at du tar en pause fra disse også. Ut fra bildet ser det ut som om det kanskje være en allergisk reaksjon, men det er vanskelig å si sikkert. Dersom du opplever samme reaksjon når du begynner å bruke produktet igjen, kan det rett og slett hende at du ikke tåler glykolsyre. Det finnes imidlertid andre syrer som er både effektive og skånsomme, som du kan bruke dersom dette skulle vise seg å være tilfelle. I mellomtiden kan du evt også forsøke en fuktighetskrem med beroligende ingredienser for å hjelpe huden å leges raskere, f.eks. Bioderma Sensibio Forte, som er beregnet på å dempe irritasjon fra bl.a. eksfoliering. Vil tro du får tak i den på ditt nærmeste apotek. Dersom det skulle vise seg at jeg ikke tåler glykosesyre, bør jeg da finne andre AHA-syrer, eller bør jeg gå over til BHA, eller noe annet? Tror ikke jeg bruker noe annet med aktive ingredienser. Bruker Sensai cellular performance moist og en anti age dagkrem fra L’Oréal 🧐 Anonymkode: 81c5a...6b2
Roci Skrevet 17. februar 2023 #8 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dersom det skulle vise seg at jeg ikke tåler glykosesyre, bør jeg da finne andre AHA-syrer, eller bør jeg gå over til BHA, eller noe annet? Tror ikke jeg bruker noe annet med aktive ingredienser. Bruker Sensai cellular performance moist og en anti age dagkrem fra L’Oréal 🧐 Anonymkode: 81c5a...6b2 Du kan prøve melkesyre (lactic acid), mandelsyre (mandelic acid) eller PHA Kremen fra Sensai inneholder litt niacinamide, men ikke så store mengder at jeg tror det har betydning. Niacinamide har mange fordeler, men kan også bli litt mye dersom huden er sensitivert. Dersom du bruker en av Revitalift-kremene, inneholder disse retinoider, men i så lav styrkegrad og mengde at det heller ikke har noen betydning. 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #9 Skrevet 17. februar 2023 Roci skrev (21 minutter siden): Du kan prøve melkesyre (lactic acid), mandelsyre (mandelic acid) eller PHA Kremen fra Sensai inneholder litt niacinamide, men ikke så store mengder at jeg tror det har betydning. Niacinamide har mange fordeler, men kan også bli litt mye dersom huden er sensitivert. Dersom du bruker en av Revitalift-kremene, inneholder disse retinoider, men i så lav styrkegrad og mengde at det heller ikke har noen betydning. Du er altså helt gull!😘 TUSEN takk for all hjelp og gode råd!!❤️ Anonymkode: 81c5a...6b2 1
Roci Skrevet 17. februar 2023 #10 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du er altså helt gull!😘 TUSEN takk for all hjelp og gode råd!!❤️ Anonymkode: 81c5a...6b2 Tusen takk, bare hyggelig🥰
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #11 Skrevet 17. februar 2023 Peeling/eksfoliering burde du ikke bruke mer enn 1 til 2 ganger i måneden. Bruker du det for ofte vil du ødelegge hudbarrieren din. Anonymkode: 4b79b...335 1 1
tio Skrevet 17. februar 2023 #12 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Peeling/eksfoliering burde du ikke bruke mer enn 1 til 2 ganger i måneden. Bruker du det for ofte vil du ødelegge hudbarrieren din. Anonymkode: 4b79b...335 Dette er ikke riktig. Hvor ofte man kan peele er avhengig av hudtype og hva slags peeling man bruker, f.eks fysisk eller kjemisk peeling. Noen er veldig skånsomme og kan brukes hver dag, andre 1-2 ganger i uken. Alle hudtyper har godt av en tilpasset peeling (med unntak av svært sensitiv eller betent aknehud). Peeling fjerner døde hudceller, som gjør at man får bedre opptak av hudpleieproduktene man bruker, og det setter fart på cellefornyelsen.
Maud-1919 Skrevet 22. november 2024 #13 Skrevet 22. november 2024 Jeg vurderer å kjøpe denne i morgen https://www.apotekhjartat.se/produkt/apolosophy-active-hydroxy-acid-peeling-mask-30-ml/ Dere som kan dette - er denne sterk? Jeg har sensitiv hud.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå