AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #1 Skrevet 17. februar 2023 Hvor gammel var barnet ditt da hen fikk potte? Gikk det lang tid før hen tissa og bæsja der for første gang? Hvor lenge etter det gikk det før hen slutta med bleie? Anonymkode: 9f10a...d79
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #2 Skrevet 17. februar 2023 Første gang 6 mnd. Gikk på 3. forsøk. Bruker forsatt bleie da, snart 2 år. Anonymkode: bf266...60b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #3 Skrevet 17. februar 2023 Han har bæsja på do siden fødsel. Først over vasken og når det ble for tungt å holde, kjøpte vi dosete. Tror han fikk potte rundt ett år. Han hadde en periode hvor han sluttet med bleie da han var 16 mnd, men det skjedde mange ting i livet så han tisset seg ut ganske ofte. Han sier ifra når han må bæsje og det har han gjort så lenge jeg kan huske.. Det var noen lyder han lagde i begynnelsen ved noen mnd.. Kanskje åtte mnd om jeg husker riktig.. Anonymkode: 148fd...998
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #4 Skrevet 17. februar 2023 Vi brukte metoden "babypotting" eller "ec" som det kalles, men gikk ikke 100% inn for det. Holdt henne over potta ved bleieskift og når det virket som hun trengte det. Så hun bæsjet på potte fra hun var nyfødt. Det tok ikke lang tid før vi fikk all bæsj i potte, men tiss var det vanskeligere å fange opp. Hun sluttet med bleier da hun var rett over 2 år. Hun kunne nok gjort det før, men fordi jeg hadde kreft hadde vi ikke helt overskuddet vi trengte til å gå inn for det 100%. Da hun først sluttet tok det et par dager med uhell før det var gjort. Gikk overraskende greit, har knapt hatt uhell i barnehagen engang. Anonymkode: 087fe...1e7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #5 Skrevet 17. februar 2023 18 mnd, men gikk først inn for skikkelig pottetrening når hun var ca 2 år. Tok litt tid da jeg gikk lei av å være inne 😄 Nestegang skal jeg: - lese No-crap-pottytraningboken FØR jeg starter igjen. - si i fra i bhg at du tenker å pottetrene og høre hvordan de forholder seg til d - starte med pottetrening første dagen vi tar sommerferie. De sier d tar 3+ dager. D gjor d ikke for oss. Det tok myyyye lenger tid - ikke vike fra det som står i boken. Bruke god tid på alle trinnene - ikke gi belønning i form av nonstop 😄 d var vanskelig å vende henne av med. Ble desperat et øyeblikk nå er hun 2,5 år og er den eneste på hennes avdeling som var tidlig pottetrent og har full kontroll på det. Når du kommer over kleika så er det så verdt d 🤍 lykke til! Anonymkode: 9fb26...a9c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #6 Skrevet 17. februar 2023 Hun har aldri brukt potte og vi har heller aldri drevet med noe dotrening eller lignende som baby. Hun sluttet med bleie på dag da hun var 2,5 år og sluttet på natt en drøy måned senere. Vært bleiefri siden, begynte rett på do. Anonymkode: ded49...07c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #7 Skrevet 17. februar 2023 Ts her Lurer på hvor representative svarene her, nesten alle barna jeg kjenner har brukt bleie til over 3 år😅 Mitt barn er 18 mnd, fikk potte for noen dager siden og har allerede tissa og bæsja på potta. Hun syns det er veldig stas med potta, så jeg tar det som et godt tegn! Men jeg lurer litt på hvordan vi skal gå fram herfra, tenker hun godt kan bruke bleie en god stund til, men kanskje prøve å droppe bleia til sommeren når hun kan gå litt naken? Høres det lurt ut syns dere? Anonymkode: 9f10a...d79 2
Ulrikke Skrevet 17. februar 2023 #8 Skrevet 17. februar 2023 Har aldri brukt potte, men hun slutta med bleier da hun var nøyaktig 2,5 år. Brukte bare do (med ekstra sete på).
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #9 Skrevet 17. februar 2023 Den eldste hadde aldri potte, men brukte barnedoring på do en stund. Hun bæsjet på do i perioder fra hun var 2, sluttet med bleie noen mnd. før hun ble 3. Nr. 2 fikk potte og bæsjet på den for første gang da hun var 2,5 år. Hun sluttet med bleie den dagen (med tisseuhell i noen uker før hun var tørr, men aldri mer bæsj i bleie). Anonymkode: 667aa...a6d
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #10 Skrevet 17. februar 2023 Sønnen min sluttet med bleie da han var 4,5. Han var ikke klar før det, men da var han tørr på dag og natt innen en uke. Brukte ikke potte, bare liten doring på do. Datteren min har akkurat fyllt 3 og har brukt både potte og doring de siste 3-4 mnd. Siste mnd har hun gått endel uten bleie hjemme. Tar det i hennes tempo, hun får bestemme selv. Hun vil ikke gå på do i bhg enda. Hvis hun ikke har sluttet med bleie innen sommeren, kommer jeg til å "presse" litt mer på for å få henne tørr før hun begynner på storbarnavd. Anonymkode: 11653...cb3
Regnbuefisk Skrevet 17. februar 2023 #11 Skrevet 17. februar 2023 Vi også brukte bare dosete. Han tisset på do til og fra fra ca 18 mnd. Ved tre år og et par mnd slutta vi med bleie. Først da kom bærsj også i do, men fra da var det den mest naturlige ting i verden.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #12 Skrevet 17. februar 2023 Ca 2.5 år. Sluttet med bleie 2 måneder senere. Gutt. Anonymkode: 00384...f6a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #13 Skrevet 17. februar 2023 Hvordan får dere barnet til å sitte på potta?Min er på 20 måneder og er interessert i potta, men han klarer ikke å sitte i ro mer et par minutt i gangen. Noen som har tips? Anonymkode: c021b...b5a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #14 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan får dere barnet til å sitte på potta?Min er på 20 måneder og er interessert i potta, men han klarer ikke å sitte i ro mer et par minutt i gangen. Noen som har tips? Anonymkode: c021b...b5a Ts her Hun har et par leker hun er veldig interessert i, f.eks. et lite klokkespill hun spiller på. Hun satt ca 5 minutter med det på fanget i dag. Men tenker et par minutter holder også! Anonymkode: 9f10a...d79
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #15 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan får dere barnet til å sitte på potta?Min er på 20 måneder og er interessert i potta, men han klarer ikke å sitte i ro mer et par minutt i gangen. Noen som har tips? Anonymkode: c021b...b5a Ville bare tatt det i barnets tempo. Plutselig finner det ut at det kan tisse/bæsje der, og så er det kanskje veldig stas. Ville heller bare tatt det rolig og forsøkt å holde det lystbetont uten press ettersom barnet fortsatt er så lite. Datteren min bæsjet/tisset første gang på potte rundt 18 mnd, men så var det plutselig er langt opphold før det ble kjempe stas rundt 2 år. Etterhvert ville hun ikke lenger bæsje i bleie, og så sluttet vi helt med dagbleie da hun ble 2,5 Anonymkode: 90fe5...60c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #16 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ts her Lurer på hvor representative svarene her, nesten alle barna jeg kjenner har brukt bleie til over 3 år😅 Anonymkode: 9f10a...d79 Det er jo det som er vanlig, så det er ikke så rart. Men det betyr ikke at det trenger å være slik, som vi alle vet sluttet barn mye tidligere før og de gjør det fremdeles i mange land. Å la barn bruke bleier til de er 3-4 år er et tegn på god økonomi, man har ikke mulighet til det dersom bleiene utgjør en betydelig andel av forbruket i en allerede trang økonomi. Jeg støtter deg i å ta bleieslutt i sommerferien, men da bør du også legge vekk potta nå. Ikke la det være en slags "vi tisser og bæsjer der på lek/når det er gøy"-greie. Det som gjorde at det gikk så greit som det gjorde for oss var: - hun var (er) veldig tidlig ute språklig og snakket i lange setninger da hun var 2. Det gjorde også at hun forsto beskjeder og forklaringer. I tillegg er hun veldig opptatt av å ikke være møkkete og det tror jeg hjelper på. - hun var vant til å være med oss på do og vi sa ofte, helt siden hun var baby at "det er her voksne og store barn tisser og bæsjer, det skal du også gjøre når du blir litt eldre" - vi introduserte potta tidlig, men lot det aldri være noe leketøy. Ikke noe "sitt på potta hvis du vil" eller "lek at potta er badekaret til bamsen". Potta er doen til små barn som ikke kan/vil bruke stor do, sa vi. - da vi var klare til å slutte, sa vi i fra en uke før "nå er du blitt så stor, nå skal vi slutte med bleier, bare én uke igjen! Hurra!" og da dagen kom sa vi bare "nå har du sluttet med bleier, når du må tisse og bæsje skal du gjøre det her. Det er noe man må lære seg, men det klarer du fint, og mens må lærer seg har man uhell. Det vasker vi opp!" Også gjorde vi faktisk det vi sa. Vi var inne og hele dagen, hun var naken på underkroppen slik at hun skulle både se og kjenne når hun tisset med én gang. Hun tisset mange ganger på gulvet, bæsjet på potta som vanlig og det var et stooooort øyeblikk da hun på ettermiddagen plutselig ropte "Jeg må tisse på potta!" og løp dit, og klarte det! Hun var så stolt! Dagen etter gjorde vi det samme, men da fikk hun på bukse, siden hun gjerne ville det selv. Valgte løse tights som var lette for henne å dra ned. Det var noen uhell den dagen også, men færre og færre. Ventet ca. en uke med å bruke truser, det var veldig stas da vi syklet til butikken og hun fikk velge Peppa Gris-truser. Da vi dro på hytta den tredje dagen tok vi på "reisebleie" siden kjøreturen er fire timer og hun kom til å sovne, men vi spurte ofte, så lenge hun var våken om hun måtte på do, hadde med potte bak i bilen. Man kan gjerne gå rett på do og doring, men fordelen med potta er at det er lettere for barna å klare det selvstendig. Og det er det som er viktig med potte-trening, at de får et selvstendig ansvar for sine egne kroppsfunksjoner. Å la store barn bruke bleier lenge er som å mate dem lenge. Ingen mater 4-åringer. Den perioden med søl og gris når de lærer seg å spise selv, den tåler man. Men foreldre er veldig redd for en tilsvarende periode med søl og gris når ungene skal lære seg å gå på do. Det er veldig trist. Jeg har forresten flere barn, eldste er 13. Og alle sluttet ved omtrent samme alder. Uavhengig av kjønn. Men jeg er usikker på om jeg gikk like pedagogisk til verks med de andre. Husker at eldste fikk truse mye tidligere i hvert fall, og hadde flere uhell. Men han sluttet en langhelg, yngste sluttet i sommerferien. Anonymkode: 087fe...1e7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #17 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvordan får dere barnet til å sitte på potta?Min er på 20 måneder og er interessert i potta, men han klarer ikke å sitte i ro mer et par minutt i gangen. Noen som har tips? Anonymkode: c021b...b5a Lese bok Anonymkode: 8f8ab...467
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #18 Skrevet 18. februar 2023 Mine har aldri brukt potte og vi drev aldri veldig aktiv do trening som jeg leser mange gjør. De sluttet med bleie i 3 års alderen. Anonymkode: 222d5...446
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå