AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #1 Skrevet 17. februar 2023 Hei dere, jeg har slitt veldig med angst i svangerskapet. Angst for å utvikle psykose når baby er født. Er det stor risiko for psykose etter fødsel? Jeg har også helseangst å var alltid redd for psykoser før jeg ble gravid også. Har ikke hatt psykose før, men sliter med tvangstanker og føler jeg skal bli gal hvis jeg er alene hjemme for lenge osv.. jeg er kjempe redd å gruer meg til baby kommer pga dette. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Har bare noen uker igjen å det er det eneste dagene går utpå (tanker og angst om å få psykose). Redd for at hvis jeg får det så skal jeg skade baby eller aldri bli frisk igjen. Jeg klarer snart ikke mer. Å i tillegg så blir jeg alene mamma så jeg er alene med babyen. Dette er så ekstremt vanskelig… Anonymkode: 3eebf...a36
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #2 Skrevet 17. februar 2023 Det skjer nesten aldri hvis du ikke har tidligere historikk. Pass på å sove nok - dvs be om hjelp fra familie/venner hvis det blir for lite søvn. Og pass på å gå tidlig over til morsmelkerstatning for å gjøre det enklere! Babyer sover ofte litt bedre på det, så kan gi deg sjansen til å sove litt mer. Evt be om at noen passer babyen i noen timer på dagtid mens du får sove. Anonymkode: 74f9a...2fd
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #3 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det skjer nesten aldri hvis du ikke har tidligere historikk. Pass på å sove nok - dvs be om hjelp fra familie/venner hvis det blir for lite søvn. Og pass på å gå tidlig over til morsmelkerstatning for å gjøre det enklere! Babyer sover ofte litt bedre på det, så kan gi deg sjansen til å sove litt mer. Evt be om at noen passer babyen i noen timer på dagtid mens du får sove. Anonymkode: 74f9a...2fd Har søvn mye å si med tanke på psykose? Alle sier jeg ikke kommer til å få det, eller at det er veldig lite sannsynlig, men jeg klarer liksom ikke å tro dem for hva vet vel de? Det kan jo skje hvem som helst. Det er liksom den største angsten jeg har.. alltid vært redd for å bli «gal». Jordmor sier jeg forebygger mye da jeg går i samtaler med flere pga angsten å at jeg har mye støtte rundt meg. Det føles bare så vanskelig for det er ikke noe jeg kan ha kontroll Iver hvis det skulle skje. Anonymkode: 3eebf...a36
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #4 Skrevet 17. februar 2023 Vet ikke om dette kan berolige deg, men prøver likevel. Jeg var syk med en psykoselidelse tidligere. Fikk beskjed om at jeg hadde en del høyere risiko for å utvikle fødselspsykose enn mødre som aldri har vært i psykose før, men sjansen for at det ville skje meg var likevel veldig liten. Altså sjansen er veldig lav for de som i utgangspunktet har en forhøyet risiko. Anonymkode: c9546...ffc 1
Willat Skrevet 17. februar 2023 #5 Skrevet 17. februar 2023 (endret) Du må ha profesjonell hjelp med en gang! Det hjelper ikke hva hvermansen synes og du har ingen tiltro til hva folk sier. Kontakt legen din og helsestasjonen din for å få tett oppfølging. Du kommer ikke til å angre på det. Tenk også at siden du er alene, så trenger si den hjelpen du kan få. It takes a village. Og søvn er kritisk! Endret 17. februar 2023 av Willat
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #6 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vet ikke om dette kan berolige deg, men prøver likevel. Jeg var syk med en psykoselidelse tidligere. Fikk beskjed om at jeg hadde en del høyere risiko for å utvikle fødselspsykose enn mødre som aldri har vært i psykose før, men sjansen for at det ville skje meg var likevel veldig liten. Altså sjansen er veldig lav for de som i utgangspunktet har en forhøyet risiko. Anonymkode: c9546...ffc Det var veldig betryggende å høre! Kan jeg spør om du har barn å om det gikk fint med psyken da du fikk barn? Anonymkode: 3eebf...a36
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #7 Skrevet 17. februar 2023 Jeg regner sterkt med at du får profesjonell hjelp for dette ettersom du venter barn, så dette bør du ta med vedkommende. Anonymkode: 41e22...93b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #8 Skrevet 17. februar 2023 Willat skrev (9 minutter siden): Du må ha profesjonell hjelp med en gang! Det hjelper ikke hva hvermansen synes og du har ingen tiltro til hva folk sier. Kontakt legen din og helsestasjonen din for å få tett oppfølging. Du kommer ikke til å angre på det. Tenk også at siden du er alene, så trenger si den hjelpen du kan få. It takes a village. Og søvn er kritisk! Jeg får allerede profesjonell hjelp av flere noe jeg får etter fødselen også. Jeg blir godt fulgt opp heldigvis. Anonymkode: 3eebf...a36
Willat Skrevet 17. februar 2023 #9 Skrevet 17. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg får allerede profesjonell hjelp av flere noe jeg får etter fødselen også. Jeg blir godt fulgt opp heldigvis. Anonymkode: 3eebf...a36 Det er godt å høre!
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #10 Skrevet 17. februar 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det var veldig betryggende å høre! Kan jeg spør om du har barn å om det gikk fint med psyken da du fikk barn? Anonymkode: 3eebf...a36 Jeg har barn, og det gikk fint med psyken. Lite søvn, lite mat og mye stress var verstingene for meg med tanke på å gå i psykose tidligere, og det ble jo veldig lite søvn, altfor lite mat og mye stress med en nyfødt. Det gikk bra. Jeg merket ingenting selv, og de rundt meg merket heller ikke noe. Og foreldrene mine lette aktivt etter alle mulige mikro-tegn på at noe var i gang. Anonymkode: c9546...ffc
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #11 Skrevet 17. februar 2023 Jeg hadde hverken angst eller depresjon i svangerskapet mitt og endte opp med psykose (hallusinerte) fordi kroppen min ikke lot meg sove på nesten tre døgn etter at baby var født, og når jeg endelig fikk sove var det bare en halvtime av gangen😅 så jeg slet skikkelig med å tilpasse meg i barseltiden. Veninna mi derimot, har slitt med angst og depresjon hele livet, og hadde null problemer i barseltiden. Var som om hun var skapt for å få barn😅 så det trenger ikke å gå så ille selv om du sliter i før/under graviditet Anonymkode: 60b74...ee7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå