AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #1 Skrevet 17. februar 2023 Hva ville du gjort om du hadde en paranoid psykotisk nabo som ruser seg, og som har ytret flere ganger at hen vil drepe deg?? Også foran politiet. Personen er regnet som strafferettslig utilregnelig. Men eier bolig. Jeg er over middels tøff, men er nå redd hen dreper meg. Anonymkode: 4680e...367 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #2 Skrevet 17. februar 2023 Flyttet. Anonymkode: 4a898...6c5 12 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #3 Skrevet 17. februar 2023 Og oppholdt meg et annet sted pronto. Anonymkode: 4a898...6c5 10 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #4 Skrevet 17. februar 2023 Jeg har en lignende nabo. Kan ikke gjøre noe. Styret gidder ikke å gjøre noe heller. Anonymkode: e10fd...5ea 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #5 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har en lignende nabo. Kan ikke gjøre noe. Styret gidder ikke å gjøre noe heller. Anonymkode: e10fd...5ea Gidder de ikke? Har politiet vært involvert? Anonymkode: 4680e...367
Michaelhe Skrevet 17. februar 2023 #6 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva ville du gjort om du hadde en paranoid psykotisk nabo som ruser seg, og som har ytret flere ganger at hen vil drepe deg?? Også foran politiet. Personen er regnet som strafferettslig utilregnelig. Men eier bolig. Jeg er over middels tøff, men er nå redd hen dreper meg. Anonymkode: 4680e...367 Alle må jo bo et sted. Folk som er en fare for seg selv eller andre blir vel tatt vare på av helsevesenet? Det at noen er psykotisk betyr ikke at alt de sier er vås? Hvilket argument bruker denne naboen mot deg? hvis det er en rusmisbruker med komorbiditet, så er det ikke mye du kan gjøre. Du kan jo ikke løse noe avhengighetsproblem som han har? Dine valg er da å øke egen sikkerhet eller flytte. Jeg ville ikke prøvd meg med noen konfrontasjon, men heller dempet alt så mye som mulig. Man skal ikke provosere paranoide mennesker, og bekrefte deres antagelser om verden. 1
tøydokka Skrevet 17. februar 2023 #7 Skrevet 17. februar 2023 ville flyttet. Du kan selvsagt mase mer på politiet. De kan hente personen og få legevakten til å gjøre en vurdering. Da kan personen bli tvangsinnlagt, til observasjon i første runde. Deretter evt. behandling. Men så kommer personen ut igjen, slutter å ta medisiner, ruser seg og så er det like gale igjen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #8 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gidder de ikke? Har politiet vært involvert? Anonymkode: 4680e...367 De har besøkt han mange ganger. Han har flere anmeldelser på seg Anonymkode: e10fd...5ea
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #9 Skrevet 17. februar 2023 Michaelhe skrev (7 minutter siden): Alle må jo bo et sted. Folk som er en fare for seg selv eller andre blir vel tatt vare på av helsevesenet? Det at noen er psykotisk betyr ikke at alt de sier er vås? Hvilket argument bruker denne naboen mot deg? hvis det er en rusmisbruker med komorbiditet, så er det ikke mye du kan gjøre. Du kan jo ikke løse noe avhengighetsproblem som han har? Dine valg er da å øke egen sikkerhet eller flytte. Jeg ville ikke prøvd meg med noen konfrontasjon, men heller dempet alt så mye som mulig. Man skal ikke provosere paranoide mennesker, og bekrefte deres antagelser om verden. Nei. Det er skjelden. Både før og etter. Du vil finne mange eksempler på at dette er en utfordring hvis du googler litt i media. Anonymkode: 4a898...6c5 5 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #10 Skrevet 17. februar 2023 Michaelhe skrev (6 minutter siden): Alle må jo bo et sted. Folk som er en fare for seg selv eller andre blir vel tatt vare på av helsevesenet? Det at noen er psykotisk betyr ikke at alt de sier er vås? Hvilket argument bruker denne naboen mot deg? hvis det er en rusmisbruker med komorbiditet, så er det ikke mye du kan gjøre. Du kan jo ikke løse noe avhengighetsproblem som han har? Dine valg er da å øke egen sikkerhet eller flytte. Jeg ville ikke prøvd meg med noen konfrontasjon, men heller dempet alt så mye som mulig. Man skal ikke provosere paranoide mennesker, og bekrefte deres antagelser om verden. Jeg forstår at alle må bo et sted. Men denne personen har truet meg i flere år på god avstand, nå har han flyttet inn å blitt min nærmeste nabo. Og etter fryktelige episoder i det siste har jeg nå fått høre at han kan gjøre hva han vil ettersom han er så syk. Jeg er stille som en mus og tør knapt gå på do. Ikke kan jeg kan gå ut. Anonymkode: 4680e...367 4 9
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #11 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. Det er skjelden. Både før og etter. Du vil finne mange eksempler på at dette er en utfordring hvis du googler litt i media. Anonymkode: 4a898...6c5 Nei, ser ikke noe til dette her, personen er bare inne i boligen og går ikke ut. Ikke er det noe helsepersonell her å ser til han eller Anonymkode: 4680e...367
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #12 Skrevet 17. februar 2023 tøydokka skrev (12 minutter siden): ville flyttet. Du kan selvsagt mase mer på politiet. De kan hente personen og få legevakten til å gjøre en vurdering. Da kan personen bli tvangsinnlagt, til observasjon i første runde. Deretter evt. behandling. Men så kommer personen ut igjen, slutter å ta medisiner, ruser seg og så er det like gale igjen. Tvangsinnlagt var veldig vanskelig å få til, og uansett fikk jeg beskjed at han kom kjapt ut. Anonymkode: 4680e...367
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #13 Skrevet 17. februar 2023 Jeg hadde ikke hatt noen interaksjon med han over hodet, og bare vært vennlig og nøytral om jeg måtte ha det. Om det var noe han gjorde som plaget meg hadde jeg aldri sagt det direkte til han, men sagt det til andre som kunne gjøre noe med det. Anonymkode: ff5ce...180
Maestro Skrevet 17. februar 2023 #14 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, ser ikke noe til dette her, personen er bare inne i boligen og går ikke ut. Ikke er det noe helsepersonell her å ser til han eller Anonymkode: 4680e...367 Familie? Tvangsinnleggelse? Rart at politiet ikke har tatt vedkommende med seg og fått personen inn på lukka psykosepost. En kompis av meg, har blitt hentet av politiet mer enn en gang, pga psykose. Vil man ikke så skal man, ble det jo til.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #15 Skrevet 17. februar 2023 Har du hatt en relasjon til ham tidligere? I.o.m han har truet deg i flere år. Hvordan startet dette? Og hvordan truer han deg? Skriker ham når han ser deg? Skriver til deg? Oppsøker døra di? Osv? Du må selvfølgelig ikke svare på det her hvis du ikke vil, men man undrer seg jo. Hvordan vet du at han ruser seg? Anonymkode: 4a898...6c5 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #16 Skrevet 17. februar 2023 Maestro skrev (2 minutter siden): Familie? Tvangsinnleggelse? Rart at politiet ikke har tatt vedkommende med seg og fått personen inn på lukka psykosepost. En kompis av meg, har blitt hentet av politiet mer enn en gang, pga psykose. Vil man ikke så skal man, ble det jo til. Han kommer jo ut igjen, og fortsetter? Anonymkode: 4a898...6c5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #17 Skrevet 17. februar 2023 Maestro skrev (3 minutter siden): Familie? Tvangsinnleggelse? Rart at politiet ikke har tatt vedkommende med seg og fått personen inn på lukka psykosepost. En kompis av meg, har blitt hentet av politiet mer enn en gang, pga psykose. Vil man ikke så skal man, ble det jo til. Han ble tatt med 2 ganger og bare sluppet rett hjem igjen. Siste gangen var det 6 politifolk med skjold og våpen. Og jeg skal bo her med han alene. Jeg er helt frynsete Anonymkode: 4680e...367 6
Maestro Skrevet 17. februar 2023 #18 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han kommer jo ut igjen, og fortsetter? Anonymkode: 4a898...6c5 Han var jo ikke i psykose da han ble skrevet ut. Og hvor lenge han var lagt inn, var alt ifra to uker til et år liksom.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #19 Skrevet 17. februar 2023 At politiet ikke tar han med seg når han drapstruer deg mens de hører det, syns jeg er merkelig. ? Anonymkode: 4a898...6c5 4
Maestro Skrevet 17. februar 2023 #20 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han kommer jo ut igjen, og fortsetter? Anonymkode: 4a898...6c5 Og han har hatt flere psykoser, over flere år. Men ikke schizofreni diagnose, men tydeligvis mer sårbar og utsatt for psykoser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå