AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #1 Skrevet 16. februar 2023 Vår datter har nettopp ble 13, og veldig opptatt av utseendet sitt som er naturlig for mange i den alderen. Hun bruker sminke og sluker rått alt hun ser på sosiale medier om sminke og utseendet. Jeg bruker litt dyre anti age produkter, og har begynt å bruke en rulle laget av stein for å stramme opp huden i ansiktet siden jeg nærmer meg 50, og det begynner å skli ut både her og der. Problemet er at vår datter tror at hun må gjøre det samme som meg når det kommer til hudpleie, for å unngå å bli gammel (sier hun) Huden hennes er perfekt, hun har ikke en pore eller kvise, har en jevn og flott hud og langtifra rynker, og hun maser om at hun også vil ha en steinrulle og bio oil til ansiktet+ øyekrem, serum og toner, men det trenger hun ikke. Hun har fått rens, dagkrem og nattkrem og det holder foreløpig. Det er litt flaut at jeg har investert i en sånn steinrulle, men en venninne av meg mener det hjelper på hennes ansikt som har volumtap og linjer. Min samboer mener jeg ikke skal bruke noe hudpleie dingser som han kaller det, og at jeg skal legge bort steinrullen og kremer fordi jeg påvirker henne negativt. Jeg prøver å forklare at jeg må få lov til å gjøre mine ting uten at jentungen skal trenge det samme. Hun må forstå at jeg er voksen og har en helt annen hud enn henne, og jeg føler nå at jeg må gjemme bort hudpleieproduktene mine slik at jenta ikke ser hva jeg bruker. Lar dere tenåringsjenter få lov til å gjøre hva de vil når det gjelder hudpleie selv om det er altfor unge? Jeg bruker omtrent kun maskara og solpudder hvis jeg skal noe, så jeg har ikke påvirket jenta til å bli opptatt av hudpleie og sminke. Anonymkode: 17993...736 7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #2 Skrevet 17. februar 2023 Nei. Er selv mamma til en 13 åring og hun får ikke gå på hudpleiesalong slik jeg gjør. Det kan hun gjøre når hun tjener penger selv. Det jeg er bevisst på er ting som falske vipper og injeksjoner. Det kunne aldri falt meg inn nettopp fordi jeg er et forbilde. Anonymkode: e9443...74f 31 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #3 Skrevet 17. februar 2023 Hva, helt konkret, skader det henne/hennes hud å bruke en slik steinrulle? Eller Gua Sha, hvis du har det og? Min datter på samme alder har kjøpt det. Det var gøy i to dager... Anonymkode: 4fbba...019 14
Populært innlegg Turtellure12 Skrevet 17. februar 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 17. februar 2023 Det er på tide at pappa lærer seg til å fortelle barnet sitt at "Nei, du får ikke det samme som mamma. Noen ganger så gjør voksne ting som ikke barn skal gjøre. Mammas hudpleie er et av de tingene du kan investere i når du har egne penger og er over 18 år. Du kan bruke kremene du har fått eller ikke. Mer enn det får du ikke". At det går an. Det at samboer forlanger at du skal gi opp alt som er av personlig pleie er helt dust. Ut i fra det du skriver fremstår du ikke som overkant interessert i hudpleie. Helt normalt å ha kremer o.l. Dessuten har dere gitt henne alderspassende kremer. 54 2 12
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #5 Skrevet 17. februar 2023 Hva skal hun med rens, dagkrem og nattkrem, når huden er nydelig? Anonymkode: 328f5...00e 10 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #6 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nei. Er selv mamma til en 13 åring og hun får ikke gå på hudpleiesalong slik jeg gjør. Det kan hun gjøre når hun tjener penger selv. Det jeg er bevisst på er ting som falske vipper og injeksjoner. Det kunne aldri falt meg inn nettopp fordi jeg er et forbilde. Anonymkode: e9443...74f Jentungen og venninnene holder på med ansiktsyoga og klapping i ansiktet for å motvirke slapp hud og rynker, og ser dette på nettet der unge influencere viser hvordan man gjør det. Det er så idiotisk at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Faren er fly forbannet på sosiale medier og alt dette hudpleie og sminke regimet til unge jenter, og jeg mener også at det har gått litt for langt men det er jo sånn det er i dag. Ts Anonymkode: 17993...736 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #7 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jentungen og venninnene holder på med ansiktsyoga og klapping i ansiktet for å motvirke slapp hud og rynker, og ser dette på nettet der unge influencere viser hvordan man gjør det. Det er så idiotisk at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Faren er fly forbannet på sosiale medier og alt dette hudpleie og sminke regimet til unge jenter, og jeg mener også at det har gått litt for langt men det er jo sånn det er i dag. Ts Anonymkode: 17993...736 Helt enig i at det er idiotisk, men det er store deler av hudpleiestyret voksne damer i alle aldre driver med også. Anonymkode: 7b5da...604 15 9
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #8 Skrevet 17. februar 2023 Det høres ut som at samboeren din bør ta en prat med både deg og datteren din om at det er naturlig å eldes. Skjønnhetsindustrien ser sitt snitt til å bli søkkrike på å både skape - og deretter spille på kvinners usikkerhet over noe som er helt normalt. Det er innafor å bruke hudpleie som voksen som luksus, men det bør begynde å ringe en alarm når 13 år gamle jenter er bekymret for å se ut som sin egen alder når de blir eldre, langt frem i tid... for et sykt samfunn vi har fått. Anonymkode: 6074b...d7a 12 8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #9 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva skal hun med rens, dagkrem og nattkrem, når huden er nydelig? Anonymkode: 328f5...00e Hun trenger ingenting, men mener selv hun må ha det siden tiktok sier at man bruke det når man er tenåring. Jeg har kjøpt rimelige uparfymerte produkter på apoteket til henne, hvis ikke hadde hun nok kjøpt selv på normal eller matbutikk som ikke er så bra til huden. ts Anonymkode: 17993...736 8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #10 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Helt enig i at det er idiotisk, men det er store deler av hudpleiestyret voksne damer i alle aldre driver med også. Anonymkode: 7b5da...604 Voksne damer har rynker og slapp hud og det er helt normalt at man da ønsker å tilføre huden fukt eller iallfall noe som gjør at huden ser litt friskere ut. Mange 13 åringer har barnehud som ikke trenger noe annet enn litt fukt eller solkrem når de er ute i solen. Ts Anonymkode: 17993...736 4 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #11 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva skal hun med rens, dagkrem og nattkrem, når huden er nydelig? Anonymkode: 328f5...00e Man må jo ta vare på huden for å holde den fin?? Og man må ihvertfall rense den og da må man selvfølgelig gi tilbake fukt til huden. Kanskje hun skulle hatt Toner, jeg fikk mindre kviser etter jeg begynte å bruke Toner og det er jo vanlig med kviser i den alderen. Syns ikke det er dumt med en god hudepleierutine. Anonymkode: a5f88...5b2 6 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #12 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Nei. Er selv mamma til en 13 åring og hun får ikke gå på hudpleiesalong slik jeg gjør. Det kan hun gjøre når hun tjener penger selv. Det jeg er bevisst på er ting som falske vipper og injeksjoner. Det kunne aldri falt meg inn nettopp fordi jeg er et forbilde. Anonymkode: e9443...74f Riktig. Godt forbilde. Anonymkode: 38874...934 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #13 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hva skal hun med rens, dagkrem og nattkrem, når huden er nydelig? Anonymkode: 328f5...00e Det er ingen med frisk hud som trenger kremer og kliss. Er snart 42 år, har aldri brukt noenting, og jeg ser fantastisk ut. Anonymkode: 38874...934 7 1 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #14 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det høres ut som at samboeren din bør ta en prat med både deg og datteren din om at det er naturlig å eldes. Skjønnhetsindustrien ser sitt snitt til å bli søkkrike på å både skape - og deretter spille på kvinners usikkerhet over noe som er helt normalt. Det er innafor å bruke hudpleie som voksen som luksus, men det bør begynde å ringe en alarm når 13 år gamle jenter er bekymret for å se ut som sin egen alder når de blir eldre, langt frem i tid... for et sykt samfunn vi har fått. Anonymkode: 6074b...d7a Jeg bruker omtrent ikke sminke i forhold til andre damer, og ingenting i forhold til min datter som daglig har foundation, concealer,settingspra, rouge, pudder, mascara +leppestift og parfyme. Det eneste jeg bruker bortsett fra denne rullen som jeg begynte med sist helg, er noen kremer fra Dermalogica+peeling og så vokser jeg leggene+bikinikant. Jeg har siden jentungen var 8-9 år vokset meg i det skjulte så hun ikke skulle se det, fordi faren var redd for at hun skulle få griller i hodet om at hun trengte å vokse seg. I fjor fant hun mine Veet voksstrips og spurte om hun kunne begynne å bruke det, og jeg sa at det var uaktuelt siden hun ikke hadde kroppshår og var altfor ung. Tror du ikke det at hun hadde fått en gammel epilator av storesøsteren til en veninne, og begynt å fjerne lyse hår på leggene og armene. Hun er veldig påvirkelig. Ts Anonymkode: 17993...736 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #15 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man må jo ta vare på huden for å holde den fin?? Og man må ihvertfall rense den og da må man selvfølgelig gi tilbake fukt til huden. Kanskje hun skulle hatt Toner, jeg fikk mindre kviser etter jeg begynte å bruke Toner og det er jo vanlig med kviser i den alderen. Syns ikke det er dumt med en god hudepleierutine. Anonymkode: a5f88...5b2 Hun har ikke kviser, hun har barnehud. Er ikke toner noe man bruker etter rens for å rense ekstra godt? Jeg bruker ikke toner.. Ts Anonymkode: 17993...736
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #16 Skrevet 17. februar 2023 Så din samboer mener det er enklere at du slutter å bruke hudpleieprodukter enn at dere tar en prat med datteren deres? Først og fremst en prat om hvordan sosiale medier påvirker henne og andre ungdommer. At hun er ung og det hun har fått holder for en i hennes alder. Og forklar henne at for mange produkter er heller ikke bra for huden, særlig hvis hun ikke sliter med kviser og ikke trenger noen flere avanserte produkter. Og uansett. Hvorfor holde ting skjult for henne? Hun kommer i den alderen der hun blir påvirket av alt, venner og sosiale medier. Mye bedre å ta en prat enn å holde ting skjult for henne. En siste ting: mange har interesse for sminke og hudpleie og det er ikke noe negativt. Hun kommer i den alderen der hun finner ting som interesser henne. Jeg er glad moren min lot meg gjøre masse ting i tenårene, som f.eks. farget håret, sette på negler eller sminke meg(jeg var litt eldre enn 13 da) Anonymkode: cc717...44e 8 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #17 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Voksne damer har rynker og slapp hud og det er helt normalt at man da ønsker å tilføre huden fukt eller iallfall noe som gjør at huden ser litt friskere ut. Mange 13 åringer har barnehud som ikke trenger noe annet enn litt fukt eller solkrem når de er ute i solen. Ts Anonymkode: 17993...736 Det er ikke noe galt med å ønske det, problemet er at de fleste hudpleieprodukter har omtrent null effekt. Å bruke litt fuktighetskrem for å motvirke tørr hud er jo greit, men med mindre man har store hudproblemer/sykdommer, så er det i all hovedsak bortkastet tid og penger å ha et "hudpleieregime". Anonymkode: 7b5da...604 5 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #18 Skrevet 17. februar 2023 En siste tanke: kanskje hun er så lett påvirkelig fordi foreldrene holder alt skjult for henne istedenfor å forklare henne ting og hvordan verden fungerer? Anonymkode: cc717...44e 10 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #19 Skrevet 17. februar 2023 Ts her Vi har snakket omtrent hull i hodet på datteren vår om sosiale medier, hudpleie, sminke og at det er forskjell på barn/tenåringer og voksne. Det går inn ene øret og ut det andre igjen med en gang. Hun er ekstremt påvirkelig og tror ALT hun ser på tiktok. Hun er den mest jålete av alle venninnene. Anonymkode: 17993...736 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #20 Skrevet 17. februar 2023 En ting jeg glemte å tilføye i hovedinnlegget er at hun har slitt med usikkerhet og litt angst for ett-to år siden, og det er nok medvirkende til at hun tror på alt hun leser og ser sosiale medier som skal gjøre jenter penere og mer attraktiv Ts Anonymkode: 17993...736
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå