Gå til innhold

Får ikke sosialhjelp og synes det er rart.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt sosialhjelp og fått avslag fordi nav mener samboer skal forsørge. Vi har et fellesbarn som han da såklart forsørger, samboer har relativt grei økonomi. Men vi er jo ikke gift og jeg har også to særkullsbarn som bor her hundre prosent. For tiden så betaler samboer alle utgifter og all mat for meg og mine to barn fra tidligere forhold. Jeg synes det blir for ille og et lei meg for det. 

Grunnen til at jeg har havnet på det stedet i livet at jeg må søke sosialen er en lang historie, men jeg har ihvertfall ikke krav på noe annet og får ikke napp på jobber uansett hva heller. 

Er det riktig at min samboer skal betale alt for oss alle sammen? Jeg trodde han egentlig bare hadde forsørgerplikt for eget barn. 

Anonymkode: 733df...6d5

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har samboer. Da er det husstandens inntekt som gjelder, ikke bare din.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Samlet inntekt gjelder. 

Anonymkode: 466ca...9db

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Du har samboer. Da er det husstandens inntekt som gjelder, ikke bare din.

Ok, men han har vel ikke forsørgerplikt for to barn som ikke er hans vel? For nå forsørger jo han seg selv, eget barn, meg og to skolebarn som ikke er hans. Jeg får så lite i bidrag av far til mine tidligere barn også at de få pengene jeg har sammen med barnetrygd går bare til barna til ting dem virkelig må ha. Jeg har ikke noen penger å leve av selv. Nav vet uansett ikke han inntekt, fordi jeg søkte alene. 

• Hjerte 1
Skrevet

Husholdningens inntekt som gjelder.

Anonymkode: f4a9e...2e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samlet inntekt gjelder. 

Anonymkode: 466ca...9db

Men jeg har ikke inntekt. Jeg har kun barnebidrag for de to andre barna som er ekstremt lavt, og barnetrygd. Selvom samboer har grei inntekt, så er det likevel lite å leve 5 mennesker på det. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, men han har vel ikke forsørgerplikt for to barn som ikke er hans vel? For nå forsørger jo han seg selv, eget barn, meg og to skolebarn som ikke er hans. Jeg får så lite i bidrag av far til mine tidligere barn også at de få pengene jeg har sammen med barnetrygd går bare til barna til ting dem virkelig må ha. Jeg har ikke noen penger å leve av selv. Nav vet uansett ikke han inntekt, fordi jeg søkte alene. 

Som nevnt, jo det er felles inntekt som gjelder i en husholdning. Samboere regnes å ha felles økonomi. Hvis han ikke ønsker dette kan han jo flytte. Du kan jo be om at nav skal beregne barnebidrag fra faren til barna?

Er du sykemeldt? I tiltak? Student? Hvordan har du 0 i inntekt?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Altså for å skrive det igjen, jeg har null i inntekt. Stemmer det da at han skal forsørge meg og mine to barn som ikke er hans? Isåfall må vi gå fra hverandre, samboeren min kan ikke leve sånn lengre og det skjønner jeg. Takk for svar. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Altså for å skrive det igjen, jeg har null i inntekt. Stemmer det da at han skal forsørge meg og mine to barn som ikke er hans? Isåfall må vi gå fra hverandre, samboeren min kan ikke leve sånn lengre og det skjønner jeg. Takk for svar. 

Hvordan har det seg at du har null i inntekt da? Hvis du er på et eller annet tiltak fra Nav får du jo penger for dette. 

• Liker 6
Skrevet

Men hvorfor har du null i inntekt? Du kan jo få hjelp til å komme i tiltak via nav?

Skrevet

Bare tøys - samboere har ikke forsørgingsplikt for hverandre.

Din samboer kan måtte dekke alle utgifter for deres felles barn, men hn har ikke forsørgingsplikt for dine barn.

Det skulle vært gjort en egen beregning for kun deg og dine barn fra tidligere forhold.

KLAG til Statsforvalteren (tidligere namsmannen).

https://www.statsforvalteren.no/Rogaland/Helse-omsorg-og-sosialtenester/Okonomisk-sosialhjelp/Sambuarar-har-ikkje-forsorgingsplikt-for-kvarandre/

Mange kommuner som prøver seg, og ikke følger reglene. Sinnsvakt kynisk å gamble på at folk ikke har ressurser til å følge opp og klage for å få hjelpen de har rett til 😕 

Anonymkode: b27c9...3e5

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet

https://www.nav.no/okonomisk-sosialhjelp#hvem

Ikke godt å bli klok på akkurat dette. Det står at han skal forsørge deres felles barn i hvert fall, og det er jo greit nok, men ved tilfeller med særkullsbarn så vil hver sak vurderes individuelt. 

Samboere har i utgangspunktet ikke førsørgelsesplikt/forsørgeransvar, men det er annerledes når dere har felles barn.

Han må tjene veldig bra da, kanskje? Siden nav vurderer slik de gjør.

Anonymkode: c022d...0ae

Skrevet

Jeg har null i inntekt fordi jeg kun var ringevikar da jeg fant ut at jeg var ganske langt på vei, altså gravid. Jeg hadde dagpenger den tiden, men de gikk ut 1 januar 2022, men jeg tok de vaktene jeg fikk.  Jeg er nå hjemme med et barn på 6 måneder, og søker jobber som bare det fordi jeg må være i jobb for at far skal ta over å være hjemme. Jeg får ikke napp foreløpig, og har heller ikke penger fra noe tiltak, nada niks. Dette sliter på samboeren min, vi lever nå 5 mennesker på 25.000 kroner. Det skal dekke alle hans utgifter som lån osv, og det er nå også livsopphold for oss alle 5. Det går ikke, og det skjønner jeg. Jeg trodde kanskje jeg hadde krav på noe, men siden dere alle svarer det samme så skjønner jeg at jeg har missforstått.

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Din samboer kan måtte dekke alle utgifter for deres felles barn, men hn har ikke forsørgingsplikt for dine barn.

Det skulle vært gjort en egen beregning for kun deg og dine barn fra tidligere forhold.

https://www.statsforvalteren.no/Rogaland/Helse-omsorg-og-sosialtenester/Okonomisk-sosialhjelp/Sambuarar-har-ikkje-forsorgingsplikt-for-kvarandre/

Mange kommuner som prøver seg, og ikke følger reglene. Sinnsvakt kynisk å gamble på at folk ikke har ressurser til å følge opp og klage for å få hjelpen de har rett til 😕 

I første omgang klager man til det NAV-kontoret som fattet vedtaket. Nav sender deretter vedtaket videre.

Anonymkode: de703...ff4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det stemmer ikke - og folk snakker om ting de ikke har peiling på.

Husk at mange skriver på KG bare for å trampe på folk som sliter ❤️

Ring Statsforvalter i ditt fylke for veiledning.

Ja, det høres fryktelig formelt og vanskelig ut, men de pleier å være veldig greie og lavterskel. Å klage til dem krever ikke mer enn et par linjer på en mail.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samboere har gjensidig forsørgerplikt når de har felles barn.

Anonymkode: 072a3...661

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har null i inntekt fordi jeg kun var ringevikar da jeg fant ut at jeg var ganske langt på vei, altså gravid. Jeg hadde dagpenger den tiden, men de gikk ut 1 januar 2022, men jeg tok de vaktene jeg fikk.  Jeg er nå hjemme med et barn på 6 måneder, og søker jobber som bare det fordi jeg må være i jobb for at far skal ta over å være hjemme. Jeg får ikke napp foreløpig, og har heller ikke penger fra noe tiltak, nada niks. Dette sliter på samboeren min, vi lever nå 5 mennesker på 25.000 kroner. Det skal dekke alle hans utgifter som lån osv, og det er nå også livsopphold for oss alle 5. Det går ikke, og det skjønner jeg. Jeg trodde kanskje jeg hadde krav på noe, men siden dere alle svarer det samme så skjønner jeg at jeg har missforstått.

Da tenker jeg at du bør høre med Nav om de har tiltak for å hjelpe deg i jobb. De har jobbsøkerkurs, arbeidstrening o.l. 

• Nyttig 1
Skrevet

Nav skriver:

samboere har ikke plikt til å forsørge hverandre. Hvis dere har barn sammen, vil vi likevel som regel se på begges økonomi når vi vurderer behovet for økonomisk sosialhjelp.

Samboere som har felles barn, har plikt til å forsørge barna etter økonomisk evne. Dette betyr at den av dere som har høy nok inntekt til å forsørge felles barn, i utgangspunktet må gjøre dette alene. I familier med særkullsbarn kan vi vurdere deler av familien for seg.

Altså skal han ikke dekke ditt livsopphold. Du må klage på avslaget.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

I første omgang klager man til det NAV-kontoret som fattet vedtaket. Nav sender deretter vedtaket videre.

Nei - en lar det virkelig ikke være opp til det NAV-kontoret som ikke følger forvaltningsloven å evt sende en klage videre.

En ringer Statsforvalter selv.

Etter å ha klagd lokalt først selvfølgelig, men den klagen får en stort sett ikke medhold i, da det ofte er de samme folka som vurderer klagen.

• Liker 1
Skrevet

Da må du jo spørre nav om hjelp til å komme i arbeidsrettet tiltak eller andre tiltak.

Sosialhjelp er siste løsning, så man plikter å utforske alle muligheter og takke ja og utføre aktivitetsplikt som stilles etc.

Om du ikke hadde fast jobb, fikk du vel utbetalt engangsstønad i forbindelse med fødsel? Den skal dekke deg opp økonomsik i ganske lang tid. Man er selv ansvarlig for å sette budsjett og ikke ha overforbruk.

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...