AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #1 Skrevet 16. februar 2023 Jeg synes min samboer er veldig vanskelig å ta opp disse tingene med - selv om jeg kun mener å prate rolig sammen, og ikke starte en uhyggelig diskusjon/krangel. Men jeg føler aldri timingen er riktig. Tar jeg noe opp etter jobb, er han sliten. Tar jeg det opp når vi har alenetid hvor vi skal kose oss sammen, blir det også feil, fordi da skal vi trossalt «kose oss» og ikke snakke om de tingene. Tar jeg det opp på morningen, er han for trøtt. Tar jeg det opp på melding, får jeg beskjed om at han ikke gidder diskutere over sms, og at vi får prate om det istedet (tatt opp ting over melding et par ganger, da jeg synes han er så vanskelig å snakke med mange ganger). Så når prater man om ting? Når er riktig tidspunkt for å ta opp noe? Er det normalt å menn viker unna slike samtaler? Anonymkode: 0bee2...ceb
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #2 Skrevet 16. februar 2023 Hvis han alltid finner på unnskyldninger spiller det ingen rolle når du tar opp ting. Det er en hersketeknikk for å unngå å møte deg med respekt. Veldig dårlig tegn Anonymkode: 7a5f6...4e8 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #3 Skrevet 16. februar 2023 På kvelden da? I 20-21-22-tiden? Det er den beste tiden for meg/oss. Anonymkode: 27935...a8f 1
Friluftsmann70 Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 Er nok veldig forskjellig hva menn liker og hvordan vi takler å prate om vanskelige ting. Jeg synes man må kunne prate om det etter å ha kommet hjem fra jobb og fått roet seg litt. Alternativt på sengen søndag morgen ,eller midt på dagen søndag . Men her føler du oppriktig at han aldri er klar for en prat. Da tenker jeg du kan spille ballen over til han, og spørre når tid skal vi snakke sammen, du vet jeg har ønske om at vi skal snakke sammen, men det passer ikke deg. Når tid skal vi snakke sammen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #5 Skrevet 16. februar 2023 Jeg kan snakke om sex når som helst. Ellers er det vel ikke noe som det er viktig at en snakker om? Anonymkode: b7dc2...e95
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 Tar det litt etter stemning men han må være uthvilt og ikke altfor trøtt. Gjerne etter sex eller søvn. Så ikke rett etter jobb og ikke rett før vi skal sove. Hvis han sier det ikke passer, be ham foreslå tid selv. Min tar opp det rareste på litt upassende tidspunkt selv, så jeg gjør det samme tilbake til ham bare mildere 😄 Anonymkode: 29d46...72f
Amossa Skrevet 16. februar 2023 #7 Skrevet 16. februar 2023 Når noe skjer som jeg ikke er fornøyd med. Det samme gjør mannen min. Da kan vi f.eks. si til hverandre at dette må vi snakke mer om. Hos oss er det arbeidsfordelingen i huset som er et gjentagende tema. Vi prøver alltid å komme fram til en avtale om hvem som skal ha ansvar for hva. Eller blir enige om endringer dersom det ikke fungerer for en av oss. Sånn i det daglige, om oss to og hvordan vi har det, så kommuniserer vi uten plan. Tar opp ting når vi synes det passer og følger for det.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): På kvelden da? I 20-21-22-tiden? Det er den beste tiden for meg/oss. Anonymkode: 27935...a8f Da er han sliten etter jobb, vil se tv og slappe av.. Han er også veldig uinteressert om jeg prøver å innlede en samtale om noe. Det blir enveiskommunikasjon fra min side, hvor jeg ikke får noe respons tilbake. Skal vi ha en seriøs samtale om noe, må jeg nesten bli dramatisk for at han skal skjønne at vi faktisk må prate sammen. Og da er jeg så sliten etter å gjentatte ganger ha prøvd, at jeg er helt på felgen. Ts Anonymkode: 0bee2...ceb
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #9 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er han sliten etter jobb, vil se tv og slappe av.. Han er også veldig uinteressert om jeg prøver å innlede en samtale om noe. Det blir enveiskommunikasjon fra min side, hvor jeg ikke får noe respons tilbake. Skal vi ha en seriøs samtale om noe, må jeg nesten bli dramatisk for at han skal skjønne at vi faktisk må prate sammen. Og da er jeg så sliten etter å gjentatte ganger ha prøvd, at jeg er helt på felgen. Ts Anonymkode: 0bee2...ceb Er han sliten etter jobb kl.20? Når slutter han på jobb da? Anonymkode: 29d46...72f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #10 Skrevet 16. februar 2023 Friluftsmann70 skrev (45 minutter siden): Er nok veldig forskjellig hva menn liker og hvordan vi takler å prate om vanskelige ting. Jeg synes man må kunne prate om det etter å ha kommet hjem fra jobb og fått roet seg litt. Alternativt på sengen søndag morgen ,eller midt på dagen søndag . Men her føler du oppriktig at han aldri er klar for en prat. Da tenker jeg du kan spille ballen over til han, og spørre når tid skal vi snakke sammen, du vet jeg har ønske om at vi skal snakke sammen, men det passer ikke deg. Når tid skal vi snakke sammen. Vi kan ikke prate når som helst, siden vi har et barn sammen. Så tidspunkter hvor barnet er hjemme/tilstede passer ikke. Vi hadde en episode for en stund siden, hvor jeg ved flere anledninger prøvde å innlede en samtale, uten at jeg ble møtt, og da sa jeg til slutt at han fikk si fra når han mener vi kan prate. På kvelden etter barnet er lagt, svarer han plutselig da, men at da må jeg ta initiativ til å prate, siden det er jeg som har noe å ta opp (han har aldri særlig formening om noe/noe som plager han, virker det som, noe som irriterer meg litt). Da blir jeg litt provosert, fordi jeg prøver flere ganger å ta initiativ til å innlede en samtale om ting. Han tar bare ikke hintet/er ikke åpen for diskusjon. Jeg synes også slike samtaler er litt vanskelig, så jeg synes det er vanskelig å pushe på hele tiden, og snakke om noe når jeg ikke får noe svar tilbake. Jeg sa blant annet her om dagen at jeg føler ikke at vi er kjærester lengre, men at vi bare er to stk som bor sammen. «Gjør du ikke?», var det eneste jeg fikk til svar da, også sluttet han å respondere videre.. Ts Anonymkode: 0bee2...ceb
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #11 Skrevet 16. februar 2023 Amossa skrev (44 minutter siden): Når noe skjer som jeg ikke er fornøyd med. Det samme gjør mannen min. Da kan vi f.eks. si til hverandre at dette må vi snakke mer om. Hos oss er det arbeidsfordelingen i huset som er et gjentagende tema. Vi prøver alltid å komme fram til en avtale om hvem som skal ha ansvar for hva. Eller blir enige om endringer dersom det ikke fungerer for en av oss. Sånn i det daglige, om oss to og hvordan vi har det, så kommuniserer vi uten plan. Tar opp ting når vi synes det passer og følger for det. Min samboer tar aldri opp noe med meg - er det rart? Ikke en eneste gang har vi hatt en «vi må prate om noe» fra hans side. Ts Anonymkode: 0bee2...ceb
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #12 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er han sliten etter jobb kl.20? Når slutter han på jobb da? Anonymkode: 29d46...72f Han slutter på jobb kl 17. Sliten nok til at han ikke gidder å involvere seg i en samtale, tydeligvis - med mindre jeg er så på felgen at jeg omtrent sitter og gråter fordi jeg føler meg så lite sett og hørt. Ts Anonymkode: 0bee2...ceb
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #13 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min samboer tar aldri opp noe med meg - er det rart? Ikke en eneste gang har vi hatt en «vi må prate om noe» fra hans side. Ts Anonymkode: 0bee2...ceb Gjennom 7 år.. Ts Anonymkode: 0bee2...ceb
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #14 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han slutter på jobb kl 17. Sliten nok til at han ikke gidder å involvere seg i en samtale, tydeligvis - med mindre jeg er så på felgen at jeg omtrent sitter og gråter fordi jeg føler meg så lite sett og hørt. Ts Anonymkode: 0bee2...ceb Blir du ikke sint? Anonymkode: 29d46...72f
Hjelpsom Skrevet 17. februar 2023 #15 Skrevet 17. februar 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes min samboer er veldig vanskelig å ta opp disse tingene med - selv om jeg kun mener å prate rolig sammen, og ikke starte en uhyggelig diskusjon/krangel. Men jeg føler aldri timingen er riktig. Tar jeg noe opp etter jobb, er han sliten. Tar jeg det opp når vi har alenetid hvor vi skal kose oss sammen, blir det også feil, fordi da skal vi trossalt «kose oss» og ikke snakke om de tingene. Tar jeg det opp på morningen, er han for trøtt. Tar jeg det opp på melding, får jeg beskjed om at han ikke gidder diskutere over sms, og at vi får prate om det istedet (tatt opp ting over melding et par ganger, da jeg synes han er så vanskelig å snakke med mange ganger). Så når prater man om ting? Når er riktig tidspunkt for å ta opp noe? Er det normalt å menn viker unna slike samtaler? Anonymkode: 0bee2...ceb Det kan ikke være det at han har litt dårlig samvittighet og skjønner at nå er det noe ubehagelig som skal prates om i forholdet og at "feilen" da ligger på han? Kan være at han frykter det du skal si og ser for seg at hvis vi prater nå så kanskje det ender med brudd... Har selv gått rundt og fryktet sånne samtaler da jeg ikke vet hvordan jeg skulle håndtere dem og mest sansynlig kom til å reagere med sinne og "motangrep" i stede for å finne gode løsninger. Tror vi menn generelt sliter med sånne samtaler siden vi har et litt anerledes reaksjonsmønster og kanskje ikke er like flinke til å håndtere dem. Tror kanskje dere burde få noen til å passe barna og stikke en tur på en rolig kafe, der dere kan sitte med litt avstand til andre og prøve å ta samtalen der. Hvis det viser seg umulig og vanskelig å få gjennomført har dere jo alltids Fvk, Der kan dere prate sammen om sånne ting med en nøytral person som guider dere i samtalen og dere har felles samtaler og enesamtaler og så kan terapauten også får dere til å prøve å forstå hverandre.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #16 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min samboer tar aldri opp noe med meg - er det rart? Ikke en eneste gang har vi hatt en «vi må prate om noe» fra hans side. Ts Anonymkode: 0bee2...ceb Min samboer tar aldri ting opp med meg heller. Synes også det er rart. Men jeg tar opp ting som jeg føler vi må endre på når jeg føler jeg må ta det opp. Men vi har ikke barn som må tas hensyn til. Uansett, så er det veldig enveis kommunikasjon her hjemme mellom oss. Stort sett så handler samtaler om arbeidsfordeling og ting som han sier han skal gjøre men som aldri blir gjort. Jeg mener aldri. Vi har feks en ny vaskekum liggende i en eske på vaskerommet som skulle byttes ut. Lagt der i flere år…. (Det var bare ett eksempel). Jeg må ta initiativ til å få ting gjort eller til samtaler osv. Alltid enveis. Anonymkode: b9bb6...9a2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #17 Skrevet 17. februar 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Hvis han alltid finner på unnskyldninger spiller det ingen rolle når du tar opp ting. Det er en hersketeknikk for å unngå å møte deg med respekt. Veldig dårlig tegn Anonymkode: 7a5f6...4e8 Enig. Eventuelt kan det hende at han bare er emosjonelt umoden - men det fungerer svært dårlig hvis målet er et sunt samliv. Nesten umulig. Jeg anbefaler at du forsøker å si akkurat dette til han. Spør han "hei kjære, hvilke tidspunkt er best for deg hvis det er behov for meg å lufte mine behov for forholdet? Jeg føler at det aldri passer når jeg tar det opp, så jeg tenkte du kunne bestemme tid og sted så tilpasser jeg meg etter det 😊" Hvis DÉT ikke funker, og han fremdeles gir deg dårlig stemning, eller hvis han velger et tidspunkt og deretter ikke følger det eller nekter å prate når tiden kommer, så er det manipulering og hersketeknikk. Svært rødt flagg. Anonymkode: d8699...0a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå