AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #1 Skrevet 16. februar 2023 Usikker på om overskriften passer. men uansett, jeg driver å skal flytte fra samboeren min. Hvor jeg mener at han er en narsissist, utifra behandling opp gjennom årene. Jeg har fått mange psykiske plager av å være med han, og jeg hater meg selv. han har aldri trøstet meg da jeg hwr vært lei meg, aldri brydd seg om jeg har følt meg sjalu eller redd for å miste han(noe jeg har følt mye på, pga hans måte å være på rundt andre og meg). Sagt mye stygt om meg utseendetmessig også.. han har snakket så mye dritt om foreldrene mine, så de hater jeg. Av en eller annen grunn klarer jeg ikke å se på mamma’n min på samme måte lenger, noe som gjør så innmari vondt da hun egentlig var min beste og eneste venninne 🥲 oppi det hele er det han som gjør det slutt, for jeg klarer ikke, uansett hvor mye jeg vil. jeg vil fortsatt ha han, selvom jeg vet han ødelegger meg. Men til poenget. Jeg slitet helt sykt med psyken om dagen. Det siste året har livet mitt vært grått, jeg er konstant irritabel/sint, angriper lett, og ser ingen glede i noe lenger. Ikke en gang barnet mitt:: noen ganger tenker jeg at barnet har det bedre uten meg. Jeg kan ikke huske sist jeg lo ordentlig, eller var oppriktig glad. jeg føler jeg er gal hver dag, leser om narsissisme og andre personlighetsforstyrrelser for å finne ut om det er meg eller for å få det spikret at samboeren min er en. Vet okke hvorfor, men har blitt besatt av dette. jeg føler meg ukonsentrert og tett i hodet. Klarer ikke slappe av med en film, eller føle noe da jeg ser tv lenger. Jeg faller liksom helt ut. Det samme gjelder samtaler, jeg får ikke med meg ting lenger og faller brått ut av samtaler… akuratt som jeg ikke bryr meg. Jeg har også begynt å avbryte andre midt i setninger, noe som virkelig ikke er meg, men det bare skjer? oppi det hele er jeg konstant svimmel, trøtt, kvalm, vondt i magen osv. jeg TROR dette kan være pga samboeren min, men jeg vet ikke. spørsmplet mitt er, selvom ingen vet hvis jeg høre hva andre mener. kan dette komme av psykisk vold? Jeg er så redd for å flytte alene med barnet mitt, og at jeg ikke blir frisk.. 😭 er så redd for å aldri bli glad igjen. Er også redd for at barnet skal ha samvær med Pappan sin… uff, vet ingen kan hjelpe meg, men må bare lufte litt.. Anonymkode: 8b201...3c2 2
Andro Skrevet 16. februar 2023 #2 Skrevet 16. februar 2023 Dette er vondt å lese. Traumer tar energi, og brenner deg ut. Du trenger tid for deg selv, og du trenger tid til å komme deg igjen. Du må komme deg unna raskt, og planlagt. Allier deg med noen, for dette er en potensielt farlig situasjon (men mer farlig om du blir). Du skylder barnet ditt å vise at man kan stå opp for seg selv. Jeg syns at du skal ringe ditt nærmeste krisesenter. De kan gi deg støtte og veiledning på telefon til du er klar til å flytte. Da kan du og barnet ditt oppholde dere der en stund, om dere ikke har egen bolig å flytte til. Du har kanskje lest en del om narcissisme, men gjør det gjerne mer. Søk det opp på apper som instagram og tiktok eller følg "Bonshea making light of the dark" på Facebook. Psykisk mishandling setter seg i hele kroppen, men det er håp. Du greier deg alene, og du finner tilbake til meningen med livet når du blir kvitt han som drypper gift inn i livet ditt. Jeg ønsker deg masse lykke til ❤️ 1
Friluftsmann70 Skrevet 16. februar 2023 #3 Skrevet 16. februar 2023 Høres ut som du har vært i et destruktivt forhold. Veldig glad på dine vegne at du nå skal flytte fra samboeren din. Da tenker jeg det er to ting som vil være viktig. Ta kontakt med din mor, si du savner tiden som var før. At du har blitt helt hjernevasket av type, og at du er lei deg for det. Tror din mor vil bli veldig glad for å høre det. Ikke noe som er verre enn å miste kontakten med egne barn. Så ville jeg fått hjelp, psykolog, til å hjelpe deg gjennom en vanskelig tid. Har du helseforsikring i jobben, kan det være at du får raskere tilgang. Det blir ikke enkelt å flytte for seg selv, du kommer til å savne han, selv om du vet innerst inne at dette er bra for deg. Ha troa på at livet nå går mot lysere tider. Vær sterk, men tørr å være svak også. 1 1
Rødstrupa Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 (endret) Kom deg vekk fra han. Tror du får mer overblikk da. Kanskje ditt forhold til mammaen din blir bra igjen også. Støtt deg litt på venner i tiden som kommer. Håper dere finner en felles enighet hvordan barna vil ha det best mulig. Med tiden vil du føle deg bedre, sterkere og hvem vet så treffer du en stødig mann som behandler deg med respekt og gir deg den kjærligheten du fortjener.😌♥️ Endret 16. februar 2023 av Rødstrupa
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #5 Skrevet 16. februar 2023 Jeg står i helt samme situasjon som deg. Jeg bor på krisesenter. Dette skal vi klare!! Jeg heier på deg!!! ❤️ Anonymkode: c08e8...961 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 Ja å leve i et psykisk voldelig forhold gir fysiske helseplager i tillegg til de psykiske og emosjonelle traumene. Det at han har vendt deg mot moren din som var din beste venn er en nøye planlagt måte å manipulere på for å isolere deg, ta fra deg støtte og nettverket ditt som igjen fører til at han får mer makt over deg. Det gir han også mulighet til å gaslighte deg og få deg til å tro at det er deg det er noe galt med, og det gjør det mye vanskeligere å komme seg ut av forholdet. Jeg håper du begynner i terapi og får jobbet deg gjennom alt, da vil du også lære masse om hvordan det du har vært gjennom er galt og hvordan det har endret hjernen din, og ikke minst hvordan du kan få tilbake deg selv og reparere hjernen din igjen for all skaden manipulering hans har gjort! Da håper jeg du også får gjenopptatt kontakt med din mor, hun vil forstå og tilgi når hun skjønner hvor omfattende du har blitt isolert og manipulert. Det viktigste nå aller først for deg er å bryte ALL kontakt med han. Bytt nummer om du må, slett deg fra sosiale medier om du må, det er ekstremt viktig at du ikke hører på gråtende beskjeder på telefonsvarer om hvor mye han savner deg eller meldinger om hvor mye han elsker deg og skal endre seg. Alt er bare enda mer manipulering for å få tilbake makten! Du må være forberedt på at når han ikke får tilbake makten over deg så er det mange som blir truende og sinte, sier at du aldri kommer til å finne en mann igjen, at ingen liker deg, forsøke å bryte deg ned og forsøke å skremme deg. Noen truer med å utøve vold eller værre, og noen truer med å ta sitt eget liv. IKKE tro på noe av det! Om han fremsetter grove trusler kontakter du politiet eller krisesenter, men viktigst av alt er at du ikke responderer på noe av det og sørger for at han ikke får kontakt fra deg. Mye følelser kommer til å bli trigget i deg, savn, sorg, lengsel, kjærlighet... Men du må kjenne på hatet for de andre følelsene som sier at du bør snakke med han eller ikke kan leve uten han er bare en virkning av manipulering. Det er ikke kjærlighet. Ta gjerne kontakt med krisesenter for noen å snakke med og gå i støttesamtaler hos for å holde deg på rett vei, krisesenter har også nettverksgrupper du kan få nye venner og bli med å gjøre normale hyggelige ting med så du blir distrahert fra eksen og bygger selvtillit og får kjenne på hvordan det er å være fri ❤️ Lykke til flotte du!!! Vær sterk!! Når du har hatt så mye styrke i deg at du har klart så mange år i dette så har du også styrke til å komme deg over dette og starte et nytt liv! Anonymkode: 743dd...f09 2
Ellah Skrevet 17. februar 2023 #7 Skrevet 17. februar 2023 Ja, dette kan helt klart komme av psykisk vold. Utrolig bra at du skal flytte og komme deg vekk nå. Vær klar over at det kan være veldig tungt, du vil antagelig føle på sorg og føle at du vil tilbake. Det er traumebåndet som snakker. Du vil få det mye bedre på sikt om du klarer å ha ingen kontakt (utenom angående barnet) med eksen din. Forsøk å bygg opp båndene med venner og familie igjen, du vil kanskje finne mye støtte i de. Det kan hjelpe å være åpen om det du har opplevd og la de hjelpe deg. Det å snakke med andre hjelper deg til å forstå virkeligheten igjen. Om du ikke klarer å snakke med de du kjenner, ta kontakt med en terapeut eller andre som kan hjelpe deg å se det du har vært gjennom med nye øyne. Det finnes også de som jobber med akkurat dette, sjekk ut dinutvei.no, dueiermegikke.no, Karoline Bratlien, Kine Pedersen og krisesentre. Der kan du få hjelp og noen å snakke med. Når du snakker med andre om dette er det også vanskeligere å gå tilbake, uansett om det gjør vondt å bryte. Jeg klarte heller ikke å slå opp med min voldelige eks, men jeg klarte å bestemme meg for å gå når han gjorde det, noe jeg visste ville skje. Jeg holdt kontakten med eksen i over 1 år etter brudd da jeg ikke klarte å kutte. Han fortsatte den psykiske volden og jeg fikk det ikke bra før jeg kuttet kontakten helt. Det klarte jeg ikke uten hjelp fra venner og familie, jeg har vært totalt åpen med alle. I dag har jeg det så uendelig mye bedre, selvom det fortsatt er mye å bearbeide.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #8 Skrevet 17. februar 2023 Det er tydelig at du er offer for psykisk vold❤️ Det gir både fysiske og psykiske utslag som de du nevner i innlegget ditt. Det er helt vanlig når man er i slike forhold å lure på om det er en selv som er narsissisten, men la det være helt klart at slik er det ikke. Her er det helt klart han som er det! Som andre her sier; Ta kontakt med krisesenter, fastlege, noen du stoler på (en venninne ?). Mye er gjort bare ved å ta det første steget, og du kan være anonym i møte med krisesenteret også om du ønsker! Din mor vil forstå at du har blitt manipulert og gaslightet, og vil det beste for deg. Ønsker deg alt godt! Anonymkode: a7f5d...a20
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #9 Skrevet 17. februar 2023 Det er mange som trenger hjelp etter psykisk vold. Ikke fordi det er noe galt med de, men fordi de har blitt påført stor skade som nå må repareres og du skal bygges opp igjen. Mammaen din venter nok på deg resten av livet. Nå du kommer vekk fra eksen din, så vil du slippe å bli påført skade daglig, og bare DET vil gjøre deg bedre. Men du vil fortsatt høre stemmen hans i hodet, og det vil du kanskje trenge hjelp til å få bort. Også at han har manipulert deg til å føle og synes ting som ikke er "deg" og som du egentlig ikke står for. En ting du skal være glad for. Og det er at HAN forlot DEG, og ikke motsatt. Mange får et helvete når de prøver å forlate slike folk. Da skader du stoltheten deres, og det godtar de ikke. Søk opp denne podcasten på Spotify. Den er veldig positiv vinklet på at du skal ha det bra og ikke drukne i offerrollen og ikke fokusere så mye på narsissisten: Narcisstic abuse & trauma recovery. By Caroline Strawson Anonymkode: 416fd...59b
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 Takk for svar til dere som nevner krisesenter, problemet er at det tør jeg ikke.. bruddet går forsåvidt fint nå, er han som «maser» på å få meg vekk og heller jeg som føler på å trygle etter han.. fra tidligere erfaring vet jeg han kommer tilbake om en stund.. jeg har allerede funnet et sted å bo, og siden han er den slm vil ha neg ut går det greit, foreløpig.. Anonymkode: 8b201...3c2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 Ja, disse symptomene kan komme av psykisk vold. Hjernetåke, som jeg har sett enkelte kaller det, er en god beskrivelse. Det som hjelper meg, er å kunne se at min manns oppførsel ikke er unik; at han følger et mønster det faktisk finnes en betegnelse på. Gaslighting og triangulering er teknikker slike mennesker ofte bruker, og de omgir seg gjerne med flygende aper. Han har lykkes i å isolere deg, men nå når du er kvitt ham og påvirkningskraften hans vil du kunne bygge opp livet ditt igjen. Sjekk gjerne denne https://www.facebook.com/profile.php?id=100064334003671. Epitel driver hjelpetilbud for mennesker som har opplevd psykisk vold. Der selges også en bok som kanskje kan være til hjelp for deg. Anonymkode: bfdb1...fe5
Carrot Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar til dere som nevner krisesenter, problemet er at det tør jeg ikke.. bruddet går forsåvidt fint nå, er han som «maser» på å få meg vekk og heller jeg som føler på å trygle etter han.. fra tidligere erfaring vet jeg han kommer tilbake om en stund.. jeg har allerede funnet et sted å bo, og siden han er den slm vil ha neg ut går det greit, foreløpig.. Anonymkode: 8b201...3c2 Grunnen til at krisesenter er et bra sted å starte er at de kan hjelpe deg med alt annet knyttet til din mentale helse også, ikke bare et sted å flytte til akkurat nå. Du bør absolutt vurdere å snakke med de.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 Epitel fokuserer på å gi styrke og støtte til de som ønsker å bryte ut. Fra facebooksiden deres scrollet jeg meg nedover til dette bildet, som jeg poster som støtte til veien videre. Du føler deg nok alene, men det finnes flere i samme situasjon. Det finnes Facebookgrupper for mennesker som deler dine opplevelser, og hvor du vil møte forståelse. Epitel har også lokale grupper, er du heldig bor du et sted hvor dette kan være aktuelt. Anonymkode: bfdb1...fe5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 Hei, jeg er har noen innspill, du kan jo vurdere om de passer for deg: 1) Flytt 2) Oppsøk familievernkontor angående barnefordeling 3) Hold avstand til denne mannen 4) Gå til legen og sjekk at det ikke er noe fysisk galt i tillegg, ta blodprøver etc. Be om henvisning til psykolog. Si du trenger hjelp til dette. Ikke bagatelliser det. Vær tydelig, forklar situasjonen og si at det haster. 5) Spis vitaminer 6) Betro deg til venner og familie 7) Du vet innerst inne at du er glad i din mor og at dere er gode venner, og du vet også at den negativiteten du har fått mot henne skyldes påvirkning fra samboer. Vær mer med din mor og opplev henne slik hun er, dyrk det gode i relasjonen og du vil få henne tilbake. 8 ) Vær egoistisk. Prioriter deg selv. Si nei til det du ikke vil og det du er usikker om du vil. Si bare ja til det du VET at gjør deg godt, eller tidligere har visst at har gjort deg godt 9) Stol på din indre stemme - den lyser også gjennom i innlegget ditt. Du vet hva du egentlig vil, du må bare gjøre det Ønsker deg lykke til! Anonymkode: 22774...a39
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #15 Skrevet 14. februar 2024 On 2/16/2023 at 10:10 PM, AnonymBruker said: Usikker på om overskriften passer. men uansett, jeg driver å skal flytte fra samboeren min. Hvor jeg mener at han er en narsissist, utifra behandling opp gjennom årene. Jeg har fått mange psykiske plager av å være med han, og jeg hater meg selv. han har aldri trøstet meg da jeg hwr vært lei meg, aldri brydd seg om jeg har følt meg sjalu eller redd for å miste han(noe jeg har følt mye på, pga hans måte å være på rundt andre og meg). Sagt mye stygt om meg utseendetmessig også.. han har snakket så mye dritt om foreldrene mine, så de hater jeg. Av en eller annen grunn klarer jeg ikke å se på mamma’n min på samme måte lenger, noe som gjør så innmari vondt da hun egentlig var min beste og eneste venninne 🥲 oppi det hele er det han som gjør det slutt, for jeg klarer ikke, uansett hvor mye jeg vil. jeg vil fortsatt ha han, selvom jeg vet han ødelegger meg. Men til poenget. Jeg slitet helt sykt med psyken om dagen. Det siste året har livet mitt vært grått, jeg er konstant irritabel/sint, angriper lett, og ser ingen glede i noe lenger. Ikke en gang barnet mitt:: noen ganger tenker jeg at barnet har det bedre uten meg. Jeg kan ikke huske sist jeg lo ordentlig, eller var oppriktig glad. jeg føler jeg er gal hver dag, leser om narsissisme og andre personlighetsforstyrrelser for å finne ut om det er meg eller for å få det spikret at samboeren min er en. Vet okke hvorfor, men har blitt besatt av dette. jeg føler meg ukonsentrert og tett i hodet. Klarer ikke slappe av med en film, eller føle noe da jeg ser tv lenger. Jeg faller liksom helt ut. Det samme gjelder samtaler, jeg får ikke med meg ting lenger og faller brått ut av samtaler… akuratt som jeg ikke bryr meg. Jeg har også begynt å avbryte andre midt i setninger, noe som virkelig ikke er meg, men det bare skjer? oppi det hele er jeg konstant svimmel, trøtt, kvalm, vondt i magen osv. jeg TROR dette kan være pga samboeren min, men jeg vet ikke. spørsmplet mitt er, selvom ingen vet hvis jeg høre hva andre mener. kan dette komme av psykisk vold? Jeg er så redd for å flytte alene med barnet mitt, og at jeg ikke blir frisk.. 😭 er så redd for å aldri bli glad igjen. Er også redd for at barnet skal ha samvær med Pappan sin… uff, vet ingen kan hjelpe meg, men må bare lufte litt.. Anonymkode: 8b201...3c2 Ja, dette kan komme av psykisk vold. Mest sannsynlig er det det. Jeg vil råde deg til å lese boken som ligger gratis ute i pdf som heter "Why does he do that" av Lundy Bancroft. Enda mer treffsikker er boken av samme forfatter som heter "When Dad hurts Mom" - den tar for seg mye psykisk vold og triangulering. Anonymkode: 3291a...ca2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå