Gå til innhold

Mulig å endre personnummer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt har bursdag en merkedag og har i tillegg fått utdelt tidenes enkleste personnummer. Det kunne liksom vært 241220 11223 (men er jo selvfølge ikke det). 

Uansett, i den digitale verden barnet skal vokse opp i, er jeg bekymret for at han skal være et lett offer for ID-tyveri med et såpass enkelt personnummer. Er bekymringen min reell? Er det mulig å klage på personnummer og få et nytt? 

Anonymkode: 849ad...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er bekymringen min reell?

Nei.

Anonymkode: 40191...684

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei.

Gjerne en litt lengre begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei, jeg hadde faktisk ikke forventet å bli latterliggjort.. 

Er det virkelig dumt å være bekymret for sikkerheten til egne barn? Og hvorfor i alle dager er dobbelttall i naturlig følge i det hele tatt lov i personnummer? Jeg er oppvokst med at det ikke skal deles med noen og er privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personnummer generelt er enkle å huske. Det er bare fem tall. Bursdager er enkle å finne uansett, og er heller ikke sensitiv informasjon. Personnummer er som sagt kun fem tall, fem tall er easy peasy å huske for de fleste. 

Anonymkode: ce97f...2f6

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal noen kunne tippe og få rett på alle 11 sifrene, merkedag eller ei?

Anonymkode: e616d...585

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personnummer generelt er enkle å huske. Det er bare fem tall. Bursdager er enkle å finne uansett, og er heller ikke sensitiv informasjon. Personnummer er som sagt kun fem tall, fem tall er easy peasy å huske for de fleste. 

Ja, men hadde jeg feks jobbet i bank så hadde jeg jo tenkt: oj, for et lett nummer hans Hansen med 11223 hadde og så hadde jeg husket det. Er liksom ikke helt samme greia med 49251.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener jo ikke tipping, mener at dersom det skulle falle i feil hender er det alt for lett å huske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar en enkel datamaskin fem sekunder å finne 500 vilkårlige fødselsnummer.

Men hvilken skade gjør egentlig det? Det må kobles mot navn, adresse og enda mer for å kunne gjøre noen skade...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er bekymret da fødselsnummer kan brukes til svindel (f.eks. ta opp lån/handle på avbetaling), men i de tilfellene er fødselsnummeret koblet til nettopp navnet. Fødselsnummeret mitt kan fint være 123456789, men så lenge det ikke kan kobles til mitt folkeregistrerte navn så kan det ikke brukes til noe, så det spiller igrunn ingen rolle.

PS. jeg har selv et veldig enkelt personnummer, men har aldri opplevd noe negativt på grunn av dette. 

Anonymkode: fc68e...317

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det virkelig dumt å være bekymret for sikkerheten til egne barn? Og hvorfor i alle dager er dobbelttall i naturlig følge i det hele tatt lov i personnummer? Jeg er oppvokst med at det ikke skal deles med noen og er privat. 

Fødselsnummeret er ikke legitimasjon

For virksomheter er det viktig å vite at et fødselsnummer ikke er legitimasjon. At en person oppgir korrekt fødselsnummer, er ingen garanti for at vedkommende faktisk er den man påstår å være. Når en virksomhet skal verifisere identiteten, må den derfor bruke andre virkemidler enn fødselsnummer. Eksempler på dette er elektronisk ID eller sjekk av gyldige ID-dokumenter opp mot personen.

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/fodselsnummer/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man bør selvfølgelig ikke dele personnummer, men et personnummer er faktisk ikke klassifisert som en sensitiv opplysning. Det skal mer til enn et personnummer for å stjele en identitet. Jeg ville ikke bekymret meg, men jeg forstår likevel at du tenker på det

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hadde jeg feks jobbet i bank så hadde jeg jo tenkt: oj, for et lett nummer hans Hansen med 11223 hadde og så hadde jeg husket det. Er liksom ikke helt samme greia med 49251.. 

Hvis du jobber i bank og vil svindle noen, hva hindrer deg i å notere ned fødselsnummeret til hvem det nå skulle være?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge folkeregisterloven § 2-2 skal fødselsnummeret endres når fødselsdato eller kjønn endres, eller dersom det er besluttet i medhold av reglene i politiloven kapittel II a om fiktiv identitet. Politiet kan fatte vedtak om såkalt "fiktiv identitet".

Anonymkode: 942b9...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør selvfølgelig ikke dele personnummer, men et personnummer er faktisk ikke klassifisert som en sensitiv opplysning. Det skal mer til enn et personnummer for å stjele en identitet. Jeg ville ikke bekymret meg, men jeg forstår likevel at du tenker på det

Forresten, mitt ene barn har kun tre ulike tall i hele sitt fødsels og personnummer. Barnet er født etter en merkedag. Jeg har bare tenkt på dette som veldig morsomt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har sett mange tusen personnummer i løpet av mitt yrkesliv. Noen har nummer som er veldig enkle, som du kaller det, men en går ikke rundt å husker de selv de er enkle.

Anonymkode: 0018f...131

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, mitt ene barn har kun tre ulike tall i hele sitt fødsels og personnummer. Barnet er født etter en merkedag. Jeg har bare tenkt på dette som veldig morsomt. 

Det er klart en fordel med de enkle til barna når de skal ha legetimer og sånt, men jeg har vært mer oppgitt og bekymret over dette.

Har heldigvis fått bekreftet her at jeg bare er en hønemor. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...