Gå til innhold

Besteforeldre til barn med autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Mitt barn på 7 år har autisme. Har enkelt språk og kan kommunisere sine ønsker på en forståelig måte, men ellers lite blikkontakt, lite kroppskontakt, repeterende atferd osv . Liker det han liker (feks bilmerker, blå duplo) og bryr seg null om det han ikke liker.  Problemet er min mor og vårt forhold. Jeg opplever at hun ikke aksepterer hans diagnose , at hun er flau over han  offentlig, og jeg merker at hun forsøker å "disiplinere " eller atferdstrene han til å bli mer sosialt akseptert. Dette uten hell, men møtes fortsatt med ting som "han trenger bare tydelige grenser", han må gå sulten så lærer han å spise maten sin. Alle våre besøk er nå preget av at hun prøver å vise til meg at hun nok skal klare å få han til å spise blomkål/ikke lage lyd på butikken/leke med andre leker... Jeg er så sliten og vet ikke hvordan jeg skal angripe dette. Ønsker å ha en god relasjon til min mor men barnet mitt er viktigst. Noen tips til hva jeg kan gjøre ? 

Anonymkode: 95c17...891

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med din lokalleder i autismeforeningen om du er medlem der og be om råd. De har nok vært borti lignende flere ganger og vet best hvordan takle

• Liker 3
Skrevet

Du setter ned foten! Hun mener det vel, men hun er faktisk skadelig for barnet ditt slik hun oppfører seg nå. Din sønn trenger å kjenne at han er godtatt og likt av sin egen familie. Han får nok motstand fra omgivelsene om ikke familien også skal gi han motstand.

Mulig hun blir fornærmet, snurt eller føler seg avvist. Men du må verne om din sønn 

Anonymkode: 0767a...0c2

• Liker 4
Skrevet

Skriv ut papirer med info som hun bør lese. Hva autisme er, hvordan det funker og påvirker. Enten må hun akseptere det, eller så må hun faktisk holde avstand, det hun driver med er ikke okei og det er med på å skade barnet… 

Anonymkode: 683be...41e

• Liker 1
Skrevet

Enten må hun forstå og respektere diagnosen ellers kan hun faktisk ikke få være i barnets liv. Det hun gjør er skadelig.

• Liker 3
Skrevet

Jeg sa at enten godtar du barnet som det er, og er glad i barnet, eller så holder du deg borte. Dessverre ble det avstand, men det var det beste for både barnet og meg..

Anonymkode: 83582...0e9

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...