Gå til innhold

Blir hunden sliten etter en times tur, eller hva gjør den etterpå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hund jeg låner og går turer med innimellom. Pleier å gå en times tur med den, men er veldig nysgjerrig på om hunder blir slitne etter en times tur, og om de da får rett inn og legger seg, eller hva de som oftest gjør etter turen? :) 

Anonymkode: 06e41...664

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine blir ikke slitne etter en times tur. For å bli slitne må de trekke eller løpe. Men de slapper uansett av etter en times tur. 

• Liker 3
Skrevet

Ikke med vanlig gange på vei nei, men når vi går i dyp snø i fjellet og kaver eller går en mil på ski (som innebærer at hunden får løpt mye) så blir hunden sliten.

Anonymkode: a5dde...c71

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt an på rase og rutiner. De fleste hunder (såfremt de ikke er små valper, gamle eller syke), kan lett gå i en time uten å føle seg slitne i det hele tatt. Å gå i en time er ingenting for en hund. 

Inntrykk derimot, kan de bli slitne av. Lukter, lyder, bevegelse etc. Går man i et nytt miljø med mange inntrykk (by for eksempel), så vil hunder bli mer slitne enn en gåtur i en skog man ofte går i. Får hunden brukt seg på noen måte under den timen (trekking, godbitsøk etc), vil de også bli mer slitne enn bare av å gå. 

De fleste hunder lærer seg at "ingenting" skjer når de kommer hjem etter tur, og at man derfor skal legge seg ned og slappe av. Det er en del av rutinen, og betyr ikke at hunden nødvendigvis er sliten.

Anonymkode: ba314...0fc

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, men de går inn og legger seg og slapper av om de får en time tur. Er stor forskjell på hunder både på rase, individ, alder, personlighet, trening, vane  etc etc. 

8-10 timer på sauesanking gjør dem så slitne at de faller om og sover i 12 timer, men trimmer de jo ikke slik resten av året. 

Anonymkode: c3ed0...544

• Liker 1
Skrevet

Noen blir slitne etter en time med gåing, andre blir ikke det, og forventer enda lengre turer neste gang.
Skal hunden bli skikkelig sliten må du drive litt mentaltrening og lek i tillegg. Da får du fred når dere kommer inn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å gå 2 mil med mine når jeg har fri, da legger de seg til å sove, men spretter opp og er klare for en ny runde hvis jeg går ut døra. Så de kan ikke være så slitne. 

Anonymkode: 07041...d08

• Liker 1
Skrevet

Hundene mine blir slitne etter en times tur, men da gjør vi gjerne litt flere ting på den turen. Går en plass der det skjer litt ting, leker, søk etter godbiter i grøftekanten osv.

Anonymkode: 514f8...943

• Liker 1
Skrevet

Min hund blir ikke nødvendigvis sliten av en bytur eller tur på asfalt 😊 

Går vi i skogen(som ofte er ganske utilgjengelig nå på vinteren) og legger inn litt lydighet og søks-øvelser derimot, blir han mer sliten. 

Men han er stort sett fornøyd, uansett hvor vi går tur 😊

• Liker 1
Skrevet

Tispe på ni måneder. Hun klarer to timer i skogen. Rolig gange, og innlagte drikke og hvilepauser. Men da hviler hun noen timer etterpå.

Anonymkode: 9d716...bd1

Skrevet

Vil ikke si "sliten" med mindre vi går i skogen, men får ut en del energi ja, særlig når de snuser rundt og får brukt nesen skikkelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...