Gå til innhold

Lavt selvverd - hvordan forbedre den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen klar følelse av hvem jeg er og har ikke selvverd aner jeg. Noen valg jeg tar og noen psykiske utfordringer jeg har henger kanskje sammen med dette. Forstår ikke hva jeg skal gjøre med det eller hvorfor det er sånn, men har skjønt at jeg har lavt selvverd ut fra reaksjonen til mennesker som snakker om andre mennesker og ut fra hva folk sier når de snakker om seg selv og egne behov. 

Selvfølgelig er jeg lat noen ganger og kan sluntre unna fordi jeg er sliten, men det virker som andre da bruker den latskapen til å slappe av og å unne seg ro. Jeg forstår ikke hvordan det går an men folk sier helt usjenert "dette trengte jeg nå".

Når jeg ikke er produktiv, som skjer ofte, så fører det til økt stress, skam og en økt følelse av å ikke strekke til og å gjøre noe galt. Spiser jeg noe godt skammer jeg meg. Sover jeg lenge får jeg lettere angst. Bruker jeg penger på noe som bare handler om meg selv og ikke involverer andre så føler jeg meg slem og som en dårlig mor. Sier noen noe positivt til meg regner jeg med at det er et motiv bak, noe de ønsker å oppnå, at de latterliggjør meg eller bare lyver. Jeg har ikke tillit til det enkleste kompliment. Har også en fetisj jeg setter pris på her i dette livet, men selvfølgelig innebærer det en solid porsjon masochisme og jeg føler meg ikke trygg eller sett om jeg ikke opplever smerte eller nedverdigelse 🙈🙊 Redflag på hele linja. Men hva skal jeg gjøre med dette? 

Anonymkode: e8402...504

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du trenger å prate med noen om dette. Har du prøvd psykolog? Alle er selvfølgelig litt usikre til tider, og de fleste av oss klarer ikke å gjøre alt vi ser for oss hva vi burde gjøre. Men å trykke seg helt ned for den minste ting som det du gjør er ikke sunt. Du fortjener bedre. 

Anonymkode: 2dcf0...ad3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...