AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #1 Skrevet 16. februar 2023 Er det innafor å droppe middagen helt? Eller feks ikke ha middag hver dag? Uavhengig av hva jeg lager, er det ikke gitt at barna spiser det. Idag måtte jeg kaste to fulle tallerkener med mat. Eldste er snart seks år og under "hvert eneste" måltid går hun på do og blir der. Hun må ikke på do før. Jeg passer på å alltid ha en ting de liker, men da blir det kun den ene tingen som blir spist. Maten min er helt vanlig. Jeg kan ikke servere pølser og pasta med ketchup hver dag. Eller fritert sukkerspinn med sjokolade saus på. Hater at jeg bruker masse penger på mat som bare kastes i søpla. De får Ingenting utenom måltid, bortsett fra dessert (bær eller litt sjokolade hvis vi har). Burde jo egntlig vært sulten og siden hun spiste kl to, og hun fikk mat nå kl 18, og hun spiste kun brødet og ikke gryten. Nektet å smake. Gikk på do istedet og begynte å grine høyt fordi det ikke var mer brød igjen (bakt). Nektet å smake på maten og la seg ned på gulvet. Endte med at jeg kastet alt i søpla og sa at det ikke blir noe mer idag. Toåringen spiser det han får servert hvis han er sulten nok. Nå vurderer jeg å droppe middag fordi det ikke spises og heller ha en gang i blant. Så får de heller frukt eller rå brokkoli (eneste som spises av eldste). Anonymkode: c69c2...770 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #2 Skrevet 16. februar 2023 Normalt ville jeg ha sagt at alternativet er å gi to muligheter å velge mellom. Middagen som står på menyen (spør før du lager) eller brødskive eller noe annet som du bruker å ha til ellers. Men det her høres ikke normalt ut. Du bør se en spesialist, ingen kan leve på bare frukt eller brokkoli. Om ungen er så kresen at det går utover helsen, så bør du søke hjelp. Anonymkode: 813f9...adc 11
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #3 Skrevet 16. februar 2023 Hvorfor måtte du kaste to tallerkner fulle av mat? Sett de i kjøleskapet og spis det seinere? Anonymkode: efe38...3a4 34 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 Hvorfor kastet du det egentlig? Du kunne jo fint hatt rester til middag i morgen? Anonymkode: 953dc...d4a 18
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #5 Skrevet 16. februar 2023 De tåler å gå sultne. Lag noe som kan spises selv om det er kaldt/kan varmes i microen senere, tilby kun det og ikke noe annet. Anonymkode: 45299...ed7 3
svartkatt Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 Jeg kan ikke fatte at du kaster så mye mat. 😳 15 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #7 Skrevet 16. februar 2023 Slutt å kaste maten iallfall. Man kan fint ha rester. Om det er slik at du tar på fatene til barna, kan du heller hjelpe dem til å ta på selv. Ville også snakket med helsesøster, om det er slik at barna omtrent ikke spiser noe mat. Anonymkode: 99c1b...a1a 13
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 Nei. Du bør selvfølgelig ikke droppe middag. Da ‘vinner’ de jo. Anonymkode: 4d2ae...9be
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #9 Skrevet 16. februar 2023 Hjelpe meg. Barn skal ha middag. La de gå sultne Anonymkode: 4d2ae...9be 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #10 Skrevet 16. februar 2023 Så lenge barna spiser variert pålegg så er ikke middagen så viktig. Anonymkode: bca15...3c3 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #11 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor kastet du det egentlig? Du kunne jo fint hatt rester til middag i morgen? Anonymkode: 953dc...d4a Ja i know, men handlet i affekt.. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor måtte du kaste to tallerkner fulle av mat? Sett de i kjøleskapet og spis det seinere? Anonymkode: efe38...3a4 Ja jeg var faktisk sur og lei meg, så gjorde det i affekt.. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Normalt ville jeg ha sagt at alternativet er å gi to muligheter å velge mellom. Middagen som står på menyen (spør før du lager) eller brødskive eller noe annet som du bruker å ha til ellers. Men det her høres ikke normalt ut. Du bør se en spesialist, ingen kan leve på bare frukt eller brokkoli. Om ungen er så kresen at det går utover helsen, så bør du søke hjelp. Anonymkode: 813f9...adc Jeg har prøvd å spørre, men får alltid nei. Vil ikke ha. Hun vil ha pizza hver dag eller kyllinglår. Jeg kan ikke ha junk food hver dag. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slutt å kaste maten iallfall. Man kan fint ha rester. Om det er slik at du tar på fatene til barna, kan du heller hjelpe dem til å ta på selv. Ville også snakket med helsesøster, om det er slik at barna omtrent ikke spiser noe mat. Anonymkode: 99c1b...a1a Eldste spiser mat altså, hun spiser bra noen ganger, men da er det gjerne kjip mat på besøk. Men det var egntlig en god ide at de kan ta selv 😊 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De tåler å gå sultne. Lag noe som kan spises selv om det er kaldt/kan varmes i microen senere, tilby kun det og ikke noe annet. Anonymkode: 45299...ed7 Har noen fiskekaker. Men ja, innafor å la henne legge seg sulten? svartkatt skrev (5 minutter siden): Jeg kan ikke fatte at du kaster så mye mat. 😳 Ikke jeg heller.. Pleier som regel å spare det altså, og spise det vi kan. Men idag ble det sånn. Anonymkode: c69c2...770 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #12 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så lenge barna spiser variert pålegg så er ikke middagen så viktig. Anonymkode: bca15...3c3 Pålegget de spiser er gjerne ultraprosessert. Synes det blir veldig mye hvis de skal kun spise brødskiver (frokost og i bhg). Yoghurt spiser ikke eldste.. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. Du bør selvfølgelig ikke droppe middag. Da ‘vinner’ de jo. Anonymkode: 4d2ae...9be Ja. Spurte henne om det. Hun stoppet med en gang å grine og ble skikkelig letta.. Wtf... Kjente jeg ble skikkelig fornærmet. Vi pleier å ha det hyggelig rundt bordet, prate osv, aldri noe más om å spise opp, mer at hvis de går for å surre, at jeg sier vi går fra bordet når vi er ferdig. Eller at det er mye tull, så sier jeg at vi ikke skal glemme å spise også. Anonymkode: c69c2...770 1
Rosa Sløyfe Skrevet 16. februar 2023 #13 Skrevet 16. februar 2023 du får vel be dem om og sitte ved borde til maten er spist opp fins mange bøker om hvordan man kan få sunn mat i barna dere kan også sette dere sammen en dag i uken og snakke om hva dere skal ha til middag og lage en uke liste sammen
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #14 Skrevet 16. februar 2023 Hjelper det om rå brokkoli er tilbehør til middagene, da? Eller vil hun da bare spise brokkoli? Anonymkode: 99c1b...a1a 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #15 Skrevet 16. februar 2023 Nei, ikke dropp middag. Middagen er viktig av mange grunner, ikke bare for å spise men for å dele dagen sin, sosialisere, ha et møtepunkt ila dagen, roe litt ned etter en hektisk dag +++ Men, prøv å inkluder barna mer. Sett av tid hver søndag f eks, lag en matplan for uken som kommer. La de få bestemme middag et par dager hver, ta de med å handle , lage magen og smake underveis. Spar rester, å ha i matpakke/lunsj, fryser til senere eller ha reste-middag en dag i uken Sett av en lørdag eller søndag i mnd hvor dere baker boller, brød osv for å fylle opp fryseren😃 Anonymkode: 0e736...102 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #16 Skrevet 16. februar 2023 Tilby variert mat, men ikke gjør det til en maktkamp eller tvang. Tvang får ingen til å like maten. Se på kostholdet som en helhet, får de i seg næringsstoffene de trenger i løpet av uken. Alltid tilby noe de liker, feks rå gulrøtter. Barn har naturlig sterk smakssans og er skeptisk til mat. Det er helt normalt og går over. Bare ikke lag så mye styr utav det. Det er ikke innafor å legge sulten. Tilby heller knekkebrød eller skive. Tilby mat de liker tilberedt på ulike måter. Tilby skåler med ulik mat (tenk Taco) så kan de velge selv heller enn at alt er blandet sammen. Mye grønnsaker kan blandes i tomatsaus, supper og smoothie Anonymkode: dd60a...ffd 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #17 Skrevet 16. februar 2023 Rosa Sløyfe skrev (4 minutter siden): du får vel be dem om og sitte ved borde til maten er spist opp fins mange bøker om hvordan man kan få sunn mat i barna dere kan også sette dere sammen en dag i uken og snakke om hva dere skal ha til middag og lage en uke liste sammen Skaper ikke det dårlig forhold til mat om man må spise opp? Synes det er fint om man respekterer egen metthetsfølelse ved å si stopp feks... Men en light variant hvor de tar selv og må spise opp det (ikke enorme megnder selvsagt).. Hun er ikke mulig å kommunisere med med mat osv. Hun sier vet ikke. Har prøvd å lage liste sammen med henne, men det er ikke mulig. Virker som hun ikke er helt moden.. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hjelper det om rå brokkoli er tilbehør til middagene, da? Eller vil hun da bare spise brokkoli? Anonymkode: 99c1b...a1a Ja da spiser hun bare brokkoli og får fnatt om det kommer saus på. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, ikke dropp middag. Middagen er viktig av mange grunner, ikke bare for å spise men for å dele dagen sin, sosialisere, ha et møtepunkt ila dagen, roe litt ned etter en hektisk dag +++ Men, prøv å inkluder barna mer. Sett av tid hver søndag f eks, lag en matplan for uken som kommer. La de få bestemme middag et par dager hver, ta de med å handle , lage magen og smake underveis. Spar rester, å ha i matpakke/lunsj, fryser til senere eller ha reste-middag en dag i uken Sett av en lørdag eller søndag i mnd hvor dere baker boller, brød osv for å fylle opp fryseren😃 Anonymkode: 0e736...102 Pleier å spørre og prøve å inkludere, men hun er ikke den typen :/ Anonymkode: c69c2...770 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #18 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tilby variert mat, men ikke gjør det til en maktkamp eller tvang. Tvang får ingen til å like maten. Se på kostholdet som en helhet, får de i seg næringsstoffene de trenger i løpet av uken. Alltid tilby noe de liker, feks rå gulrøtter. Barn har naturlig sterk smakssans og er skeptisk til mat. Det er helt normalt og går over. Bare ikke lag så mye styr utav det. Det er ikke innafor å legge sulten. Tilby heller knekkebrød eller skive. Tilby mat de liker tilberedt på ulike måter. Tilby skåler med ulik mat (tenk Taco) så kan de velge selv heller enn at alt er blandet sammen. Mye grønnsaker kan blandes i tomatsaus, supper og smoothie Anonymkode: dd60a...ffd Jeg prøver. Har prøvd alt føler jeg, men taco liker de. Har mistet litt motivasjonen for jeg har brukt mye tid på å lage mat som ikke blir spist. Ofte er gryter og sånt ganske sunt og næringsrikt, men de spiser ikke. Diverse ruller og sånt blir dyrt i lengden om man skal kjøpe inn til middag hver dag. Men jeg bør prøve å finne noe smarte løsninger. Anonymkode: c69c2...770 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #19 Skrevet 16. februar 2023 Hjemmelaget pizza? La de lage sin egen med forskjellig topping (sett frem i skåler) salat (sett frem i skåler og blande selv), typ salat, skinke, ost, dressing, tortilla chips/ krutonger, mais, brokkoli og andre ting du vet de liker taco kan man jo variere massevis, fint og spare restene også å ha dagen etter.. Anonymkode: 0e736...102 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #20 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja i know, men handlet i affekt.. Ja jeg var faktisk sur og lei meg, så gjorde det i affekt.. Jeg har prøvd å spørre, men får alltid nei. Vil ikke ha. Hun vil ha pizza hver dag eller kyllinglår. Jeg kan ikke ha junk food hver dag. Eldste spiser mat altså, hun spiser bra noen ganger, men da er det gjerne kjip mat på besøk. Men det var egntlig en god ide at de kan ta selv 😊 Har noen fiskekaker. Men ja, innafor å la henne legge seg sulten? Ikke jeg heller.. Pleier som regel å spare det altså, og spise det vi kan. Men idag ble det sånn. Anonymkode: c69c2...770 Nei det er ikke innafor Anonymkode: 0521f...12e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå