Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke flere to good to go?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har enda ikke vært tidsnok ute til å få tak i noe fra steder jeg ønsker å hente hos og mange har altfor sene hentetider. Da må jeg ofte ut mellom 21-23 kun for å dra inn til byen for å hente noe og det gidder jeg ikke. 

Ellers er det mest boller og sånt. Det kan være ok iblant det, men ikke veldig ofte. Det virker også som det varierer veldig hva folk får. Tørre og gamle boller eller inntørka pålegg virker ikke særlig fristende. 

Jeg tenker også litt på at det kanskje er veldig mye mat til bare meg eller mat jeg ikke liker. Kjipt å måtte kaste for eksempel. 

Men har sett endel i det siste fordi jeg kunne tenke meg å prøve om det er noe som passer i forhold til å hente osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

frivis skrev (37 minutter siden):

Tror TGTG må forlange at butikkene lager katogorier slik at folk vet hva de får. Feks "kjøttvarer", "brød", "søtbakst", "grønnsaker" etc. Da ville folk følt de kunne kjøpe uten så stor risiko for at det må kastes.

Da ville det jo ikke være så mange utsalgssteder som kunne være med, ev. at det ville være svært sjeldent de hadde nok til å lage en TGTG-pakke. Poenget er jo å selge det de ellers måtte ha kastet, og enhver bedrift vil jo kaste så lite som mulig, de kan jo ikke produsere opp ekstra mat for å fylle en hel TGTG-pakke med f.eks. kun kjøtt, som de går i minus på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er bare en person, og er redd jeg ikke kommer til å spise opp alt jeg får. Det er ikke så mange som tilbyr det her, og de jeg kjenner som bruker det, sier de får poser med alt mulig godt til kvelds til hele familien. 

Jeg er dessuten ganske ferdigspist så sent på kvelden som de har utlevering. Jeg rekker ikke spise en hel pose med mat etter kl. 20, liker ikke frokost, og etter jobb neste dag er det nok ikke så godt lenger. 

Uansett er jeg vegetarianer og ganske kresen, så det er nok alltid noe oppi der jeg ikke kommer til å ville ha. 

Anonymkode: 709b9...417

Fryse ned?

Anonymkode: 77784...c34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubeleilig hentetider,  uklart innhold,  hører det er mye søt-bakst og det trenger jeg ikke. 

Det er billigere å la være.

Anonymkode: 5cee2...ec6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (11 timer siden):

Tror TGTG må forlange at butikkene lager katogorier slik at folk vet hva de får. Feks "kjøttvarer", "brød", "søtbakst", "grønnsaker" etc. Da ville folk følt de kunne kjøpe uten så stor risiko for at det må kastes.

Mine nærmeste sorterer på varmmat, dagligvarer, brødvarer og forundringsposer. 

Problemet med å kategorisere dette veldig nøye, og dele opp for eksempel varmmat og bakevarer i ulike kategorier er at de sjeldent vet dagen før hvor mye de vil sitte igjen med av de ulike underkategoriene. De vet vanligvis at de har en del varmmat igjen, men de vet sjeldent så nøyaktig som om det er kjøtt eller vegetar for eksempel. Hadde de kunne planlagt ned i den minste detalj, så hadde de mest sannsynlig heller valgt å lage mindre, og dermed slippe ha TGTG uansett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg bor er det stort sett bakeri som har dette tilbudet. Jeg spiser lite brød og er ikke glad i bakeribakst (søt) det baker jeg heller selv. Synes og vi får lite i posene. Vil heller kjøpe 1 ting jeg virkelig har lyst på enn mange ting jeg ikke vet hva er som jeg normalt ikke ville spist.

Anonymkode: 88487...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her et det ikke så mange som er med på TGTG. Meny er med, deres poser består stort sett av 2-3 boller eller annen søt bakst, noen ganger en liten ting fra varmeskapet som sent på kvelden er såpass inntørket at det er litt ugjenkjennelig, og resten opp til beløpsgrensen er varer som er veldig utgått på dato….

Anonymkode: 5bbcc...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bakgrunn i tråden så tok jeg og brukte det i går med Bunnpris (den har 4.4 av 5 poeng her). henting 2230

39 kroner gav
1 x grovbrød, spelt (godt brød med en del tyngde)
1 x skolebolle
1 x osteloff
1 liter sjokomelk som gikk ut dagen etter. (og som minste ikke likte uansett så den blir nok helt ut)
1 pakke med søt paprika, godt moden men såg helt ok ut
2 epler, modne men ok
4 bananer, helt fine. Ikke bruke men muligens litt frost skadet. Helt fine inni.
1 pakke med ferdigvaska ruccola som hadde siste forbruksdag samme dagen, brukte litt selv på kveldsen og resten gikk til marsvinet. 

Helt ok innhold, men hadde det ikke vært for brødet som var med så hadde jeg tenkte det var litt så som så. 

Anonymkode: 5a6b4...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ganske bra poser på coop xtra, men der må man hente mellom 22.30 og 23, og det blir veldig sent for meg å kjøre og hente flere ganger i uka.. men i blant går det. 

Anonymkode: e5063...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte to poser på Bunnpris en gang,  fikk jeg bl a en eske kaffekapsler i begge. Når jeg ikke har kaffemaskin var jo dette helt bortkastet. Kapslene hadde dessuten gått ut på dato og med kun en kaffedrikker i huset, tror jeg kaffen ville smakt ganske fælt etterhvert når jeg nærmet meg tom eske.

Selv om jeg ikke gidder å kjøpe mer fordi jeg ikke vil ha bakst og kaffekapsler, må jeg forsvare ordning litt på et par punkter, siden noen nevner varer med kort holdbarhet og sene hentetidspunk; det er jo liksom hele poenget for butikkene; de skal bli kvitt varer som er tett på utløpsdato og produkter de ikke kan selge dagen etter. Og hentetidspunktene er selvfølgelig tett på stengetid når de ser hva som ikke har blitt solgt den dagen. Er også derfor de ikke sier på forhånd hva som er i posene.

Selv holder jeg meg til 50%-disken på Kiwi, særlig en  butikk jeg stopper ved på vei til jobb har bra disk (i mine øyne som kunde, de burde jo vært flinkere på å bestille riktig.  🙊), der finner jeg veldig ofte kjøtt som går ut på dato dagen etter, som blir middag samme dag jeg kjøper det. Aldri vært dårlig på smak.

Anonymkode: eee2f...203

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns folk har mye urealistiske forventninger til TGTG. Man er med å hindre noe matsvinn og da må man ta det som er igjen når stengetid nærmer seg. Og er det for mye mat kan man enten gi videre eller fryse ned. Søt bakst kan man putte i fryser til man får besøk eller ta med på tur. 

Anonymkode: 0e9c0...e2c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Selv om jeg ikke gidder å kjøpe mer fordi jeg ikke vil ha bakst og kaffekapsler, må jeg forsvare ordning litt på et par punkter, siden noen nevner varer med kort holdbarhet og sene hentetidspunk; det er jo liksom hele poenget for butikkene; de skal bli kvitt varer som er tett på utløpsdato og produkter de ikke kan selge dagen etter. Og hentetidspunktene er selvfølgelig tett på stengetid når de ser hva som ikke har blitt solgt den dagen. Er også derfor de ikke sier på forhånd hva som er i posene..

Anonymkode: eee2f...203

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Syns folk har mye urealistiske forventninger til TGTG. Man er med å hindre noe matsvinn og da må man ta det som er igjen når stengetid nærmer seg. Og er det for mye mat kan man enten gi videre eller fryse ned. Søt bakst kan man putte i fryser til man får besøk eller ta med på tur. 

Jeg har full forståelse for at det er sene tidspunkter, men det er hovedgrunnen til at jeg ikke benytter det oftere. 

Siden det blir spurt om hvorfor vi ikke bruker det, så synes jeg det er greit å nevne hovedgrunnen. De fleste skjønner jo hvorfor det blir delt ut da, men det bør jo være greit å poengtere at det er en av grunnene til at man ikke benytter det. 
Litt som mange også sier at de ikke bruker det fordi det er søt bakst... spiser man ikke søt bakst, og det hovedsaklig er det i posene, så er det da grunnen... uten at det nødvendigvis er klaging. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg ikke anser mat som jeg ikke har en plan for som god økonomi. Om jeg kjøper en pose med noen boller og noen baguetter så kommer det uansett i tillegg til hva jeg ellers må kjøpe når vi er en familie på 4.

Jeg kan skjønne at det er greit for studenter som ikke trenger å planlegge mat like mye.

Anonymkode: aaaf0...a85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig mange som ikke er interessert i søt bakst fra butikker/bakeri. For meg er det helt uaktuelt både å fryse ned for å ha senere og til å ta med på tur. Når det stort sett er søt bakst i posene kjøper jeg derfor ikke TGTG. De få gangene jeg spiser søt bakst baker jeg det selv, etter at jeg lærte at mange bakeri ikke en gang lager sin egen vaniljekrem, men kjøper den ferdig fra Tine med alt av prosessering det innebærer har jeg sluttet å kjøpe det.

Anonymkode: 88487...663

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jo absolutt ingenting med urealistiske forventninger å gjøre når man ikke velger å benytte seg av et tilbud. Forventningene mine er 100% realistiske og derfor velger jeg å ikke kjøpe, nettopp fordi de ikke kan gi meg noe jeg er fornøyd med eller trenger.

Hadde man valgt å kjøpe men så hadde klaget over innholdet så hadde det vært noe annet. TS spør hvorfor vi ikke velger å benytte oss av TG2G. Jeg kjøper ikke boller og baguetter vi hverken trenger eller har lyst på for å "ta samfunnsansvar". Vi fokuserer heller på å ukeshandle og planlegge måltidene våre slik at vi unngår matsvinn og overforbruk i det daglige. At kiosken på hjørnet overvurderer sin produksjon er ikke mitt ansvar.

Det blir bare for dumt å seriøst tro at man velger å kjøpe TG2G fordi man tar samfunnsansvar.

Anonymkode: aaaf0...a85

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke testet ut dagligvarebutikker eller hotell enda, men har prøvd en lokal kafe, det lokale bakeriet og Circle K. Den lokale kafeen ble nok både første og siste gang, da jeg fikk tre ting som alle var tørre og smakte et snev av gammel kjøledisk. Følte jeg fikk både lite og dårlig mat for pengene. Circle K og bakeriet har jeg nå prøvd to ganger og er fornøyd. Circle K fungerer best når det nærmer seg helg, da det som nevnt tidligere i tråden er en del søtbakst, men jeg har også fått en grov baguette og et grovt rundstykke derfra.

Bakeriet her har så populære TGTG-poser at de selges ut maks to minutter etter at de blir lagt ut, og det skjønner jeg godt. Man får ganske mye for pengene, og da en god blanding av "sunne" varer (grove knekkebrød og rundstykker, samt salat) og søte bakverk. To digre fastelavnsboller til helga var ikke å forakte :)

Jeg vurderer å teste ut dagligvarebutikkene også, men er redd det blir mye som enten er gått ut på dato for lenge siden eller ikke faller i smak, og så ender det opp som matavfall likevel. Jeg får se, kanskje jeg prøver den med høyest karakter.

Grunnen til at jeg ikke benytter meg mer av TGTG er at hentetidspunktene ofte passer dårlig med arbeidstiden. Når man bor nesten en mil unna butikken gidder man sjeldent å kjøre ens ærend kl 22.30 til butikken for å hente en forundringspose med mat. Hadde jeg hatt enormt dårlig råd hadde jeg nok vurdert det, men jeg tar heller en tur innom datohylla når jeg er på butikken.

Anonymkode: d44eb...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (6 timer siden):

Mine nærmeste sorterer på varmmat, dagligvarer, brødvarer og forundringsposer. 

Coop Mega her selger to typer TGTG-poser; varmmat og forundringspose med dagligvarer. Det synes jeg er nok inndeling.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å velge å ikke kjøpe er jo en ærlig sak, det er jo ikke spesielt smart å kjøpe en pose mat som man ender opp med å kaste likevel. Det eneste jeg synes er teit er hvis folk klager på innholdet bare fordi de ikke liker maten og gir dårlig karakter i appen.
En annen ting jeg har tenkt på er at jeg synes det burde vært maks én pose pr kunde. Jeg observerte ei dame komme ut med tre TGTG-poser fra bakeriet, og tenkte at her er det noen som grafser til seg, pluss at sjansen er stor for at det blir en del matsvinn likevel. Men for all del, hun fikk sikkert ei fin helg! :)

Anonymkode: d44eb...f6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigere å bake selv.

Det er som godteri å regne det man får bra bensinstasjoner, bakerier o.l. 
Dessuten, om man får noe man ikke ønsket eller ikke trengte, har man ikke spart noe som helst. 

Anonymkode: a2230...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...